Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik ben ook op zoek naar een (variabele) ND filter.

Doel: watervallen, rivier, zee in Ijsland deze zomer.

Ben wat beginnen googelen, en natuurlijk krijg je dan snel van die aanbiedingen met enorme prijsverschillen.

Op Ali staan ze aan 10€ (variable 2-200 stops...), maar je kan er ook 200€ aan kwijt.

Wat gaat er mis bij die goedkope, en waar zit het enorme verschil?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:59:

Ben wat beginnen googelen, en natuurlijk krijg je dan snel van die aanbiedingen met enorme prijsverschillen.

Op Ali staan ze aan 10€ (variable 2-200 stops...), maar je kan er ook 200€ aan kwijt.

Toevallig heb ik een set van Ali. En die kosten toch wel een beetje scherpte en geven een aardige kleurzweem. Dat is deels wel te verhelpen in post-processing, maar helemaal perfect wordt het nooit. Dat geldt trouwens wel vooral voor de donkerdere filters, de minder donkere zijn ook minder erg.
Daarnaast heb ik een mid-price variabele (ik weet eerlijk even niet meer welke :+) die ik gewoon in NL heb gekocht. Die geeft een netter beeld, maar het nadeel is dat je het beruchte kruis door je foto krijgt op de donkerste stand, waardoor die stand eigenlijk gewoon onbruikbaar is.
Dus mijn voorzichtige conclusie: een variabel filter van een paar tientjes werkt aardig, maar verwacht geen 12-uur-'s middags long exposures, want daarvoor gaat'ie niet donker genoeg. Met Alifilters kan dat wel, maar dan lever je ook in op kwaliteit. Als ik meer met ND wil gaan doen denk ik dat ik de donkerste filters van mijn Ali-set gewoon vervang door betere :)

Ik heb er ook even een eigen topic van gemaakt, dat praat net wat makkelijker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 31-01-2022 12:08 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik sluit mij aan bij Wormaap hierin. Probeer gewoon voor een tientje een set van Ali en kijk welke ND stop jij prettig vind werken. Als je dan later een beter model wil kun je binnen die spec altijd nog een filter kopen van een 'echt' merk.
Als het goed is moet men bij Ali zich ook houden aan de universele schaal van ND filters; maar dat kan ook iets zijn wat je even in de gaten moet houden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
zzzzz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:17:
Ik sluit mij aan bij Wormaap hierin. Probeer gewoon voor een tientje een set van Ali en kijk welke ND stop jij prettig vind werken. Als je dan later een beter model wil kun je binnen die spec altijd nog een filter kopen van een 'echt' merk.
Als het goed is moet men bij Ali zich ook houden aan de universele schaal van ND filters; maar dat kan ook iets zijn wat je even in de gaten moet houden.
Goed voorstel, helaas heb ik hier in de buurt niet zo veel watervallen... en eens ik ter plaatse ben moet het wel goed zijn.

Ik zie dat ze bij Kamera Express ook variabele ND filters hebben van Hama voor 30-40€. Ik vermoed echter dat die gewoon chinese filters verkopen die ik op Ali kan scoren aan <10€.

Een niet variabele lijkt te vinden voor ca 70-100€, dat wil ik misschien wel uit geven, de vraag is dan wat heb ik nodig?
Zou een 10 stops al enig effect geven? (ja, ik weet dat het af hangt van de plaats en de lichtinval), of moet ik kijken naar 20-40 stops?

Als ik aan neem dat je buiten normaal met sluitertijden van 1/100 zit, en ik wil 2 seconden belichten, dan kom ik uit bij 20 stops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:15:
Als ik aan neem dat je buiten normaal met sluitertijden van 1/100 zit, en ik wil 2 seconden belichten, dan kom ik uit bij 20 stops.
Hoe kom je hier op 20 stops? Een stop is een verdubbeling (of halvering) van het licht. Dus even op de vingers tellend en een heel klein beetje afrondend: 1/100 - 1/50 - 1/25 - 1/12 - 1/6 - 1/3 - 2/3 - 1 1/3 - 2 2/3. Dus met 8 stops kom je een heel eind. Maar met een belichting van 2s ga je nog geen romige riviertjes krijgen, dus wellicht heb je alsnog meer nodig :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:16
Vergeet daarnaast niet dat je ook aan je diafragma kan draaien...

Een systeem als dat van Lee heeft verschillende opties (https://www.leefilters.com/index.php/camera/bigstopper), 6, 10 of 15 stops. Als je gaat spelen met Chinese filters, zoek er dan één die hetzelfde aantal stops aan verduistering levert en gebruik de (gratis) app van Lee om je belichting om te rekenen. Reken er op dat je met verschillende lichtsituaties te maken gaat krijgen en je hierop ook je keuze van filter moet aanpassen. Ik zou zelf niet voor een variabel ND filter gaan maar eens beginnen met een 10 stops filter en op basis hiervan bepalen wat je nog meer nodig hebt.

Als je geen waterval in de buurt hebt... bedenk dat een stromend riviertje of een fontein ook werkt als testcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Archer_VC10 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:25:
Vergeet daarnaast niet dat je ook aan je diafragma kan draaien...

Een systeem als dat van Lee heeft verschillende opties (https://www.leefilters.com/index.php/camera/bigstopper), 6, 10 of 15 stops. Als je gaat spelen met Chinese filters, zoek er dan één die hetzelfde aantal stops aan verduistering levert en gebruik de (gratis) app van Lee om je belichting om te rekenen. Reken er op dat je met verschillende lichtsituaties te maken gaat krijgen en je hierop ook je keuze van filter moet aanpassen. Ik zou zelf niet voor een variabel ND filter gaan maar eens beginnen met een 10 stops filter en op basis hiervan bepalen wat je nog meer nodig hebt.

Als je geen waterval in de buurt hebt... bedenk dat een stromend riviertje of een fontein ook werkt als testcase.
Lee Filters.... 344€...
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Goed voorstel, helaas heb ik hier in de buurt niet zo veel watervallen... en eens ik ter plaatse ben moet het wel goed zijn.
Ik durf daar men mijn beperkte filter-ervaring geen goed advies in te geven. Ik heb twee setjes van Hoya (closeup en CPL) en daar ben ik tevreden over. Volgens mij is dat mid-range qua prijs/kwaliteit. Ik heb er zelf althans geen issues mee.
Er zitten andere heren op het forum die daar meer van weten.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 14:10
Zelf ooit begonnen met een goedkope set van Cokin (P-serie) en daar zijn de filters van plastic. Uiteindelijk daar niet veel gebruik van gemaakt, omdat de kwaliteit tegen viel:
- scherpte werd een stuk minder
- kleuren werden fletser
- de ring om de houder op vast zetten zorgt voor vignettering

Uiteindelijk vorig jaar de beslissing genomen om een nieuwe set te gaan kopen en ben bij K&F Concepts uitgekomen. Een stuk duurder dan de Cokin set, maar nog steeds betaalbaarder dan bijv. Lee.

Tot op heden erg tevreden over de set filters die ik nu heb (ND6/ND10/Verloop).

Van bovengenoemde problemen heb ik geen last meer.

Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:47

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zelf heb ik goeie ervaring met Hoya en B&W. Goede kwaliteit en kost niet de wereld.

En 20 stops? Wil je je camera een week laten staan of zo? :+ Ik schiet zo nu en dan op 10 stops en bij zonsondergang heb je het dan meestal al over minuten (4 tot 6). Op zonnige middagen moet het met 10-stops wel lukken om op een paar seconden te komen, wat prima is voor watervallen. Bij zee is 20 a 30 seconden mooi en ook dat moet meestal wel lukken.

En pola filter eet ook nog 2 stops aan licht (afhankelijk van kwaliteit/merk. Goedkoper == meer lichtverlies). Dus je kunt ook nog combineren voor extra sluitertijd.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
Breakthrough maakt de beste filters, de X4 lijn is het meest neutraal van alle filters.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:16
Ik was een paar jaar terug een week in IJsland, vooral voor de fotografie, en ik heb daar genoeg watervallen gefotografeerd zonder ND filter. Nou was ik er in februari/maart, dus iets minder licht waarschijnlijk dan in de zomer, maar je kan nog steeds prima een lange sluitertijd regelen met een lage ISO en je diafragma dicht. Voor de foto's aan zee lukte dat niet, daar heb je wel een filter voor nodig, maar niet meteen een mega donkere versie. Met 10 stops kan je daar prima vooruit gok ik.

Ik heb ook geen Lee filter geld hoor... maar ik zocht even een handige link naar de app (die staat wel op mijn telefoon). Ik heb uiteindelijk een Hoya PRO ND 1000 filter gekocht.

Edit: even ter illustratie een foto uit IJsland zonder ND filter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ktS0ZTe2UVF_L3moMvZl7BsDRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSvkjqEG1YKh28TFa91qdPDy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Archer_VC10 op 01-02-2022 11:56 . Reden: Foto toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:17
Ik heb goede ervaringen met de filters van NiSi. Paar jaar terug met hetzelfde doel deze set aangeschaft: https://www.kamera-expres...rcular-nd-filter-kit-77mm. Dit zijn weliswaar geen variabele ND filters, maar met een 3-, 6- en 10-stops kom je in de meeste situaties een aardig eind. Ik vond zelf vooral de 6-stops met ingebouwde CPL heel handig voor stromend water en watervallen. Ik wilde er zelf ook geen vermogen aan uitgegeven, omdat ik ze niet heel vaak gebruik. Ik vond dit wel een mooie middenweg tussen prijs en kwaliteit. Qua filtermaat heb ik de grootste filterdiameter die ik qua lens heb genomen en met een paar verloopringen kan ik ze ook gebruiken op lenzen met een kleinere filterdiameter.

De goedkope filters hebben volgens mij vooral vaak een flinke kleurzweem en vaak des te meer stops, des te erger het wordt. Ik denk ook dat o.a. de kwaliteit van het glas en de coatings ook een stuk minder is, dat zie je bij andere filters (UV, CPL etc.) ook vaak tussen de goedkope en duurdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 10:05
Ik heb onlangs een JJC vari ND filter heel goedkoop aangeschaft na het zien van deze video:

YouTube: $249 vs $59 Variable ND Filter Comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb een LEE bigstopper 10 stops. Daar krijg je echt al mee wat jij graag wilt. Zo geen voorbeeld bij de hand uit eigen werk, maar zoek even op google :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:53
Kijk eens naar een setje magnetische filters van K+F Concept.
Ik merk zelf dat wanneer ik mijn polarisatiefilter op de lens schroef, deze vervolgens ook een tijd laat zitten, omdat telkens het filter er op en er af schroeven irritant is. Ik kan me voorstellen dat het op IJsland met handschoenen aan (of koude vingers) nog vervelender is.

Een andere tip: Richt je niet alleen maar op hele lange sluitertijden, maar zoek de juiste sluitertijd, waarbij je wel de beweging en dynamiek in het water ziet, maar het ruige, krachtige karakter nog niet verloren gaat.
Persoonlijk vind ik bijv. de zee fotograferen met een sluitertijd van 20 seconden, waarbij de ruwe branding verandert in een zee van snot, spuuglelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 11:43

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Tommie12 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:59:

In het verleden verschillende variabele filters gebruikt maar al jaren niet meer. De goedkoopste standaard ND filters van Hoya zijn altijd nog vele malen beter dan de variable, welk merk dan ook. Scherpte, contrast, kleurzweem

Ik heb in de tas altijd een 3 en 6 stops zitten (maakt samen ook een 9 stops) van het merk B+W in 82mm en 3 stepdown ringen.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steem
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 13:56
Ik heb vorige zomer een filterset gekocht van H&Y. Die geven erg mooi beeld en zijn ook weer niet al te duur. Zie bijvoorbeeld https://www.cameranu.nl/n...1pZuVaEGKFY4aAkFeEALw_wcB

De filters werken magnetisch en dat is handig, maar dat heeft wel een 1 relatief groot en 1 klein nadeel: Je kan het eerste filter vastzetten met een schroefje, maar het filter dat erbovenop komt niet. Die plak je er enkel magnetisch op. Nu had ik het verloopfilter op een ND filter gestacked en ben zo gaan lopen. Toen ik van een muurtje afsprong kwam (logischerwijs) dat verloopfilter los en donderde in de rivier. Weg dus. Dat is prima op te lossen door gewoon dat filter eraf te halen en dat had ik ook moeten doen, maar het is wel het vermelden waard. Het (erg) kleine nadeel is dat ze dus ook magnetische grond aantrekken. Op La Palma op de top bleef er allemaal grind aan het filter plakken dat op de grond was gevallen (ja ik ben niet altijd even handig).

Spul tweedehands aanbieden op het forum is, ook goedbedoeld, niet de bedoeling :)

[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 21-02-2022 15:41 ]

Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS

Pagina: 1