Toon posts:

String of mirco omvormers in situatie met 2 dakvlakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 12:26
Hallo,
Ik heb een vraag m.b.t. het toe te passen systeem. Ik heb advies gekregen maar daar twijfel ik over of dit de goede uitgangspunten zijn.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Zie bovenstaande foto's.
Dakvlak Zuid-Oost (geen tot lichte schaduwvorming in de ochtend door bomen/huis)
Dakvlak Noord-West (schaduwvorming door bomen op afstand vanaf een bepaald tijdstip, afhankelijk van seizoen)
Jaarverbruik
3750 kWh
per 01-08-22 EV met 58Kw Accu
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Geen vrije groepen beschikbaar
Budget en doel
Zie offerte
Wie gaat het project uitvoeren
Levering door installateur
MK aanpassing door installateur
Montage zelf
Bijhouden van data
Ja
Basis Envoy standaard
Optioneel Envoy metered.
Reeds verkregen offertes
O.b.v. onderstaand systeem.

Dakvlak Zuid-Oost
10 panelen REC TWIN PEAK 4 BLACK 360 WP (25 jaar garantie, 25 jaar lineaire vermogensgarantie 92%)incl. Enphase IQ7+ micro omvormers (25 jaar garantie)

Dakvlak Noord-West
8 panelen REC TWIN PEAK 4 BLACK 360 WP (25 jaar garantie, 25 jaar lineaire vermogensgarantie 92%)incl. Enphase IQ7+ micro omvormers (25 jaar garantie)

Excl. BTW en MK aanpassing

€ 6800,- / 6480wp = € 1,045/wp

Dit is voor dit systeem een zeer nette prijs als ik het mag geloven.

Merk panelen staan zo goed als vast. (elders zijn er goedkopere panelen verkrijgbaar, maar dan zit ik met montage. Soort van gentlemens agreement met mijn maatje)
Vragen
  1. Is dit systeem in mijn situatie het meest rendabele?
  2. Kan ik dit systeem ook combineren met 1 dakvlak string en 1 dakvlak micro omvormers? Of is dit dom (systeemtechnisch of prijstechnisch)?
  3. Merk panelen staan zo goed als vast. (elders zijn er goedkopere panelen verkrijgbaar, maar dan zit ik met montage. Soort van gentlemens agreement met mijn maatje)
  4. Optie is alles in string en dan met type Goodwe
  5. Gaat de combinatie Ephase micro omvormers IQ7+ goed met de panelen i.v.m. aftopping ? IQ7+ heeft maximale output van 290VA of heeft dat in mijn situatie geen nadelige invloed?

[Voor 106% gewijzigd door drogba op 16-02-2022 12:21. Reden: Info update]

Alle reacties

• drogba
Informatie aangepast en volgens forumregels opgesteld.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:03
@drogba
dit kun je het beste doen met een 2x mpp string omvormer.
10 + 8 panelen, dat vraagt om een simpele 1 fase omvormer.
(goodwe, omnik solax sma kies maar maakt mij niet uit, verschillen zijn toch klein.)
voor 3fase omvormer heb je te weinig panelen (kan wel als het moet maar is onzinnig).

zie ook mijn oost-west:

jep oost en west ander moment hun top, dus een flink kleinere omvormer nodig om al goed te zitten.

eigenlijk kun je dit al doen met een 3,6kW omvormer (16A groep).
kijk niet alleen naar de STC waarden van de panelen maar ook naar de NOCT.
maar iets meer kan ook hoor, is meer persoonlijk als echte grote verliezen. ;)

(ik heb zelf een 4VA omvormer op een 16A groep met 6430Wp.
een 16A groep knalt er niet uit met 16,00001A, dat is eerder rond de 17,5A.
dus dat kan ook als je wil, een 20A groep gebruiken voor dat soort omvormers is eigenlijk onveiliger. ;) )

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 16-02-2022 13:29]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• drogba
migjes schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:27:
@drogba
dit kun je het beste doen met een 2x mpp string omvormer.
10 + 8 panelen, dat vraagt om een simpele 1 fase omvormer.
(goodwe, omnik solax sma kies maar maakt mij niet uit, verschillen zijn toch klein.)
voor 3fase omvormer heb je te weinig panelen (kan wel als het moet maar is onzinnig).

zie ook mijn oost-west:
[Afbeelding]
jep oost en west ander moment hun top, dus een flink kleinere omvormer nodig om al goed te zitten.

eigenlijk kun je dit al doen met een 3,6kW omvormer (16A groep).
kijk niet alleen naar de STC waarden van de panelen maar ook naar de NOCT.
maar iets meer kan ook hoor, is meer persoonlijk als echte grote verliezen. ;)

(ik heb zelf een 4VA omvormer op een 16A groep met 6430Wp.
een 16A groep knalt er niet uit met 16,00001A, dat is eerder rond de 17,5A.
dus dat kan ook als je wil, een 20A groep gebruiken voor dat soort omvormers is eigenlijk onveiliger. ;) )
Als ik het goed begrijp, dan zal in mijn geval de schaduw van de bebouwing en bomen weinig invloed hebben en is het gewoon verstandig om een 2x mpp string omvormer toe te passen in plaats van het Enphase systeem. De GOODWE 3600D-NS (2X MPPT/DC SWITCH) zou goed zijn?

Mede doordat je niet tegelijk van beide dakvlakken "stroom" krijgt.
Dus dan kan dit op 1 groep aangesloten worden. Of mis ik iets?

• migjes
drogba schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Als ik het goed begrijp, dan zal in mijn geval de schaduw van de bebouwing en bomen weinig invloed hebben en is het gewoon verstandig om een 2x mpp string omvormer toe te passen in plaats van het Enphase systeem. De GOODWE 3600D-NS (2X MPPT/DC SWITCH) zou goed zijn?
iedereen heeft last van schaduw, alleen noemen we dat ochtend/avond of nacht schaduw. ;)
en dat is normaal en heb je geen last van, zolang je maar geen schaduw hebt rond 11 tot 4. ;)

bij mij staat een grote kerktoren op oost (dipje +/-7:30) en grote bomen op west.
heftig die schaduw. >:)
ik verlies <0,5kWh per dag maar haal >40kWh binnen. ;)
Mede doordat je niet tegelijk van beide dakvlakken "stroom" krijgt.
Dus dan kan dit op 1 groep aangesloten worden. Of mis ik iets?
omvormer heeft 2x een mpp, dus kun je 2 groepen panelen aansluiten.
en die omvormer zit natuurlijk op 1 groep.

een GOODWE 3600D-NS is wel oke, een SMA mag ook of 1 van de vele andere merken.
(ik heb geen voorkeuren voor merk omvormer nog voor merk panelen.
ik zou ook niet luisteren naar iemand die dat wel heeft, de meesten hebben maar 1 of 2 merken op hun dak.
en hebben natuurlijk nooit iets slecht gekocht(ego), dus wat heb je aan die mening. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• drogba
Bedankt.
Ik probeer goede argumenten/feiten te hebben en die heb ik nu om te kiezen voor een goed maar betaalbaar systeem.

• drogba
@migjes Maakt het nog uit om de panelen dan in serie of parallel te schakelen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:42
@drogba in de basis is een serieel systeem het meest kosteneffectief. Bij weinig tot geen schaduw, zoals je beschreven hebt, win je de vrij forse extra investering van een parallel systeem moeilijk tot nooit terug.
Van de kostenbesparing extra panelen leggen indien er ruimte is levert meer op.

Bij twee tegenover liggende daken neemt het kostenvoordeel extra toe omdat je de omvormer feitelijk hergebruikt. Iets wat met een parallel systeem niet kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• drogba
Weer wat geleerd. 😀

• migjes
geen idee welk variant je nu naar kijkt.
maar een IQ kost al snel 110€
je project heeft er 18 nodig zo als staat in de opening post.
dus dan zit je al snel op 18x110 =1900€

een string omvormer die te zwaar is voor je setup kost al snel 750€
(dan heb je al een goodwe 5kW)
dan heb je nog genoeg geld over om een paneel of 6 extra te kopen.
en heb je 6 panelen over productie voor het zelfde bedrag.

over productie levert mij nu 0,30€/kWh op. ;)
(het zijn vreemde tijden, stroom en gas prijzen gaan naar absurde bedragen op dit moment.
of dit zo blijft geen idee.)

• drogba
migjes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:49:
[...]

geen idee welk variant je nu naar kijkt.
maar een IQ kost al snel 110€
je project heeft er 18 nodig zo als staat in de opening post.
dus dan zit je al snel op 18x110 =1900€

een string omvormer die te zwaar is voor je setup kost al snel 750€
(dan heb je al een goodwe 5kW)
dan heb je nog genoeg geld over om een paneel of 6 extra te kopen.
en heb je 6 panelen over productie voor het zelfde bedrag.

over productie levert mij nu 0,30€/kWh op. ;)
(het zijn vreemde tijden, stroom en gas prijzen gaan naar absurde bedragen op dit moment.
of dit zo blijft geen idee.)
Ik kijk nu naar de versie met string. Dak Zuid-Oost kan maximaal 10 panelen en Dak Noord-West kan 9-12 panelen hebben denk ik.

Met 20 panelen moet ik een eind komen.
Mijn buren hebben op Zuid-Oost 10 panelen 365WP met SolarEdge P370 optimizers liggen en halen 3200 kWh over een jaar.

• migjes
drogba schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Ik kijk nu naar de versie met string. Dak Zuid-Oost kan maximaal 10 panelen en Dak Noord-West kan 9-12 panelen hebben denk ik.
tot de 12 panelen per mpp zie ik het liefste op een 1fase omvormer.
10x+/-350Wp op zuid-oost geeft mij een aanranding minimaal een 3,6kW(16A) omvormer te gebruiken.
dat werkt met 20x350Wp best al heel erg oke.
een zwaardere omvormer mag hoor, levert meer op maar gaat niet meer zo heel hard omhoog. ;)
(minder zou ik niet doen.)
Met 20 panelen moet ik een eind komen.
Mijn buren hebben op Zuid-Oost 10 panelen 365WP met SolarEdge P370 optimizers liggen en halen 3200 kWh over een jaar.
jep dat zou het ongeveer wel moeten zijn, dan je 12x350Wp die zullen iets minder doen.
maar vergis je niet, als het bewolkt is dan werken je panelen ook.
alleen doen ze dan maar +/- 1/6 van hun Wp.
alleen dan maakt de richting die ze opkijken niet veel uit door weerkaatsing op de wolken.
7000Wp / 6 = nog steeds een aardige W voor de omvormer om te werken. ;)

• drogba
Ik heb nog even een test gedaan met de PVcalc op de onderstaande pagina.

Dan zit de maximale opwekking op 4692 Watt, dan is een 1-fase omvormer type GOODWE 3600D-NS niet raadzaam toch?
En deze dan op 2 groepen ipv 1 groep omdat er max 3,6 /3,7 kW per groep kan.

https://www.thomasberger....w2=3650&temp_coeff2=-0.48

• migjes
drogba schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:44:
Ik heb nog even een test gedaan met de PVcalc op de onderstaande pagina.

Dan zit de maximale opwekking op 4692 Watt, dan is een 1-fase omvormer type GOODWE 3600D-NS niet raadzaam toch?
En deze dan op 2 groepen ipv 1 groep omdat er max 3,6 /3,7 kW per groep kan.

https://www.thomasberger....w2=3650&temp_coeff2=-0.48

[Afbeelding]
netjes berekend, en klopt als een bus. ;)

daar na neem je ook nog dit verhaal mee:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
veel mensen rekenen alleen in STC waarde, maar vergeten de NOCT waarde van het paneel.
veel STC haal je niet in Nederland, dat is maar een paar dagen per jaar in de lente, voor maar een paar uur.
aangezien er een 30% verschil in zit kun je dus:
4692W x 0,7 = 32844W
en veel lager zou ik geen omvormer gebruiken, dus een 3,6kW komt leuk in de range. ;)

(onder dimensioneren noemen we dit, het geeft verlies maar niet veel.
allen sommige mensen krijgen last van hun bloeddruk als ze dat zien, dus heb je een zwak hart dan dit niet doen en zwaardere omvormer pakken. ;) )

• migjes
@drogba
tipje:
ik gebruik een 4000VA omvormer, die levert +/-17,8A.
dit is in theorie ook te doen met 3x2,5mm kabel en kan ook nog op een 16A groep.
een 16A groep knalt er niet uit als hij 1 seconde 16,000000001A krijgt. ;)
helaas zijn er veel mensen die dit niet oke vinden, maar het werkt goed en is niet speciaal onveilig.
(een 20A groep is gevaarlijker als een 16A groep, hoe lager je af zekert de eerder het stopt.)

(ik heb nu zelf wel 3x4mm kabel, omdat ik het anders niet kan koppelen aan mijn extra kWh meter in de meter kast, de koppeling is het zwakke punt niet de kabel. ;)
maar buiten dat een dikkere kabel is al snel toffer maar dan om andere redenen.)

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 14-04-2022 12:10]

• drogba
@migjes maakt het qua type omvormer (1 of 3 fase) nog uit dat ik straks een laadpaal 11kW aansluit op de MK en dan overdag wil laden met de stroom van de PV-panelen?

• migjes
drogba schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:18:
@migjes maakt het qua type omvormer (1 of 3 fase) nog uit dat ik straks een laadpaal 11kW aansluit op de MK en dan overdag wil laden met de stroom van de PV-panelen?
voor de (slimme of niet) meter, maakt het geen bal uit.
eerst worden er de 3fase bij elkaar opgeteld, dan de 3fase afgetrokken, dan pas kWh gerekend.
het maakt niks uit welke fase word geleverd en welke fase word gebruikt.
dus financieel, maakt het geen bal uit. ;)

voor je eigen gedachten, ja dan maakt het wel uit.
stroom kan niet over springen van fase 1 naar fase 2.
(en als dat wel gebeurd dan heb je een heel groot probleem in je meter kast, of eigenlijk geen meter kast meer over. >:) )
dus wil je je eigen auto laden met je eigen stroom, dan moet je dat doen met de fase die levert.
alleen je krijgt er geen cent voor betaald als je het niet doet(ook niet als salderen is afgeschaft), dus waarom zou je dat willen. :?

• drogba
migjes schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:30:
[...]
dus wil je je eigen auto laden met je eigen stroom, dan moet je dat doen met de fase die levert.
alleen je krijgt er geen cent voor betaald als je het niet doet(ook niet als salderen is afgeschaft), dus waarom zou je dat willen. :?
Er komt een slimme laadpaal (NewMotion) waarbij de verbruikte kW worden verrekend met de leasemaatschappij.

• migjes
drogba schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:33:
[...]

Er komt een slimme laadpaal (NewMotion) waarbij de verbruikte kW worden verrekend met de leasemaatschappij.
nog simpeler. ;)

de laadpaal heeft zijn eigen meter, heeft dus niks te maken met de meter van je huis.
heeft dus ook niks met de zonnepanelen van doen.
(maar dat betaald wel lekker zo uit. oOo )

• drogba
@migjes Gisteren een lokale webinar van het energieloket bekeken.

Hier kwam de vergelijking tussen een Enphase en string systeem naar voren. Hier werd keihard gezegd dat de onderstaande situatie voor een stringsysteem grote gevolgen heeft op de opbrengst. Ik heb mijn twijfels over deze uitspraak. Als een vogel op mijn paneel schijt dan heb ik dus minder rendement :?

• migjes
drogba schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:17:
@migjes Gisteren een lokale webinar van het energieloket bekeken.

Hier kwam de vergelijking tussen een Enphase en string systeem naar voren. Hier werd keihard gezegd dat de onderstaande situatie voor een stringsysteem grote gevolgen heeft op de opbrengst. Ik heb mijn twijfels over deze uitspraak. Als een vogel op mijn paneel schijt dan heb ik dus minder rendement :?

[Afbeelding]
tja leuk he reclame. ;)

als er een woord van zou kloppen, dan zouden de eerste 100 mensen op pvoutput dus eigenlijk bijna allemaal enphase moeten gebruiken als je naar efficiëntie kijkt.
maar helaas is dat dus niet zo, dus ja reclame. ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee