Vraag

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik heb een Glasvezelrouter (Fritz 5490) en daarmee verbonden heb ik een Router (4060).
De router wil ik een mesh-network laten vormen. Ik heb de 5490 staan als Mesh Master en de 4060 als Mesh repeater die van een router het IP-adres krijgt via Lan. Als connectie geeft hij ook het IP-adres van de Mesh Master. In de 5490 zie ik hem ook staan. Ik heb ze conform de instructies verbonden met de gele-aansluitingen.
Ik heb drie vragen, omdat ik het niet goed snap:

a) De 4060 heeft een groene 2,5 GBit WAN poort, maar daar heb ik dus niets meer aan. Dat is toch raar ontworpen? Je wilt deze 4060 toch juist in bridge modus hebben staan? Ik snap dat er maar weinig use-cases zijn, om er voordeel van te hebben, maar in theorie zou er in de toekomst een 2.5 gb glasvezelrouter kunnen zijn en dan via AX Wifi een beetje snelheidsvoordeel kunnen behalen.

b) Het wifi van de 4060 geeft ook nog signaal via het eigen SSID. Ik zou verwachten dat dat dan standaard uitgaat bij Mesh, want hij zou het signaal moeten kopieeren van de Master. Maar ik kan de wifi niet uitzetten. Heb ik het dan toch niet goed gedaan?

c) Waarom staat als er stap drie in de instructies dat ik de routers via de connect knoppen met elkaar moet verbinden. WPS gebruik je toch alleen draadloos, kan hij ssid+wachtwoord niet via de LAN overgeven van master naar Repeater?

De instructies:

Connecting via LAN
Proceed as follows if you would like to connect your FRITZ!Box via LAN as a Mesh Repeater for another FRITZ!Box:
1. Connect a LAN port (yellow) on this box with a LAN port (yellow) on the other FRITZ!Box.
TIP: The WAN port of this FRITZ!Box can be used as an additional LAN port. The appropriate setting is found under "Home Network -> Network -> Network Settings -> WAN Setting".
2. Click on Apply to connect this FRITZ!Box with the other FRITZ!Box.
3. Enable Mesh: Press the button on the other FRITZ!Box and this FRITZ!Box that triggers WPS as soon as they are connected with each other.

Beste antwoord (via rens-br op 22-03-2022 08:35)

• Burns
Inmiddels heb ik dit werkend gekregen en heb ik één 5490 verbonden met 2.5 switch. En de switch is verbonden met twee 4060's op de 2.5 gbit WAN aansluiting. De switch geeft inderdaad aan dat het om 2.5 gbit aansluitingen gaat.
Het voordeel is nu vooral dat de desktop pc's die op de switch staan aangesloten via 2.5 gbit kunnen communiceren. Het maken van een backup gaat letterlijk 2.5 keer zo snel nu.
Op termijn wordt de 5490 vervangen door een 5590.

Alle reacties

• hindrik123
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik heb je eerste vraag gelezen en ik heb net de site van fritzbox bezocht.
zei zeggen het volgende over de wan poort:

"2,5 Gbit/s WAN-aansluiting voor verbinding met kabel-/DSL-/glasvezelmodem of een bestaand netwerk, ook te gebruiken als extra LAN-aansluiting"

De poort is dan gewoon te gebruiken als lan poort

bron: https://fritzshop.nl/fritzbox/1223-fritzbox-4060.html

[Voor 7% gewijzigd door hindrik123 op 31-01-2022 20:39]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:49

Illusion

(the art of)

Burns schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:24:

b.) Het wifi van de 4060 geeft ook nog signaal via het eigen SSID. Ik zou verwachten dat dat dan standaard uitgaat bij Mesh, want hij zou het signaal moeten kopieeren van de Master. Maar ik kan de wifi niet uitzetten. Heb ik het dan toch niet goed gedaan?

c) Waarom staat als er stap drie in de instructies dat ik de routers via de connect knoppen met elkaar moet verbinden. WPS gebruik je toch alleen draadloos, kan hij ssid+wachtwoord niet via de LAN overgeven van master naar Repeater?
B.) dat is raar. Als het goed is zie je in de mesh master bij de mesh-overview blauwe icoontjes bij de mesh slaves. Bij de mesh slaves zie je in de gui “these settings are managed by the master”
C) omdat avm dat zo bedacht heeft. Ik vind het ook gedoe, maar als je het netjes doet, dan werkt het.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Burns
Dank voor jullie snelle antwoorden. Ik ben weer een uur trial en error verder. Ik had die blauwe icoontjes niet.
Verder gezocht en een gids gevonden:

https://en.avm.de/service...-marked-with-Mesh-symbol/

Kennelijk was het beter om eerst de WPS/Connect knop op de 4060 kort in te drukken, dan naar beneden te rennen, en dan de WPS op de 5490 ingedrukt te houden (en dus niet loslaten totdat twee lampjes branden).

Nu is Mesh wel gelukt, en is inderdaad de eigen Wifi disabled.
Wat ik geleerd heb, is dat bridge modus en Mesh dus wel twee verschillende dingen zijn. WPS moet je echt doen om wachtwoord secure naar de 4060 te krijgen.

Blijft de vraag (a) wat de nut-en-noodzaak is van een 2,5 gb LAN poort op een router, zonder een 2,5 gbbridge. Maar goed, het is niet anders denk ik dan maar, een beetje gemiste kans vind ik.

[Voor 9% gewijzigd door Burns op 31-01-2022 21:03]

• Burns
hindrik123 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:37:
Ik heb je eerste vraag gelezen en ik heb net de site van fritzbox bezocht.
zei zeggen het volgende over de wan poort:

"2,5 Gbit/s WAN-aansluiting voor verbinding met kabel-/DSL-/glasvezelmodem of een bestaand netwerk...."

bron: https://fritzshop.nl/fritzbox/1223-fritzbox-4060.html
Maar deze verkoopbullet klopt dan toch eigenlijk niet, op een bestaand netwerk. Dat suggereert een bridge modus, maar als je de instructies bij installeren volgt, moet ik hem aansluiten op gele 1 Gbit poort.

• hindrik123
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-12-2022
voor 2,5gb lan is bedoeld voor een nas of file server met 2.5gigabit. waardoor je op 2 apparaten toch nog de volle gigabit trekt van je nas

• Burns
Om het topic af te sluiten. Ik heb contact gehad met AVM. De groene 2.5 Gbit aansluiting op de 4060 kan ook gebruikt worden als bridge richting de 5490 fiberrouter. Maar dan dien je eerst de Groene WAN aansluiting van de 4060 softwarematig om te zetten naar LAN. Dat heb ik gedaan en het werkt inderdaad.
Dat staat alleen niet zo in de handleiding en dat gaan ze aanpassen.

• MadHatter
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-02-2022
Ik heb een vergelijkbare situatie, een 7590 als glasvezelrouter en meshmaster en een 7430 als meshrepeater.
Ook bij mij werd de meshrepeater niet als mesh gezien door de master, maar door de verbinding nogmaals te maken met de wps-knoppen wordt hij nu wel herkent en heeft de repeater geen eigen ssid meer.

Mijn vraag is deze: de 7430 heeft langzamere wifi dan de 7590 en ook geen 5 ghz. Als ik met mijn gsm/tablet met 5 ghz op de 7590 zit en ik kom op een plek in huis waar het signaal van de 7430 sterker is, schakelt hij dan over op het sterkere signaal, maar langzamere verbinding van de 7430? Of probeert het systeem de beste verbinding in stand te houden? Zo ja, schakelt hij dan ook automatisch over op een zwakker signaal van de master als de snelheid daar hoger is?
Anders zal ik de 7430 gewoon als AP in moeten stellen.
De beide apparaten zijn met kabel verbonden, overigens.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:49

Illusion

(the art of)

MadHatter schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:57:
Ik heb een vergelijkbare situatie, een 7590 als glasvezelrouter en meshmaster en een 7430 als meshrepeater.
Ook bij mij werd de meshrepeater niet als mesh gezien door de master, maar door de verbinding nogmaals te maken met de wps-knoppen wordt hij nu wel herkent en heeft de repeater geen eigen ssid meer.

Mijn vraag is deze: de 7430 heeft langzamere wifi dan de 7590 en ook geen 5 ghz. Als ik met mijn gsm/tablet met 5 ghz op de 7590 zit en ik kom op een plek in huis waar het signaal van de 7430 sterker is, schakelt hij dan over op het sterkere signaal, maar langzamere verbinding van de 7430? Of probeert het systeem de beste verbinding in stand te houden? Zo ja, schakelt hij dan ook automatisch over op een zwakker signaal van de master als de snelheid daar hoger is?
Anders zal ik de 7430 gewoon als AP in moeten stellen.
De beide apparaten zijn met kabel verbonden, overigens.
Als ze in een Fritz-Mesh zitten, dan doen ze via 802.11K en 802.11V aan zowel band-steering als AccesPoint-steering..
Dat is in principe beter dan een los extra accespoint.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• MadHatter
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-02-2022
Illusion schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Als ze in een Fritz-Mesh zitten, dan doen ze via 802.11K en 802.11V aan zowel band-steering als AccesPoint-steering..
Dat is in principe beter dan een los extra accespoint.
Dank je

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tip voor de volgende keer: apparaten naast elkaar instellen en dan verplaatsen. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Burns
Inmiddels heb ik dit werkend gekregen en heb ik één 5490 verbonden met 2.5 switch. En de switch is verbonden met twee 4060's op de 2.5 gbit WAN aansluiting. De switch geeft inderdaad aan dat het om 2.5 gbit aansluitingen gaat.
Het voordeel is nu vooral dat de desktop pc's die op de switch staan aangesloten via 2.5 gbit kunnen communiceren. Het maken van een backup gaat letterlijk 2.5 keer zo snel nu.
Op termijn wordt de 5490 vervangen door een 5590.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor de duidelijkheid als je kabels gebruikt gebruik je geen mesh. Mesh is een methode voor draadloos verbinden. Met kabels gebruik je bridge modus. In bridge modus kan je dus die 2,5 Gb poort gebruiken als een normale netwerk poort.
Dus kabel van 4060 naar de 5490 en de twee 4060 in bridge modus verbind je via de 2,5 Gb poorten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Burns
Het is nog iets nauwkeuriger. Het zijn twee verschillende instellingen. De bridge modus staat los van Mesh. Mesh verloopt nu via de kabel en zo wil je het natuurlijk eigenlijk hebben: een betrouwbaar stabiel basis netwerkwerk, met diverse acces points in het huis.

Het plaatje in de Fritz.box laat Mesh ook duidelijk zien: een doorgetrokken lijn is kabel, stippeltjes is wifi. bij de doorgetrokken lijnen naar de 4060 staat Mesh.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee