Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph1412
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-02-2022
Hoi allemaal,

Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden, was hertrouwd met mijn stiefvader in 2015 en ze hadden samen een huis gekocht. In december is mijn stiefvader overleden. Wij hadden steeds minder contact en het overlijden is bij ons bekend geworden via een brief van de notaris afgelopen week.
Beide hadden ze geen testament opgesteld.
Familie van stiefvader heeft de notaris ingeschakeld om het nalatenschap af te handelen.
Hebben wij(zus en ik) rechten op nalatenschap? Spaargeld en waarde van koopwoning? Stiefvader is eerder niet gehuwd geweest en heeft ook geen kinderen uit eerder huwelijk.

Bedankt voor jullie eventuele reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:26
Wat zegt de notaris dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ja, je hebt rechten. Een en ander staat hier uitgelegd:

https://www.belastingdien...tent/wettelijke-verdeling

Heel simpel gesteld: je hebt samen met je zus in beginsel recht op de helft van de helft van wat overblijft.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Goed punt, neem eerst contact op met notaris.

Als ik aanname doe, dan heeft stiefvader alles in bezit + erfenis van zijn vrouw (je moeder).

Nu is stiefvader overleden, alles gaat naar zijn (stief)kinderen zonder vastgelegd te hebben in testament

Ai...

Pleegkinderen en stiefkinderen zijn erfgenaam als dit is opgenomen in een testament.

[ Voor 27% gewijzigd door Silver7 op 31-01-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Silver7 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:18:

Als ik aanname doe, dan heeft stiefvader alles in bezit + erfenis van zijn vrouw (je moeder).

Nu is stiefvader overleden, alles gaat naar zijn (stief)kinderen zonder vastgelegd te hebben in testament

Ai...

Pleegkinderen en stiefkinderen zijn erfgenaam als dit is opgenomen in een testament.
Legitieme portie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

FirePuma142 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:18:
Ja, je hebt rechten. Een en ander staat hier uitgelegd:

https://www.belastingdien...tent/wettelijke-verdeling

Heel simpel gesteld: je hebt samen met je zus in beginsel recht op de helft van de helft van wat overblijft.
Ik twijfel toch hoor.

"Wanneer geldt de wettelijke verdeling?

De zogenoemde wettelijke verdeling geldt als de overledene geen testament had en op het moment van overlijden getrouwd was (of geregistreerd partners) en 1 of meer kinderen had. Het gaat om kinderen die eigen kinderen waren door geboorte of erkenning of geadopteerde kinderen. Pleegkinderen en stiefkinderen zijn erfgenaam als dit is opgenomen in een testament."

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Silver7 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:18:

Ai...

Hartstikke irrelevant, het gaat om het erfdeel van zijn moeder, niet het deel van zijn stiefvader.

@psy Dat geldt alleen voor het erfdeel van zijn stiefvader, daar kan geen aanspraak op gemaakt worden. Maar wel op het erfdeel wat oorspronkelijk van zijn moeder naar stiefvader is overgegaan. Die overgang komt namelijk met een schuld naar TS en zijn zus die nu opeisbaar is geworden.

De notaris gaat dit overigens keurig uitzoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door FirePuma142 op 31-01-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

FirePuma142 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Hartstikke irrelevant, het gaat om het erfdeel van zijn moeder, niet het deel van zijn stiefvader.

@psy Dat geldt alleen voor het erfdeel van zijn stiefvader, daar kan geen aanspraak op gemaakt worden. Maar wel op het erfdeel wat oorspronkelijk van zijn moeder naar stiefvader is overgegaan. Die overgang komt namelijk met een schuld naar TS en zijn zus die nu opeisbaar is geworden.
Maar hoe wordt dat dan verdeeld als het niet is vastgelegd? Helft?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

psy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Maar hoe wordt dat dan verdeeld als het niet is vastgelegd? Helft?
Stel er is op moment van overlijden alleen een banksaldo van 100.000 dat alleen van de moeder is. Dan zijn er drie erfgenamen (echtgenoot, kind 1, kind 2), die ieder recht hebben op 1/3e daar van. Maar je kunt daar als kind pas aanspraak op maken wanneer de langstlevende ouder (ook stiefouder) is overleden.

Daarnaast, wat je ook in je testament zet en wat je ook weggeeft aan andere erfgenamen bij leven, je kunt altijd aanspraak maken op je legitieme portie (de helft van je wettelijk erfdeel). Mocht er dus een testament zijn waarin de moeder alles nalaat aan de stiefvader, heb je alsnog recht op 1/6e mochten er geen giften te verrekenen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door FirePuma142 op 31-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13
Hoe is de erfenis van moeder in 2018 afgehandeld? Het klinkt alsof dat niet (goed) is gebeurd. Dat moet dus alsnog gebeuren. Mogelijk dat de aangifte erfbelasting mbt moeder een startpunt kan zijn.

Voor de verdeling van bezittingen/schulden ten tijde van overlijden kun je dat nagaan voor registergoederen zoals een huis, huwelijksakte, etc., hoewel het vaak 50/50 is.

Dat is vervolgens input voor de verdeling wat zonder testament in gelijke delen verdeeld wordt tussen kinderen en huwelijkspartner.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvanvliet
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik denk dat je hier wel het een en ander moet kunnen vinden (afgezien bij de notaris natuurlijk)
https://www.rijksoverheid...ke-verdeling-bij-erfrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph1412
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-02-2022
@Stalensnuitje de notaris heeft het overlijden bekend gemaakt en schreef verder:

Dat uit het CTR bleek dat mijn moeder geen testament had en mijn zus, ik en echtgenoot de wettelijke erfgenamen waren. Vervolgens stelde de notaris de vraag wat er in het kader van de afwikkeling van de nalatenschap van mijn moeder is gebeurd. @Rukapul als antwoord op jouw vraag, er is inderdaad niks gebeurd in de afwikkeling hiervan.

@rubenvanvliet hierin staat:
Erfenis stiefkind

Een stiefkind erft normaal gesproken niet van een stiefouder. Maar dit kan een stiefouder wel regelen. De stiefouder kan het stiefkind in zijn of haar testament tot erfgenaam benoemen.

Ik kan hieruit dus opmaken dat wij nergens recht op hebben? Hoe zit het dan met het koophuis die zij samen gekocht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Volgens mij en ik denk ook @FirePuma142 dat bedoelt, geldt hier ook gewoon langstlevende echtgenoot, ondanks dat dit een stiefvader is. Als er verder geen testament is, of huwelijkse voorwaarden, dan helft bezittingen -/- schulden naar kinderen van de moeder, en andere helft naar erfgenamen (geen kinderen las ik) stiefvader. Dus @Ph1412 jullie hebben wel degelijk zeker recht op de helft van wat er is.

https://www.rijksoverheid...ke-verdeling-bij-erfrecht Zie Erfenis bij huwelijk voor 1 januari 2018

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 31-01-2022 17:23 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ph1412 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:06:

Ik kan hieruit dus opmaken dat wij nergens recht op hebben? Hoe zit het dan met het koophuis die zij samen gekocht hebben?
Nee, dat kun je niet. Tijd voor een professioneel advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:29
pennywiser schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:11:
Volgens mij en ik denk ook @FirePuma142 dat bedoelt, geldt hier ook gewoon langstlevende echtgenoot, ondanks dat dit een stiefvader is. Als er verder geen testament is, of huwelijkse voorwaarden, dan helft bezittingen -/- schulden naar kinderen van de moeder, en andere helft naar erfgenamen (geen kinderen las ik) stiefvader. Dus @Ph1412 jullie hebben wel degelijk zeker recht op de helft van wat er is.
Daarom vraagt de notaris ook naar wat er na overlijden van de moeder is gebeurd, om vast te stellen wat nu jullie rechten via de moeder zijn.
FirePuma142 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Nee, dat kun je niet. Tijd voor een professioneel advies.
^ beste advies. Wij zijn niet die professionals en niet de beschikking over de benodigde info.

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-01-2022 17:16 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:13
TS heeft er geen fluit aan, maar daarom al-tijd een testament opmaken. Ook als je nog wat jonger bent en zelf kinderen hebt, maar zeker op middelbare leeftijd als er hertrouwd wordt of nieuwe partners aan de horizon verschijnen.

Stiefvader had vruchtgebruik van het "vermogen" (meestal zit dit met name in de eigen woning) van moeder. Deze erfenis gaat na overlijden gewoon in het juiste deel naar de eigen kinderen. De notaris kan je dit uitleggen als jullie de situatie helder schetsen.

Informeer jezelf vooraf ook altijd goed over beneficiair aanvaarden.

[ Voor 41% gewijzigd door Hoepla33 op 31-01-2022 17:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:31
Nee, je snapt het niet helemaal. Je hebt alsnog recht op de erfenis van je moeder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
https://www.rijksoverheid...ke-verdeling-bij-erfrecht Zie Erfenis bij huwelijk voor 1 januari 2018

[ Voor 92% gewijzigd door pennywiser op 31-01-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoepla33 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:16:
TS heeft er geen fluit aan, maar daarom al-tijd een testament opmaken. Ook als je nog wat jonger bent en zelf kinderen hebt, maar zeker op middelbare leeftijd als er hertrouwd wordt of nieuwe partners aan de horizon verschijnen.

Stiefvader had vruchtgebruik van het "vermogen" (meestal zit dit met name in de eigen woning) van moeder. Deze erfenis gaat na overlijden gewoon in het juiste deel naar de eigen kinderen. De notaris kan je dit uitleggen als jullie de situatie helder schetsen.
Een testament is enkel nodig als je af wilt wijken van de regels. Waar het hier mis is gegaan is dat er niks geregeld is na het overlijden van de moeder, was dat wel netjes geregeld dan waren er nu geen vragen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
waarom is dat in 2019 niet afgewikkeld? Het is toch niet automatisch een langstlevenden constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DonChaot schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:19:
waarom is dat in 2019 niet afgewikkeld? Het is toch niet automatisch een langstlevenden constructie?
Tot op zekere hoogte wel met als uitzondering dat bij een erfenis naar een stiefouder het kind zijn legitieme portie kan opeisen. De stiefouder krijgt dan wel het vruchtgebruik maar moet toestemming krijgen als hij daar wat mee wilt doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Neem even contact op met de notaris. Je hebt gewoon recht op het kindsdeel, dat zal de notaris ook gaan uitkeren. De vraag is alleen wat er daar van over is en wat er nog afgehandeld/verkocht moet worden om dat uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Neem vooral ook contact op met de notaris. Vooralsnog is de familie van stiefvader opdrachtgever voor de erfenis van stiefvader. Het is eigenlijk onvermijdelijk dat ook de erfenis van moeder wordt meegenomen, maar daar kun je best even op doorvragen wat daarbij eventueel komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
waarom nou pas daar werk van maken? toen je moeder weg viel had je toch al recht op de helft lijkt mij?

en het lijkt me dat je zus en jij daar wel recht op hebben anders zou de notaris geen brief hebben gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

dr.lowtune

Deugt niet

bie100 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:51:
waarom nou pas daar werk van maken? toen je moeder weg viel had je toch al recht op de helft lijkt mij?

en het lijkt me dat je zus en jij daar wel recht op hebben anders zou de notaris geen brief hebben gestuurd
Toen zijn moeder overleed hadden hij en zijn zus recht op een deel van haar erfenis, afhankelijk van hoe zijn moeder getrouwd was met stiefvader. Als dat in gemeenschap van goederen was en de erfenis van zijn moeder was bijvoorbeeld E100000, dan was E50000 voor de stiefvader, E25000 voor hem en E25000 voor zijn zus.

Alleen..stel dat dat geld in een huis zit, dan kan je dat niet zomaar direct opeisen.

Dit is gewoon werk voor een notaris.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Stalensnuitje de notaris heeft het overlijden bekend gemaakt en schreef verder:

Dat uit het CTR bleek dat mijn moeder geen testament had en mijn zus, ik en echtgenoot de wettelijke erfgenamen waren. Vervolgens stelde de notaris de vraag wat er in het kader van de afwikkeling van de nalatenschap van mijn moeder is gebeurd. @Rukapul als antwoord op jouw vraag, er is inderdaad niks gebeurd in de afwikkeling hiervan.

Erfenis stiefkind

Een stiefkind erft normaal gesproken niet van een stiefouder. Maar dit kan een stiefouder wel regelen. De stiefouder kan het stiefkind in zijn of haar testament tot erfgenaam benoemen.

Even voor de goede orde:

een forum is een plek waar je advies kunt vinden, uitsluitsel echter niet - daar is professioneel advies voor.

De afhandeling van het overlijden van je moeder is een vraagstuk, het is in hoge mate bepalend voor de afhandeling van het overlijden van haar echtgenoot. Pur sang hebben jij en je zus recht op een erfdeel vanuit het overlijden van je moeder, in hoeverre daar iets van staat en duidelijk is, dat is vers twee. Dat erfdeel vervalt niet bij het overlijden van de langstlevende, het is dan wanneer het opeisbaar wordt. Echter omdat er niets geregeld lijkt te zijn kan dit vrij laagdrempelig gecompliceerd én gevoelig worden. Dat zal uitgezocht moeten worden, maar daar zit ook een opdracht van behartiging bij.

1. De notaris waar je nu contact mee hebt gehad is niet jouw notaris. Zeker, een notaris heeft strenge kaders voor uitvoering van zijn beroep, maar het geen ambt meer, ook geen beschermd beroep, er zijn het afgelopen decennium best zaken veranderd. De notaris heeft een opdracht, en een opdrachtgever. Dit ligt altijd gevoelig, maar het legt een harde vereiste voor jou en je zus op tafel.

2. Daarmee heb je inmiddels heel serieus de grenzen van advies tussen de pixels bereikt, en zit je op het punt waarop jij en je zus zelf naar een notaris moeten stappen. Voor controle van informatie, controle van aanwezigheid van testament (dit is niet vanzelfsprekend meer tegenwoordig, vaak beperkt tot toetsing van geregistreerde naam maar geen varianten, helaas ook niet binnen wat er van notariaat over is tegenwoordig), vaststelling van erfrecht en advies daarbij.

Eventueel zou je kunnen overwegen om verdere afhandeling over te laten aan verkeer tussen de nu aanwezige notaris (dossier stiefvader) en de notaris die je consulteert voor advies. Dat hoeft niet. Het kan. Dergelijke rol kan heel specifiek en beperkt zijn, bijvoorbeeld enkel als signaal van "we doen onze due dilligence dus".

Normaliter geldt dat in afwezigheid van testament puur wettelijke bepalingen toegepast worden. Dat is de theorie. Het gaat uit van volledigheid en finaliteit van eerder dossier, en dat is er niet - als ik het goed begrijp. Het komt helaas te vaak voor dat afhandeling dan gevoelig wordt, zeker daar waar lijnen van contact afwezig zijn tussen kringen van relaties, of waar ze verbroken zijn. Een goede notaris draagt zorg voor ook dat aspect, maar goed, het is geen beschermd beroep meer. Het heeft consequenties gehad.

Maak een afspraak voor advies bij een notaris. Kost wat, maar dan weet je waar je aan toe bent. Maak dan de overweging of je de voor het huidige dossier behartigende notaris alles zelfstandig wil laten afhandelen, of dat je je misschien beter voelt met een stuk eigen behartiging. Het is gewoon volstrekt normaal. Hoeft niet, kan wel. Soms beter, maar soms blijkt het achteraf niet nodig geweest. De notaris die je zelf zoekt voor advies kan zonder veel moeite zelf een beoordeling uitwerken t.a.v. de andere notaris.

Als laatste, ik leg nogmaals de klemtoon hier op de grenzen van advies tussen de pixels. Ja, je hebt een positie in erfrecht en erfdeel. Al de rest, daar heb je professioneel advies voor nodig. Zoek het. Neem het. Verwerkt het. Bespreek het samen met je zus.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 23:08
Virtuozzo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:18:
[...]

1. De notaris waar je nu contact mee hebt gehad is niet jouw notaris. Zeker, een notaris heeft strenge kaders voor uitvoering van zijn beroep, maar het geen ambt meer, ook geen beschermd beroep, er zijn het afgelopen decennium best zaken veranderd. De notaris heeft een opdracht, en een opdrachtgever. Dit ligt altijd gevoelig, maar het legt een harde vereiste voor jou en je zus op tafel.

2. Daarmee heb je inmiddels heel serieus de grenzen van advies tussen de pixels bereikt, en zit je op het punt waarop jij en je zus zelf naar een notaris moeten stappen. Voor controle van informatie, controle van aanwezigheid van testament (dit is niet vanzelfsprekend meer tegenwoordig, vaak beperkt tot toetsing van geregistreerde naam maar geen varianten, helaas ook niet binnen wat er van notariaat over is tegenwoordig), vaststelling van erfrecht en advies daarbij.
Sorry maar dit is pertinent niet waar! Notaris is nog altijd een beschermd ambt, daarom is er ook de Wet op het notarisambt. Notaris word je niet zomaar, elke notaris in Nederland wordt (net als een rechter) door de koning benoemd. Een notaris is onpartijdig en onafhankelijk. Dat staat in de wet op het notarisambt.
De TS kan dus prima zijn vragen neerleggen bij de notaris die door de familie van de stiefvader is ingeschakeld. Die notaris kan immers ook niet verder als de erfenis van moeder destijds nooit is geregeld.
Wat je verder zegt over controle van het testament is ook onzin, sorry. Elk testament dat bij een Nederlandse notaris wordt opgemaakt, staat geregistreerd in het Centraal Testamenten Register, het CTR. De toetsing van de geregistreerde naam? Waar heb je het over? Als iemand zich meldt bij een notaris met een overlijden dan worden er meerdere controles uitgevoerd op naam, voorletters geboortedatum en bsn. Daarnaast wordt dubbel gecontroleerd of iemand echt is overleden en wie de familie is.
Sorry maar, Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, er klopt echt helemaal niets van!

Deze nalatenschap is echt heel erg simpel een tweede notaris inschakelen is totaal niet nodig dat maakt de situatie alleen maar ingewikkelder en duurder. Want dan gaan 2 notarissen zich A € 225 per uur ex btw mee bemoeien die dan ook nog steeds met elkaar moeten communiceren wat ook weer extra geld en tijd kost.

Gewoon een gesprek inplannen met de notaris die de stiefvader heeft ingeschakeld. Die notaris zal de TS en zijn zus in max 1 uurtje uitleggen hoe alles werkt en wat er gaat gebeuren. Een telefoontje om de afspraak te maken, that’s it!

[ Voor 11% gewijzigd door shadowlyse op 01-02-2022 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:28
Zoek zeker een professional om dit goed af te handelen.

Zoals ik verwacht dat het had moeten gaan, met aannames voor bedragen:
- moeder en stiefvader getrouwd onder gemeenschap van goederem
- Bij overlijden van moeder waren de gezamenlijke bezittingen van moeder en stiefvader 205.000.
- Begrafenis is 2.500
- Erfenis moeder is dan 102.500 - 2.500 = 100.000
- 3 kindsdelen. Zoon, dochter, man (stiefvader): 33.000 pp
- erfbelasting wordt bepaald. Per kind: 33.000-vrijstelling van 20.000 is 13.000. 10% erfbelasting is 1.300
- vader betaalt erfbelasting van de 2 kinderen
- 2 kinderen krijgen een geldelijke vordering op stiefvader van 33.000 - erfbelasting = 31.700. Deze wordt opeisbaar bij overlijden stiefvader.

Denk dat de notaris graag wil weten of die erfbelasting is afgehandeld.
En gezien er sprake is van een koopwoning, is het wel weer belangrijk welke waarde is gebruikt bij h. Je mag namelijk de WOZ van 2 verschillende jaren gebruiken. En voor de belasting wil je de laagste WOZ, maar voor de erfenis de hoogste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als de erfenis van moeder nooit formeel is afgehandeld, hoe zit het dan eigenlijk met de waarde van de woning - op welk moment verandert de woning in een geldelijke vordering? Er zit immers een megagroot verschil in de woningwaarde van toen en nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 01-02-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Rukapul schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:20:
Als de erfenis van moeder nooit formeel is afgehandeld, hoe zit het dan eigenlijk met de waarde van de woning - op welk moment verandert de woning in een geldelijke vordering? Er zit immers een megagroot verschil in de woningwaarde van toen en nu.
Ik zou denken de WOZ waarde per 1-1-19 of 1-1-20 (https://www.belastingdien...het%20aan%20in%20box%201.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
Rukapul schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:20:
De waarde van de goederen worden gesteld op de waarde die een goed heeft op het moment onmiddellijk na het overlijden. In de praktijk wordt vaak de dag van overlijden aangehouden. Daarom is altijd het advies om effecten (aandelen) van de erflater zo snel mogelijk te verkopen zodat je niet te veel belasting betaald als toevallig de aandelenmarkt daarna in elkaar stort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadowlyse
De oplossing van de casus is als volgt.
Daarbij ga ik uit van het volgende:
Moeder en stiefvader zijn voor 01-01-2018 met elkaar gehuwd zonder het maken van huwelijkse voorwaarden.
De hoofdregel van de wet was destijds de "gemeenschap van goederen".
Eerst overlijd moeder. Moeder heeft geen testament opgemaakt.
De waarde van alle bezittingen inclusief het huis is € 400.000. Er zijn echter ook (hypotheek)schulden van in totaal € 100.000. Samen hadden moeder en stiefvader dus een vermogen van € 300.000

Stap 1 toepassen huwelijksvermogensrecht.
Moeder en stiefvader zijn beiden gerechtigd tot 1/2 (de helft) van de huwelijksgemeenschap. Door het overlijden van moeder wordt de huwelijksgemeenschap ontbonden. De helft is van stiefvader. Stiefvader heeft dus € 150.000. De andere helft, ook € 150.00, zit in de nalatenschap (erfenis) van moeder.

Stap 2 toepassen erfrecht.
Moeder was gehuwd met stiefvader en had op het moment van haar overlijden twee kinderen: TS en zijn zus.
Hierdoor is de wettelijke verdeling van toepassing. Dat betekent dat stiefvader, broer en zus de erfgenamen zijn. De nalatenschap wordt nu dus door 3 gedeeld. Stiefvader, broer en zus krijgen allen € 50.000.
Echter door de toepassing van de wettelijke verdeling worden allen goederen van de nalatenschap toegedeeld aan stiefvader. Broer en zus krijgen een tegoedbon (vorderingsrecht) die ze kunnen inwisselen op het moment dat stiefvader overlijdt.

stap 3 vaststelling erfenis stiefvader.
Stel stiefvader heeft niets uitgegeven. Hij heeft dus een vermogen van € 150.000. Van dat vermogen moeten zijn schulden nog worden afgetrokken. De grootste schulden zijn de tegoedbonnen (opeisbaar geworden vorderingsrechten) van de kinderen van moeder. Beiden hebben zij recht op € 50.000 zijnde de erfdelen uit de erfenis van moeder.
De erfenis van stiefvader is daarmee netto € 50.000. Die komt ten goede aan de erfgenamen van stiefvader.

(Bij een gemiddeld overlijden zijn de bedragen meestal niet zo rond en zijn er ook andere schulden zoals de erfbelasting en de uitvaartkosten. Ik heb gebruik gemaakt van ronde getallen om het juridische mechanisme uit te leggen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:24
shadowlyse schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:52:

stap 3 vaststelling erfenis stiefvader.
Stel stiefvader heeft niets uitgegeven. Hij heeft dus een vermogen van € 150.000. Van dat vermogen moeten zijn schulden nog worden afgetrokken. De grootste schulden zijn de tegoedbonnen (opeisbaar geworden vorderingsrechten) van de kinderen van moeder. Beiden hebben zij recht op € 50.000 zijnde de erfdelen uit de erfenis van moeder.
De erfenis van stiefvader is daarmee netto € 50.000. Die komt ten goede aan de erfgenamen van stiefvader.

(Bij een gemiddeld overlijden zijn de bedragen meestal niet zo rond en zijn er ook andere schulden zoals de erfbelasting en de uitvaartkosten. Ik heb gebruik gemaakt van ronde getallen om het juridische mechanisme uit te leggen.)
Stap 3 klopt niet helemaal.
Het vermogen van stiefvader is nog steeds de originele 400.000 euro. Echter minus de hypotheekschuld, minus de "tegoedbonnen" van de kinderen van moeder.
In het geval van niets uitgegeven wordt de nalatenschap als volgt:
400.000 - 100.000 (hypotheek) - 2x 50.000 (kindsdelen kinderen moeder) = 200.000
Stiefvader heeft immers van moeder ook 50.000 ge-erfd. En de kindsdelen van broer en zus worden niet van het deel van vader afgetrokken maar is in vruchtgebruik gegeven aan stiefvader, dus dat vermogen blijft aanwezig. Alleen hoeft er geen erf-belasting meer over betaald te worden.

De vraag is nu wel of er over de ge-erfde 50.000 euro destijds al aangifte is gedaan en belasting is betaald. Indien dat niet op papier staat dan is het nu een kwestie van heel er goed uit gaan zoeken en hopen dat je goed contact hebt met de kinderen van stiefvader.

Wij zijn zelf met precies zo'n zelfde afwikkeling bezig van een erfenis. Die gaat zelfs nog een stap verder omdat er ook nog de kindsdelen van het overlijden van vader inzitten. Mocht je vragen hebben, stuur maar een DM.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan-B op 01-02-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
Arjan-B schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:02:
[...]

Stap 3 klopt niet helemaal.
Het vermogen van stiefvader is nog steeds de originele 400.000 euro. Echter minus de hypotheekschuld, minus de "tegoedbonnen" van de kinderen van moeder.
In het geval van niets uitgegeven wordt de nalatenschap als volgt:
400.000 - 100.000 (hypotheek) - 2x 50.000 (kindsdelen kinderen moeder) = 200.000
Stiefvader heeft immers van moeder ook 50.000 ge-erfd. En de kindsdelen van broer en zus worden niet van het deel van vader afgetrokken maar is in vruchtgebruik gegeven aan stiefvader, dus dat vermogen blijft aanwezig. Alleen hoeft er geen erf-belasting meer over betaald te worden.

De vraag is nu wel of er over de ge-erfde 50.000 euro destijds al aangifte is gedaan en belasting is betaald. Indien dat niet op papier staat dan is het nu een kwestie van heel er goed uit gaan zoeken en hopen dat je goed contact hebt met de kinderen van stiefvader.

Wij zijn zelf met precies zo'n zelfde afwikkeling bezig van een erfenis. Die gaat zelfs nog een stap verder omdat er ook nog de kindsdelen van het overlijden van vader inzitten. Mocht je vragen hebben, stuur maar een DM.
Ah ik zie dat ik het niet helemaal goed heb gedaan. Echter klopt jouw verhaal ook niet helemaal. De nalatenschap van stiefvader is zijn aandeel in de huwelijksgemeenschap toen moeder overleed zijnde € 150.000 plus zijn erfdeel in de nalatenschap van moeder zijnde € 50.000. De totale nalatenschap van stiefvader is dan dus € 200.000. Daar gaan de tegoedbonnen van de kinderen van moeder vanaf 2x € 50.000 maakt € 100.000. De nalatenschap van stiefvader is dan dus € 100.000. Ik was inderdaad het erfdeel van stiefvader in de erfenis van moeder vergeten. Hoewel we op dezelfde bedragen uitkomen moet je voor de berekening toch de juiste stapjes uit de wet maken. Dus eerst afwikkeling huwelijk en daarna de nalatenschap. Als je die volgorde niet aanhoudt dan stel je bijvoorbeeld de erfdelen van de kinderen verkeerd vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvanvliet
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Erfenis stiefkind

Mijn eerste gedachte was, je krijgt helaas niks.. Zonder testament gaat de erfenis naar de langstlevende en daarna naar de familie van de langstlevende; kortom de broers/zussen/neef/nicht/oom/tante van je stiefvader. Jij valt helaas niet onder de familie van je stiefvader.

Voor wat ik ervan begrijp is dat je alleen bij de nieuwe regels aanspraak kan maken op de erfenis van je moeder.. helaas gelden die voor jou niet. Hoop in iedergeval dat ik het mis heb.. (je hebt hier experts voor ;) )

Mijn advies; bereid je voor op dat je niks krijgt, dan kan het alleen maar meevallen. Je kan nu toch niks meer veranderen aan de situatie.

Edit: volgens mij is het complexer..
https://www.notaris.nl/bij-overlijden/wie-is-erfgenaam

[ Voor 4% gewijzigd door rubenvanvliet op 01-02-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 09:10

Lordy79

Vastberaden

Uitgangspunten:
TS heeft een broer of zus
Geen testament
Wel gemeenschap van goederen
Op moment van overlijden hadden moeder en stiefvader samen een vermogen van 2 ton

Toen moeder overleed liet moeder 100K na (de helft van de 2 ton)
Stiefvader krijgt de helft + kindsdeel dus 67pct
De 2 kinderen TS en broer/zus krijgen 33pct
Dat is dus samen 33.333

Dit kan pas opgeëist worden bij overlijden stiefvader.

Ik zou de notaris die de boel afwikkelt vragen of dit klopt.

Het enige dat dan nog berekend moet worden is het vermogen van moeder + stiefvader op moment overlijden moeder.

En ja, als dat geld vastzit in stenen dan zal het huis verkocht moeten worden tenzij je met de andere erfgenamen van stiefvader een huis wilt bezitten of tenzij die erfgenamen de 33.333 euro gewoon kunnen lappen.

Wel vreemd dat er bij overlijden moeder niets goed op papier is gezet.

En bij dit soort topics schrijf ik altijd: mensen, maak alstublieft een testament! Hopelijk komt er nu geen ruzie bij TS en familie van stiefvader maar die is er potentieel wel en dat wil je toch niet creëren op het moment dat jij overlijdt!!!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
De vrijstelling voor erfbelasting in 2019 was € 20.616. Mocht je nou tot de conclusie komen dat je meer hebt geërfd in 2019, lees dan https://www.belastingdien...-of-te-laat-of-onvolledig en onderneem actie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadowlyse
@rubenvanvliet @Lordy79
Beiden niet helemaal juist. Een kindsdeel bestaat niet. Iemand krijgt een erfdeel. Stiefvader krijgt bij het overlijden van moeder 1/3 erfdeel net als de kinderen van moeder. De percentages kloppen wel.
Dat TS niets krijgt bij het overlijden van stiefvader is niet helemaal juist. TS is geen erfgenaam dus zo bekeken krijgt hij niets uit de erfenis van de stiefvader. Echter hebben de TS en zijn zus een vordering op de stiefvader die gelijk is aan het erfdeel wat ze hebben gekregen bij het overlijden van moeder. Die vordering is bij het overlijden van stiefvader opeisbaar geworden. Of anders gezegd: de tegoedbon van de erfenis van moeder kan de TS nu inwisselen. Deze tegoedbon is een schuld in de erfenis van stiefvader.
Dus de TS krijgt wel wat, alleen heeft hetgeen TS krijgt de “sticker” van geldvordering en niet de “sticker” van erfdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

shadowlyse schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:54:
@rubenvanvliet @Lordy79
Beiden niet helemaal juist. Een kindsdeel bestaat niet. Iemand krijgt een erfdeel. Stiefvader krijgt bij het overlijden van moeder 1/3 erfdeel net als de kinderen van moeder. De percentages kloppen wel.
Dat TS niets krijgt bij het overlijden van stiefvader is niet helemaal juist. TS is geen erfgenaam dus zo bekeken krijgt hij niets uit de erfenis van de stiefvader. Echter hebben de TS en zijn zus een vordering op de stiefvader die gelijk is aan het erfdeel wat ze hebben gekregen bij het overlijden van moeder. Die vordering is bij het overlijden van stiefvader opeisbaar geworden. Of anders gezegd: de tegoedbon van de erfenis van moeder kan de TS nu inwisselen. Deze tegoedbon is een schuld in de erfenis van stiefvader.
Dus de TS krijgt wel wat, alleen heeft hetgeen TS krijgt de “sticker” van geldvordering en niet de “sticker” van erfdeel.
Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde... En kindsdeel is toch echt een term die in de volksmond en op veel officiële websites wordt gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
Lordy79 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde... En kindsdeel is toch echt een term die in de volksmond en op veel officiële websites wordt gebruikt
Dat iets in de volksmond op een bepaalde wijze wordt genoemd maakt nog niet dat iets juist is.
Op basis van de wet bestaan de volgende manieren om iets uit een nalatenschap te verkrijgen:
  • Als schuldeiser;
  • Als erfgenaam;
  • Als legataris;
  • Als legitimaris;
  • Als wilsgerechtigde.
Het begrip kindsdeel komt nergens in de wet voor. Dat veel mensen het erfdeel dat een kind erft bij het overlijden van een ouder een kindsdeel noemen, maakt dat nog niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ja sorry maar ik ben het volledig oneens met je @shadowlyse

Kindsdeel is gewoon een definitie namelijk het deel dat een kind uit een nalatenschap erft als er geen testament is

Dit is een algemeen gebruikte term, ook gebezigd door advocaten. Zie
https://www.meulenkampadvocaten.nl/kindsdeel-erfenis
Of
https://www.woorden.org/woord/kindsdeel

Het is ook een heel prettige definitie want zoals jij ook aangeeft: de langstlevende krijgt bij gemeenschap van goederen en geen testament de helft van het gezamenlijk vermogen +.... een kindsdeel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
@Lordy79
Oké prima, maar op de site van die advocaten gaat het al fout. Ze zeggen dat het kindsdeel, waarmee kennelijk wordt bedoeld het gedeelte van de erfenis waar een kind als wettelijk erfgenaam recht op heeft als er door de erflater geen testament is opgemaakt, opeisbaar is als beide ouders zijn overleden. Dat is niet juist.
Dit geldt namelijk alleen als de ouders gehuwd waren of een geregistreerd partnerschap hadden ten tijde van het overlijden. Als de ouders bv eerder waren gescheiden of alleen een samenlevingscontract hadden dan zijn de erfdelen van de kinderen meteen opeisbaar.
Voor als je het wil nazoeken, zie de artikelen 4:10 en 4:13 BW.

Een definitie die niet in de wet staat kan best prettig zijn, maar het is ook een recept voor gedonder en teleurstellingen om met deze complexe materie een definitie te gebruiken die niet in de wet staat. Dan hebben mensen er een geheel eigen idee bij en dat kan de emoties die bij een erfenis toch al komen kijken nog groter maken.

[ Voor 22% gewijzigd door shadowlyse op 02-02-2022 23:49 ]

Pagina: 1