Toon posts:

Asus zenwifi ax ( xt8 ) mesh i.c.m. ASUS RP-AX56 repeater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 12:14
ik heb dit weekend thuis een Zen WiFi AX ( XT8) router neergezet op zolder, en beneden in de woonkamer de Node. nu is de afstand voor de backhaul iets te groot tussen de router en de node, ik kan ze helaas ook niet dichter bij elkaar zetten.

ik had het idee om de asus RP-AX56 repeater ergens tussenin te plaatsen. omzo het signaal van de backhaul ook stabieler en sterker te maken.

Is dat mogelijk ?

dus : ASUS zenwifi xt8 router - ASUS rp-ax56 repeater - ASUS zenwifi XT8 node

https://www.asus.com/nl/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mesh-WiFi-System/ZenWiFi-WiFi-Systems/ASUS-ZenWiFi-AX-XT8/

https://www.asus.com/nl/N...ders-/All-series/RP-AX56/

Intel I7 9700k @ 5GHz | Gigabyte Aorus Pro Z390 | MSI gaming X trio 2080 Super | 32GB DDR4 3200MHz | Acer Predator Z35p 35 inch 3440x1440 120Hz | Oculus Rift CV1 | Logitech G933 headset | Logitech G502 mouse | logitech G801 keyboard

Alle reacties

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-02 07:53

donny007

Try the Nether!

Beide producten ondersteunen ASUS AiMesh, dus in theorie zou het kunnen werken...

De vraag is alleen of je dit wel zo wil doen: hoe minder "hops" hoe beter.

Als de situatie het toelaat kun je beter een kabel aanleggen tussen de router en de node. Zit er bijvoorbeeld een COAX- of telefooncontactdoos in de buurt? Vervang die dan door een UTP kabel + netwerkcontactdoos.

/dev/null

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Die Rp-AX56 is een dual band node, zonde van de tri-band nodes waar je dan in het geinvesteerd.
Ik zou dan maar even extra bloeden en een volwaardige Zen WiFi AX XT8 erbij halen.

Verder helemaal eens met @donny007

CISSP! Drop your encryption keys!

• murky123
jullie hebben wel gelijk. maar ik krijg ze niet dichter bij elkaar>

ik wil het liefst een wired backhaul hebben. gelukkig heb ik in elke kamer een dubbel RJ45 stopcontact met cat6 bedraad wat beneden in de meterkast uitkomt op een non-managed switch

maar dan zal de wired connectie wel een flinke omweg moeten maken. vanaf de Asus router op zolder naar benden in de meterkast, en dan via de switch weer naar de woonkamer.

en wat ik me bedenk , adviseren jullie mij om de switch in de meterkast er tussen uit te laten ?

dus vanaf de gele LAN port van de asus router boven naar de blauwe WAN port op de node beneden in de woonkamer. is da thet beste ?

Intel I7 9700k @ 5GHz | Gigabyte Aorus Pro Z390 | MSI gaming X trio 2080 Super | 32GB DDR4 3200MHz | Acer Predator Z35p 35 inch 3440x1440 120Hz | Oculus Rift CV1 | Logitech G933 headset | Logitech G502 mouse | logitech G801 keyboard

• donny007

donny007

Try the Nether!

Als je toch al overal netwerkaansluitingen hebt is het een no-brainer om een kabel te gebruiken.

Met of zonder switch maakt niet zo veel uit, als de node maar *ergens* aan de LAN-kant van de router wordt aangesloten.

Een omwegje via de meterkast is ook echt geen probleem hoor, dit berichtje naar Tweakers.net legt een véél grotere afstand af en komt tenslotte ook prima aan :+.

Edit:
dus vanaf de gele LAN port van de asus router boven naar de blauwe WAN port op de node beneden in de woonkamer. is da thet beste ?
Waarom de node een poort gelabeld "WAN" heeft snap ik niet, dat zouden namelijk allemaal LAN poorten moeten zijn. Je wil namelijk geen router-achter-router (dubbel NAT) opstelling creëren.

[Voor 31% gewijzigd door donny007 op 31-01-2022 14:26]

/dev/null

• murky123
donny007 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:18:

Waarom de node een poort gelabeld "WAN" heeft snap ik niet, dat zouden namelijk allemaal LAN poorten moeten zijn. Je wil namelijk geen router-achter-router (dubbel NAT) opstelling creëren.
router-achter-router, daar ontkom ik niet aan. ik zal toch de experia v10 kpn box houden in de meterkast ( waarvan wifi is uitgeschakeld

ik heb dus, glasvezel wat binnenkomt in de experia v10 router, deze gaat naar de switch, en de switch heeft naar elke ruimte in mijn huis een dual ethernet kabel.

onderstaand schema wil ik creëren

• donny007

donny007

Try the Nether!

ik heb dus, glasvezel wat binnenkomt in de experia v10 router, deze gaat naar de switch, en de switch heeft naar elke ruimte in mijn huis een dual ethernet kabel.
In dat geval kun je beide XT8 nodes beter configureren in de "access point" modus, dan blijft je Experiabox de enige router in het netwerk en wordt de wifi voorzien door de XT8's.

/dev/null

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:43
murky123 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:38:
[...]

router-achter-router, daar ontkom ik niet aan. ik zal toch de experia v10 kpn box houden in de meterkast ( waarvan wifi is uitgeschakeld

onderstaand schema wil ik creëren

[Afbeelding]
Heb je glasbvezel en maak je alleen gebruik van internet of heb je ook TV en bellen van KPN? Als je glasvezel hebt en alleen internet hebt, kun je de Experiabox afkoppelen en de XT8 direct aan de NT koppelen.

• murky123
leroy98ecker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Heb je glasbvezel en maak je alleen gebruik van internet of heb je ook TV en bellen van KPN? Als je glasvezel hebt en alleen internet hebt, kun je de Experiabox afkoppelen en de XT8 direct aan de NT koppelen.
internet en TV

• murky123
donny007 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:42:
[...]

In dat geval kun je beide XT8 nodes beter configureren in de "access point" modus, dan blijft je Experiabox de enige router in het netwerk en wordt de wifi voorzien door de XT8's.
kun je dit toelichten / uitleggen?

ik heb al beperkt kennis van zake. sorry :*)

• donny007

donny007

Try the Nether!

murky123 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:49:
[...]

kun je dit toelichten / uitleggen?

ik heb al beperkt kennis van zake. sorry :*)
Simpel samengevat:

De Experiabox is een modem-router, dit apparaat routeert het verkeer tussen je thuisnetwerk en het internet en is tevens verantwoordelijk voor het uitdelen van IP-adressen binnen het netwerk. Idealiter heb je één router in een thuisnetwerk.

Een access point biedt draadloze toegang tot het netwerk (de wifi), hiervan wil je er voldoende hebben om een goede draadloze dekking te realiseren.

Nu komt de Asus XT8: dit zijn alles-in-één apparaten die meerdere rollen aan kunnen nemen, namelijk die van een router, wifi acces point, en/of "mesh" range extender.

In jouw geval heb je al een router (de Experiabox), en wil je de Asus XT8-nodes dus inzetten als bekabelde wifi access points.

Asus biedt die mogelijkheid, mogelijk moet je de apparaten even resetten en opnieuw door de initiële configuratie lopen om dit te configureren.

/dev/null

• laurens0619
  • Nu online
Wow die had ik niet zien aankomen haha je hebt overal utp

In dat geval bedraad idd. Kunnen die asus dingen die je nu hebt nog terug? Is met wired ook wel beetje weggegooid geld

• murky123
laurens0619 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:39:
Wow die had ik niet zien aankomen haha je hebt overal utp

In dat geval bedraad idd. Kunnen die asus dingen die je nu hebt nog terug? Is met wired ook wel beetje weggegooid geld
ze kunnen nog terug. maar hoe maak ik anders wifi 6 in mijn huis van 3 verdiepingen. ik wil graag alles wel op 1 router kunnen inloggen omdat ik het surfgedrag van de kids wil monitoren

en ik wil graag 1 naadloos wifi netwerk op 1 wachtwoord en 1 SSID

nu had ik meerdere verschillende routers dus verschillende netwerken welke ik niet allemaal centraal con monitoren

wat zou je mij adviseren ?

( nieuwbouw woning, 3 verdiepingen betonnen vloeren, 4 man druk op internet , en ja we hebben wifi 6 telefoons en ipads, elke kamer heeft 2 bekabelde cat6 aansluitingen ) glasvezel KPN 1GB internet

[Voor 4% gewijzigd door murky123 op 31-01-2022 16:44]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:09
murky123 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:43:
[...]

ze kunnen nog terug. maar hoe maak ik anders wifi 6 in mijn huis van 3 verdiepingen. ik wil graag alles wel op 1 router kunnen inloggen omdat ik het surfgedrag van de kids wil monitoren

en ik wil graag 1 naadloos wifi netwerk op 1 wachtwoord en 1 SSID

nu had ik meerdere verschillende routers dus verschillende netwerken welke ik niet allemaal centraal con monitoren

wat zou je mij adviseren ?

( nieuwbouw woning, 3 verdiepingen betonnen vloeren, 4 man druk op internet , en ja we hebben wifi 6 telefoons en ipads, elke kamer heeft 2 bekabelde cat6 aansluitingen ) glasvezel KPN 1GB internet
Met een simpele setup van je huidige KPN modem/router + 2 losse Access Points (of 3 AP's als je Wifi van je KPN box graag uit wil zetten) is dat prima haalbaar.
Als je op al je AP's en router gewoon dezelfde SSID aanmaakt (naam, wachtwoord, encryptie) en kanalen kiest die ver uit elkaar liggen dan heb je met de juiste plaatsing van je AP's een goed dekkend netwerk waarbij je devices prima roamen tussen de AP's.
Er zijn ook systemen waar je bv werkt met 1 centrale controller en losse AP's waarbij je dus je instellingen in die controller beheert ipv apart per AP.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• laurens0619
  • Nu online
@murky123 deco x20? Weet niet of de parental controls afdoende zijn voor wat je nodig hebt

• murky123
ik ga de zenwifi ax ( XT8 ) retourneren. en jullie adviezen opvolgen.

de experia V10 blijft voorlopig beneden in de meterkast met 2.4GHz en 5 GHZ
de KPN wifi versterker blijft voorlopig in de woonkamer met 2.4Ghz en 5 GHZ
boven op zolder behoud ik nog maar even mijn oude vertrouwde Asus Router met 2.4GHZ en 5 GHZ.

en dan opzoek naar een simpelere manier om dekkend Wifi 6 te verkrijgen in mijn woning

ik zal eens naar de decox20 gaan kijken. de parental controls zijn wel belangrijk voor me, er zitten alleen weer zo weinig aansluitingen op voor bekabeling. max 2. op de asus zen wifi was dit 3

[Voor 9% gewijzigd door murky123 op 31-01-2022 18:42]

• laurens0619
  • Nu online
Van deze setup die je nu hebt kun je een prima roamend netwerk maken trouwens hoor. Kwestie van ssid, encryptie, wachtwoord gelijk zetten en evt 5ghz/2.4ghz splitsen op apart ssid

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee