Toon posts:

Zou iemand me kunnen helpen met de aankoop van een scherm?

Pagina: 1
Acties:

• sarrcom
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-11-2022
Ik heb nu een oude SyncMaster P2770. Die is nu wel eens aan vervanging toe.

Waar ik wat zit mee te sukkelen, is de resolutie. Nu heb ik dus 1920x1080 (Full HD). Het is voor dagelijks, zakelijk gebruik. Ik zit lang voor de computer maar geen games, geen zware grafische toepassingen.

Kan ik nog bij die 1920x1080 (Full HD) resolutie blijven? Of is dat gewoon not done, we zijn tenslotte al 2022?
Misschien een Dell E2415?

Of moet je de dag van vandaag toch minstens 2560x1440 (Quad HD) hebben?
Dan misschien een Dell UltraSharp U2518D?

In hoeverre is G-Sync of FreeSync belangrijk?
Dan misschien een Iiyama ProLite XUB2792QSU-W1 Wit?

Kort samengevat: ik weet het niet en vind het best moeilijk en kan dus best wat hulp gebruiken! :|

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-01 09:57
Tegenwoordig gaat het om wel wat meer dan alleen resolutie. Kleurenechtheid/spectrum, maximale helderheid, contrast, afmetingen, beeldverhoudingen en refreshrate zijn ook wel wat.

Maar aangezien je vooral met zakelijk werkt zou ik persoonlijk kijken naar een groter scherm met hoge PPI (pixeldichtheid). Als je bijv 144 PPI hebt in plaats van het vroegere gangbare 72, en je zet windows op 200% schaling wordt alles niet kleiner, maar wel 2x zo scherp. Dat leest veel fijner (zoals op bijv macbooks)

Maar goed nogmaals, er zijn vele factoren..

Zelf ben ik ook wel fan van Dell Ultrasharp, al zijn er nu ook wel modellen op de markt die achterlopen, zoals ook die jij postte.

[Voor 18% gewijzigd door Menesis op 31-01-2022 21:06]

Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:40
Welke cpu, moederbord en videokaart heb je? Er is genoeg ouder spul waar geen 1440p60 uit komt.

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-01 18:30
Niks mis met 1080p. Wat vind je niet goed aan de monitor die je nu hebt? Je kan gaan kijken naar ultrawide-resolution zoals 2560x1080. Verder zou ik, als je scherpte wilt hebben, gaan voor 4K ipv 1440p, omdat je dan programma's met een geheel getal kan bijschalen. Dat voorkomt dat icoontjes, afbeeldingen enz wazig eruit gaan zien.

Freesync/gsync heb je niet nodig als je niet gaat gamen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:43

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je hebt het over 'zakelijk gebruik'; hoe ziet dat er precies uit? Ik heb bijv. een Citrix-omgeving waar ik de resolutie niet kan aanpassen en daardoor altijd op de native resolutie draait. Als dat op 4K is, dan wordt de boel wel heul erg klein... Voor mij is 1440P het ideale middelpunt maar dat kan voor anderen anders zijn.

Ik ben trouwens erg tevreden over mijn Dell U2520D, dus die kan ik van harte aanbevelen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:30

br00ky

Moderator Harde Waren

• sarrcom
Menesis schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:04:Maar aangezien je vooral met zakelijk werkt zou ik persoonlijk kijken naar een groter scherm met hoge PPI (pixeldichtheid). Als je bijv 144 PPI hebt in plaats van het vroegere gangbare 72, en je zet windows op 200% schaling wordt alles niet kleiner, maar wel 2x zo scherp. Dat leest veel fijner
Dat wist ik niet! Weer wat bijgeleerd. Hartelijk dank!

• sarrcom
Uszka schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:14:
Welke cpu, moederbord en videokaart heb je? Er is genoeg ouder spul waar geen 1440p60 uit komt.
Het gaat om 2 nog vrij recente Dell laptops. De ene heeft een NVIDIA Quadro T500. De andere een Intel HD Graphics 530 (quad core). De ene HDMI 1.4, de andere HDMI 2.0, maar ik begrijp niet goed wat dat er mee te maken heeft? Is het niet de HDMI poort die de resolutie bepaalt?

• sarrcom
gevulde koek schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:52:Niks mis met 1080p. Wat vind je niet goed aan de monitor die je nu hebt? Je kan gaan kijken naar ultrawide-resolution zoals 2560x1080. Verder zou ik, als je scherpte wilt hebben, gaan voor 4K ipv 1440p, omdat je dan programma's met een geheel getal kan bijschalen. Dat voorkomt dat icoontjes, afbeeldingen enz wazig eruit gaan zien.
Alweer wat bijgeleerd, bedankt. De monitor nu is zo'n 10 jaar oud. Tijd voor iets anders. 4K lijkt wat overkill voor mij, dat bijschalen wist ik niet, ik bekijk het. Wat bedoel je met een geheel getal?

• sarrcom
Icephase schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:00:
Je hebt het over 'zakelijk gebruik'; hoe ziet dat er precies uit?
Enkele browsers, veel te veel open tabs, Outlook, Excel, veel meer houdt dat niet in. Bedankt voor de aanbeveling!

• sarrcom

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:25
In hoeverre is G-Sync of FreeSync belangrijk?
Buiten gamen totaal niet.

In eigen ervaring: voor het iets meer zakelijk gebruik vind ik zelf extra pixels in de hoogte wel fijn. Zelfs van 1920x1080 overstappen naar 1920x1200 was al lekker door die 120 extra pixels hoogte; da's toch makkelijk 10 regels tekst of 10 rijen in Excel. Meer pixels is simpelweg meer ruimte om dingen weer te geven :) Heb nu de pricewatch: Dell UltraSharp U3419W Zwart staan naast een oudje; en als ik die vervang wordt dat toch ook minstens 1440 in de hoogte.

Denk dat je met een scherm rondom 24 inch en 2560x1440 resolutie de sweet spot te pakken hebt dat dingen niet te klein worden, wel lekker veel ruimte biedt en het geheel niet te groot wordt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee