Toon posts:

Vloer is niet recht / vlak

Pagina: 1
Acties:

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:07

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
In ons klushuis hadden we een slaapkamer met tapijt. Dit was vastgelijmd op de betonnen dekvloer. Bij het verwijderen is er behoorlijk wat beton meegekomen en daarom hebben we bedacht egaline te gebruiken. Maar het resultaat van de egaline is niet zo recht als we hadden gehoopt. Bij het leggen van het laminaat zien we de glooing terugkomen en gebeurd het zelfs dat een zijde van de plank 1 cm in de lucht hangt als we de andere zijde naar beneden drukken. De ondervloer kan oneffenheden wel opvangen, maar dat zal wel om puntjes gaan en niet om de 'duinen' die we nu hebben.

Een van onze theorieen is dat we te weinig egaline hebben gebruikt; het laagje is te dun geweest waardoor de massa zich niet lekker kon bewegen. Ik lees dat egaline 2mm moet zijn; volgens mij hebben we dat overal wel gehaald.
Een andere theorie is dat er te veel tijd zat in het aanbrengen; bij het mengen van de zakken staat dat er een kwartiertje tussen moet zitten. We hebben zak voor zak gemaakt, omdat het anders niet te tillen is.

Hoe kunnen we het best verder gaan?
Opnieuw proberen te egaliseren met een dikkere laag egaline? Maar hoe voorkomen we dan dat hetzelfde gebeurd?
Is het mogelijk de heuvels weg te schuren?

En een praktisch iets... Hoe kunnen we de oneffenheden zichtbaar maken? Ik heb de beschikking over een kruislijn-laser-waterpas, maar die begint pas bij 3 cm boven zijn eigen onderkant. Maar zoiets lijkt me wel heel handig...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 16:14
2mm egaline kan maximaal 2mm hoogteverschil opvangen. Als je nog een centimeter over hebt zet dat niet echt zoden aan de dijk natuurlijk. Het moet wel kunnen vloeien over het hele oppervlak om zich te zetten. Als je op het hoogste punt begint en te weinig maakt om het goed uit te laten vloeien wordt er weinig geegaliseerd.

Je kan met een duimstok op diverse punten de afstand tussen de vloer en je (horizontale) laserlijn meten. De grootste afstand is je diepste punt. Zet dat met krijt oid op de vloer, en probeer daarna de hoogtelijnen te bepalen. Bij een volgend egalinerondje beginenn op het diepste punt en uit laten vloeien tot de hoogtelijn die 2mm boven het dieptepunt zit. Rinse and repeat. Wel even zelf bedenket dat je vloer niet per sé maar één dieptepunt hoeft te hebben.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vloer niet vlak = uitvlakken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:38
IK had hetzelfde met mijn vloer en het egaliseren. je zou kunnen schuren om de hoge punten weg te halen maar daarmee los je de dieptepunten nog niet op.
Ik heb iig besloten dat ik niet nogmaals ga kloten met al die zakken, ik laat het doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:50
Je wilt dat de egaline lekker gaat vloeien en dat gaat niet als je het te dun wilt aanbrengen. Ook wil je snel door kunnen werken om nat in nat te blijven werken, dus het liefst een zo snel mogelijke en constante aanvoer van nieuwe egaline en dat is inderdaad een erg arbeidsintensieve klus, zeker als je voldoende volume aanvoer wilt hebben om tot een paar millimeter dikte te komen.

Ook is het heel belangrijk om een zuigende ondergrond goed te primeren met voorstrijk, anders zuigt dit direct al het vocht uit de egaline en stopt het ook met vloeien. Bulten voorkom je door te blijven peilen met een kruislijn laser, uitstrijken doe je met een prikroller en een grote trekker.

Dus als je het zelf doet heb je zeker wel een mannetje of 4 nodig om het te klaren, waarbij 2 mensen continu egaline moeten maken met een speciemolen en namixen met een goede handmixer. De professionele bedrijven hebben niet voor niets een automatische egaline pomp om zo snel mogelijk de egaline aan te maken en te verpompen, want je wilt echt dat de egaline er zo snel mogelijk in ligt.

Maar weet je zeker dat je oude vloer wel vlak was? Misschien was dat al wel het probleem. Bij het opvullen van wat weggehakte ondergrond kan ik mij niet voorstellen dat je tot zulke niveauverschillen komt.

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 22:44
decramy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:00:
Dit was vastgelijmd op de betonnen dekvloer. Bij het verwijderen is er behoorlijk wat beton meegekomen en daarom hebben we bedacht egaline te gebruiken.
De dekvloer is volgens mij meestal geen beton maar (zand)cement, bedoel je dat ook?
Als het echt om gaten, putjes etc gaat, kun je dit beter opvullen met vloervuller of cement. Centimeter(s) compenseren met egaline is een dure aangelegenheid.

Heb je misschien een foto van de situatie, liefst zonder laminaat?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:51

MLLL

Palm Treo 650

Je kunt beter een lang waterpas gebruiken om te kijken of iets vlak is, een laser is daar niet erg geschikt voor.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MLLL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:50:
Je kunt beter een lang waterpas gebruiken om te kijken of iets vlak is, een laser is daar niet erg geschikt voor.
Of 3.5m rij. Waterpas is voor aflezen of een vloer afloopt. Met een rij kun je kijken of de vloer vlak is. Een vlakke vloer kan nog steeds aflopen..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:51

MLLL

Palm Treo 650

Hackus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Of 3.5m rij. Waterpas is voor aflezen of een vloer afloopt. Met een rij kun je kijken of de vloer vlak is. Een vlakke vloer kan nog steeds aflopen..
Ik zeg toch eigenlijk hetzelfde?
In de regel is een waterpas recht een lange lat of balk meestal niet, daarom haalde ik een waterpas aan omdat die eerder in bezit is dan een lange rei.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
beste werkt op 2 zakken tegelijk aan te maken 1 zak is als een druppel op een gloeiende plaat en raakt direct veel vocht kwijt en dus moeilijker vloeien.als je de egaline even laat rusten kan je de volgende 2 zakken al mengen. dan de eerste namengen en gooien.. en zo door gaan het moet een zoveel mogelijk onafgebroken stroom egaline zijn. met een kam kan je de egaline sturen en met een prikroller voorkom je lucht bellen (slechte hechting) let ook op je menger, niet te hard draaien dan krijg je veel te veel lucht in de mix.

en tezwaar? gewoon meer spek eten :P (en met 2 man om te mixen en storten zijn)

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 31-01-2022 23:20]

• tweakduke
  • Laatst online: 21:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De een zal het recht noemen en de ander vlak. Kleine titelfix voor de duidelijkheid :) Een lange rijlat of waterpas is vaak de eenvoudigste manier om glooiingen te spotten en weg te halen.

Zandcement is de eerste stap als het veel centimeters zijn, daarna de egaline voor de gladde afwerking. Dus kijk eerst met een lange rijlat hoeveel je moet ophogen en maak dan een nieuw plan van aanpak.

Tweakers Discord

• decramy
  • Laatst online: 21:07

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Dank allen. We hebben de egaline met z'n tweeën aangebracht. Waarschijnlijk dus te veel tussentijd. Voor nu besloten de slaapkamer uit te besteden. Het bijkeukentje kunnen we wel weer eens zelf proberen.

Het past wel mooi bij mn statement dat ik niet goed ben in het glad krijgen van grote oppervlakte. Daarom waag ik me ook niet aan zelf stucadoren 😊

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee