Toon posts:

GPU compitabiliteit & watercooling eruit halen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josri
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-05-2022
Hallo!
Ik heb laatst met geluk een RTX 3050 kunnen bestellen, ik was al enige tijd opzoek naar een GPU maar de prijzen hielpen hier niet echt bij. Kunnen jullie mij vertellen wat ik nodig heb om mijn huidige kaart te vervangen met een 3050? Denk hierbij aan wat voor een CPU koeling, en is de PSU/Moederboard voldoende? Momenteel zit er een full custom waterkoeling loop in. Deze is erg oud en maakt een zooi lawaai. Ik heb niet de kennis om dit te kunnen onderhouden dus wil graag deze vervangen met een airkoeling.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen en films/streams kijken. Misschien cyberpunk uitproberen zodra die wat maanden uit is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet van plan veel geld uit te geven, niet meer dan 300 als er zichtbare upgrades beschikbaar zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU Cooling, ervan uitgaan dat huidige componenten voldoende zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang ze maar compitable zijn

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag kom ik erachter welke componenten ik het beste kan vervangen. Wat is slim (en goedkoop) om meteen ook te upgraden?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z97M-G43€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3050 GAMING OC 8G€ 599,-€ 599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,-

Misschien (?) handige data over huidig systeem:
Oude videokaart: AMD Radeon R9 200 / HD 7900 Series
RAM: 16GB
BIOS Date: 02/15/16 17:08:38 Ver: V1.12B0

[Voor 8% gewijzigd door Josri op 31-01-2022 17:40]

Beste antwoord (via Josri op 14-02-2022 13:42)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:08
Tip voor de volgende keer: Geen custom loop overnemen die je niet kunt onderhouden :)

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
pricewatch: Arctic Freezer 34

Zonder verdere specs over je behuizing kan ik niet zeggen of hij past, maar op je moederbord passen doet hij wel. Verder hoef je niets te vervangen.
Gewoon de waterloop leeg laten lopen en alle radiatoren, de pomp en het reservoir eruit. Ventilatoren zou je kunnen hergebruiken als behuizings ventilatoren. Ik zou kijken of je ze in de bios een tandje zachter kunt zetten als ze luid zijn.

Is de PSU voldoende? Geen idee. Niet tenzij je informatie geeft over wat voor voeding het is.

[Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 31-01-2022 18:16]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• youridv1
Tip voor de volgende keer: Geen custom loop overnemen die je niet kunt onderhouden :)

Zonder verdere specs over je behuizing kan ik niet zeggen of hij past, maar op je moederbord passen doet hij wel. Verder hoef je niets te vervangen.
Gewoon de waterloop leeg laten lopen en alle radiatoren, de pomp en het reservoir eruit. Ventilatoren zou je kunnen hergebruiken als behuizings ventilatoren. Ik zou kijken of je ze in de bios een tandje zachter kunt zetten als ze luid zijn.

Is de PSU voldoende? Geen idee. Niet tenzij je informatie geeft over wat voor voeding het is.

[Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 31-01-2022 18:16]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:44
Je cpu gaat sws een flinke bottlekneck worden in recente games.

Welk merk en type voeding heb je?

• Josri
youridv1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:13:

Thanks! Watercooled PC heb ik van een mede tweaker aantal jaren voor zacht prijsje over kunnen nemen, vandaar. :)
Behuizing is een groot coolermaster ding. Ik ga even kijken of ik kan achterhalen welke dit precies is.

• Josri
Uszka schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:21:
Je cpu gaat sws een flinke bottlekneck worden in recente games.

Welk merk en type voeding heb je?
Kan ik dit ergens via systeem informatie achterhalen, of moet ik de kast open maken?

• youridv1
Voedingen zitten niet aangesloten via een data connectie. Ze leveren slechts elektriciteit. Je PC heeft geen idee wat erin zit. Dus dat wordt open maken.

CPU zal inderdaad hier en daar wel wat bottlenecken in games als battlefield, farcry, etc. CPU heavy games. In een hele hoop games zal het echter best oke gaan vermoed ik. Je kunt eventueel altijd kijken of de boel speelbaar is met de nieuwe GPU. Zo nee, kun je kijken voor een instap i5je ofzo.

[Voor 52% gewijzigd door youridv1 op 31-01-2022 18:25]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:44
Josri schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:22:
[...]

Kan ik dit ergens via systeem informatie achterhalen, of moet ik de kast open maken?
Kast open maken. Desnoods post je een foto van de voeding als je er zelf niet uit komt.

• Josri
PSU is een 620W van coolermaster
Hier wat fotos, met heel veel stof

Zie dat er een drain in zit dus eruit halen moet lukken. Is het nutteloos om alleen een CPU met watercooling te behouden? Ook als ik niet overklok?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:44
Dat is zo te zien deze Cooler Master Real Power M620 (SKU: RS-620-ASAA-A1). Die is al minstens twaalf jaar oud, die zou ik niet meer gebruiken met een nieuwe GPU. Het MSI Z97M-G43 is nog uit de DDR3 tijd, dus is er niet veel wat je mee kan nemen. Als €300 een harde bovengrens is wordt het een lastig verhaal ... Je zou op zoek kunnen naar een 2e hands basis, zoals bv deze V&A: Desktop Gigabyte B360M H, Intel Core i5-8400, 8gb ram, 120gb ssd, aangeboden. Als je iets nieuws wilt ben je zo'n € 500 kwijt
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 50,18€ 50,18
Totaal€ 523,87

Als je nog iets wilt bezuinigen kijk dan naar Intel Core i3-12100F.

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 11:39
Josri schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:30:
Zie dat er een drain in zit dus eruit halen moet lukken. Is het nutteloos om alleen een CPU met watercooling te behouden? Ook als ik niet overklok?
Ja, dat is vrij nutteloos. Waterkoeling is nu vooral populair omdat het er leuker uitziet in de kasten met glas en RGB. In heel veel gevallen is luchtkoeling de betere keuze. Betrouwbaarder en gaat langer mee.

De tweedehands i5-8400 setup die martyw adviseert is een hele goede keuze, want dit was een uitzonderlijk sterke CPU en die is nog steeds voldoende voor de meeste spellen (al is 8GB geheugen wat te weinig, maar dat is relatief goedkoop te upgraden). De i3-12100F is ook relatief goed, maar vereist wel veel een relatief duur moederbord.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee