• JFK1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-04-2022
Hallo,
ik twijfel nog tussen twee panelen:
- JA Solar JAM66S-30-495-MR Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 495Wp
- Hyundai 480WP HiE-S480VI408C Percium

Ik wil er 20 gaan plaatsen (landscape), komt dus rond de 10.000wp, net eronder.
Nou heb ik best wel wat schaduw in sommige jaargetijden en ik lees dat de Hyundais daar in landscape veel last van kunnen hebben, maar ik vraag me af of hoe dat in verhouding staat tot de JA Solars.

Beide zal ik sowieso installeren op een 8k Solaredge met S500 optimizers.

Iemand suggesties wat de beste keuze is? Financieel verschil is verwaarloosbaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:56
Bij de Hyundai is het van belang dat je installateur begrijpt hoe het paneel anders functioneert dan de gemene deler van panelen.

Dit artikel legt het goed uit:
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Landscape Vs portrait an sich is niet zo relevant. Domweg hoe schaduw overwegend op het paneel valt.

Met Solaredge is het overigens minder kritisch! Juist door de tracking op paneel niveau kunnen de bijzondere powerpoints op laagste stroom doorgifte gewoon gebruikt worden.

Wil je knap advies: vul je topic aan volgens het hulptopic bovenaan het forum.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JFK1
1. Foto's
Op maps staan alleen oude fotos, met nog heel veel bomen eromheen (dat blijft een probleem), maar heb ik wel al deels de kettingzaag in gezet. zie bijgaande 2 afbeeldingen. daken staan overigens wel aan elkaar vast in werkelijkheid, kwam bij solaredge er niet helemaal goed uit.

2. Beschikbare (dak)ruimte
Het zijn 2 dakvlakken:
1- 480x525
2- 370x870

3. Schaduw
meer dan me lief is, op het westen staat een volledige groenpartij, al is het wel wat minder nu, in ieder geval geen overhangende takken meer.

4. Jaarverbruik
jaarverbruik is nu 20.000 kwh/jaar, mogelijk met toekomstige warmtepomp nog wat meer, maar dat ga ik nooit op kunnen wekken.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25A

6. Budget en doel
met 0,50/kwh bij essent is budget niet relevant, zoveel mogelijk!

7. Wie gaat het project uitvoeren
uitbesteden, maar wil zelf alles uitzoeken

8. Bijhouden van data
graag, maar hoef geen uitgebreide data uit te lezen

9. Reeds verkregen offertes
ja, prijzen varieren van 0,85 tot 0,95 per wp, voor het volgende:
20 panelen, SE8K solaredge, s500 20x, solarstell oost west
incl. installatie

10. Regio
oost brabant

11. Tools
heb beetje zitten klooien in de solaredge tool, daar komt mijn plan voor 495wp met de se8k en s500 in ieder geval uit als een valide combinatie. adviseert tool ook

• JFK1
artikel over die hyundai panelen heb ik ook gelezen, vandaar mijn vraag ook, wat nu wijsheid is

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:57
Gezien de schaduworientatie heb je waaarschijnlijk het meest aan de jasolars

[Voor 11% gewijzigd door rbaidjoe op 31-01-2022 20:24]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee