Toon posts:

Advies PC-Build, voornamelijk moederbord.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• G1LL
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-12-2022
Dag Tweakers,

Voor een maat van mij ga ik binnenkort een PC bouwen. Nu ben ik het over het overgrote deel wel uit, behalve het moederbord. De maat voor wie ik hem ga bouwen is een leek op pc gebied, maar eist veel USB poorten en snelle opslag. Nu had ik zelf in gedachten dat ik qua budget 2 m.2 sloten sowieso moet hebben, waarvan ik 1 wil gebruiken voor de windows schijf en 1 voor zijn games en andere software. Hierbij wil ik de windows schijf 500 GB hebben en PCI-e 4.0, en de rest is volgens mij met 3.0 gewoon prima.

Ik ga voor het AM4 platform met een 5800x en 32 GB cl16 Corsair Vengeance 3600mhz geheugen.

Op het oog heb ik de Gigabyte X-570 Aorus Pro of de Gigabyte B550 Aorus Master. Ik kan alleen moeilijk kiezen.. Budget voor het moederbord is tussen de 200 en 300 euro.

Hieronder nu het rijtje van componenten, mochten jullie daar nog tips voor hebben dan stel ik dat ook zeer op prijs:

Behuizing: Corsair iCUE 4000X RGB
Moederbord: ?
Processor: AMD Ryzen 7 5800x
Werkgeheugen: Corsair Vengeance 32 GB DDR4 3600 CL16
Processorkoeler: Corsair ICUE H100i RGB Pro XT
Voeding: Corsair RM750x
SSD1: WD Black SN850 NVMe 500 GB PCI-e 4.0
SSD2: Samsung 970 EVO Plus M2 2TB
SSD3: Crucial MX500 SATA, 1 TB
Grafische Kaart: Gigabyte RTX 3060Ti OC
Case Fan (1 x): Corsair iCUE SP120

Het totaal budget is ongeveer 2500 euro.

Bedankt alvast :)

Alle reacties

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
Zie dat je corsair amd optimized neemt of een ander merk van ram. (In de productcode komt een Z voor)

Los daarvan, voor een 5800 vind je meer bang for the buck bij intel.

Wil je overclocken? Dat bepaald mee welk mobo. Behoefte aan veel snel usb en pci-e? Dan x570 chipset, als niet is B550 goedkoper

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:04
@G1LL Eigenlijk is elke B550 moederbord wel geschikt. De meeste hebben wel 2x een m.2 slot.
Veel USB aansluiting is makkelijk op te lossen door een usb 3.0 hub te kopen. Als er een usb-c aansluiting op het moederbord zit, heb je zelfs nog meer mogelijkheden voor een hub/aansluitingen.
Tussen de 200 a 300 euro uitgeven voor een moederbord is echt niet nodig. Sub 200 genoeg keuze:
reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank

Deze bijvoorbeeld (8x usb!):
pricewatch: Gigabyte B550 Aorus Elite
Mooie bordje voor 145 euro.

[Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 30-01-2022 18:35]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
https://www.amd.com/en/products/ryzen-compatible-memory

kwam die tegen voor geheugen wat compatible is sowieso met Ryzen.
Liefste met Samsung b- die,die kan je meestal ook makkelijker wat hoger clocken

Zijn die SSD's al besteld of?
Ligt eraan hoeveel bestanden die heeft,maar 1x 2 tb kom je meestal al een heel eind mee

[Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 30-01-2022 18:34]

• G1LL
Deze maat is een streamer / gamer. Dus vandaar de 5800x en het snelle geheugen. Hij gaat dus streamen en gamen op dezelfde PC, wellicht dat ik dit er nog even bij had moeten vermelden, excuses. Hij heeft een 144hz Full HD scherm btw, dus 1440p is wellicht iets voor de toekomst. Hij wil ook later wel een 3070 of 3070ti of wat, wanneer de prijzen weer wat gunstiger worden.

En de keuze voor Corsair is dat ik wel ''gewoon'' kwaliteit spul er in wil zetten, en dan zit je naar mijn mening bij Corsair goed.

Overclocken gaan we toch niet doet.

Dus een X-570 is niet per se nodig?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
Corsair nu net net een merk wat erg wisselend is qua geheugen voor Ryzen. En niet compatible geheugen ga je last van hebben.

• G1LL
Aah oke, heb jij een beter advies voor ram geheugen?

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:35
Zal deze moederbord ook meenemen in de keuze ASUS ROG Strix B550-F mooie uitgebreiden moederbord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
Als er €650 stuk geslagen kan worden op een cpu en moederbord zou ik dat liever op een 12700 enB660/Z690 doen.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
G1LL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:25:
Aah oke, heb jij een beter advies voor ram geheugen?
Ofwel crucial ram, dat is micron (e of b), en die zijn bekend om goed samen te gaan.

Als je hard wil overclocken, blijft samsung b-die de beste geheugenchip; beste verzameling van kits met die chips vind je hier.

• G1LL
Uszka schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:53:
Als er €650 stuk geslagen kan worden op een cpu en moederbord zou ik dat liever op een 12700 enB660/Z690 doen.
Ik dacht juist dat AMD de beste all-round processoren had, voor multi tasking enz. Of heb ik dat fout?
breaker.evert schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:48:
Zal deze moederbord ook meenemen in de keuze ASUS ROG Strix B550-F mooie uitgebreiden moederbord
Ik wil graag een moederbord waarbij ik kan verzekeren dat het goede kwaliteit is, met PCI-e 4.0 SSD. Of zit er in de praktijd nauwelijks verschil tussen 3.0 & 4.0 als het gaat om SSD?

• G1LL
manzonderdas schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:25:
[...]

Ofwel crucial ram, dat is micron (e of b), en die zijn bekend om goed samen te gaan.

Als je hard wil overclocken, blijft samsung b-die de beste geheugenchip; beste verzameling van kits met die chips vind je hier.
Oke :) Het maakt mij qua RAM niet zoveel uit, zo lang het maar snel is en een beetje betaalbaar (en 32 GB, want multi tasken)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
G1LL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Ik dacht juist dat AMD de beste all-round processoren had, voor multi tasking enz. Of heb ik dat fout?
Dat zeg je goed: had. Eigenlijk is alleen de Ryzen 5950X nog interessant voor bepaalde toepassingen. Of je moet over het stroomverbruik in zitten maar ook dat valt mee in dagelijks gebruik.

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:35
AMD heeft nog steeds wat betere verbruik waardoor de temperatuur lager is en de moederbord zijn wat goedkoper dan bij AMD. Maar is op dit moment minimaal.

Ik zie Intel meer om voorbereidt te zijn wegens DDR5.

Je kan beter besparen op je CPU dan op je GPU als echt gaat gebruiken voor gaming.
G1LL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:21:

Ik wil graag een moederbord waarbij ik kan verzekeren dat het goede kwaliteit is, met PCI-e 4.0 SSD. Of zit er in de praktijd nauwelijks verschil tussen 3.0 & 4.0 als het gaat om SSD?
B550 moederborden hebben allemaal 1 poort voor pci-e ssd.
Maar ik heb aantal bechmark gezien van 3.0 vs 4.0 de verschillen zijn minimaal

• G1LL
Is CL16, 3600 dan ook heel veel beter dan CL16, 3200?

• G1LL
breaker.evert schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:30:
AMD heeft nog steeds wat betere verbruik waardoor de temperatuur lager is en de moederbord zijn wat goedkoper dan bij AMD. Maar is op dit moment minimaal.

Ik zie Intel meer om voorbereidt te zijn wegens DDR5.

Je kan beter besparen op je CPU dan op je GPU als echt gaat gebruiken voor gaming.

[...]

B550 moederborden hebben allemaal 1 poort voor pci-e ssd.
Maar ik heb aantal bechmark gezien van 3.0 vs 4.0 de verschillen zijn minimaal
DDR5 is ver buiten dit budget.. Maar deze beste man gaat de PC gebruiken voor zowel gamen als streamen tegelijk. Hij heeft wel een wat verouderde pc die hij kan gebruiken voor streamen, maar deze built is gericht op zowel gamen als streamen.

SSD 3.0 of 4.0 maakt dus verder weinig uit, dan zou ik daar dus ook aardig op kunnen besparen. En als B550 toch 1 4.0 SSD beschikbaar heb, doe ik daar een 4.0 ssd in van 500 GB voor Windows, zit je altijd goed denk ik

• G1LL
Ik heb nu dit lijstje, helemaal in wit:

Behuizing: Corsair iCUE 4000X White
Moederbord: Asus ROG Strix B-550-A Gaming
Processor: AMD Ryzen 7 5800x
Processorkoeler: Corsair iCUE H100i Elite Capellix White
RAM: G.Skill 32 GB DDR4-3600
Voeding: Corsair RM850
Grafische Kaart: Zotac Gaming RTX 3060 TI AMP White Edition
SSD 1: WD Black SN850 M2 500 GB
SSD 2: WD Black SN750 M2 2TB
SSD 3: Samsung 870 EVO 1 TB

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee