Toon posts:

Extensies avi,mp4,wmf in Windows 11 niet toewijsbaar aan VLC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bkwadraat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-01 17:44
Mijn vraag
Hoe kan ik de extensies avi, mp4 en wmf standaard toewijzen aan VLC

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 11 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de app-instellingen van windows 11 ("Apps & onderdelen" en "Standaard-apps") moet/kun je extensies apart toevoegen als standaard. Echter met avi, mp4 en wmf lukt dat niet, ze staan niet in de lijst Ook met de zoekfunctie niet te vinden. De opmerking na ""Openen met" en dan de vraag "altijd met dit programma" ontbreekt ook bij deze extensies.

Dit staat in het register bij deze extensies

Standaard Reg_SZ VLC.mp4
Content Type Reg_SZ video/mp4
Peceived Type Reg_SZ video
VLC.backup Reg_SZ WMP11.AssocFile.MP4

Voor avi en wmf is er hetzelfde schema.
Ik ben geen registerkenner en ga liever niet dingen doen waar ik de gevolgen niet van ken. Ook al heb ik natuurlijk een registerbackup. Wat gebeurd er b.v. als ik die VLC.backup weghaal.

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt de default media player aanpassen, als ik zoeken bij google naar 'windows 11 change default app mp4' mag geloven. Althans, zeg ik zonder Win11 te gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• bkwadraat
F_J_K schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:39:
Je wilt de default media player aanpassen, als ik zoeken bij google naar 'windows 11 change default app mp4' mag geloven. Althans, zeg ik zonder Win11 te gebruiken.
Dank F_J_K. Helaas werkt dat nou juist niet voor mp4, avi en het (oude) wmf. Ook andere olpossingen in google, om mp4 toe te wijzen aan VLC werken niet, omdat de zin "Always use this app to open..." ontbreekt. Alhans in mijn retail versie van w11 pro. Ik kan me echter niet voorstellen dat daar het probleem zit. En de extensies zitten niet in de (mijn) lijst van standaard extensies, dus kan ik ze niet kiezen.
Met .mkv is het wel gelukt. Het enige verschil in het register is dat bij content type niet video/mkv staat (zoals bij mp4 video/mp4 staat) maar video/x-matroska. Ga zelf ook nog verder zoeken, maar hulp is altijd welkom.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt het dus vooral niet doen per extensie zoals .mp4, maar via de algemene ‘default mediaplayer’-instelling ergens in het (nieuwe?) configuratiescherm. Maar dat is zoals gezegd puur Google (Bing, Startpage, etc) werk, ik heb het niet geprobeerd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat @bkwadraat toch iets niet goed doet. Hier net een AVI binnengeslurpt (gebruik ik al jaren niet). Even rechtermuis erop en dan Open With -> Choose Another App -> <app selecteren> en vinkje "Always use this app". Daarna laptop herstart; zooi is onthouden (wordt nog steeds geopend met VLC).

Eventueel zou je op zoek kunnen gaan naar "SertUserFTA" want de basale reg-keys uit je startpost gelden (eigenlijk) niet meer sinds Windows 8.1 / Server 2016 op de markt kwam.

code:
1
2
3
4
5
C:\Users\MAX3400\SetUserFTA>SetUserFTA.exe get
.avi, AppX6eg8h5sxqq90pv53845wmnbewywdqq5h

C:\Users\MAX3400\SetUserFTA>SetUserFTA.exe get
.avi, VLC.avi

De eerste is AVI naar de ingebouwde Windows Media Player; de tweede dus VLC.

[Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 01-02-2022 22:18]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bkwadraat
Ja, daar lijkt het wel op MAX3400, maar het probleem is dat "Always use this app" ontbreekt. Ik kan geen vinkje zetten dus.
Ga nog wel even naar SetUsreFTa kijken, maar of dat nog geschikt is voor windows 11..
(De reg-keys komen overigens rechtsreeks uit register van Windows 11, kunnen dan toch niet van voor 2016 zijn? "WMP11.AssocFile.MP4" lijkt toch bij W11 te horen, of begrijp ik je hier verkeerd?)

• bkwadraat
Opgelost

Min of meer tenminste. Had het foutieve idee dat de app Films en TV niet verwijderd kon worden. Maar niks was eenvoudiger. En prompt verschenen avi, mp4 en wmv (sorry, niet wmf, weet ook niet zeker of daar nog wel een bestand in heb) in de lijst van "standdaardapps> types". En was het geen probleem om ze aan VLC toe te wijzen. Blijf het vreemd vinden dat die app deze extensies monopoliseerde. Het zou toch op een minder hardhandige manier moeten kunnen.
In ieder geval, bedankt voor de suggesties

• Nollus45
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-05-2022
@bkwadraat Sinds vandaag heb ik hetzelfde probleem: de extensies avi, mp4 en mkv staan niet meer in de lijst, zodat ik ze niet kan toewijzen aan VLC.

De app Films en TV had ik al maanden geleden verwijderd. Ik heb nu ook Mediaplayer verwijderd, maar ik zie de extensies nog steeds niet terug. Ook zie ik bij "Openen met" niet de aan te vinken kreet "deze toepassing altijd gebruiken"

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee