Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-07 20:23
Sinds vrijdag aangesloten op T-Mobile Glasvezel met 100/100 mbit/s. Hierbij een Deco M5 setje aangeschaft om het hele huis van draadloos internet te kunnen voorzien.

Situatie is als volgt: nieuwbouw woning met drie etages (begane grond, eerste verdieping & tweede verdieping). In de meterkast staat de modem/router van TM, welke niet in bridge-modus kan worden gezet. Vanaf de meterkast heb ik UTP naar de woonkamer en UTP naar de slaapkamer.

Op de UTP in de woonkamer is een switch aangesloten met daarop de eerste Deco, TV, Playstation en een Hue bridge. De tweede Deco (op de slaapkamer) en derde Deco (op de zolder) zijn draadloos.

De Deco M5 staat hierbij in Router Mode, waardoor de bekabelde apparaten (TV, PS4 & Hue) niet zichtbaar zijn in het draadloze netwerk aangezien deze rechtstreeks (via switch) op de modem/router van TM zitten. De draadloze snelheden hierbij zijn in de woonkamer 95/95, slaapkamer 65/65 en op zolder 50/50. Volgens mij verzorgt in praktijk de modem/router van TM nu routering en doet de Deco dat ook, aangezien deze in Router Mode staat.

Als ik de tweede Deco (op de slaapkamer) op UTP aansluit en de Deco M5 op AP-Mode zet, gebeurt er echter iets vreemds. De draadloze snelheid in de slaapkamer gaat naar 95/95 maar in de woonkamer valt het terug tot 30/30, en valt de Deco steeds uit in de woonkamer (rood lampje). Als ik alleen de Deco in de woonkamer bekabel en ze in AP heb staan, werkt het wel.

Twee Deco's bekabeld op de router van TM zou naar mijn idee moeten kunnen, wanneer ze in AP-Mode staan. Wat gaat/doe ik hier fout?

Beste antwoord (via Rubik_31415 op 01-02-2022 13:21)

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:53
Het kan zijn dat de switchpoorten op de TM router niet de discovery packetjes van de Deco's doorlaat en dan krijg je inderdaad het gedrag dat jij ziet. Oplossing is een andere switch ertussen (geen dlink) of de andere bekabelde node op een poort op de 1ste AP aansluiten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Het kan zijn dat de switchpoorten op de TM router niet de discovery packetjes van de Deco's doorlaat en dan krijg je inderdaad het gedrag dat jij ziet. Oplossing is een andere switch ertussen (geen dlink) of de andere bekabelde node op een poort op de 1ste AP aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
arjanw848 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:19:
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met 'geen dlink'? In de woonkamer heb ik deze switch (pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch) zitten, zou nog zo eentje in de meterkast dan uitkomst moeten bieden?

De andere nodes bekabeld aansluiten op de eerste AP is geen optie, i.v.m. bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 12:21

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Waar heb je je tweede Deco nu precies op aangesloten? En wat geeft deze voor backhaul aan in de App? Wired of WiFi?

Ik heb ook de M5 en heb er op het moment 2 aangesloten via UTP. Als ik beide in AP mode had en aangesloten op de router gaf #2 aan dat hij via WiFi op #1 aangesloten was. Ook had ik af en toe last van het uitvallen (rood knipperen). Ik moest ze dan resetten en 1 voor 1 toevoegen en dan ging het weer een tijdje goed.
Sinds kort heb ik een switch tussen de router en de M5's geplaatst en #2 geeft nu correct aan dat hij via UTP is aangesloten.

Ik heb nu dus de onderste configuratie in dit voorbeeld van TP-Link:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkO4t_lySkrtH8CUNFrhKc-LHjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=user_large

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
RedFox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
Waar heb je je tweede Deco nu precies op aangesloten? En wat geeft deze voor backhaul aan in de App? Wired of WiFi?

Ik heb ook de M5 en heb er op het moment 2 aangesloten via UTP. Als ik beide in AP mode had en aangesloten op de router gaf #2 aan dat hij via WiFi op #1 aangesloten was. Ook had ik af en toe last van het uitvallen (rood knipperen). Ik moest ze dan resetten en 1 voor 1 toevoegen en dan ging het weer een tijdje goed.
Sinds kort heb ik een switch tussen de router en de M5's geplaatst en #2 geeft nu correct aan dat hij via UTP is aangesloten.
Op dit moment heb ik de tweede Deco niet bekabeld aangesloten en staat de Deco in Router Mode. Dat werkt op zich prima, behalve het verlies van snelheid over de draadloze Decos.

Als ik ze in AP Mode zet en de tweede Deco rechtstreeks op de TM modem/router aansluit, geeft de tweede Deco wel aan dat ie met UTP verbonden is. Maar dan ontstaat dus dit probleem.

De switch die je hebt toegevoegd: is dat een managed of unmanaged switch? Of maakt dat eigenlijk niet uit hier?

[ Voor 5% gewijzigd door Rubik_31415 op 01-02-2022 11:29 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 12:21

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Je kan nog even proberen om ze beiden te resetten en dan weer 1 voor 1 te configureren, mogelijk dat dat de uitval en snelheidsverlies oplost.

Ik heb deze switch er tussen gezet: pricewatch: TP-Link LS1005G, simpel modelletje die ze bij de Action hadden liggen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubik_31415
Dit lijkt inderdaad te werken.

Heb de switch die in de woonkamer achter de Deco hangt even in de meterkast geplaatst tussen de M5 en de TM en dan kunnen beiden bekabeld in AP werken.

Heeft dit iets te maken met router/switch functionaliteit van het apparaat van TM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje maar NT want dit heeft vrij weinig met aankoopadvies te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Rubik_31415 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:33:
Dit lijkt inderdaad te werken.

Heb de switch die in de woonkamer achter de Deco hangt even in de meterkast geplaatst tussen de M5 en de TM en dan kunnen beiden bekabeld in AP werken.

Heeft dit iets te maken met router/switch functionaliteit van het apparaat van TM?
Correct ! De switch blokkeert de benodigde discovery packets.

[ Voor 6% gewijzigd door arjanw848 op 01-02-2022 18:40 ]

Pagina: 1