Toelichting
ik wil graag investeren in zonnepanelen en daarmee mijn elektriciteitsverbruik zoveel mogelijk zelf opwekken. Sinds vorig jaar koel en verwarm ik de bovenverdieping met een airco en dat leidt toch wel tot een hoog verbruik icm veel thuiswerken en kinderen die school volgden vanuit hun slaapkamers.Daarnaast kijk ik ook naar een (hybride) warmtepomp icm de huidige CV installatie. Gezien de nieuwe subsidieregeling wordt het wel steeds aantrekkelijker gemaakt.
De achterkant van de woning ligt het gunstigst (ZO) maar het dak is niet erg gunstig door de ramen en de dakhoek van ca 65gr.
De voorkant heeft een groot oppervlak maar dus op NW. Ik krijg verschillende adviezen over voor of achter gebruiken. Offerte 1 en 2 gaan uit van de voorkant. Offerte 3 is er nog niet maar adviseur wil een plan voor de achterkant uitwerken.
Achter op het platte dak staan 2 oude zonnecollectoren voor het voorverwarmen van het water voor de cv/ww.
Deze mogen wat mij betreft verwijderd zodat zonnepanelen meer ruimte hebben.
Ik zou graag advies willen over waar te plaatsen en hoeveel te plaatsen.
Ook ben ik benieuwd wat jullie van de offertes vinden.
Foto 3 hoort bij offerte 1 en heb ik zelf in Sunny design aangemaakt.
Foto 4 hoort bij offerte 2 en komt uit de offerte.
Voor offerte 2 had ik zelf om APSystems gevraagd omdat ik het in andere topics al voorbij zag komen icm met het zelf kunnen uitlezen van de data.
.
Foto's
Foto 1Foto 2
Foto 3
Foto 4
.
Beschikbare (dak)ruimte
Achterkant schuin dak (ca 65 gr) 10 - 12 m2..(?) lastig inschattenAchterkant plat dak 22 - 24 m2
Voorkant schuin dag (ca 25 gr) 80 - 84 m2
.
Schaduw
Achter schuin dak -->> dakkapelAchter plat dak -->> balkonhek
Voor -->> schoorsteen
.
Jaarverbruik
ca 6500 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase.
Budget en doel
Budget rekbaar afhankelijk van verwachtte rendementDoel huidige verbruik + verbruik nieuw te installeren warmtepomp zoveel mogelijk met PV installatie opwekken
.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Bijhouden van data
Ik zou heel graag zelf alles willen bijhouden en niet afhankelijk willen zijn van leverancier / cloudopslag / app.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1Offerte 2
.