Toon posts:

Makkelijk's grote verbouwing

Pagina: 1
Acties:

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46
Wij hebben eerder dit jaar een eindwoning van 125m2 (1959, 3 lagen) gekocht met het idee een aanbouw van 2 meter de achtertuin in de maken. Tevens is de garage in matige staat, hier moet een nieuw dak op en eigenlijk ook een nieuwe deur in.

We willen dit geheel uitbesteden. Gedurende het nadenken hierover en praten met potentiële aannemers zijn we tot de conclusie gekomen dat het ideaal zou zijn om de garage in het geheel naar voren te trekken, naast de woning. We hebben met een tekenaar gewerkt die voor ons tekeningen heeft gemaakt. Uiteindelijk zaten we niet helemaal op één lijn en heb ik onze eigen ideeën in die tekeningen geshopt.

We willen 2 meter de tuin in uitbouwen en hier een U vormige keuken realiseren. Tevens willen we op deze manier meer ruimte in de zithoek creëeren doordat er geen piano meer naast de bank hoeft te staan. Bij de eettafel willen we openslaande deuren naar de tuin. Boven de eettafel een lichtstraat. Zoveel mogelijk licht binnen krijgen is het belangrijkst, tuin is op NW.

Daarnaast willen we heel graag opslagruimte in ons huis, wat we nu eigenlijk nauwelijks hebben waardoor we een hoop spullen in kamers hebben slingeren die we liever in een mooie kamerhoge kast in een soort bijkeuken hebben. Tot slot lijkt een inpandige klusruimte mij persoonlijk geweldig, i.p.v. de kille garage. In deze twee ruimtes willen we licht hebben met lichtkoepels.

Er ligt momenteel een betonvloer met kruipruimte en vloerverwarming en deze moet worden uitgebreid. We verwarmen wel voornamelijk met een airco maar bij echte kou is de vloerverwarming comfortabel en gelijkmatig. Voor nu is er uitgegaan van HR++ glas in alle nieuwe (houten) kozijnen. Zonder roosters in de leefruimte en met een decentrale WTW daar. Wellicht is HR+++ een beter idee daar dan, geen idee wat dat met budget doet. Overigens is het vervangen of renoveren van de kozijnen voor met ouderwets dubbelglas, kapotte roosters en slechte afdichting nog niet meegenomen hierin.
In de zij-uitbouw lijkt HR++ met roosters me prima, gezien de functie van de ruimtes.

Blauw: huidige buitenmuren, rood: erfgrens, groen: huidige garage

Inmiddels hebben we 1 offerte van een aannemer met een goede reputatie die we hierin vertrouwen. Die zit flink boven het budget wat we in gedachte hadden. Offerte voor de afgewerkte opbouw, zonder keuken, is 150K.

Ik ben vooral benieuwd naar ideeën van anderen over ons plan, welke keuzes we kunnen maken om het een beetje leuk te houden qua budget.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:02
Heb je überhaupt al nagedacht over de vergunningen die je misschien nodig gaat hebben?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Met de huidige markt lijkt 150000 voor alle aanpassingen niet irreëel.

Maar hoe wil je de vloerverwarming gaan verwarmen? Warmtepomp met boiler zou ideaal zijn bij zo'n grootte verbouwing en zou ik meteen meenemen.

Als alternatief zou je kunnen overwegen om voor nu alleen de uitbouw te realiseren en de garage voor nu nog even te houden. Over een jaar of 2 als de druk wat minder is kan dat altijd nog.

Bij grote vervanging van ook de kozijnen meteen voor Triple glas gaan. Met de subsidie ISDE 2022 meegerekend is dat bijna even duur als HR++ glas.

Plus vergeet niet dat je met zo'n woning nog meer kwijt bent aan isolatie
- Dak (binnenkant)
- Kruipruimte indien nog niet gedaan
- Spouwmuren.

En bovenaan je lijst. zonnepanelen indien nog niet aanwezig.

[Voor 15% gewijzigd door D-dark op 31-01-2022 19:14]

• Makkelijk
O88088 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:48:
Heb je überhaupt al nagedacht over de vergunningen die je misschien nodig gaat hebben?
Dit is vergunningsvrij, vanwege de afstand tot de achtergevel en het feit dat het geen hoekwoning (met pad er naast) is.
D-dark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:31:
Met de huidige markt lijkt 150000 voor alle aanpassingen niet irreëel.

Maar hoe wil je de vloerverwarming gaan verwarmen? Warmtepomp met boiler zou ideaal zijn bij zo'n grootte verbouwing en zou ik meteen meenemen.
We wilden dat nu nog even op de CV houden en die over enige tijd vervangen door een warmtepomp met boiler. Op dit moment is er op de etage in de badkamer en toilet vloerverwarming en in de andere kamers alleen airco. Op zolder liggen nog radiatoren. Wanneer we een warmtepomp hebben zou ik alle radiatoren vervangen en de radiatoren op de eerste terugbrengen denk ik.
Als alternatief zou je kunnen overwegen om voor nu alleen de uitbouw te realiseren en de garage voor nu nog even te houden. Over een jaar of 2 als de druk wat minder is kan dat altijd nog.
Dat is inderdaad de overweging die ik na het zien van de offerte ben gaan maken. Betekent wel dat we eigenlijk 2x een geïsoleerde buitenmuur moeten bouwen.
Bij grote vervanging van ook de kozijnen meteen voor Triple glas gaan. Met de subsidie ISDE 2022 meegerekend is dat bijna even duur als HR++ glas.
Ah, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Zou je het dan ook in de zij-uitbouw doen en hoe zou je die dan ventileren?
Plus vergeet niet dat je met zo'n woning nog meer kwijt bent aan isolatie
- Dak (binnenkant)
- Kruipruimte indien nog niet gedaan
- Spouwmuren.
Dat is allemaal geïsoleerd. De dakopbouw is 3 jaar oud en door de vorige bewoner gedaan. De kruipruimte is met EPS geïsoleerd en de spouwmuren hebben glaswol, al is dat wat oud. Het stuk oude gevel wat in de woonkamer overblijft is 3 meter en zou later geïsoleerd kunnen worden van buitenaf (al denk ik dat dat vergunning is). De kozijnen aan de voorzijde lopen door van bodem tot de oude dakrand (van origine plat dak) met schrootjes, maar dit project wilden we uitstellen.
En bovenaan je lijst. zonnepanelen indien nog niet aanwezig.
Is helaas nog niet heel makkelijk door dakkapellen, maar eigenlijk moet dat los hiervan snel gebeuren ja. Het is nu heel lucratief natuurlijk. In het oorspronkelijke plan waarbij de huidige garage bleef staan wilde ik die vol leggen want die krijgt zon. De geplande zij-uitbouw is helaas niet erg geschikt qua zon door de gevel van de buren aan de ZW kant.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Makkelijk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Dat is inderdaad de overweging die ik na het zien van de offerte ben gaan maken. Betekent wel dat we eigenlijk 2x een geïsoleerde buitenmuur moeten bouwen.
Lijkt erger dan het is. Alleen het extra stuk voor de uitbouw eigenlijk. Dat is 2 a 3 meter afhankelijk of je meteen al doortrekt voor de toekomstige uitbreiding
Makkelijk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Ah, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Zou je het dan ook in de zij-uitbouw doen en hoe zou je die dan ventileren?
Het meest simpele is een tussenrooster tussen de beide ruimtes en een extra decentrale wtw unit plaatsen. Maar dat hangt meer van gebruik af. Hoe vaak denk je in de koude periodes ook in de opslag / hobby ruimte te komen en wil je daar ook iets van verwarming hebben.
De oplossing met roosters in de ramen kan ook maar dan wil je eigenlijk ook nog afzuiging hebben en dan moet je mechanische ventilatie gaan doen met een afzuig rooster met ventilator erin.

• Makkelijk
D-dark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Lijkt erger dan het is. Alleen het extra stuk voor de uitbouw eigenlijk. Dat is 2 a 3 meter afhankelijk of je meteen al doortrekt voor de toekomstige uitbreiding

[...]

Het meest simpele is een tussenrooster tussen de beide ruimtes en een extra decentrale wtw unit plaatsen. Maar dat hangt meer van gebruik af. Hoe vaak denk je in de koude periodes ook in de opslag / hobby ruimte te komen en wil je daar ook iets van verwarming hebben.
De oplossing met roosters in de ramen kan ook maar dan wil je eigenlijk ook nog afzuiging hebben en dan moet je mechanische ventilatie gaan doen met een afzuig rooster met ventilator erin.
Tja, als je toch al bezig bent is dat eerste misschien nog wel de beste optie. Aannemer wilde de vloerverwarming als een aparte groep in die ruimtes leggen en dan ben je toch wel geld aan het wegblazen met roosters en ventilatie natuurlijk.

Voordeel van ventilatie is dat een werkplaats best stoffig kan worden en een eenvoudige mechanische ventilatie oplossing in die ruimte daar minder last van gaat hebben dan een decentrale WTW unit denk ik en ook meer capaciteit kan bieden. Kan alsnog beiden natuurlijk. Deur kan wel even open als je aan het schuren bent ;)

Maar nu hoor ik alweer dat het nog duurder wordt. Ik denk dat we het maar even over de optie om het in 2 delen te doen moeten hebben hier ja :)

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:30
De subsidie geldt alleen voor glas dat vervangen wordt in de huidige schil. Dus je kunt er wellicht beter niet vanuit gaan dat je subsidie voor alle ramen/deuren krijgt.
Verschil tussen hr++ en triple is aan thermisch verlies niet zo groot. Triple is alleen echt nuttig voor passiefhuis / (bijna) energie neutraal. Dus dan moet je ook echt alles isoleren en luchtdicht maken. Dat telt ook mee bij de vergelijking.

• Makkelijk
Onno ! schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:28:
De subsidie geldt alleen voor glas dat vervangen wordt in de huidige schil. Dus je kunt er wellicht beter niet vanuit gaan dat je subsidie voor alle ramen/deuren krijgt.
Verschil tussen hr++ en triple is aan thermisch verlies niet zo groot. Triple is alleen echt nuttig voor passiefhuis / (bijna) energie neutraal. Dus dan moet je ook echt alles isoleren en luchtdicht maken. Dat telt ook mee bij de vergelijking.
Bestaande kozijnen gaan we juist later doen, thanks :)

Comfort is wel belangrijk, we haten het gevoel van kou wat van slecht geïsoleerde kozijnen af komt. Vorige huis met HR++ was op zich prima wat dat betreft, als je de roosters even weg denkt. Geluid is hier verder absoluut geen issue.

[Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 31-01-2022 21:34]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee