Toon posts:

Offertes zonnepanelen - voor of achter?

Pagina: 1
Acties:

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-01 22:45
Toelichting
ik wil graag investeren in zonnepanelen en daarmee mijn elektriciteitsverbruik zoveel mogelijk zelf opwekken. Sinds vorig jaar koel en verwarm ik de bovenverdieping met een airco en dat leidt toch wel tot een hoog verbruik icm veel thuiswerken en kinderen die school volgden vanuit hun slaapkamers.
Daarnaast kijk ik ook naar een (hybride) warmtepomp icm de huidige CV installatie. Gezien de nieuwe subsidieregeling wordt het wel steeds aantrekkelijker gemaakt.

De achterkant van de woning ligt het gunstigst (ZO) maar het dak is niet erg gunstig door de ramen en de dakhoek van ca 65gr.
De voorkant heeft een groot oppervlak maar dus op NW. Ik krijg verschillende adviezen over voor of achter gebruiken. Offerte 1 en 2 gaan uit van de voorkant. Offerte 3 is er nog niet maar adviseur wil een plan voor de achterkant uitwerken.

Achter op het platte dak staan 2 oude zonnecollectoren voor het voorverwarmen van het water voor de cv/ww.
Deze mogen wat mij betreft verwijderd zodat zonnepanelen meer ruimte hebben.

Ik zou graag advies willen over waar te plaatsen en hoeveel te plaatsen.
Ook ben ik benieuwd wat jullie van de offertes vinden.

Foto 3 hoort bij offerte 1 en heb ik zelf in Sunny design aangemaakt.

Foto 4 hoort bij offerte 2 en komt uit de offerte.

Voor offerte 2 had ik zelf om APSystems gevraagd omdat ik het in andere topics al voorbij zag komen icm met het zelf kunnen uitlezen van de data.
.
Foto's
Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

.
Beschikbare (dak)ruimte
Achterkant schuin dak (ca 65 gr) 10 - 12 m2..(?) lastig inschatten

Achterkant plat dak 22 - 24 m2

Voorkant schuin dag (ca 25 gr) 80 - 84 m2
.
Schaduw
Achter schuin dak -->> dakkapel

Achter plat dak -->> balkonhek

Voor -->> schoorsteen
.
Jaarverbruik
ca 6500 kWh
.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
.
Budget en doel
Budget rekbaar afhankelijk van verwachtte rendement

Doel huidige verbruik + verbruik nieuw te installeren warmtepomp zoveel mogelijk met PV installatie opwekken
.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
.
Bijhouden van data
Ik zou heel graag zelf alles willen bijhouden en niet afhankelijk willen zijn van leverancier / cloudopslag / app
.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1

Offerte 2

.
Regio
Twente

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:02
16 panelen vind ik wel erg weinig voor de plannen die je schetst.

Je noordwest dak is niet zo steil toch?
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Zuid 60 graden is op zich een prima dak, maar helaas inderdaad veel obstakels.

Je oude zonneboiler zou op het schuine dak minder in de weg liggen. Maar goed, als je in de toekomst warm tapwater gaat bereiden met een warmtepomp heb je ook de helft van het jaar de energie direct van je zonnepanelen. En de andere helft van het jaar zul je er niet snel veel meer dan de jaaropbrengst van een zonnepaneel mee besparen.

edit: misschien maar meteen naar 3 fase en gewoon kiezen voor een string omvormer?

[Voor 5% gewijzigd door busscherski op 30-01-2022 20:55]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Drikus70
busscherski schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:54:
16 panelen vind ik wel erg weinig voor de plannen die je schetst.
Ja, klopt die 16 wil ik graag richting 30-35 panelen brengen ivm (toekomstig) verbruik.
misschien maar meteen naar 3 fase en gewoon kiezen voor een string omvormer?
3 fase lijkt me idd wel een goed plan.
Waarom zou je voor een stringomvormer gaan?

• busscherski
Drikus70 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:47:
[...]
Waarom zou je voor een stringomvormer gaan?
Waarom niet?

Bij een systeem groter dan 20 panelen wordt erg weinig gekozen voor micro's. Het prijsverschil is bij grotere systemen best significant. Voor zo'n noord dak zou ik liever niet de allerduurste oplossing willen.

Veel schaduw heb je niet. Een string omvormer kan ook met harde schaduw omgaan.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Bij een stringomvormer heb je 1 onderdeel dat kapot kan en dat deel is gemakkelijk bereikbaar. Micro's claimen gemiddeld langer mee te gaan maar als ze kapot gaan dan is dat 1 voor 1 en lastig te bereiken.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Drikus70
Ah ok, de oplossing van SMA met shadefix lijkt me wel een goede optie.
Ik verwacht deze week nog een offerte met een SMA omvormer waarbij 2 opties worden uitgewerkt; op het dak voor of op het dak achter. Ben benieuwd waar dat op uit komt wat opbrengst en terugverdientijd betreft.

Zijn over het algemeen panelen met een hoger vermogen rendabeler?

• busscherski
Drikus70 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:29:
Ah ok, de oplossing van SMA met shadefix lijkt me wel een goede optie.
Ik verwacht deze week nog een offerte met een SMA omvormer waarbij 2 opties worden uitgewerkt; op het dak voor of op het dak achter. Ben benieuwd waar dat op uit komt wat opbrengst en terugverdientijd betreft.

Zijn over het algemeen panelen met een hoger vermogen rendabeler?
Panelen met een hoger vermogen zijn vaak groter. Rendement ligt allemaal rond 20% conversie van zonlicht naar elektrische energie.
Kies gewoon een paneel maat die gunstig op je dak past met een halve of een hele dakpan speling rondom. Dan ligt er de meeste Wp.

Grote panelen zijn vaak per Wp iets duurder maar er is weer minder bevestigingsmateriaal nodig en installatiekosten worden ook soms per paneel gerekend. Een installatie met grote panelen kan incl installatie daarom vaak iets goedkoper zijn dan met kleinere panelen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee