Lichten knipperen door voltmeter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gertje97
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-02-2025
Ik ben aan het renoveren en hier en daar lichtschakelaars aan het veranderen. Bij één schakelaar knipperen de lichten heel snel als ik met de spanningsmeter uit meet of er nog elektriciteit op de kabels zit (de schakelaar staat dan uit). De lichten branden normaal als ik de schakelaar aanzet.

Ik zou deze schakelaar ook draadloos willen verbinden met de klikaanklikuit awmd 250. Maar de lichten vertonen hetzelfde gedrag als met de spanningsmeter, indien ik deze aansluit

Door wat kan dit komen? Kan dit kwaad?

[ Voor 22% gewijzigd door Gertje97 op 31-01-2022 19:48 ]

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bedoel je een multimeter?

Op welke stand meet je? Op welke aansluitingen heb je de testdraden aangesloten op de multimeter?
Welke aansluitingen op de schakelaar meet je door?

Wat voor lampen (lichtbron) zit er in?

• Gertje97
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-02-2025
bbbrumbrum schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:42:
Bedoel je een multimeter?

Op welke stand meet je? Op welke aansluitingen heb je de testdraden aangesloten op de multimeter?
Welke aansluitingen op de schakelaar meet je door?

Wat voor lampen (lichtbron) zit er in?
Ik meet met een spanningsmeter tussen de fase draad die in de schakelaar binnen gaat en de draad die naar de ledverlichting vertrekt (L en 1 op de schakelaar). Het is een enkelpolige schakelaar die 3 leds aanzet.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

En je meet ten opzichte van de nul?
Als de schakelaar uit staat kan er op de draad toch spanning staan. Die spanning koppelt capacitief in met een andere fase draad die in dezelfde buis loopt. Het stroompje is maar heel klein, maar led verlichting kan er af en toe op aangaan. Dat zie je als knipperen of pulsen. Zodra je een gloeilamp in de fitting plaatst, zal het over zijn. Ook een voltmeter zal dit registreren omdat die geen belasting vormt.

Theo