VR Dilemma's. Wat is de beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Ik heb (vind ik zelf) een hele fatsoenlijke setup, waarbij geldt dat ik deze eigenlijk vooral heb voor VR gaming. Maar het lukt me maar niet om het allemaal lekker te laten lopen en ik weet eigenlijk niet waar ik nu in moet gaan investeren om het te verbeteren, want ik zit een beetje in een limbo. Ik speel voornamelijk sims en vloeiendheid en framerates zijn eigenlijk key:

- DCS World (voornamelijk F18 / F14)
- FS2020
- RaceRoom Racing Experience

Mijn setup is een X570 / Ryzen 3700x / 32Gb / RTX3080 / Nvme 1Tb / Win11 (ook lang win10 gedraaid, maakt niet uit voor het verhaal).

Verder heb ik de keuze uit een Oculus Quest 2 en een HP Reverb G2. Heb ook een Rift-S gehad.

Dilemma:

De Reverb G2 heeft een veel betere set lenzen, is PCVR native en heeft een veel betere resolutie dan de Quest 2. Ook het beeld is helderder en het comfort is beter.

Ik loop er alleen tegenaan dat SteamVR icm WMR / OpenXR gewoon echt waardeloze buggy software is. Of het nou DCS World is, FS2020 of R3E, de hele GIU flikkert als ik iets laad, de software is buggy en instabiel, de framerate is bij tijden waardeloos en het geheel voelt gewoon Alpha state aan.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb talloze tweaks geprobeerd, verschillende drivers, verschillende settings etc. Heel erg veel tijd ingestoken. Het is allemaal potatoe potatoe.

Dan de Quest 2. Software is stabiel, het geheel voelt goed doorontwikkeld aan, framerates zijn beter, geen buggy feel, kortom; zo moet het zijn. Alleen er is een belangrijk nadeel. Doordat de Quest 2 geen native PCVR headset is, gebruik je ofwel de USB-C kabel, of Airplay om hem op je PC te gebruiken (heb een AX netwerk, router staat praktisch naast de headset). Dat levert veelal toch teveel compressieverlies op in het beeld (het is in essentie een videofeed) en daarnaast is de kleurdiepte lang niet zo goed als bij de G2. Verder is het comfort minder, de resolutie lager en de headset moet opgeladen worden.

Nu wil ik eigenlijk een PCVR headset, die de hardware heeft van de G2, maar de software en drivers gebruikt van Oculus. Maar dat kan niet. Ga ik voor iets anders, dan zit ik vast aan SteamVR. En of ik nou een Pimax koop, een Valve index of iets anders, SteamVR is de software waarmee je moet werken.

Dit is geen goede ontwikkeling m.i. Nu dacht ik dat misschien mijn 3700x niet sterk genoeg meer is en mijn videokaart bottlenecked. Maar ik wil eigenlijk wachten op de Ryzen met 3D cache erop.

De vraag is, hoe ervaren jullie dit? Wat zijn jullie VR issues? Ik krijg het maar niet lekker lopen allemaal. Soms denk ik wel eens, ik ga terug naar de Rift-S. Dat was een goede PCVR headset, zonder gedoe, alleen de resolutie is echt niet meer iets waar ik naar terug wil. Hoor graag jullie ervaringen en keuzes.

edit:

Ik ben lui geweest. Had dit in het algemene VR ervaringen kunnen posten. Sorry. Desgewenst kan hier een slotje op, dan plaats ik de vraag daar.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Probeer Virtual Desktop eens, heeft veel minder compressie en je kan spelen met de zwart waarden/ kleur diepte.Ik vind VD uiteindelijk een stuk mooier dan Air-link.

Als je daar dan tevreden over bent, koop een betere head strap en je zit goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Koldur op 30-01-2022 22:38 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-05 07:27
Ik ben van een rift s naar de quest 2 gegaan en daarop vervolgens geupgrade naar de reverb g2. Ik herken jouw ervaringen met de reverb echt niet. Flight simulator draait soepel hier en heb er nooit problemen mee.
Heb je toevallig ook OpenXR geïnstalleerd?

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:10
Ik herken je frustraties wel, zeker in dcs met de g2. De software e.d. komt gewoon te finnicky over. Ook was de bouwkwaliteit ondermaats (krakend geluid van de oortjes). Uiteindelijk de g2 geretourneerd. De quest2 wil ik niet, dus ik wacht wel tot vr volwassener is geworden.

Wanneer het werkte was het wel echt gaaf, maar wát een gedoe met al die instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Koldur schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:36:
Probeer Virtual Desktop eens, heeft veel minder compressie en je kan spelen met de zwart waarden/ kleur diepte.Ik vind VD uiteindelijk een stuk mooier dan Air-link.

Als je daar dan tevreden over bent, koop een betere head strap en je zit goed.
Zit ik niet dan alsnog vast aan SteamVR? Of kan ik dan gewoon ook met Oculus dll’s spelen.
Marcievg schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:03:
Ik ben van een rift s naar de quest 2 gegaan en daarop vervolgens geupgrade naar de reverb g2. Ik herken jouw ervaringen met de reverb echt niet. Flight simulator draait soepel hier en heb er nooit problemen mee.
Heb je toevallig ook OpenXR geïnstalleerd?
Heb FS2020 niet tot in de tandjes getweaked. Wat me opviel, is dat deze idd wel veel beter presteert dan de Quest 2 qua framerates ed.
JoeB2C schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:42:
Ik herken je frustraties wel, zeker in dcs met de g2. De software e.d. komt gewoon te finnicky over. Ook was de bouwkwaliteit ondermaats (krakend geluid van de oortjes). Uiteindelijk de g2 geretourneerd. De quest2 wil ik niet, dus ik wacht wel tot vr volwassener is geworden.

Wanneer het werkte was het wel echt gaaf, maar wát een gedoe met al die instellingen.
Nou dit dus!

[ Voor 56% gewijzigd door MacDokie op 31-01-2022 21:19 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
MacDokie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Zit ik niet dan alsnog vast aan SteamVR? Of kan ik dan gewoon ook met Oculus dll’s spelen.

[...]

Heb FS2020 niet tot in de tandjes getweaked. Wat me opviel, is dat deze idd wel veel beter presteert dan de Quest 2 qua framerates ed.

[...]

Nou dit dus!
Je zit voor bepaalde spellen vast aan SteamVR, Oculus games heb je dit probleem uiteraard niet. Maar SteamVR is niet zo'n probleem i.c.m. Virtual Desktop.

Als je de Quest 2 nog hebt, dan kan je het in ieder geval nog even uitproberen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1