Toon posts:

CV ketel uit 2003, doet het nog maar...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-01 13:00
Mijn vraag
Ik heb een huis gekocht, uit 1972, 98m2 inhoud, energielabel B en één douche.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Er zit nu een HR combiketel in uit 2003

Waar ik aan denk:
De ketel te vervangen door een duurzamer/moderner exemplaar.
En heb ik in zo'n kleine woning dat ik me afvraag of het investeren in bijvoorbeeld een warmtepomp of HRe nut heeft.

Beste antwoord (via wsn1979 op 31-01-2022 10:58)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:52

WouterG

Dit is geen ondertitel

wsn1979 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:58:
Mijn vraag

Waar ik aan denk:
En heb ik in zo'n kleine woning dat ik me afvraag of het investeren in bijvoorbeeld een warmtepomp of HRe nut heeft.
Is een nieuwe CV ketel echt veel zuiniger als het exemplaar wat je nu hebt hangen?
Wij hebben ook een stokoude HR ketel (nefit ecomline HRC30H) hangen maar hebben het advies gekregen van de installateur om hem nog te laten hangen, kunnen we t.z.t. kijken of deze vervangen kan worden voor een warmtepomp. Hem nu vervangen voor een modern exemplaar zou mogelijk zonde van het geld zijn als we binnen 10 jaar over zouden willen stappen op een warmtepomp.

Alle reacties

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:16
Dat licht natuurlijk aan je gasverbruik. Als deze hoog is, zal het sneller interssant zijn.
Als het onder 500m3 ligt, zou eventueel/snel een cop1 elektrische cv interssant zijn.

Zelf heb ik 750m3 verbruik, en zou mogelijk interessant zijn. Dubio…….

*al is dit wel vloeken op tweakers, want niet echt duurzaam. Wel interessant voor je portemonnee.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijn vraag

Waar ik aan denk:
m2 is oppervlakte, m3 is inhoudsmaat van woning.

Wat heb je zelf al gevonden waar je aan denkt ?
Wat is het budget, wat denk je te winnen aan verbruik ?
(buitenom een nieuw voor oud)

Je kunt oa hier een check doen https://www.milieucentraa...tools/cv-ketel-vervangen/

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 31-01-2022 10:28]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

FreakNL

Well do ya punk?

Hangt natuurlijk ook van je budget af en wat je plannen zijn.

Je kan hier prima een nieuwe CV ketel inhangen. Reken op 2000 euro (max). Dan ben je in een middagje klaar en kun je weer even vooruit. Hou wel in gedachten dat de gasprijzen voorlopig wel hoog zullen blijven.

Als je iets met een warmtepomp wil gaan doen wordt dat echt een projectje. Je moet gaan isoleren (waarschijnlijk) en je moet gaan kijken of je wellicht vloerverwarming wilt aan leggen. Tevens moet je kijken of je radiatoren geschikt zijn. Er staan genoeg topics op Tweakers..

De quick-fix is gewoon een nieuw keteltje. En ja, misschien schrijf je die in 10 jaar af ipv 15-20...

Als je tijd/zin/budget hebt kun je het warmtepomp traject gaan onderzoeken....

Ik heb hier 360m3, maar ik denk dat de zolder al voor 80m3 zorgt. En die verwarm ik niet. Ik had een gasverbruik van 600 op mijn oude ketel. In december 2020 een nieuwe ketel opgehangen en in 2021 475 gas verbruikt. Ik denk dat ik mijn huis wel geschikt kan maken voor een warmtepomp maar ik had eind 2020 niet de energie om me in dat traject te gaan verdiepen.. En ach, met een verbruik van 475 is er goed te leven met een gasprijs van 2 of 3 euro... Het is ook niet zo dat stroom nou gratis is...

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
Ik begrijp dat je het huis net gekocht heb. Misschien kan je wellicht voor een huurketel gaan. Dan "koop" je tijd om een goed plan te ontwikkelen. Je weet dan beter hoe je het huis gebruikt, waar de sterke en zwakke punten zitten, en - last, but not least - is er meer duidelijkheid over warmtepompen in "kleinere, minder goed geisoleerde" woningen.

p.s. In Amsterdam is 98 m2 geen kleine woning, maar een gigantisch, ongelofelijke ruime woning :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:52

WouterG

Dit is geen ondertitel

Mijn vraag

Waar ik aan denk:
Is een nieuwe CV ketel echt veel zuiniger als het exemplaar wat je nu hebt hangen?
Wij hebben ook een stokoude HR ketel (nefit ecomline HRC30H) hangen maar hebben het advies gekregen van de installateur om hem nog te laten hangen, kunnen we t.z.t. kijken of deze vervangen kan worden voor een warmtepomp. Hem nu vervangen voor een modern exemplaar zou mogelijk zonde van het geld zijn als we binnen 10 jaar over zouden willen stappen op een warmtepomp.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44
WouterG schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Klopt. Indien het nu reeds HR is, en dat is het, gaat het vervangen met een wederom een normale HR ketel geen lager verbruik opleveren. Wel weer een werkende ketel in de container. Is dat duurzaam? Warmtepomp is een ander verhaal, dat zou ik niet weten.

[Voor 3% gewijzigd door NimRod1337 op 31-01-2022 10:59]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 20:50
Hier net van een Intergas Kombi kompakt HR22 uit 2005 naar een Intergas HRE 24/28 gegaan. En geen verschil in gasverbruik, eerder hoger dan lager. De pomp van de nieuwe ketel verbruikt wel minder de stroom, maar dat is de investering niet waard.

De reden dat hij meer verbruikt is, denk ik, dat hij eigenlijk teveel minimaal vermogen heeft (7 kw).
Omdat de vorige kort voor kerst kapot ging, was er geen tijd om op een ander type te wachten.

Dus dat is wel de tip: wanneer je verwacht dat hij einde levensduur is, zoek op tijd uit wat je zelf wilt ipv wat last minute beschikbaar is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijn zwager heeft pas voor zijn appartement een 2e hands CV-Ketel gekocht op MP. CW-3 20kw uit 2018.
Als je geen bad te vullen hebt, is CW3 vaak ook voldoende.

HRE 24/28 CW4 ?
HRE 24/28 is voor ruimtes tot 450m3 Dat is best veel als TS 92m2 oppervlak heeft. +- 250m3

HRE 24/18 CW3 moet prima voldoen hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 20:50
Ja, inderdaad CW4. Ik wilde ook liever CW3 (125 m²).
Ik weet niet hoe riskant het is om via marktplaats te kopen. Maar er staat inderdaad regelmatig wat op.

Je kunt ook nog naar de Xtreme serie kijken. Die is 12 cm hoger dus paste in ons geval niet.
De Xtreme heeft een minimaal vermogen rond de 4 kw ipv de 6,2kw van de HRE serie.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 16:53
WouterG schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Verbruik is maar één component. Je moet je ook afvragen wat het de komende jaren kost om de ketel in leven te houden. En daarbij alle keren dat je zonder warm water zit. Als de ketel redelijk storingsvrij is, dan zou ik hem ook niet vervangen. Maar ik heb hier een Itho basecube van 10 jaar oud, en die heeft mij al een halve nieuwprijs aan onderhoud gekost. Zodra het weer die kant op gaat en ik kan mij de warmtepomp veroorloven, gaat dat onding er uit.

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:43
Kijk ook even naar het eigen elektriciteitsverbruik van je huidige ketel.
Mijn nieuwe ketel wordt betaald uit het lager electriciteits verbruik in nullast. Ging van 55watt/uur naar 4 watt/uur.

Maar goed het is een moeilijke keuze. Succes met je keuze

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoeveel gas verbruik je? Laat een werkende ketel hangen en ga meteen voor de warmtepomp.
Bij een laag verbruik zijn de laatste kuubjes extreem duur door het vastrecht. (~€200 per jaar)

Bij een hoog verbruik kan je vooral veel besparen op de variabele kosten. Altijd naar de warmtepomp dus.
En liefst de warmtepompboiler, maar desnoods een doorstroom verwarmer voor sanitair warm water.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee