Toon posts:

Nexcloud niet te bereiken intern via domeinnaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 20:04
Ik heb een vraagje over iets waar ik in vastloop en niet weet hoe het op te lossen en ook niet waar te plaatsen.

Ik heb een thuis server voor nextcloud en heb hier een duckdns adres aan hangen.
Ik gebruik ook OPNsense met unbound voor mijn DNS.

In eerste instatie kon ik vanuit huis mijn eigen server niet benaderen via de duckdns link. De oplossing was om in unbound een override aan te maken zodat mijn duckdns adres direct aan mijn interne netwerk ip werd gelikt.

Nu zit ik alleen met het volgende. Ik wil in android gebruik maken van de private DNS. Maar zodat ik op mijn eigen wifi zit dan kan ik hierdoor alsnog mijn duckdns (eigen server) niet bereiken. En dat is vervelend omdat nextcloud juist dan de wijzigingen synchroniseert. Is er een manier hoe ik dit werkend kan krijgen?

Beste antwoord (via Mich op 01-02-2022 13:23)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:45

donny007

Try the Nether!

https://docs.opnsense.org/manual/nat.html

Zie het stukje over "NAT reflection", in OPNsense is dit een optie die je per port forwarding rule kunt configureren.

/dev/null

Alle reacties

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Werkt het uberhaubt direct op ip wel?
Als je een ping stuurt naar die fqdn vanaf toestel waar het niet op werkt krijg je dan een public of private ip adres terug?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:00
Nat loopback / hairpinning / nat reflection, dat zijn de sleutelwoorden. Google daar ffe naar.

Je hebt het opgelost door een override aan te maken in opnsense, vervolgens gebruik je die override niet meer als je een alternatieve dns server instelt.

Ik zelf heb dit 'probleem' ook, maar ik gebruik ook de lokale dns server met overrides.

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 20:30
Waarschijnlijk moet je op je Android device in Instellingen/Verbindingen/Meer verbindingsinstellingen het vinkje bij Prive-DNS uit zetten, of daar expliciet je eigen DNS server aanwijzen.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-01 11:50
Even kijken of je router NAT loopback ondersteund:
Hairpinning (or NAT loopback) is where a machine on the LAN is able to access another machine on the LAN via the external IP address of the LAN/router.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:45

donny007

Try the Nether!

https://docs.opnsense.org/manual/nat.html

Zie het stukje over "NAT reflection", in OPNsense is dit een optie die je per port forwarding rule kunt configureren.

/dev/null

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dacuuu schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:08:
Nat loopback / hairpinning / nat reflection, dat zijn de sleutelwoorden. Google daar ffe naar.

Je hebt het opgelost door een override aan te maken in opnsense, vervolgens gebruik je die override niet meer als je een alternatieve dns server instelt.

Ik zelf heb dit 'probleem' ook, maar ik gebruik ook de lokale dns server met overrides.
Geef nou niet direct het antwoord. Laat hem/haar nou eerst zelf eens onderzoeken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Mich
Het is gelukt.

Ik had wel eens van NAT reflection gehoord toen ik hier ooit mee begon. Maar toen gekozen voor de oplossing in Unboud. Geen idee waarom ook alweer.

Ik heb nu in de instellingen deze optie aangezet en het werkt.

Weet niet of dit de goede manier is maar in dit geval werkt het omdat ik port 80 gebruik en deze forward naar mijn server.

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-12-2022
Mich schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:48:
Het is gelukt.

*knip*

Weet niet of dit de goede manier is maar in dit geval werkt het omdat ik port 80 gebruik en deze forward naar mijn server.
Is het wel een goed idee om je nextcloud via http / poort 80 naar buiten open te zetten?

• Mich
RJeee schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:20:
[...]

Is het wel een goed idee om je nextcloud via http / poort 80 naar buiten open te zetten?
Ja sorry. Ik bedoel eigenlijk 443. Maakt gebruikt van https

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-12-2022
Mich schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Ja sorry. Ik bedoel eigenlijk 443. Maakt gebruikt van https
Geen sorry. Blij dat je 443 gebruikt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee