Toon posts:

Bibliotheek foto’s verplaatsen naar album zonder te kopiëren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Redondo76
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-01 00:15
Aangezien ik een hoop foto’s heb op mijn ipad en iphone wil ik deze organiseren in albums.
Als ik vanaf de bibliotheek foto’s in een album wil zetten worden de foto’s in het album gezet. Prima, maar de foto’s blijven in de bibliotheek staan.
Dit is vervelend. Er komt nog bij dat, als ik een foto uit de bibliotheek verwijder, de foto ook uit het album verwijderd wordt. Andersom gebeurt dit niet.
De bibliotheek blijft hierdoor een chaos. Bij mij gaat het om veel foto’s.
Is er een manier om foto’s uit de bibliotheek (vanop de iphone en/of ipad) te verplaatsen naar een album zonder dat het alleen maar ‘gekopieerd’ wordt?

Als er geen manier is binnen de Foto’s app of vanuit de Foto’s app, bestaat er een andere mogelijkheid om het resultaat (verplaatsen ipv kopiëren) te krijgen?

Bv. door een map aan te maken binnen icloud (een soort kopie van de bibliotheek) waarbinnen foto’s verplaatst kunnen worden naar een album.

Software versie iphone: 12.5.5 / iphone 6

Software versie ipad: 14.8.1 / ipad 5e generatie

Ondanks dat ik iCloud ken en ook de werking ervan, vraag ik me af of er toch iets is dat enigzins dicht in de buurt komt om bovenstaande voor elkaar te krijgen.

Beste antwoord (via Redondo76 op 01-02-2022 00:23)

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Albums bestaan uit foto’s in je bibliotheek. Het is daardoor niet mogelijk om foto’s uit de bibliotheek te halen maar wel in albums te houden.

Je kopieert een foto daarom ook niet in het album, het is gewoon dezelfde foto maar dan getoond in het album.

Wat je moet doen is alles organiseren in albums en vanuit daar gaan werken. De volledige bibliotheek laten voor wat het is zodat je de “chaos” daarin niet ziet. Mijn iCloud library is een paar honderd GB en doe het daarom ook op die manier, dan heb ik de bibliotheek alleen nodig voor recente opname.

Om overzicht in je albums te behouden kan je vervolgens weer mappen maken met daarin albums, zo heb ik een map Vakanties 2005-2010, Vakanties 2010-2015, etc en daarin weer albums <Land van vakantie>2005. Enz enz.

[Voor 76% gewijzigd door Donstil op 01-02-2022 00:01]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Albums bestaan uit foto’s in je bibliotheek. Het is daardoor niet mogelijk om foto’s uit de bibliotheek te halen maar wel in albums te houden.

Je kopieert een foto daarom ook niet in het album, het is gewoon dezelfde foto maar dan getoond in het album.

Wat je moet doen is alles organiseren in albums en vanuit daar gaan werken. De volledige bibliotheek laten voor wat het is zodat je de “chaos” daarin niet ziet. Mijn iCloud library is een paar honderd GB en doe het daarom ook op die manier, dan heb ik de bibliotheek alleen nodig voor recente opname.

Om overzicht in je albums te behouden kan je vervolgens weer mappen maken met daarin albums, zo heb ik een map Vakanties 2005-2010, Vakanties 2010-2015, etc en daarin weer albums <Land van vakantie>2005. Enz enz.

[Voor 76% gewijzigd door Donstil op 01-02-2022 00:01]

• Redondo76
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-01 00:15
Hartstikke bedankt @Donstil
Hier ben ik enorm mee geholpen.

• Red2003
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-01 10:48
Beste allemaal,
bedankt voor het duidelijke verhaal.
Ik zit nog met een andere uitdaging.
Hoe kan ik zien welke fotos uit de bibliotheek ik al in de albums heb gestopt.

Ik heb ca 30.000 fotos in de bibliotheek zitten, maar ca 25.000 fotos zijn te zien in de verschillende albums. Dus ik heb nog ca 5000 fotos uit de bibliotheek nog niet toegewezen naar mijn albums.

Aangezien ook een aantal oude fotos zijn, dus zonder metadata kan ik het niet sorteren op lokatie o.i.d.

Om alle 30.000 fotos opnieuw aan de albums toe te wijzen is heel veel werk.

Wie weet een werkbare oplossing
Alvast bedankt

• Donstil
  • Niet online
Red2003 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:57:
Beste allemaal,
bedankt voor het duidelijke verhaal.
Ik zit nog met een andere uitdaging.
Hoe kan ik zien welke fotos uit de bibliotheek ik al in de albums heb gestopt.

Ik heb ca 30.000 fotos in de bibliotheek zitten, maar ca 25.000 fotos zijn te zien in de verschillende albums. Dus ik heb nog ca 5000 fotos uit de bibliotheek nog niet toegewezen naar mijn albums.

Aangezien ook een aantal oude fotos zijn, dus zonder metadata kan ik het niet sorteren op lokatie o.i.d.

Om alle 30.000 fotos opnieuw aan de albums toe te wijzen is heel veel werk.

Wie weet een werkbare oplossing
Alvast bedankt
Zover ik weet kan dat niet.

• Till Wura
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:33
Kan je dat niet oplossen met een slim album? Dan krijg je volgens mij de selectie uit je bibliotheek die nog niet aanwezig is een album.

De filter instellen op 'Album' 'is niet' 'willekeurig'

Ben zelf een library van 380GB op punt aan het zetten en ik werk nog maar 2 weken met macOS dus schiet me niet dood als het niet lukt. :9

[Voor 26% gewijzigd door Till Wura op 05-09-2022 20:04]

• McDuck74
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10-2022
Volgens mij is een slim album iets van de fotobewerkingssoftware voor de pc. Programma's zoals Light room, Affinity, Photo shop Elements of Corel Paintshop Pro
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee