Ik staar me suf op een suv

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 22:52
Ik ben aan het kijken naar een grote auto.
Ik heb nu een Opel Astra Sports Tourer 2011 1.2eco Benzine , waar genoeg in kan.
Maar zou graag een hoge zit hebben (ik zit nu bijna met mn hoofd tegen het plafond), en meer kracht. SUV kom dr maar in :)

Ik nu kijk naar twee auto's: Hyundai Ix35 1.6i GDI en een Nissan Qashqai +2 2.0
ik kijk nu op marktplaats en kom uit bij modellen van 2012 voor 11.000 a 12.000 EUR.
Dat is dan ook redelijk mijn maximum.

Eisen: Panoramadak, Cruisecontrol, achteruitkijkcamera, minimaal 130pk, véél ruimte, minder dan 100.000 op de teller.

Hyundai nadeel: slecht achteruitkijkzicht
Nissan nadeel: Zwaarder, meer wegenbelasting

Ik rijd de afgelopen jaren ongeveer 12.500 km per jaar. Voornamelijk kleine ritjes. Véél kleine ritjes.

Tips? Opmerkingen? Ik lees het graag! Ik heb een duw nodig in de juiste richting. Of een andere richting..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:53
Een SUV gaat wel veel kosten voor maar 12,5 k km per jaar. En veel korte ritjes gaat betekenen hele hoge brandstofkosten. Wil je de SUV alleen vanwege jouw lengte of heb je die bak ruimte ook nodig voor andere dingen? Als dat laatste niet zo is zou ik zelf met jouw eisen naar een ander type ruime auto kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
Ik ben 194cm, dus enige hoogte is prettig.
De kofferbakruimte heb ik zakelijk nodig.
Mijn huidige kofferbak ligt elke dag geheel vol. Daar zit wel een beetje rek in.. maar bagageruimte heb ik echt nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:12
Een hoge auto is niet ruimer omdat ie hoog is .

Beide genoemde autos zijn niet groter , al dan niet kleiner dan de astra.
Denk dat je nu de turboloze 1.4 hebt in deze veels te zware ( 1300+kg) astra serie , er is nooit een 1.2 geleverd .

Beide auto's die je noemt blinken ook zeker niet uit in kracht en hebben weinig koppel (turboloos) en dus hoger in voor toeren voor een beetje power blok.

neem als 'opel' voorbeeld een grandlandx en een astra . Zelfde auto alleen de eerste is hoger niet groter .

[ Voor 21% gewijzigd door nuffy op 31-01-2022 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:31
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:49:
Mijn huidige kofferbak ligt elke dag geheel vol. Daar zit wel een beetje rek in.. maar bagageruimte heb ik echt nodig.
Denk dan maar goed na over een panorama dak. Wij hebben een Tucson uit 2015 met zo.n dak.
Ik ben 2.02m en het past maar net.
De quashqai met zo'n dak was echt geen optie, die was veeeeeeeel te laag.
Minder achteruit zicht went supersnel en voor parkeren zitten er vaak sensoren of een camera op tegenwoordig. Dus daar zou ik je echt totaal niet druk om maken.
Wij rijden jaren Hyundai en bevalt super qua betrouwbaarheid!
Nog tips: je zou eens naar een Mitsubishi asx kunnen kijken of een Kia Sportage.
Verder kijk je echt in een slechte tijd, auto's zijn echt superduur momenteel. Als je ruimte hebt om even af te wachten dan kan het lonen, maar ook dat is een gokje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
nuffy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:02:
Een hoge auto is niet ruimer omdat ie hoog is .

Beide genoemde autos zijn niet groter , al dan niet kleiner dan de astra.
Denk dat je nu de turboloze 1.4 hebt in deze veels te zware ( 1300+kg) astra serie , er is nooit een 1.2 geleverd .

Beide auto's die je noemt blinken ook niet uit in kracht en zijn ook turboloos ( toerenblokken
Even nagekeken. Je hebt gelijk, het is een 1.4.
Nooit geweten.
Zegt ook genoeg over mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
TooTall_NL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Denk dan maar goed na over een panorama dak. Wij hebben een Tucson uit 2015 met zo.n dak.
Minder achteruit zicht went supersnel en voor parkeren zitten er vaak sensoren of een camera op tegenwoordig. Dus daar zou ik je echt totaal niet druk om maken.
Nog tips: je zou eens naar een Mitsubishi asx kunnen kijken of een Kia Sportage.
Verder kijk je echt in een slechte tijd, auto's zijn echt superduur momenteel. Als je ruimte hebt om even af te wachten dan kan het lonen, maar ook dat is een gokje..
Ok, dank voor de info!
Ik heb wel tijd hoor, de Opel rijd prima.
Ook al weet ik niet of hij de bergen trekt als ik in de zomer naar Italie wil rijden :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:51
Alle suvs zijn ruim (lomp) aan de buitenkant maar dat zegt niks aan de ruimte binnen. Indertijd ook heel veel suv's de revue laten passeren maar allemaal afgevallen omdat er binnen gewoon niet meer ruimte was als een station. Zelf uitgekomen op een Ford Galaxy uit 2015 voor de ruimte: grote kofferbak, ruime zit en voor ons belangrijk 3 volwaardige stoelen achterin. Niet echt zuinig maar wel heerlijk relaxed rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
S.McDuck schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:08:
Alle suvs zijn ruim (lomp) aan de buitenkant maar dat zegt niks aan de ruimte binnen. Indertijd ook heel veel suv's de revue laten passeren maar allemaal afgevallen omdat er binnen gewoon niet meer ruimte was als een station. Zelf uitgekomen op een Ford Galaxy uit 2015 voor de ruimte: grote kofferbak, ruime zit en voor ons belangrijk 3 volwaardige stoelen achterin. Niet echt zuinig maar wel heerlijk relaxed rijden.
Die zijn heul groot.
We zijn maar met zn vieren. Maar groot is veel ruimte, en dat kan ik altijd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:51
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Die zijn heul groot.
We zijn maar met zn vieren. Maar groot is veel ruimte, en dat kan ik altijd gebruiken.
ruimte heb je altijd te weinig :D
Ik weet nog dat iedereen riep: dt ga je nooit nodig hebben zo'n slagschip. Totdat je naar de ikea gaat, gamma, verhuizing of een vakantie waar je gewoon net iets extraas meeneemt. Jeetje wat handig die auto van jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:46

sphere

Debian abuser

Mijn huidige kofferbak ligt elke dag geheel vol.
Altea XL?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuffy
Een ford S-max 1.6 ecoboost zou al je wensen invullen . Groot , stil , kracht zat . hoge ( mpv ) rechtop zit goed voor lange mensen en kan binnen budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb zelf een eerste generatie Qashqai greden en met mijn 1m90 had ik geen enkel probleem met de hoogte ondanks het panoramisch dak. Maar merk op dat puur kijken op totale lengte van een persoon niet echt handig is. Sommige mensen zijn iets langer in de benen dan anderen. Enige manier om zeker te zijn dat een wagen bij je fysiek past als je wat langer bent is door te proberen.

En als ik me niet vergis is een QQ+2 met achertuitrijcamera ook niet zomaar standaard op de markt geweest. Die eerste generatie had nog geen Nissan Connect geloof ik, dacht dat die er pas na de facelift is gekomen, maar dacht dat toen de +2 uit het gamma was verdwenen en vervangen door de nieuwe X-Trail.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:24
nuffy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:15:
Een ford S-max 1.6 ecoboost zou al je wensen invullen . Groot , stil , kracht zat . hoge ( mpv ) rechtop zit goed voor lange mensen en kan binnen budget
Je hebt met de S-Max véél ruimte, zeker als je die twee achterste stoelen (van de 7 zitplekken) platlegt. Ik lees echter nergens dat de 7 zitplekken nodig zijn. Misschien heeft de C-Max dan ook al wel voldoende ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Ok, dank voor de info!
Ik heb wel tijd hoor, de Opel rijd prima.
Ook al weet ik niet of hij de bergen trekt als ik in de zomer naar Italie wil rijden :X
Dat is echt geen probleem , vroeger deden ze het met nog minder . hoogstens wat hoger in de toeren en sneller een tandje terug dan de moderne turbo blokken die meer kracht bij lage toeren = comfort hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eens op Gaspedaal.nl

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoakz
nuffy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:15:
Ook echt he! Inderdaad alle opties. Echter niet te vinden onder de 100.000km
Mijn lokale garage zei altijd gene fan van Ford en Franse auto's te zijn. tsja.
Ik betaal, dus ik bepaal uiteindelijk natuurlijk.

en een andere/saaiere zijstraat dan?:
een Mercedes Benz B klasse 180
Ik zie dat ik als alternatief inderdaad bij dit soort auto's uit kom.
Even omschakelen in mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
[...]

Beetje een topic-kaap (volgens mij wel relevant op voor TS). Ik ben ook op zoek naar een auto en precies dit argument (i.c.m. geen haast hebben) zorgt er bij mij voor dat ik nog even wacht. Je geeft ook aan dat het een gokje is. Ik ben niet zo thuis maar zijn er websites waar je deze (prijs)ontwikkelingen goed kan volgen? Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
bazzemans schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:19:
[...]

Je hebt met de S-Max véél ruimte, zeker als je die twee achterste stoelen (van de 7 zitplekken) platlegt. Ik lees echter nergens dat de 7 zitplekken nodig zijn. Misschien heeft de C-Max dan ook al wel voldoende ruimte.
7 stoelen is zonde vd ruimte omdat je kofferbak vloer hoger komt en dat was trouwens een optie want origineel is het een 5 zitter en die hebben een balzaal .

Een galaxy is altijd een 7 zitter en het grote verschil is de rechte daklijn achter en daardoor zijn ook de achterste 2 stoelen bruikbaarder voor grote kids of volwassenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
nuffy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:29:
[...]

7 stoelen is zonde vd ruimte omdat je kofferbak vloer hoger komt en dat was trouwens een optie want origineel is het een 5 zitter en die hebben een balzaal .
Wist ik niet, dacht dat het altijd een 7-zitter was omdat ik ze nog niet anders tegen ben gekomen. Zoals TS al aangeeft zijn ze sowieso met weinig km in deze prijsklasse te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Ook echt he! Inderdaad alle opties. Echter niet te vinden onder de 100.000km
Mijn lokale garage zei altijd gene fan van Ford en Franse auto's te zijn. tsja.
Ik betaal, dus ik bepaal uiteindelijk natuurlijk.

en een andere/saaiere zijstraat dan?:
een Mercedes Benz B klasse 180

[...]
die km eis zou ik laten vallen want lager is niet beter . Je kan beter kijken naar hoeveel km de auto p jaar gereden heeft en of dit gezond is icm met goed en tijdig onderhoud .
Voor een benzine blok is 12K-15K km's x leeftijd in jaren een goeie gangbare rekensom.

En diesel is minimaal 20-25k aan te raden dus een 5 jaar oude diesel met slechts 50k gelopen zou ik laten staan ( vaak import )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 16:40

Dr C

met C en CK

[...]

dat is wel een goed punt wat betreft het panoramadak. Wellicht behoeft het een kleine uitleg voor de TS mocht het niet duidelijk zijn: een panoramadak kost ruimte. Dat wil zeggen je hemeldak van de auto komt een stuk lager te liggen, dan zonder deze optie.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Véél kleine ritjes? Ik zou dan gaan voor een mooie fiets, eventueel met een kar voor je spullen (https://www.fietskar-expert.nl/burley-flatbed-fietskar).

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:21
Hyundai IX35 is kwalitatief niet de beste auto en rijd ook niet echt goed.
Dus die zou ik overslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
Dr C schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:55:
[...]

dat is wel een goed punt wat betreft het panoramadak. Wellicht behoeft het een kleine uitleg voor de TS mocht het niet duidelijk zijn: een panoramadak kost ruimte. Dat wil zeggen je hemeldak van de auto komt een stuk lager te liggen, dan zonder deze optie.
In mijn beleving zou dit inderdaad juist meer hoogte opleveren. Nee dus.
Weer wat geleerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:32

Wok

Dakloos...

BadEendTerror schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:08:
Heb je ook enige onderbouwing (behalve n=1)? ** Knip **

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 31-01-2022 21:25 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
BadEendTerror schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:08:
De ANWB vond hem niet onaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
kamerplant schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:56:
Véél kleine ritjes? Ik zou dan gaan voor een mooie fiets, eventueel met een kar voor je spullen (https://www.fietskar-expert.nl/burley-flatbed-fietskar).
Mooi outside-the-box gedacht! Maar nee, dat gaat hem niet worden.
Voor binnen t dorp wel een fiets. En een elektrische step :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@Wok
** Knip **
Roest, stug, gevoelloos sturen, slechte wegligging, rammelen, problemen met navi/radio.... Dit heb ik uit eigen ervaring, dus ja.
Jij ook Wok?...

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 31-01-2022 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001

Wok

Dakloos...

@BadEendTerror Dus omdat jij toevallig een maandagochtendexemplaar had, moet meteen iedereen het model maar mijden?

Persoonlijk geen ervaring met de iX35, maar een oud-collega wel en die heeft er vier jaar probleemloos mee gereden. Daarnaast rijden mijn ouders al 32 jaar Hyundai en in die 32 jaar hebben ze slechts de volgende defecten gehad buiten normaal/regulier onderhoud:
- Einddemper uitlaat paar maanden na aankoop lek (Pony uit '87, gekocht in '90 met 60k op de klok)
- Los contact in zekeringkast met haperende richtingaanwijzer als gevolg (Excel uit '90, aangekocht in '92)
- Flexibel uitlaatdeel voortijg lek (Excel uit '95, aangekocht in '98 met 47k km op de klok)
- Defect raammechanisme (dezelfde Excel uit '95)
- Roest achter de deurgrepen (i20 uit 2009, aangekocht 2012)

Ze rijden inmiddels al weer zeven jaar in een i20 uit 2012, totaal probleemloos.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
@Wok Dat is geen maandagochtend exemplaar, maar zijn gewoon bekende kwalen.
Kijk maar eens op het hyundai forum.
Je noemt zelf ook al roest, dat is dus ook bij andere hyundai modellen zo te horen.
Als je er persoonlijk geen ervaring mee hebt, is het beter om niet te reageren.
De opvolger, de hyundai tucson is een stuk beter.

[ Voor 12% gewijzigd door BadEendTerror op 31-01-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:31
bazzemans schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Beetje een topic-kaap (volgens mij wel relevant op voor TS). Ik ben ook op zoek naar een auto en precies dit argument (i.c.m. geen haast hebben) zorgt er bij mij voor dat ik nog even wacht. Je geeft ook aan dat het een gokje is. Ik ben niet zo thuis maar zijn er websites waar je deze (prijs)ontwikkelingen goed kan volgen? Iemand tips?
Niet echt. ANWB en BOVAG publiceren hier wel eens over. Maar waar je dit structureel kan volgen geen idee. Ik ziet vooral dat ik mijn auto nu kan inleveren voor waar ik hem twee jaar geleden voor heb gekocht 🤣.
BadEendTerror schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:35:
@Wok Dat is geen maandagochtend exemplaar, maar zijn gewoon bekende kwalen.
Kijk maar eens op het hyundai forum.
Je noemt zelf ook al roest, dat is dus ook bij andere hyundai modellen zo te horen.
Als je er persoonlijk geen ervaring mee hebt, is het beter om niet te reageren.
De opvolger, de hyundai tucson is een stuk beter.
Fora zijn niet de beste bron, maar meer een indicatie. Zou vooral kijken naar bronnen als ANWB, Dekra had vroeger een app en Duitsers hebben ook een pechstatistiek.
Wel gebruik ik fora om een beeld te krijgen hoe ernstig de kwalen vaak zijn.

Onze Tucson bevalt super goed en is echt een fijne auto , mede door de 1.6 turbo motor. Zit een beetje meer kracht in.
Hiervoor hadden we een i40 station. Ook een heerlijke wagen. Heeft technisch veel gemeen met de ix35 qua motor en aandrijflijn. We hebben er eigenlijk nooit iets mee gehad.

Als je wat langer bent is een SUV wel lekker hoor, zeker met in en uitstappen. Mijn rug is nooit de sterkste geweest 😉.

Even over het panorama dak. Ik gok dat je zo 5 a 6 cm minder hoofdruimte hebt door het dak. Er zit namelijk een schuifsysteem in, daarbij nog een gordijn. En bekleding komt er nog overheen.
Maar kies er geen auto op. Het is leuk, maar na twee weken meer een gimmick..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

bazzemans schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Wist ik niet, dacht dat het altijd een 7-zitter was omdat ik ze nog niet anders tegen ben gekomen. Zoals TS al aangeeft zijn ze sowieso met weinig km in deze prijsklasse te vinden.
Er zijn er behoorlijk wat als 5-zitter, ik ben eigenlijk al jaren bezig (geweest) met het kijken naar dit soort auto's. Voordeel, als het om (zit)ruimte gaat, is dat de S-Max erg breed is, dus niet alleen ruimte beschikbaar in de lengterichting.

Ik had er mogelijk allang een aangekocht waren de prijzen de laatste jaren niet zo omhoog gevlogen van het 2ehands aanbod. Auto's worden ouder, prijzen nog steeds omhoog omdat nieuw veel minder gekocht wordt of ellenlange levertijden hebben.

Heel veel import, heel veel daarvan uit Duitsland, en die hebben toevalligerwijze bijna allemaal de lagere km standen, altijd opletten geblazen.

@hoakz, wel een fijne auto zo'n S-Max en daarnaast behoorlijk sportief (vandaar de S), als het over ruimte gaat zeker het overwegen waard. Houdt wel rekening met het hoge gewicht, kost tenslotte allemaal geld.

Ik kijk over een paar jaar wel weer, de verwachting is dat de prijzen later dit jaar weer onder druk komen staan. Voor het gehele aanbod bedoel ik dan, niet specifiek de Ford ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
hardware-lover schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:22:
[...]

Ik kijk over een paar jaar wel weer, de verwachting is dat de prijzen later dit jaar weer onder druk komen staan. Voor het gehele aanbod bedoel ik dan, niet specifiek de Ford ;)
Wat bedoel je met "onder druk komen te staan". Dat de prijzen verder stijgen of juist dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:29
@hoakz Kijk eens naar een Mitsubishi Outlander uit 2012 (dus voor de PHEV). Erg ruim, kofferbak is 700 liter uit m'n hoofd. De 2.4 heeft voldoende vermogen, maar het is niet overdadig. Ik zat er met m'n 1.93 prima in ieder geval, zelfs met schuifdak.

Als je echt veel korte ritjes (<30km) maakt is de PHEV wel een goede optie als je thuis kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:28
Als je veel kleine ritjes hebt, check out de Leaf :)

Ik heb nu zelf een Tesla Model 3 en een XC90, en vaste kosten bij een SUV zijn om te huilen. Helaas heb ik hem nog even nodig. Maar ik wil de XC90 heeeeeel graag weg doen.

Je gaat echt huilen bij de pomp en bij de wegenbelasting. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

nuffy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Een galaxy is altijd een 7 zitter en het grote verschil is de rechte daklijn achter en daardoor zijn ook de achterste 2 stoelen bruikbaarder voor grote kids of volwassenen.
Niet voor elke auto. Bij mijn 7-zitter kan de derde zitrij er doodeenvoudig (twee handelingen) uitgetild worden. Toen we hem kochten ging het ons specifiek om de 7 plaatsen, maar nu hebben we een hond en staat het bankje vaak in de garage. We hebben zeeën van kofferruimte op deze manier (er staat een bench voor een flinke duitse herder in). Een meter in het vierkant ongeveer, dus naast de bench nog voldoende ruimte voor boodschappen. Zelfs de 3 steps van de kinderen kunnen er staat plus nog andere zooi. Bovendien zit ik erg hoog en heb ik ~135pk beschikbaar (maar dat is, toegegeven, wel met een beetje 'hulp' onder de motorkap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Een Renault Scenic of Grand Scenic 2.0 automaat. Heerlijke auto's met belachelijk veel opties waaronder een te openen! panoramadak en heel veel ruimte. Zit heerlijk net als een SUV. Spuuglelijk :-) dat dan weer wel. Rijd heerlijk en een zee van ruimte. Zeker als je de stoelen er helemaal uit haalt. Had ik al gezegd veel ruimte :P

[ Voor 5% gewijzigd door Halderknots op 01-02-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:30
Knul schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:16:
@hoakz Kijk eens naar een Mitsubishi Outlander uit 2012 (dus voor de PHEV). Erg ruim, kofferbak is 700 liter uit m'n hoofd. De 2.4 heeft voldoende vermogen, maar het is niet overdadig. Ik zat er met m'n 1.93 prima in ieder geval, zelfs met schuifdak.

Als je echt veel korte ritjes (<30km) maakt is de PHEV wel een goede optie als je thuis kan laden.
Wij hebben een Outlander PHEV en een vriend die ook richting de 2 meter is noemt het 'een grote auto voor kleine mensen'. Oftewel, hij past er niet goed in. Het is een fijne auto, maar ik zou hem nooit aanraden aan lange mensen.

Ik ben het wel helemaal eens met een PHEV voor de korte ritjes, het is perfect voor zulk gebruik. Hier doet de Outlander al het woonwerk elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:02
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:06:
Maar zou graag een hoge zit hebben (ik zit nu bijna met mn hoofd tegen het plafond)
Dan heb je juist een auto nodig met een lagere zit (en een hoger dak) :)

Er zijn echt heel veel gewone C-segment hatchbacks die iets meer ruimte bieden voor de bestuurder. Daar is echt geen hoge zit voor nodig; sterker nog: sommige SUV's zullen ongetwijfeld uiteindelijk minder hoofdruimte bieden dan dat de daklijn doet voorstellen. De bovengenoemde Outlander is een goed voorbeeld.

Frank Buma van de ANWB doet heel veel reviews en benadrukt altijd dat hij 1.94 lang is, wellicht heb je wat aan zijn reviews als je eenmaal een modelletje hebt gevonden wat je past.

Ik zou in ieder geval die SUV eis laten vallen :P hoge auto's, meer verbruik, boomer uitstraling ;)

In de basis zijn aziatische auto's vaak wat lager, maargoed dit kan per model verschillen. Westerse modellen bieden vaak meer ruimte aan lange bestuurders.
Goeie deals maak je op MPV's, want die zijn niet zo hip. Maar ze bieden wel zeeën van ruimte. De eerder genoemde Altea vind ik niet zo gek ;)
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:20:
[...]

In mijn beleving zou dit inderdaad juist meer hoogte opleveren. Nee dus.
Weer wat geleerd!
Vooral de achterpassagiers hebben hier last van. Bij de bestuurder kan een panoramadak wel degelijk meer hoofdruimte geven, maar als je die ruimte zou gebruiken zit je eigenlijk tegen de zonneklep aan te staren ipv dat je goed zicht op de weg hebt.
Ik zou in ieder geval geen panoramadak nemen 'omdat' je dan meer hoofdruimte hebt; dat is niet helemaal juist.

[ Voor 35% gewijzigd door Richh op 01-02-2022 11:40 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Pierz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Wij hebben een Outlander PHEV en een vriend die ook richting de 2 meter is noemt het 'een grote auto voor kleine mensen'. Oftewel, hij past er niet goed in. Het is een fijne auto, maar ik zou hem nooit aanraden aan lange mensen.

Ik ben het wel helemaal eens met een PHEV voor de korte ritjes, het is perfect voor zulk gebruik. Hier doet de Outlander al het woonwerk elektrisch.
Je hebt helemaal gelijk! Mijn vader heeft twee Outlanders van de tweede generatie gehad (2008-2013), die zaten met mijn lengte prima, kon zelfs goed achter mezelf zitten.

Twee jaar terug in een PHEV gezeten en daar zat ik klem met m'n hoofd tegen het dak. Dat was ik compleet vergeten, ging er blind van uit dat die net zoveel ruimte bood. Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:18
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:06:
Tips? Opmerkingen? Ik lees het graag! Ik heb een duw nodig in de juiste richting. Of een andere richting..
Andere richting: aanhanger, bagagewagen, of omgebouwde fietsendrager met kist er op (hoewel je de klep dan niet meer open krijgt), dakkoffer.

Mijn station klusbarrel heeft het een tijd terug begeven, en onze VW Polo diesel inruilen voor een grotere benzinewagen is financieel niet interessant. Dus plan B is om de belading naar buiten te verplaatsen naar een aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 16:40

Dr C

met C en CK

Ecological schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:37:
Als je veel kleine ritjes hebt, check out de Leaf :)

Ik heb nu zelf een Tesla Model 3 en een XC90, en vaste kosten bij een SUV zijn om te huilen. Helaas heb ik hem nog even nodig. Maar ik wil de XC90 heeeeeel graag weg doen.

Je gaat echt huilen bij de pomp en bij de wegenbelasting. :)
Leaf is inderdaad niet gek (ook niet mooi trouwens). elektrische auto's hebben echt veel meer binnenruimte. Wel eens in de VW ID.3 gereden, die had zeker zoveel binnenruimte als mijn toenmalige audi A4.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoakz
Resumé:
Ik moet omdenken.

Geen panoramadak, kost hoofdruimte.
Niet blindstaren op super lage KM stand. De motoren kunnen wel wat KM hebben, als ie maar logisch is.
Breder kijken als een SUV. Zware jongens die veel kosten in de wegenbelasting, en benzineverbruik.

Ik denk dat ik door moet sparen en een PHEV voor mij interessant is.
Met veel kleine ritten.
Maar ik moet er wel mee op vakantie kunnen. Hybride is dan ideaal.

ZEER BEDANKT IEDEREEN.

Wat toch een top forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:28
Kijk dan ook naar een Volvo V60 PHEV :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

bazzemans schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:33:
[...]
Wat bedoel je met "onder druk komen te staan". Dat de prijzen verder stijgen of juist dalen?
Een neerwaartse trend, maar het zijn natuurlijk alleen maar verwachtingen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:10
Hmm grote auto, dat begint toch pas bij een F150? Kan je nog eens wat meenemen zonder een dakkoffer of fietsendrager.

Alle gekheid daargelaten. Wat is groot? En hoeveel moet je meenemen? Qua zitruimte kunnen kleine auto's juist verrassend uit de bus komen, omdat er niet zoveel 'opvulling' zit tussen carrosserie en binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
Mazda Cx-5 ?

2 of 2.5 liter benzine, of als je serieuse trekkracht wil de 2.2 Diesel (twin-turbo dus 420 Nm en toch 1:20 of beter verbruik)

ik ben maar 1.89 maar heb een zee van ruimte boven het hoofd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypsych
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:23
Met mijn 1'96 en fors postuur zit ik als een koning in een Honda CRV , andere suv's eigenlijk niet zo veel ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ford Kuga, een van de betere PHEVs op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Rijd zelf al paar jaar met plezier, en 1,96m, in een seat ateca. 1.4 met 150pk is vlot zat. met 2 kleine kinderen en bijhorende inventaris ook groot zat.

onderhuids natuurlijk identiek aan VW Tiguan en Skoda Kodiaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

skoozie

SCSI

Staar je niet blind op een SUV voor hoofdruimte. Ikzelf ben 1.94 en zet mijn stoel redelijk recht. Zowat elke proefrit SUV (in mijn klasse) heeft een panoramadak waar ik met mijn haar tegenaan zit. Ik wilde ook graag een hogere zit. Omdat de huidige Mazda 3 bevalt rond wezen kijken bij de overige modellen, de 5 en 6 vond ik te duur voor 2 personen, de CX3 en de 2 te klein/smal van binnen. De keuze was tussen de CX30 en de 3, uiteindelijk voor de 3 gegaan omdat ik daar meer hoofdruimte heb. Blijkbaar hebben ze in hoge auto's extra hoge stoelen zodat je als lang persoon ook extra snel tegen het plafond zit.
Het is ook interessant om eens te kijken waar je met je hoofd zit ten opzichte van de rolbeugel, zo had ik bij een leen 6 minder ruimte omdat ik precies onder de rolbeugel kwam te zitten.
Ik snap dat ik in een heel andere situatie zit qua ruimte, maar misschien kan een (andere) station voor meer hoofdruimte zorgen dan een SUV.
Als vervangend vervoer heb ik steeds aan moeten geven geen Volvo V40, daar paste ik niet in, maar in een Polo/Yaris/Mini/Qashsqai/Crossland x/Focus kon ik wel (redelijk) normaal zitten. Voor de 3 hafd ik een Megane uit 2012, reed ook niet verkeerd, maar is wel Frans.
Succes met je zoektocht

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
TS zoekt gewoon een VW Transporter. Hoog, groot en voldoende opbergruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
Xanthine schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:54:
Ford Kuga, een van de betere PHEVs op de markt.
Die komen niet bepaald in de prijsrange waar ik mijn budget naar wil oprekken.
Ik spaar door voor de aanschaf van een PHEV van ongeveer 15.000.
Dan is een Mitsubitsi of Volvo een logische keuze.

Hoe zit het eigenlijk met de thuisladers? Waar koop je zo'n ding voor een 2e hands PHEV? Daar zal ook wel weer verschil in zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 07:27
Ik had eerst een Mazda Cx-5, ik kan je uit ervaring zeggen dat een SUV niet altijd meer ruimte bied, qua zitten wel maar echt qua spullen vervoeren niet.
Ik heb nu een Audi a4 avant.. .past meer in.

Ik ben overigens 2 meter.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hoakz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:05:
[...]
Die komen niet bepaald in de prijsrange waar ik mijn budget naar wil oprekken.
Ik spaar door voor de aanschaf van een PHEV van ongeveer 15.000.
Dan is een Mitsubitsi of Volvo een logische keuze.

Hoe zit het eigenlijk met de thuisladers? Waar koop je zo'n ding voor een 2e hands PHEV? Daar zal ook wel weer verschil in zitten..
Houdt in het achterhoofd dat per 2025 het 50% PHEV wegenbelasting voordeel gaat vervallen, het gaat dan naar 25% en vanaf 2026 is het voordeel nog 0% op het totaalgewicht. Nu is het koffiedik kijken wat het werkelijk gaat worden met de belasting a.g.v. de gewichten voor PHEV en EV's (en overige voertuigen), maar voor nu is er (volgens mij) officieel niet meer bekend dat wat ik nu schrijf.

https://www.autoweek.nl/a...vs-phevs-en-oude-diesels/

Het lijkt allemaal nog zover weg, maar de tijd gaat sneller dan menigeen vaak in de gaten heeft.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
De nissan QQ zou ik overslaan. Niet echt super gebouwd en onderhoud kan prijzig uitvallen. Kijk eens naar de Vitara voor suv of een hybride van toyota.
Phev zou ik overslaan. Daar loop je straks op leeg qua wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
hardware-lover schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Houdt in het achterhoofd dat per 2025 het 50% PHEV wegenbelasting voordeel gaat vervallen, het gaat dan naar 25% en vanaf 2026 is het voordeel nog 0% op het totaalgewicht. Nu is het koffiedik kijken wat het werkelijk gaat worden met de belasting a.g.v. de gewichten voor PHEV en EV's (en overige voertuigen), maar voor nu is er (volgens mij) officieel niet meer bekend dat wat ik nu schrijf.

https://www.autoweek.nl/a...vs-phevs-en-oude-diesels/

Het lijkt allemaal nog zover weg, maar de tijd gaat sneller dan menigeen vaak in de gaten heeft.
poah, dat maakt nogal een verschil.

Zeker omdat ze zo zwaar zijn.
Blubkens schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:30:
De nissan QQ zou ik overslaan. Niet echt super gebouwd en onderhoud kan prijzig uitvallen. Kijk eens naar de Vitara voor suv of een hybride van toyota.
Phev zou ik overslaan. Daar loop je straks op leeg qua wegenbelasting.
in de toyota kan ik niet genoeg kwijt in de kofferbak.
Wegenbelasting wordt straks dus wel een probleem inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
Gewoon een grote station een idee? Bijvoorbeeld Skoda Octavia, niet te zwaar, behoorlijke kofferbak en rijd met de 1.4 TSI ook vlot en zuinig (1:15 bij stevig doorrijden). Met maar 12500 km per jaar maakt het niet zo veel uit of je 1:15 of 1:20 rijd 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Prius III station. Je hebt niet zoveel met auto’s als ik het zo zie, dus hopelijk ook niet met imago. Ruim, zuinig, genoeg vermogen.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoakz
wimpie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:16:
Prius III station. Je hebt niet zoveel met auto’s als ik het zo zie, dus hopelijk ook niet met imago. Ruim, zuinig, genoeg vermogen.
Je hebt het geheel aan het juiste eind. Praktsch boven looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je echt een grote kofferbak wilt zijn er slechts een paar opties:
Skoda superb station
Passat variant
V70
E klasse station.
A6 station
De rest is allemaal kleiner.
Suv kun ie evt naar een Tiguan Allspace kijken als die al zo oud te vinden zijn, of een Kodiaq.
In de zelfde categorie: Ford Explorer 2011. Jeep Cherokee

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-05 23:09
wimpie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:16:
Een hele goede praktische optie en een onverwoestbare auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hoakz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Alleen ga je die niet krijgen voor jouw budget van 12k ;)

Net als de Outlander PHEV die ik voorbij zag komen.

Met de eisen in de startpost kom je dan alleen uit op Hyundai ix35 en Nissan Qashqai. In stationland zijn denk ik nog wel een aantal goede opties, maar goed.. je wilt hoog zitten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
Falcon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:42:
[...]

Alleen ga je die niet krijgen voor jouw budget van 12k ;)

Net als de Outlander PHEV die ik voorbij zag komen.

Met de eisen in de startpost kom je dan alleen uit op Hyundai ix35 en Nissan Qashqai. In stationland zijn denk ik nog wel een aantal goede opties, maar goed.. je wilt hoog zitten.
Ik wou em oprekken naar een 15000. En even wachten is geen probleem mocht dat wat helpen.

Met de vrouw overlegd, die vind het een fantastisch idee om hybride te doen. Dar zal de focus liggen vanaf nu denk ik.
knightfield schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Een hele goede praktische optie en een onverwoestbare auto!
Ik vind het overigens wel een mooie auto qua uiterlijk. En innerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:57
Ecological schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:46:
Kijk dan ook naar een Volvo V60 PHEV :)
Dan kun je net zo goed een Polo pakken, want met dat accupakket onder de bodem kan daar zeker niet veel in mee. Binnenruimte houdt ook niet over trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
vw caddy personen uitvoering is ook nog een serieus groot alternatief mocht je dr in gezien willen worden. De verlengde maxi versie is helemaal immens . De zit is wat hoger en hoge auto heeft echter wel een prehistorisch onderstel ( werkpaard met starre achteras ) maar functioneel issie.
Voorkeur de 1.4 tsi en niet de 1.2 das krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:27
Misschien ook een optie de nieuwe Toyota Aygo X SUV of de Yaris Cross SUV. Ik heb een proefritje gemaakt met de Yaris Cross en je zit erg hoog en wat rijdt hij goed! Met de Aygo X heb ik geen proefritje gedaan en wil ik doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 02-02-2022 00:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
hoakz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Dat ging vroeger in een 2cv al. Ook zat in de bergen gereden met 1.0/1.2 huurauto's. Gaat prima. Je moet alleen soms geen haast hebben. En die geblazen kleine auto's doen het misschien nog wel makkelijker dan een grote suv met "slechts" 130 pk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:43

EiT

Hoofdruimte zegt niets over SUV. Volgens mij heb ik nu iets minder dan ik in de Mondeo had, maar zou ook aan de instellingen van stoel kunnen liggen.
Panorama dak is leuk, maar bij de meeste verzekeraars valt dat niet onder de glas verzekering.

Met een S-Max of Mondeo heb je ook een zee van ruimte. Voordeel van een Mondeo vond ik dat je de stoel ver naar achteren kan zetten zonder dat ze klem zitten op de achterbank.
Uitstap is ook beter dan bijv. bij een v60/v90.

Wat ik overigens ook niet snap, je wilt meer kracht en hebt het over 130pk SUV. Volgens mij kom je dan helemaal niet vooruit. De auto is zwaarder en bij wind zoals de laatste 2 dagen ga je dit ook wel goed merken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hoakz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:51:
[...]

Ik wou em oprekken naar een 15000. En even wachten is geen probleem mocht dat wat helpen.

Met de vrouw overlegd, die vind het een fantastisch idee om hybride te doen. Dar zal de focus liggen vanaf nu denk ik.
[...]

Nog steeds alleen SUV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
Nee, ook dat moet ik loslaten.

Ik vind een Volvo v60 een erg mooie auto, wanneer hybride het zou gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
We hebben een paar jaar geleden ook een andere auto gekocht, en een SUV was ook onze eerste gedachte. Wat hoger dan de skoda fabia die we toen hadden, we zochten meer ruimte binnen en meer zicht..
Ik ben 1.96 en m'n dochters zijn ook niet klein. Dus ik zou zeggen ga eens een auto passen, ga achter het stuur zitten zet je stoel goed en ga dan op de achterbank zitten.
Heel veel auto's vallen af, ook de SUV's als je dan naar het verbruik kijkt en naar de inhoud van de kofferbak kom je al snel op een stationwagen.
We hebben uiteindelijk gekozen voor een Passat.

succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hoakz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Nee, ook dat moet ik loslaten.

Ik vind een Volvo v60 een erg mooie auto, wanneer hybride het zou gaan worden.
V60 (station)
Deze keuze zou ik niet eens overwegen. We hebben het hier over een diesel hybride, de wegenbelasting erop is al flink gestegen. Daarnaast betwijfel ik de kwaliteit: https://www.autozine.nl/volvo/v60-2010-2018/forum

Daarnaast krijg je simpelweg deze auto niet voor 15k met een km-stand lager dan de 150k. Nu vind ik dit persoonlijk geen probleem, maar jij stelt zelf een 100k als max te willen hanteren. Dat begrijp ik, gezien je 12.5k kilometers per jaar maakt.

Kia Niro Hybrid (cross-over)
Wat misschien wel een interessant model is, die een hoge zit heeft en toch nog wat ruimte is de Kia Niro Hybrid (benzine). Ook hier wel met een hogere km-stand, maar dat kan deze aandrijflijn en accupakket wel aan.

Wel standaard automaat en hij kan ook nog eens flink wat trekken.

Kia Ceed (station)
Als je puur naar kwaliteit en goede prijs/kwaliteit verhouding zou je ook eens kunnen kijken naar deze Kia. In de sport uitvoering ook nog estetisch goed te doen.. maar goed ook gelijk aan de prijs.

Met en zonder automaat te krijgen, maar geen hybride.

En verder heb je dan nog meer keuzes met een bouwjaar vanaf 2016, waar echt leuk speelgoed tussen zit.

* Falcon had marktplaats open vandaar marktplaats linkjes (had ook een andere site kunnen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
ook grappig dat er mensen zijn die dan zeggen ik vind deze auto/busje veel te groot om in te rijden/parkeren . Als je dan kijkt naar de afmetingen zit er telkens hoogstens 30cm in opvolgende segment van 4 meter tot kleine 5m . Een vw transporter is bijv. net zo lang en breed als een beetje D segment station ( 480/490cm) maar puur de hoogte maakt t verschil dat ze dat denken .

@hoakz
de mpv geeft je wel de rechtop zit en daardoor voor en achterin dus praktisch meer ruimte in kleinere afmeting.
hier nog een paar modellen
ford grand cmax
caddy ( maxi )
transit tourneo
zafira

en wellicht de hoge zit laten vervallen en weer een astra maar dan de 1.4 Turbo 150pk . ook geen strepentrekker maar daarnaast veeeel zuiniger dan de huidige 1.4 icm slechts 1180 kg auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

hoakz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Nou kijk dan eens naar een voorraadmodel Dacia Lodgy :P. Je kan een volwassene van 2 meter kwijt op de derde zitrij(!), kofferruimte steekt boven alle stations uit, zuinig, goedkoop, voordelig in onderhoud, maar je moet wel langs het plastic fantastic interieur willen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:13
hoakz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:51:
[...]

[...]

Nou, piest precas:
https://www.autoweek.nl/o...amic-7p-leder-pano-xenon/
(wel meer dan 100.000 km, maar ik lees van fanboys dat priussen makkelijk de 800.000 halen).

[ Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 02-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

jurjen_g schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Nou, piest precas:
https://www.autoweek.nl/o...amic-7p-leder-pano-xenon/
(wel meer dan 100.000 km, maar ik lees van faboys dat priussen makkelijk de 800.000 halen).
Niet alleen van fanboys..... bij die link die je stuurt staat ook een linkje naar occasionaankoopadvies (dat is een mooi scrabble-woord), en volgens mij kwam daar uit dat men hem in het algemeen niet zo mooi vindt, maar dat hij eigenlijk geen problemen heeft. Meer ruimte dan de toch al ruime Prius, en niet veel zwaarder/onzuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
gwystyl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Niet alleen van fanboys..... bij die link die je stuurt staat ook een linkje naar occasionaankoopadvies (dat is een mooi scrabble-woord), en volgens mij kwam daar uit dat men hem in het algemeen niet zo mooi vindt, maar dat hij eigenlijk geen problemen heeft. Meer ruimte dan de toch al ruime Prius, en niet veel zwaarder/onzuiniger.
Ik heb zelf overigens ook 5 jaar zakelijk een Auris TS hybride (met de Prius aandrijving) gereden, en kan beamen dat het heerlijk reed en buiten de reguliere onderhoudsbeurt nooit iets mee aan de hand is geweest. Alleen was dat dan bij aanvang wel een nieuwe, totaal wel circa 200.000 km ermee gereden. Als ik nu privé moest kopen, zou ik een 2e hands Prius plus zelf ook hoog op mijn lijstje zetten - maar wel vergelijken met wat er tegenwoordig all-e private lease mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38

FreakNL

Well do ya punk?

skoozie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:36:
Staar je niet blind op een SUV voor hoofdruimte. Ikzelf ben 1.94 en zet mijn stoel redelijk recht. Zowat elke proefrit SUV (in mijn klasse) heeft een panoramadak waar ik met mijn haar tegenaan zit. Ik wilde ook graag een hogere zit. Omdat de huidige Mazda 3 bevalt rond wezen kijken bij de overige modellen, de 5 en 6 vond ik te duur voor 2 personen, de CX3 en de 2 te klein/smal van binnen. De keuze was tussen de CX30 en de 3, uiteindelijk voor de 3 gegaan omdat ik daar meer hoofdruimte heb. Blijkbaar hebben ze in hoge auto's extra hoge stoelen zodat je als lang persoon ook extra snel tegen het plafond zit.
Het is ook interessant om eens te kijken waar je met je hoofd zit ten opzichte van de rolbeugel, zo had ik bij een leen 6 minder ruimte omdat ik precies onder de rolbeugel kwam te zitten.
Ik snap dat ik in een heel andere situatie zit qua ruimte, maar misschien kan een (andere) station voor meer hoofdruimte zorgen dan een SUV.
Als vervangend vervoer heb ik steeds aan moeten geven geen Volvo V40, daar paste ik niet in, maar in een Polo/Yaris/Mini/Qashsqai/Crossland x/Focus kon ik wel (redelijk) normaal zitten. Voor de 3 hafd ik een Megane uit 2012, reed ook niet verkeerd, maar is wel Frans.
Succes met je zoektocht
Dat is niet noodzakelijkerwijs zo. Ik heb een compacte SUV, maar wel een vreemde eend in de bijt; Jeep Renegade. Hij is bijvoorbeeld hoger dan een CX5, RAV4 of Outlander... Ik (2.00m) heb daarin meer been- en hoofdruimte dan welke auto ik ooit gereden heb en ook meer ruimte dan in de CX5 van mijn ouders en helemaal meer dan in de CX3 van een collega.. En dan heb ik zelfs een open dak, wat nog wat ruimte afsnoept.. Het is ook de eerste auto die ik rij waarbij de stoel niet op achterste en laagste stand hoeft...

Maar een (compacte) SUV rij je vooral voor de hoge zit en instap en de looks, als je baggage-ruimte zoekt is een station gewoon ongevenaard. De standaard bagageruimte van mijn Jeep houdt ook niet over, maar daar heb ik hem niet voor gekocht.. En als ik de hoedenplank eruithaal kan ik in de hoogte nog veel kwijt door de rechthoekige carrosserie. Deze vorm geeft overigens ook veel hoofdruimte achter.

Ik zou mijn auto overigens niet aanraden voor de TS omdat hij additionele eisen heeft die er niet bij passen. Maar zeggen dat hoge auto's per definitie niet geschikt zijn voor lange personen zijn dus niet perse waar.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 02-02-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
FreakNL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Dat is niet noodzakelijkerwijs zo. Ik heb een compacte SUV, maar wel een vreemde eend in de bijt; Jeep Renegade. Hij is bijvoorbeeld hoger dan een CX5 of Outlander... Ik (2.00m) heb daarin meer been- en hoofdruimte dan welke auto ik ooit gereden heb en ook meer ruimte dan in de CX5 van mijn ouders en helemaal meer dan in de CX3 van een collega.. En dan heb ik zelfs een open dak, wat nog wat ruimte afsnoept.. Het is ook de eerste auto die ik rij waarbij de stoel niet op achterste en laagste stand hoeft...

Maar een (compacte) SUV rij je vooral voor de hoge zit en de looks, als je baggage-ruimte zoekt is een station gewoon ongevenaard. De standaard bagageruimte van mijn Jeep houdt ook niet over, maar daar heb ik hem niet voor gekocht.. En als ik de hoedenplank eruithaal kan ik in de hoogte nog veel kwijt door de rechthoekige carrosserie.

Ik zou mijn auto overigens niet aanraden voor de TS omdat hij additionele eisen heeft die er niet bij passen. Maar zeggen dat hoge auto's per definitie niet geschikt zijn voor lange personen zijn dus niet perse waar.
De Renegade vind ik optisch prachtig! Maar zeker te weinig laadruimte voor me.
gwystyl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Lijkt mij een fantastische auto als opvolger voor de huidige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Veel hoogte, zeer veel koffer en betaalbaar ? Peugot Partner :-)
(zelfs electrisch verkrijgbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hoakz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Lijkt mij een fantastische auto als opvolger voor de huidige!
Prius Wagon is prima wagen, zelf ook gehad, investeer gelijk na de aankoop wel in een hybride occassion check vanuit Toyota. Dan krijg je namelijk weer garantie op het accu pakket.

Wees wel bedacht op dat de auto 0kg mag trekken, mocht dat belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:04
Skoda Superb Station

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Ga ook even proefrijden met een Prius. De CVT-automaat moet je maar net liggen.

Ik vind het als passagier iig vervelend dat het gejoel van de motor totaal niet overeenkomt met de versnelling van de auto. Overigens heeft de Outlander PHEV hetzelfde "probleem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:05
https://www.autoblog.nl/n...dit-zijn-5-toppers-902795

In combinatie met veel laadruimte kom je dan bij een Skoda suberb Combi uit :)

Ik heb zelf een Octavia Combi en dat is qua laadruimte al zalig, maar een Suberb is echt een slagschip. En een heerlijke auto, maar dat is mijn persoonlijke mening.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sowieso, een D klasse station parkeer je niet, die meer je aan :P
Mijn Passat variant heet niet voor niks "Das Boot" :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Knul schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:38:

Ik vind het als passagier iig vervelend dat het gejoel van de motor totaal niet overeenkomt met de versnelling van de auto. Overigens heeft de Outlander PHEV hetzelfde "probleem".
Uhm dat is toch het gehele punt.. de CVT automaat heeft geen versnellingen ;) Dat gejoel is trouwens ook maar beperkt aanwezig, puur even bij het optrekken.

@hoakz Een Skoda Yeti past trouwens wel bij jouw titel.. suf en een SUV: https://www.marktplaats.n...ambition-navigatie-pdc-lm

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 02-02-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
PaulC schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:38:
Veel hoogte, zeer veel koffer en betaalbaar ? Peugot Partner :-)
(zelfs electrisch verkrijgbaar)
Inderdaad, dan zou je ook nog de Renault Kangoo kunnen overwegen, als het echt om praktische ruimte gaat. Kennissen van ons die alle 4 lang zijn hebben die jaren gehad. Weet alleen niets over betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
Falcon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Prius Wagon is prima wagen, zelf ook gehad, investeer gelijk na de aankoop wel in een hybride occassion check vanuit Toyota. Dan krijg je namelijk weer garantie op het accu pakket.

Wees wel bedacht op dat de auto 0kg mag trekken, mocht dat belangrijk zijn.
Oh, kijk aan. Inderdaad wijs.

Niks trekken is prima.

Überhaupt nog nooit een automaat gehad. Dus geen referentiekader, wat in dat geval prettig kan zijn.
Mistraller schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:53:
https://www.autoblog.nl/n...dit-zijn-5-toppers-902795

In combinatie met veel laadruimte kom je dan bij een Skoda suberb Combi uit :)

Ik heb zelf een Octavia Combi en dat is qua laadruimte al zalig, maar een Suberb is echt een slagschip. En een heerlijke auto, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Dikke bak! Maar ik zal nu vooral kijken naar een hybride denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hoakz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:03:
[...]

Oh, kijk aan. Inderdaad wijs.

Niks trekken is prima.
Trouwens probeer deze auto te scoren met 17inch velgen. De wegligging is beduidend beter.

Ik heb zowel zakelijk als prive de Prius+/Wagon gehad.

Deze auto met een hogere kmstand is simpelweg totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
Falcon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Trouwens probeer deze auto te scoren met 17inch velgen. De wegligging is beduidend beter.

Ik heb zowel zakelijk als prive de Prius+/Wagon gehad.

Deze auto met een hogere kmstand is simpelweg totaal geen probleem.
Ik kom bijna overal 99pk tegen. Is dat wel vooruit te branden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 15:42

guReMcO

Praat mar frysk

hoakz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:13:
[...]

Dat is het vermogen van de brandstof motor. Het totale systeemvermogen ligt rond de 130pk.
Ik heb zelf een Lexus CT200h, die heeft dezelfde hybride aandrijflijn en hoewel het geen snelle auto is komt ie prima mee met het verkeer. Geen enkel probleem.

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 21:59
Ik wil je aanraden eens naar Lynk & co private lease te kijken. Hier bijna dezelfde wensen en lengte. Vind het prettig rijden, is phev een daardoor zuinig, maandelijks opzegbaar, ruimtelijk en geen verborgen kosten.

Deze auto heeft twee grote nadelen vind ik. 1 is een maximum aantal van 1250 kilometers per maand binnen het bedrag van 500 euro, voor jou niet een nadeel lijkt het. En de organisatie erachter is chaotisch. Niet teveel van verwachten. Maar auto is top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hoakz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:13:
[...]

130pk gecombineerd en die is op de momenten dat je nodig hebt eigenlijk altijd aanwezig en doordat er geen versnellingen zijn voelt het veel sneller.

Onthoud wel bij de proefrit, je eerste automaat en ook nog CVT.. dat is gewoon even wennen.

Ik reed hem zelf altijd in de B ipv D, dan remde beter af op de motor en laad hij dus ook altijd de accu op.

Accu pakket zit trouwens in de middenconsole, hierdoor geen ruimteverlies achterin.

Gewoon proefrijden, incl snelweg ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 03-02-2022 07:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:30

Grappig, het gejoel komt precies overeen met de versnelling van de auto. Hoe meer kracht die levert, hoe sneller je versneld, hoe meer de motor joelt.

Bij een "normale" versnellingsbak komt het geluid overeen met de snelheid.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Falcon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Uhm dat is toch het gehele punt.. de CVT automaat heeft geen versnellingen ;) Dat gejoel is trouwens ook maar beperkt aanwezig, puur even bij het optrekken.
Dat weet ik, maar ik vind het (persoonlijk) onprettig. Overigens vind ik het gejoel in een CT200H ook behoorlijk aanwezig als je op de snelweg wat gas bijgeeft om in te halen.
LordSinclair schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Grappig, het gejoel komt precies overeen met de versnelling van de auto. Hoe meer kracht die levert, hoe sneller je versneld, hoe meer de motor joelt.

Bij een "normale" versnellingsbak komt het geluid overeen met de snelheid.
Als een motor ruim 4000 toeren maakt en je versnelling is matig at best klopt dat toch niet echt voor je gevoel.

@Falcon Ja, ik gaf ook aan dat TS even moet gaan proefrijden om te kijken of het iets voor hem is. De nieuwste gen hybrides hebben een veel krachtigere elektromotor, waardoor de ICE minder hard hoeft te werken. Dat schijnt een flinke slok op de borrel te schelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Knul op 03-02-2022 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Knul schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Dat weet ik, maar ik vind het (persoonlijk) onprettig. Overigens vind ik het gejoel in een CT200H ook behoorlijk aanwezig als je op de snelweg wat gas bijgeeft om in te halen.

[...]

Als een motor ruim 4000 toeren maakt en je versnelling is matig at best klopt dat toch niet echt voor je gevoel.
Je hebt het nu simpelweg over de werking van de CVT. Daar moet je simpelweg aan wennen, en het gejoel is al flink minder dan in de Prius II, Civic Hybrid en Insight Hybrid. De moderne HSD aandrijflijn (ook CVT) in de nieuwe Toyota is al veel comfortabeler op geluid gebied en gevoel. Maar goed daar zit dan ook even een flink aantal jaren ontwikkeling weer tussen.

@hoakz Heeft nu eenmaal het budget van auto's zo'n 8 jaar oud. Ik zou hem ook niet willen aanraden om in een TSI aandrijflijn te gaan rijden t/m 2015 zeg maar.

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon op 03-02-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

The Eagle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:26:
Als je echt een grote kofferbak wilt zijn er slechts een paar opties:
Skoda superb station
Passat variant
V70
E klasse station.
A6 station
De rest is allemaal kleiner.
Suv kun ie evt naar een Tiguan Allspace kijken als die al zo oud te vinden zijn, of een Kodiaq.
In de zelfde categorie: Ford Explorer 2011. Jeep Cherokee
Een aantal van die autos hebben wij ook pasgeleden bekeken omdat we onze hond graag -in- de bench willen kunnen vervoeren in de auto (extra veiligheid) en eigenlijk paste die nergens in. Wij zijn uiteindelijk voor een Mercedes R-klasse gegaan. Dat was de enige waar een bench van 110x80x90 in past zonder de achterbank op te hoeven offeren.

Mocht je nog meer ruimte nodig hebben, dan kun je eventueel beide zitrijen wegklappen waardoor een compleet vlakke laadvloer ontstaat waar je volgens mij een complete lijkkist in kunt zetten

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
jurjen_g schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:00:
[...]

Inderdaad, dan zou je ook nog de Renault Kangoo kunnen overwegen, als het echt om praktische ruimte gaat. Kennissen van ons die alle 4 lang zijn hebben die jaren gehad. Weet alleen niets over betrouwbaarheid.
De Peugeot Partner is/was ook te verkrijgen met glazen dak (1 van de wensen van de topicstarter)
Van de Kangoo weet ik het niet, maar dat is net als de Berlingo en de Caddy iid ook een gelijkaardig alternatief
Pagina: 1 2 Laatste