Toon posts:

PC upgradeset vanaf Haswell

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:34
Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn huidige PC, met een i7-4790K. Huidige CPU's beginnen echt significant beter te worden, en ik heb een niet echt goed moederbord met weinig upgrade ruimte voor zaken als opslag of RAM.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gamen staat zeker op de lijst van wat ik wil, maar ook andere taken zoals dingen compilen en dergelijke. Emulatie staat ook op het lijstje. Goed werken met Linux is een must (een nieuwe kernel nodig hebben o.i.d. is dan weer geen probleem, mijn distro zit al op 5.16).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb in principe tot, zeg, 800 euro uit te geven, maar ik blijf liever rond de 500-600. Prijs-prestatie is echter het belangrijkst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 3TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair AX760€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Alles behalve de genoemde dingen, dus dat zijn geloof ik CPU, moederbord, RAM, SSD en evt CPU koeler.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Merken maken me heel weinig uit. Ik ben geen fan van nVidia, maar een GPU upgrade zit er toch niet in.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

• 32 GB RAM is een eis, ik wil namelijk fatsoenlijk Cities: Skylines spelen :+ en ik merk ook met andere dingen dat mijn huidige 8GB limiterend wordt.
• Ik wil denk ik ook een 1TB SSD. Momenteel run ik naast mijn HDD (die ik meeneem) een zeer kleine SSD en ik ben daar wel een beetje klaar mee.
• Een beetje uitbreidbaarheid zou fijn zijn. Vandaar dat ik ook voor full-ATX ga.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Als het zin heeft, dan wel, maar dit laten zitten vind ik totaal niet erg.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik denk momenteel om een Alder Lake i5 te nemen, vanwege de hoge single-core prestaties. Ik weet echter niet zo goed of ik beter iets als een 12400F of een 12600KF kan nemen, of bijvoorbeeld zelfs een i7. Of misschien toch een AMD?

Qua moederbord of CPU koeler heb ik dezelfde vraag, en weet ik niet zo goed wat voor mij de beste balans is tussen prijs en prestatie.

Mijn huidige idee is:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600KF Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenASRock B660 Pro RS€ 119,95€ 119,95
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesIntel 670p (ZX1) 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 634,46

Hierin heb ik een 12600KF gekozen voor de extra E-cores. Qua moederbord heb ik een basic ATX model gekozen, ik verwacht dat dit voor mij genoeg biedt qua uitbreidbaarheid. Koeler weet ik niet zo goed, misschien dat deze ook wel minder kan als ik toch niet ga/kan overklokken? Voor RAM en SSD heb ik het basic gehouden, maar ik weet niet of het misschien toch de moeite is om hier te kiezen voor wat meer prestaties om meer uit de rest van het systeem te halen?

Alvast bedankt!

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:52
Intel CPU's met een F aan het eind van de naam hebben geen ingebouwde GPU, ik zie verder ook geen GPU dei je mee gaat nemen? Als je niet gaat overklokken heeft ook een K in de naam niet heel veel toegevoegde waarde. Een set-up met een niet K i7 wordt minstens €100 duurder, daarom zou ik met jouw budget een Intel Core i5-12600K met een goedkoper Z690 moderbord nemen, bv deze Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0), dan houd je de mogelijkheid alles uit je CPU te halen in ieder geval open.

Die voeding was erg goed in zijn dagen, maar is inmiddels wel uit de garantie - en dat geldt nog sterker voor de harddisk, die zou ik zeker vervangen door een SATA SSD als je geen hele goede backup hebt van de data daarop.

• ColonelPhantom
Oh, ik ben vergeten mijn GPU te noemen, dat is een RX 580 4GB.

Wat betreft de CPU, de 12600K heeft 4 E-cores (6+4), terwijl de andere i5's 6+0 cores hebben. Vandaar dat ik in eerste instantie voor de K heb gekozen, aangezien ze in veel workloads de CPU in de buurt brengen van een 8-core. Ik zou inderdaad voor een Z-serie bord kunnen gaan, maar ik betwijfel eerlijk gezegd of er zo veel headroom in een moderne processor zit dat dat echt de moeite is.

Qua storage heb je gelijk, maar een SATA SSD van meerdere TB's is een flink duur grapje, en de SMART waarden zijn nog helemaal in orde.

Garantie kan zijn, maar ik denk niet dat een wat oudere ding problemen oplevert, zolang het maar een betrouwbaar onderdeel is.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-02 13:57
martyw schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:56:
Die voeding was erg goed in zijn dagen, maar is inmiddels wel uit de garantie - en dat geldt nog sterker voor de harddisk, die zou ik zeker vervangen door een SATA SSD als je geen hele goede backup hebt van de data daarop.
Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik heb in principe tot, zeg, 800 euro uit te geven, maar ik blijf liever rond de 500-600. Prijs-prestatie is echter het belangrijkst.
De goedkoopste 3TB SSD is meer dan de helft van het bedrag wat TS eigenlijk uit wil geven aan de hele upgrade 8)7 Gewoon een backup maken lijkt me dan een veel beter idee. Misschien een nasje of gewoon simpelweg een goedkope 3TB USB schijf of een tweede HDD in het systeem zelf.

Over de i5. de E cores zijn het eigenlijk alleen waard buiten gamen. Dus ik zou goed overwegen of je die 80 euro tov de 12400F ervoor over hebt. De E cores brengen hem in echt geparalleliseerde taken richting een 7-8 core, maar ook alleen daar.

Beste balans tussen prijs en prestatie bij moederborden is dood eenvoudig: Alle dingen die je nodig hebt aanvinken en prijs oplopend. In mijn geval is dat vaak, 3 fan aansluitingen en een stuk of 4 sata poorten en verder weinig. Dat heb je zo te zien ook gedaan.

Ik zou de extra 3 tientjes voor een non QLC ssd overwegen pricewatch: Samsung 980 1TB Ik heb zelf een Intel 660p en je loopt toch net wat vaker tegen lage snelheden aan dan je zou willen. Bij het migreren van een flinke game vanaf mijn sata ssd naar mijn 660p, is mijn 660p altijd de begrenzende factor en best heftig ook. Bij grote bestanden/folders zit hij op HDD snelheden.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:52
youridv1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:57:
De goedkoopste 3TB SSD is meer dan de helft van het bedrag wat TS eigenlijk uit wil geven aan de hele upgrade 8)7 Gewoon een backup maken lijkt me dan een veel beter idee. Misschien een nasje of gewoon simpelweg een goedkope 3TB USB schijf of een tweede HDD in het systeem zelf.
Eens, een SSD van 3TB valt buiten het budget - dat is wat laag, beter zou zijn ook wat budget vrij te maken voor storage en een nieuwe voeding. Maar als dat niet lukt geef ik ook aan dat er zeker een backup moet zijn van alles wat kritisch is op die HD. In de praktijk hebben alleen hele fanatieke videofilmers/fotografen vele TB's aan kritische data, de meesten hebben daar vele TB's aan games en films opstaan die opnieuw downloadbaar zijn - dan is het probleem van een tien jaar oude disk die er mee ophoudt minder kritisch.

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 31-01-2022 11:39]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-02 13:57
ik begrijp de absolute obsessie met iedere keer dat je upgrade een nieuwe voeding kopen niet. Zeker niet met een AX760. Die gaat echt nog wel een tijd mee

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
youridv1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:47:

Zeker niet met een AX760. Die gaat echt nog wel een tijd mee
Ligt eraan welke videokaart er tzt bij komt. Met sommige RTX 3xxx valt zo'n oude AX (de nieuwe reeds weer EOL AX Titanium overigens ook) uit wat met RTX 4xxx helemaal het geval zal zijn want die gaan zeker niet minder stroompieken vragen en noise op de sensor draad afgeven.

• ColonelPhantom
youridv1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:57:
[...]

[...]

[...]

Over de i5. de E cores zijn het eigenlijk alleen waard buiten gamen. Dus ik zou goed overwegen of je die 80 euro tov de 12400F ervoor over hebt. De E cores brengen hem in echt geparalleliseerde taken richting een 7-8 core, maar ook alleen daar.
Op zich zijn dat ook wel taken die ik wel doe. Ik denk dat het voor mij wel echt beter is, maar of het de 150 euro t.o.v. een 12400F met een stock cooler is, dat is de echte vraag. Op zich is een 12600K(F) ook hoger geklokt, dus op single-thread performance is die geloof ik ook wel wat beter, hoewel dat veel minder merkbaar is?

Voor overklokken lijk ik dan weer aan ongeveer 100 euro extra (Z690 en misschien een betere koeler) te zitten maar dan voor een wel heel marginale verbetering, dus dat wordt hem denk ik niet.
[...]

Ik zou de extra 3 tientjes voor een non QLC ssd overwegen pricewatch: Samsung 980 1TB Ik heb zelf een Intel 660p en je loopt toch net wat vaker tegen lage snelheden aan dan je zou willen. Bij het migreren van een flinke game vanaf mijn sata ssd naar mijn 660p, is mijn 660p altijd de begrenzende factor en best heftig ook. Bij grote bestanden/folders zit hij op HDD snelheden.
Goede suggestie, is de pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) een redelijke middenweg? Zit er tussenin qua prijs en is niet QLC.
Uszka schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Ligt eraan welke videokaart er tzt bij komt. Met sommige RTX 3xxx valt zo'n oude AX (de nieuwe reeds weer EOL AX Titanium overigens ook) uit wat met RTX 4xxx helemaal het geval zal zijn want die gaan zeker niet minder stroompieken vragen en noise op de sensor draad afgeven.
Mja, ik vind nu een nieuwe voeding kopen voor "misschien ooit een nieuwe GPU" een beetje een nutteloze uitgave. Ik snap heus wel dat goedkoop duurkoop kan zijn als je het eerder moet vervangen, maar ik denk niet dat mijn voeding een grote kans heeft de geest te geven en 1x een nieuwe voeding is goedkoper dan 2x. Dat is dus liever iets wat ik met een eventuele GPU upgrade zou doen, zodra het nodig is, niet met een CPU upgrade die prima met de huidige kan.

Verder, ik neem nooit al te high-end grafische kaarten, zeg maar wat in normale tijden het 200-300 euro segment is, dus zeg maar het niveau van een NVIDIA xx60 of misschien xx70, en ik heb sowieso liever AMD dus wat een RTX 3xxx doet is voor mij niet heel relevant :+

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:49
ColonelPhantom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 03:39:
Goede suggestie, is de pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) een redelijke middenweg? Zit er tussenin qua prijs en is niet QLC.
Nee, dan neem je beter de WD Blue SN570 1TB, die is nauwelijks duurder maar wel sneller.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee