Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:59:
Ik ben ook op zoek naar een (variabele) ND filter.
Doel: watervallen, rivier, zee in Ijsland deze zomer.
Ben wat beginnen googelen, en natuurlijk krijg je dan snel van die aanbiedingen met enorme prijsverschillen.
Op Ali staan ze aan 10€ (variable 2-200 stops...), maar je kan er ook 200€ aan kwijt.
Wat gaat er mis bij die goedkope, en waar zit het enorme verschil?
Toevallig heb ik een set van Ali. En die kosten toch wel een beetje scherpte en geven een aardige kleurzweem. Dat is deels wel te verhelpen in post-processing, maar helemaal perfect wordt het nooit. Dat geldt trouwens wel vooral voor de donkerdere filters, de minder donkere zijn ook minder erg.
Daarnaast heb ik een mid-price variabele (ik weet eerlijk even niet meer welke

) die ik gewoon in NL heb gekocht. Die geeft een netter beeld, maar het nadeel is dat je het beruchte kruis door je foto krijgt op de donkerste stand, waardoor die stand eigenlijk gewoon onbruikbaar is.
Dus mijn voorzichtige conclusie: een variabel filter van een paar tientjes werkt aardig, maar verwacht geen 12-uur-'s middags long exposures, want daarvoor gaat'ie niet donker genoeg. Met Alifilters kan dat wel, maar dan lever je ook in op kwaliteit. Als ik meer met ND wil gaan doen denk ik dat ik de donkerste filters van mijn Ali-set gewoon vervang door betere
Ik heb er ook even een eigen topic van gemaakt, dat praat net wat makkelijker 
[Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 31-01-2022 12:08]