Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celehahn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 21:45
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een Synology 218play die ik gebruik voor thuisgebruik. nu zit ik met een probleem. Op de hoofd PC verbonden met kabel kan ik de nas perfect vinden. Op de laptop zie ik de nas staan bij andere apparaten en bij multimedia apparaten maar niet als computer. Dus kan ik geen connectie vinden om bestanden af te halen. wat zou hier het probleem kunnen zijn?

Alvast Bedankt
Joeri

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:20
Direct op ip connecten en vervolgens een netwerk drive aanmaken met letter

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 30-01-2022 19:37 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celehahn
kan via de ip inderdaad connecten maar lukt met niet om er een netwerk drive van te maken? hoe zou dit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:20
Methode 1 (via de GUI):

1. Ga in de Verkenner naar Deze PC
2. Klik rechtermuisknop op een lege plek, en selecteer "Een netwerklocatie toevoegen"
3. Klik door en voer wanneer gevraagd het adres van de share in.
Dit is iets in de trend van "\\10.0.0.2\sharemap"
Uiteraard jouw eigen IP en de naam van de share even veranderen in bovenstaande.

4. Selecteer de gewenste drive-letter en klik op voltooien.

Methode 2 (via de CLI):

1. Open de command-line (opdrachtprompt)
2. Typ het volgende commando in: net use Z: \\10.0.0.2\sharemap /PERSISTENT:YES
Uiteraard jouw eigen IP en de naam van de share even veranderen in bovenstaande.
3. Ga naar de verkenner, en aanschouw je nieuwe share 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:43
Heb je in die Nas WS-Discovery aan staan?
Zit in het control panel bij File Services SMB

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celehahn
Ben(V) schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:58:
Heb je in die Nas WS-Discovery aan staan?
Zit in het control panel bij File Services SMB
ja deze is aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celehahn
Ruben279 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:59:
Methode 1 (via de GUI):

1. Ga in de Verkenner naar Deze PC
2. Klik rechtermuisknop op een lege plek, en selecteer "Een netwerklocatie toevoegen"
3. Klik door en voer wanneer gevraagd het adres van de share in.
Dit is iets in de trend van "\\10.0.0.2\sharemap"

4. Selecteer de gewenste drive-letter en klik op voltooien.

Methode 2 (via de CLI):

1. Open de command-line (opdrachtprompt)
2. Typ het volgende commando in: net use Z: \\10.0.0.2\sharemap /PERSISTENT:YES
3. Ga naar de verkenner, en aanschouw je nieuwe share 8)
het lukt me dus totaal niet om een netwerk locatie toe te voegen met ip. nu denk ik dat het ergens een probleem van de laptop moet zijn. omdat ik vroeg wel toegang had. nu heb ik wel geen aanpassingen gemaakt. Zou dit komen door een update? lijkt me wel raar maar alles kan natuurlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:43
Als dat niet lukt krijg je toch wel een melding?

En gebruik je wel een username/password combinatie die op die Nas aangemaakt is en ook rechten op die share heeft?
Bedenk wel dat als je niks opgeeft Windows probeert te connecten met de username/password van Windows en die is niet bekent op de Nas.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 31-01-2022 20:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrik123
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06-2023
Vreemd probleem. heb je al geprobeerd de laptop via de kabel te connecten.
ik weet niet of je pc op hetzelfde netwerk zit dan de laptop.
anders zou het met de rechten van je share te maken hebben.
ik weet niet of er een soort firewall in synology bestaat. Dan zou je daar ook eens naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:10
Ik neem aan dat de laptop via wifi verbonden is. Dan staat misschien "network isolation" of "client isolation" aan, waardoor de wifi clients geen toegang krijgen tot andere computers / NAS. Vaak krijg je dan wel toegang tot de multimedia mappen via UPnP, maar niet tot de andere mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

celehahn schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:26:
[...]

het lukt me dus totaal niet om een netwerk locatie toe te voegen met ip. nu denk ik dat het ergens een probleem van de laptop moet zijn. omdat ik vroeg wel toegang had. nu heb ik wel geen aanpassingen gemaakt. Zou dit komen door een update? lijkt me wel raar maar alles kan natuurlijk?
Gezien je vroeger wel toegang had adviseer ik eerst om eens in het referentiebeheer van windows alle "windows-referenties" die betrekking hebben tot de NAS eerst even te verwijderen.
Zodoende ga je in ieder geval connectie maken middels een schone lei en niet een mogelijk account dat niet meer bestaat of waar die spontaan ruzie mee heeft door een update.

Soms wilt het voorkomen dat de prompt voor het updaten van inlog gegevens gewoon niet tevoorschijn wilt komen.

Daarnaast is het misschien even fijn om te vermelden hoe jouw wifi is geregeld.
Is dit dezelfde router waar ook jouw LAN verbindingen vanuit komen, of wordt wifi door een separate router gedaan (die dus in ander IP subnet werkt)

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 01-02-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celehahn
Masimo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:44:
Ik neem aan dat de laptop via wifi verbonden is. Dan staat misschien "network isolation" of "client isolation" aan, waardoor de wifi clients geen toegang krijgen tot andere computers / NAS. Vaak krijg je dan wel toegang tot de multimedia mappen via UPnP, maar niet tot de andere mappen.
Jap is inderdaad verbonden via wifi.

Mijn router dient voor LAN en wifi. Nu zit ik wel net te bedenken dat ik ook mijn main pc niet meer zie hangen op het netwerk. Zal dit strx eens bekijken of het daarmee te maken heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celehahn
ik heb het probleem gevonden. ik heb bij netwerk opties delen van bestanden inschakelen voor apparaten die 40 bits of 56 bits versleuteling gebruiken.
Pagina: 1