Hallo,
Ik wil graag wat zonnepanelen op mijn dak, maar wil graag jullie kennis en ervaring om te kijken of ik iets heb gemist. Ben even benieuwd naar jullie input
Mijn grootste vragen:
Is de 3kW-omvormer een beter idee omdat deze een lagere startspanning heeft? De ontwerptool berekent een jaarlijks energieverschil van slechts 1 kWh door een omvormer van 3kW (3270 kWh) te vergelijken met 4kW (3269 kW)
Offerte #1 - €1.28/Wp
Zal dit met optimizers goed werken, aangezien het eruit ziet als slechts één string?
Offerte #2 - €1.38/Wp
Deze prijs zijn niet logisch denk ik.
Ik wil graag wat zonnepanelen op mijn dak, maar wil graag jullie kennis en ervaring om te kijken of ik iets heb gemist. Ben even benieuwd naar jullie input
Mijn grootste vragen:
- Kan ik panelen boven de dakkapel plaatsen? Van de bovenkant van de dakkapel tot de nok heb ik maximaal 115cm, dus elk 350W+ paneel heeft maar 10cm tot de bovenkant. Ik zit in windgebied III. Als ik in de buurt rondkijk, zie ik veel huizen met panelen helemaal naar boven.
- In mijn situatie is één omvormer met twee strings (één oost, één west) zonder optimizers het meest kosteneffectief? Behalve de dakkapel zijn de bomen aan de overkant van de weg de enige andere schaduw die in de vroege en late zomer de oostelijke panelen 1 uur per dag kunnen beschaduwen
1. Foto's
2. Beschikbare (dak)ruimte
Zie bovenstaande afbeeldingen. Met drie panelen op een rij mag de paneellengte niet meer zijn dan 1810 mm, tenzij ik verschillende panelen in de rijen met obstakels gebruik.3. Schaduw
Er zijn enkele grote bomen aan de overkant van de weg naar het oosten, en verder de gebruikelijke pijpen en spullen op het dak, allemaal verantwoord in de ontwerptool4. Jaarverbruik
3500kWh maar dit jaar plaatsen we ook een inductiekookplaat. De komende jaren komt er hoogstwaarschijnlijk ook een (hybride) warmtepomp5. Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase maar word omgebouwd na 3 fase6. Budget en doel
±€6000, Om geld te besparen, vooral nu meer van ons gebruik thuis plaatsvindt met thuiswerken7. Wie gaat het project uitvoeren
volledig gedaan door installateur8. Bijhouden van data
Leuk om te hebben maar niet verplicht9. Reeds verkregen offertes
Mijn eigen ontwerp - €1.09/WpIs de 3kW-omvormer een beter idee omdat deze een lagere startspanning heeft? De ontwerptool berekent een jaarlijks energieverschil van slechts 1 kWh door een omvormer van 3kW (3270 kWh) te vergelijken met 4kW (3269 kW)
Offerte #1 - €1.28/Wp
Zal dit met optimizers goed werken, aangezien het eruit ziet als slechts één string?
Offerte #2 - €1.38/Wp
Deze prijs zijn niet logisch denk ik.