Bibliotheek foto’s verplaatsen naar album zonder te kopiëren

Pagina: 1
Acties:
  • 8.003 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 803217

Topicstarter
Aangezien ik een hoop foto’s heb op mijn ipad en iphone wil ik deze organiseren in albums.
Als ik vanaf de bibliotheek foto’s in een album wil zetten worden de foto’s in het album gezet. Prima, maar de foto’s blijven in de bibliotheek staan.
Dit is vervelend. Er komt nog bij dat, als ik een foto uit de bibliotheek verwijder, de foto ook uit het album verwijderd wordt. Andersom gebeurt dit niet.
De bibliotheek blijft hierdoor een chaos. Bij mij gaat het om veel foto’s.
Is er een manier om foto’s uit de bibliotheek (vanop de iphone en/of ipad) te verplaatsen naar een album zonder dat het alleen maar ‘gekopieerd’ wordt?

Als er geen manier is binnen de Foto’s app of vanuit de Foto’s app, bestaat er een andere mogelijkheid om het resultaat (verplaatsen ipv kopiëren) te krijgen?

Bv. door een map aan te maken binnen icloud (een soort kopie van de bibliotheek) waarbinnen foto’s verplaatst kunnen worden naar een album.

Software versie iphone: 12.5.5 / iphone 6

Software versie ipad: 14.8.1 / ipad 5e generatie

Ondanks dat ik iCloud ken en ook de werking ervan, vraag ik me af of er toch iets is dat enigzins dicht in de buurt komt om bovenstaande voor elkaar te krijgen.

Beste antwoord (via Anoniem: 803217 op 01-02-2022 00:23)

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Albums bestaan uit foto’s in je bibliotheek. Het is daardoor niet mogelijk om foto’s uit de bibliotheek te halen maar wel in albums te houden.

Je kopieert een foto daarom ook niet in het album, het is gewoon dezelfde foto maar dan getoond in het album.

Wat je moet doen is alles organiseren in albums en vanuit daar gaan werken. De volledige bibliotheek laten voor wat het is zodat je de “chaos” daarin niet ziet. Mijn iCloud library is een paar honderd GB en doe het daarom ook op die manier, dan heb ik de bibliotheek alleen nodig voor recente opname.

Om overzicht in je albums te behouden kan je vervolgens weer mappen maken met daarin albums, zo heb ik een map Vakanties 2005-2010, Vakanties 2010-2015, etc en daarin weer albums <Land van vakantie>2005. Enz enz.

[ Voor 76% gewijzigd door Donstil op 01-02-2022 00:01 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Albums bestaan uit foto’s in je bibliotheek. Het is daardoor niet mogelijk om foto’s uit de bibliotheek te halen maar wel in albums te houden.

Je kopieert een foto daarom ook niet in het album, het is gewoon dezelfde foto maar dan getoond in het album.

Wat je moet doen is alles organiseren in albums en vanuit daar gaan werken. De volledige bibliotheek laten voor wat het is zodat je de “chaos” daarin niet ziet. Mijn iCloud library is een paar honderd GB en doe het daarom ook op die manier, dan heb ik de bibliotheek alleen nodig voor recente opname.

Om overzicht in je albums te behouden kan je vervolgens weer mappen maken met daarin albums, zo heb ik een map Vakanties 2005-2010, Vakanties 2010-2015, etc en daarin weer albums <Land van vakantie>2005. Enz enz.

[ Voor 76% gewijzigd door Donstil op 01-02-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 803217

Topicstarter
Hartstikke bedankt @Donstil
Hier ben ik enorm mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red2003
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-01-2023
Beste allemaal,
bedankt voor het duidelijke verhaal.
Ik zit nog met een andere uitdaging.
Hoe kan ik zien welke fotos uit de bibliotheek ik al in de albums heb gestopt.

Ik heb ca 30.000 fotos in de bibliotheek zitten, maar ca 25.000 fotos zijn te zien in de verschillende albums. Dus ik heb nog ca 5000 fotos uit de bibliotheek nog niet toegewezen naar mijn albums.

Aangezien ook een aantal oude fotos zijn, dus zonder metadata kan ik het niet sorteren op lokatie o.i.d.

Om alle 30.000 fotos opnieuw aan de albums toe te wijzen is heel veel werk.

Wie weet een werkbare oplossing
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Red2003 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:57:
Beste allemaal,
bedankt voor het duidelijke verhaal.
Ik zit nog met een andere uitdaging.
Hoe kan ik zien welke fotos uit de bibliotheek ik al in de albums heb gestopt.

Ik heb ca 30.000 fotos in de bibliotheek zitten, maar ca 25.000 fotos zijn te zien in de verschillende albums. Dus ik heb nog ca 5000 fotos uit de bibliotheek nog niet toegewezen naar mijn albums.

Aangezien ook een aantal oude fotos zijn, dus zonder metadata kan ik het niet sorteren op lokatie o.i.d.

Om alle 30.000 fotos opnieuw aan de albums toe te wijzen is heel veel werk.

Wie weet een werkbare oplossing
Alvast bedankt
Zover ik weet kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736981

Kan je dat niet oplossen met een slim album? Dan krijg je volgens mij de selectie uit je bibliotheek die nog niet aanwezig is een album.

De filter instellen op 'Album' 'is niet' 'willekeurig'

Ben zelf een library van 380GB op punt aan het zetten en ik werk nog maar 2 weken met macOS dus schiet me niet dood als het niet lukt. :9

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 736981 op 05-09-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDuck74
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05 12:18
Volgens mij is een slim album iets van de fotobewerkingssoftware voor de pc. Programma's zoals Light room, Affinity, Photo shop Elements of Corel Paintshop Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob van Leersum
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-10-2023
Hallo, ik heb een (nieuwe) vraag over "Foto's" van apple (mac).

Als ik een album heb en ik wil een nieuwe foto ergens in het album plaatsen tussen de andere foto's, dan gaat dat moeilijk. Dan moet ik die foto naar het album brengen en dan telkens verslepen naar de gewenste plek. Kan dat niet eenvoudiger. Kan ik die foto niet knippen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Bij een nieuwe vraag is het handiger om een nieuw topic te openen. Je krijgt dan ook een aantal vragen, zoals 'wat heb je zelf al gevonden en geprobeerd?'. Die missen nu even.

Wat vind jij bijvoorbeeld eenvoudiger? Ik zou denken dat slepen naar de juiste plek juist erg simpel is, maar wellicht zie ik dat verkeerd.
In principe sorteert Photos op datum (oudste of nieuwste eerst) of op bestandsnaam, dit kan je instellen onder 'view-sort'. Als jij het anders wilt dan ben ej een 'custom sort' aan het creeren, en dat kan volgens mij niet via knippen en plakken inderdaad, omdat je niet fysiek een bestand aan het verplaatsen bent, alleen de volgorde van je weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
Anoniem: 736981 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:02:
Kan je dat niet oplossen met een slim album? Dan krijg je volgens mij de selectie uit je bibliotheek die nog niet aanwezig is een album.

De filter instellen op 'Album' 'is niet' 'willekeurig'

Ben zelf een library van 380GB op punt aan het zetten en ik werk nog maar 2 weken met macOS dus schiet me niet dood als het niet lukt. :9
Dit zal helpen ja, je maakt een slim album aan met de optie : Album / is niet / Willekeurig

Bij mij laat hij foto's zien die niet in een album staan, en wijs ik uit die collectie bij een foto deze toe aan een Album, verdwijnt hij uit het slimme album

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Rob van Leersum je kunt beter een nieuw topic plaatsen, met de relevante informatie, in plaatst van andermans topic te kapen. Dat voorkomt verwarring. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.