DSM7 probleem op Synology NAs ivm verbinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
edit ; backuptaken verwijderd en een neiuwe aangemaakt. Kijken of die het wel doet

Ok. Sinds mijn 213+ is vervangen door een nieuwe Syn NAS die wel DSM 7 aankan heb ik een probleem.

Situatie

Ik heb 1 hoofdNAS, mijn Synology 218+. En ik heb een secundaire NAS (als backup) ; een Syn 115J
Beiden draaien nu DSM7

En sinds vervang van mijn 213+ door de 218+ heb ik een probleem.

Als ik via syn assitant map stations aanmaak vanaf mijn W10 machine, dan zijn die mapstations weer weg na een dag en moet ik ze opnieuw aanmaken met Syn Assistant.

Via hyperbackup moet ik nu dagelijks de verbinding tussen mijn 218 en mijn 115 veriefieren. Ergo, de automatische backups weigert het te doen, want er is na een dag geen verbinding meer vanuit mijn ene NAS naar de andere NAS.
Ik krijg in Hyperbackup een Authentication failed error.

Als ik dan handmatig weer verifieer, dan kan ik wel een backup draaien

Ik kan beide NASsen wel gewoon bereiken via het ip adres..

Heb al zitten googlen, wat instellingen aangepast, maar probleem blijft bestaan.

Iemand?

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 31-01-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Zorg je er wel voor dat die Nassen altijd hetzelfde IP adres krijgen?
Als je ze op dhcp hebt staan moet je in je dhcp server (meestal je router) ervoor zorgen dat hun mac adressen gekoppeld worden aan een vast ipadres, zodat ze altijd hetzelfde ipadres krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan nog krijgt in een normaal netwerk elke 12u een renew-request de mogelijkheid om het IP "weer" te gebruiken.

Dus tenzij @maartend binnen elke 12 uur de NAS'sen minstens 12 uur uitzet (dus dat de gebruikte IP's terugkomen in de pool), denk ik dat het probleem elders zit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
MAX3400 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Dan nog krijgt in een normaal netwerk elke 12u een renew-request de mogelijkheid om het IP "weer" te gebruiken.

Dus tenzij @maartend binnen elke 12 uur de NAS'sen minstens 12 uur uitzet (dus dat de gebruikte IP's terugkomen in de pool), denk ik dat het probleem elders zit.
Vast IP. Vast ingesteld. Nu maar even taak verwijderd en opnieuw toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@MAX3400
Dat heeft er niet zoveel mee te maken.
Waar het om gaat is dat hij een nieuwe Nas heeft en dus waarschijnlijk een ander ipadres en die oude Hyperbackup taken willen nog het oude ipadres gebruiken.
Door er voor te zorgen dat die nieuwe Nas het oude ipadres krijgt, werken die hyperbackup taken nog gewoon en anders moet hij nieuwe hyperbackup taken aanmaken.

En als je er niet voor zorgt dat die Nassen altijd hetzelfde ipadres krijgen maar gewoon via dhcp kan het voorkomen dat ze een ander ipadres krijgen
En er zijn genoeg mensen die hun Nas 's nachts uitzetten en anders krijg je elke keer als zo'n Nas langer uitstaat een probleem

En ik weet niet waar jij die 12 uur vandaan haalt, maar een dhcp renew is afhankelijk van de leasetijd en wordt gedaan door de client als de leasetijd voor de helft verstreken is.
Dat hoeft dus helemaal geen 12 uur te zijn.
En als de leasetijd verstreken is en er geen renew aanvraag is geweest dan zal de dhcp server dat ipadres weer in de pool opnemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:12:
@MAX3400
Dat heeft er niet zoveel mee te maken.
Waar het om gaat is dat hij een nieuwe Nas heeft en dus waarschijnlijk een ander ipadres en die oude Hyperbackup taken willen nog het oude ipadres gebruiken.
Door er voor te zorgen dat die nieuwe Nas het oude ipadres krijgt, werken die hyperbackup taken nog gewoon en anders moet hij nieuwe hyperbackup taken aanmaken.

En als je er niet voor zorgt dat die Nassen altijd hetzelfde ipadres krijgen maar gewoon via dhcp kan het voorkomen dat ze een ander ipadres krijgen
En er zijn genoeg mensen die hun Nas 's nachts uitzetten en anders krijg je elke keer als zo'n Nas langer uitstaat een probleem

En ik weet niet waar jij die 12 uur vandaan haalt, maar een dhcp renew is afhankelijk van de leasetijd en wordt gedaan door de client als de leasetijd voor de helft verstreken is.
Dat hoeft dus helemaal geen 12 uur te zijn.
En als de leasetijd verstreken is en er geen renew aanvraag is geweest dan zal de dhcp server dat ipadres weer in de pool opnemen.
Nee hoor. Niewue taken aangemaakt in NAS. En anders zou het niet werken als ik handmatig aanmeld vanuit hyperbackup. En dan backup. En vervolgens werkt het een dag later niet meer.
Maar je gaat uit van verkeerde veronderstellingen.. En er is geen DHCP. Vast Ip adres nieuwe taken in hyperbackup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:34

lier

MikroTik nerd

Wat zegt de logging? Want "werkt het een dag later niet meer" zegt niet zo heel veel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
lier schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:43:
Wat zegt de logging? Want "werkt het een dag later niet meer" zegt niet zo heel veel.
Dit ; Authentication failed to start backup task (authentication faile. please check your credentials)
En niks meer

En dat is leip, want die credentials zijn in orde. Maar die worden na x-uur weer weggegooid in Hyper BU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

maartend schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:52:
Maar die worden na x-uur weer weggegooid in Hyper BU.
Wat bedoel je hiermee? Wordt bij de Target de credentials weggegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gebruik je op beide Nassen een account met administrator privs?

Overigens werkt hyperbackup op mijn Nassen gewoon dagelijks en worden credentials niet "weggegooid".
Dus moet je het toch zoeken in iets dat bij jou verandert waardoor die backup taken niet meer kunnen inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
lier schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Wordt bij de Target de credentials weggegooid?
Na x-uur (en ik zie dat pas door de mislukte backup) moet ik me in de source (dus bij hyperbackup) weer aanmelden bij de target. dat lukt zonder problemen, ik kan dan een backup draaien en vervolgens ben ik de nacht erna de aanmelding kwijt en moet ik me wederom aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

En je weet zeker dat dat niet met het selfsigned certificaat te maken heeft (maar echt met de credentials)? En ook niet met verkeerde datum/tijd settings?

Verdwijnende credentials klinkt namelijk echt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En als je die credentials weer nieuw invoert en handmatig twee keer achter elkaar een backup maakt werkt het dan wel of gaat die tweede keer dan ook mis.
Of gaat het pas mis als er een nacht overheen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
lier schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:03:
En je weet zeker dat dat niet met het selfsigned certificaat te maken heeft (maar echt met de credentials)? En ook niet met verkeerde datum/tijd settings?

Verdwijnende credentials klinkt namelijk echt niet goed.
Ik krijg echt enkel dit. Credentials. En moet m evervolgens weer aanmelden bij de doel-NAS via hyperbackup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:15:
En als je die credentials weer nieuw invoert en handmatig twee keer achter elkaar een backup maakt werkt het dan wel of gaat die tweede keer dan ook mis.
Goede. Ik draai nu een backup via een nieuwe taak, zal hem strax nog eens uitvoeren. Maar ja, zit nu midden in de start-backup van titig-duizend fotoos. Maar volgende is incremental

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 31-01-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:15:
Ok. Backup was klaar, kon nu net gewoon een 2de backup opstarten. Vannacht loopt er nog een, kijken of hij nu weigert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Bijzonder. De nachttaak deed het goed. Nu maak ik een 2de taak aan in hyperbackup en acuut schiet de 1ste taak op dat ik me opnieuw moet aanmelden bij de doelNAS want verificatie mislukt. Heel bijzonder.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 01-02-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je hebt het hele process getest en het werkt als je het achter elkaar doet.

Gaat misschien je Nas en sleep mode en duurt het te lang voor hij wakker is zodat de verificatie mislukt?
En anders moet je het in netwerkproblemen zoeken.

[ Voor 80% gewijzigd door Ben(V) op 01-02-2022 10:41 ]

Pagina: 1