Toon posts:

Nog een advies over zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• ArcherNine
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:59
Hallo,
Ik wil graag wat zonnepanelen op mijn dak, maar wil graag jullie kennis en ervaring om te kijken of ik iets heb gemist. Ben even benieuwd naar jullie input

Mijn grootste vragen:
  • Kan ik panelen boven de dakkapel plaatsen? Van de bovenkant van de dakkapel tot de nok heb ik maximaal 115cm, dus elk 350W+ paneel heeft maar 10cm tot de bovenkant. Ik zit in windgebied III. Als ik in de buurt rondkijk, zie ik veel huizen met panelen helemaal naar boven.
  • In mijn situatie is één omvormer met twee strings (één oost, één west) zonder optimizers het meest kosteneffectief? Behalve de dakkapel zijn de bomen aan de overkant van de weg de enige andere schaduw die in de vroege en late zomer de oostelijke panelen 1 uur per dag kunnen beschaduwen
1. Foto's

2. Beschikbare (dak)ruimte
Zie bovenstaande afbeeldingen. Met drie panelen op een rij mag de paneellengte niet meer zijn dan 1810 mm, tenzij ik verschillende panelen in de rijen met obstakels gebruik.
3. Schaduw
Er zijn enkele grote bomen aan de overkant van de weg naar het oosten, en verder de gebruikelijke pijpen en spullen op het dak, allemaal verantwoord in de ontwerptool
4. Jaarverbruik
3500kWh maar dit jaar plaatsen we ook een inductiekookplaat. De komende jaren komt er hoogstwaarschijnlijk ook een (hybride) warmtepomp
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase maar word omgebouwd na 3 fase
6. Budget en doel
±€6000, Om geld te besparen, vooral nu meer van ons gebruik thuis plaatsvindt met thuiswerken
7. Wie gaat het project uitvoeren
volledig gedaan door installateur
8. Bijhouden van data
Leuk om te hebben maar niet verplicht
9. Reeds verkregen offertes
Mijn eigen ontwerp - €1.09/Wp
Is de 3kW-omvormer een beter idee omdat deze een lagere startspanning heeft? De ontwerptool berekent een jaarlijks energieverschil van slechts 1 kWh door een omvormer van 3kW (3270 kWh) te vergelijken met 4kW (3269 kW)

Offerte #1 - €1.28/Wp
Zal dit met optimizers goed werken, aangezien het eruit ziet als slechts één string?

Offerte #2 - €1.38/Wp
Deze prijs zijn niet logisch denk ik.
10. Regio
Noord-Brabant

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Er zijn beunen die gewoon panelen op dakkapellen gooien... Maar ze zijn er niet altijd geschikt voor. Als je veilig wil zijn zul je dit bij de bouwer, danwel dakexpert moeten navragen.

Er zijn dakbedrijven die PV installeren.

Het oogt als lekker grote dakkapellen, dus zeker waard er panelen op te leggen. 3, misschien 4 oriëntaties kom je wel op SolarEdge of micro omvormers uit: iets duurder, maar het komt evengoed heel snel naar je toe.

Indien SolarEdge: post het opbrengst verlies diagram uit SolarEdge designer. Dan kunnen we zien of er geen ontwerp fouten in zitten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee