Zonnepanelen appartementencomplex - advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8X51yk8ow0NLrr06Nzxc0_oAJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mFXbMP0XcLcv6V4G6OjjmaYN.png?f=user_large

Voorkant (Noord)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ukqlo_7W_e_4Awg11_9USk596rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpuFOOZGkaDhJtGRZcRjNuNP.png?f=fotoalbum_large

Achterkant (zuid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjZ--fjpmdx_qyVnPhICeIH6FiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxcxkGHkV7Xzf0lbQhucr8O1.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
664 M2
Schaduw
Diverse schoorstenen
Jaarverbruik
Huisverbruik van 40 appartementen en VVE verbruik van 5 x gallerijverlichting en wat CV aansturing (pompen enz).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase bij alle appartementen.

- VVE aansluiting gaan we wellicht naar 3-fase doen als we de 5 aparte electra-aansluitingen om kunnen en gaan bouwen naar 1.
Budget en doel
Nog geen budget. Moeten eerst offertes gaan aanvragen om tot een budget voorstel naar de VVE te kunnen komen.

Doel:
- minimaal 5 panelen per appartement en 5 voor de VVE. Minimaal 400wp per paneel.
Indien er meer panelen op het dak kunnen wordt gekeken of er geïnteresseerden zijn voor meer panelen en eventueel via loting verdeeld.

- Per paneel jaarlijks een vergoeding van waarschijnlijk 10 euro per paneel (eventueel met variatie omdat niet iedere paneel op het beste stuk van het dak ligt) naar de VVE. Dit ter dekking van een onderhoudscontract voor de panelen (met om het jaar schoonmaken) en een klein deel huurvergoeding zodat de VVE en bewoners die geen panelen hebben (wellicht omdat ze het niet kunnen betalen) toch voordeel halen uit het uitlenen van het dak.

- het systeem moet zo veilig moeilijk worden om brandbezwaren weg te nemen, vandaar sowieso een onderhoudscontract. Zijn er verder nog maatregelen te nemen?
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, vanuit de bewoners nu een commissie van 2 man sterk voor de begeleiding.
Bijhouden van data
Ja dat is, vanuit mijzelf, wel gewenst.

Sowieso zitten we te denken aan micro-omvormers zodat we zo flexibel mogelijk zijn. Zo is het niet ondenkbaar dat in de toekomst (en dat zal in de overeenkomst tussen de zonnepaneeleigenaar en de VVE ook gedekt worden), de VVE een gedeelte van het dakoppervlakte beter kan verbruiken voor het verwarmen door het wellicht hybride maken van de gasinstallatie.

Verwarmingssituatie
We zijn juist vorig jaar op nieuwe HR gasketels aangesloten, daarvoor deelde we een installatie vanuit 1994 die echt op zijn laatste loodjes liep met een buurgebouw. Omdat zij een aparte VVE hebben en veel langzamer aan het verduurzamen waren wilde we afsplitsen, wat we vervolgens hebben gedaan.

Saillant detail, onze wijk is door de gemeente aangewezen om als eerste gasloos te worden. "Helaas" kwam de aanleg van het warmtenet veel te laat voor ons. Ze beginnen aan de andere kant van de wijk. Dus we waren sowieso aangewezen op gas. En dat moest een nieuwe zijn aangezien we nu ons eigen stookhok hebben. En dan krijg je een Stedin die moeilijk gaat doen en zorgt voor een lange uitloop van het project :(

Anyway gas dus, dus niet geheel ondenkbaar dat het in de toekomst voordeliger is een gedeelte van de panelen over te hevelen naar de VVE. Uiteraard tegen een vergoeding via een van te voren afgesproken afschrijvingstabel
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes. We zijn druk bezig met het opstellen van de "eisen".
Regio
Gorinchem
Legplan
We hebben net een vernieuwing van een groot gedeelte van het dak gedaan, met extra isolatie uiteraard. De schoorstenen zijn ommantelt met een bekisting.

We hebben een eerste opzet gemaakt in SolarEgde Designer.
indien er mensen zijn die willen meepuzzelen dan kan ik het bestand toesturen

Hierbij hebben we gewerkt met 400 WP panelen van Trina Solar van 1,75 bij 1,09. We gaan uiteraard voor een White Cello variant, aangezien dat prijstechnisch vaak nog wat voordeliger is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7pEh1B7dKTIuA_SmRpXSJEcsBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SY9sprSNJDq8TE6PnaBCZxx6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxU992T-c4WvBxJPhP73bhkMb7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81y9q96YrlUsYeyvxDhBajeE.jpg?f=fotoalbum_large
Vragen
1. We zijn nu aan het kijken naar Enphase en APS micro-omvormers. Zijn er nog andere merken die het bekijken waard zijn?

2. Indien de keuze valt tussen de twee bovengenoemde merken; wat zijn de voor- en nadelen van de twee? Heeft de een nog beperkingen t.o.v. de andere?

3. Zijn er nog andere design programma's waarbij je ook met micro-omvormers kan werken?

4. Zijn er andere designprogramma's die we zijn kunnen gebruiken om te kijken wat de opbrengst van een bepaald stuk dakoppervlakte is? Zodat we kunnen kijken hoe de verdeling wordt en of er wellicht nog wat onderling gecorrigeerd moet worden.

5. Zijn er beveiligingsmaatregelen die we extra kunnen doen? Hierbij denk ik met name aan brand.

6. Verder nog dingen waar we niet aan gedacht hebben?

7. Weet iemand of je in SolarEdge Designer Oos-West opstelling ook in "dal" kunt zetten ipv "dak"? Zodat bij de schoorstenen aan de rechterkant een Oost gericht paneel kan krijgen en aan de linkerkant een west-gericht?

[ Voor 7% gewijzigd door Backpacker op 30-01-2022 17:31 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
2. Indien de keuze valt tussen de twee bovengenoemde merken; wat zijn de voor- en nadelen van de twee? Heeft de een nog beperkingen t.o.v. de andere?
Enphase heeft een micro per paneel, per paneel wel wat duurder. AP sytems heeft eigenlijk 2 of 4 micro's per behuizing (en uitgaande AC kabel).
Uitgebreide logging is bij allebei relatief duur, je zou ook iedereen een DIN rail AC verbruikmeter in de meterkast kunnen geven, is ook nog eens betrouwbaarder.
3. Zijn er nog andere design programma's waarbij je ook met micro-omvormers kan werken?
Weet ik niet maar wat wil je simuleren aan een micro?
Als je wilt simuleren hoeveel een IQ7+ aftopt bij een 400 Wp paneel zou je dat ook even met Sunnydesign kunnen doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
APS gebruiken ze vaker bij VVE, stuur eens via de website van zonnekompas een mailtje naar ze, de website ziet er niet uit maar ze hebben vaker met dit bijltje gehakt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Enphase heeft een micro per paneel, per paneel wel wat duurder. AP sytems heeft eigenlijk 2 of 4 micro's per behuizing (en uitgaande AC kabel).
Uitgebreide logging is bij allebei relatief duur, je zou ook iedereen een DIN rail AC verbruikmeter in de meterkast kunnen geven, is ook nog eens betrouwbaarder.

[...]
Ah dat is mooie info. Zou je met AP systems dan wel een setje van 5 kunnen maken door 1 van 2 en 1 van 4 waarbij je op die laatste maar 3 aansluit?

Heeft Enphase geen uitgaande AC-kabel? Wat is het eventuele voordeel daarvan?

Qua verbruik is het natuurlijk mooi dat als je micro-omvormers hebt je ook de productie per paneel kan inzien. En daarvoor heb je dus een envoy S of APS ECU-R nodig zoals ik heb begrepen.

Begrijp ik je goed dat er een alternatief is waarmee je de totale productie van de panelen kan bijhouden? Of ook de details per paneel?

(PS: zowel ik als een medebewoner die het idee mede uitwerkt hebben Home Assistant draaien, dat geldt natuurlijk niet voor de rest van de 40 appartementen)
Weet ik niet maar wat wil je simuleren aan een micro?
Als je wilt simuleren hoeveel een IQ7+ aftopt bij een 400 Wp paneel zou je dat ook even met Sunnydesign kunnen doen.
Inderdaad de aftopping. Sunnydesign heb ik net gevonden en een begin gemaakt met het intekenen. Heb jij er ervaring mee? Zo ja, zou je ik daar nog wat vragen over mogen stellen als ik vastloop?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ah dat is mooie info. Zou je met AP systems dan wel een setje van 5 kunnen maken door 1 van 2 en 1 van 4 waarbij je op die laatste maar 3 aansluit?
Ja
Heeft Enphase geen uitgaande AC-kabel? Wat is het eventuele voordeel daarvan?
Enphase heeft zeg maar een AC uitgang per micro per paneel.
APS deelt een AC uitgang met 2 of 4 panelen
Qua verbruik is het natuurlijk mooi dat als je micro-omvormers hebt je ook de productie per paneel kan inzien. En daarvoor heb je dus een envoy S of APS ECU-R nodig zoals ik heb begrepen.
Correct, maar het is niet essentieel.
Begrijp ik je goed dat er een alternatief is waarmee je de totale productie van de panelen kan bijhouden? Of ook de details per paneel?
Ja dat noemen ze een din rail verbruiksmeter. Kan gewoon bij in de meterkast worden geschroefd.
Inderdaad de aftopping. Sunnydesign heb ik net gevonden en een begin gemaakt met het intekenen. Heb jij er ervaring mee? Zo ja, zou je ik daar nog wat vragen over mogen stellen als ik vastloop?
Ik gebruik de teken functie van Sunnydesign nooit.
Simuleer het maar met 10 panelen van 400 Wp en begrens de omvormer dan op bijvoorbeeld 2.95 kW.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Qua verdere maatregelen, ik mis op de foto's elke vorm van valbeveiliging, misschien iets wat je wel met de plaatser en het onderhoudsbedrijf moet bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
pagani schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:21:
Qua verdere maatregelen, ik mis op de foto's elke vorm van valbeveiliging, misschien iets wat je wel met de plaatser en het onderhoudsbedrijf moet bespreken.
Die hadden we inderdaad ook al scherp. Eeuwig zonde dat we dat niet gelijk met de dakvernieuwing hebben laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Ja

[...]

Enphase heeft zeg maar een AC uitgang per micro per paneel.
APS deelt een AC uitgang met 2 of 4 panelen

[...]

Correct, maar het is niet essentieel.

[...]

Ja dat noemen ze een din rail verbruiksmeter. Kan gewoon bij in de meterkast worden geschroefd.

[...]

Ik gebruik de teken functie van Sunnydesign nooit.
Simuleer het maar met 10 panelen van 400 Wp en begrens de omvormer dan op bijvoorbeeld 2.95 kW.
Ok ik ga eens spelen in Sunnydesign.

Over die data. Begrijp ik het goed als ik zeg dat je via die DIN-rail kWh-meter alleen het totaal van de panelen kan uitlezen?

En wat ik, in mijn korte zoektocht van tot nu toe alleen vandaag, nog niet heb kunnen vinden of je via APsystems micro-omvormers nog steeds de opbrengst per paneel kan zien? Niet persé noodzakelijk natuurlijk maar ben graag volledig in het doorgeven van de verschillen tussen de verschillende systemen bij de VVE vergadering. De screenshots bij de app lijken aan te geven van wel, maar kan het nog nergens bevestigt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Over die data. Begrijp ik het goed als ik zeg dat je via die DIN-rail kWh-meter alleen het totaal van de panelen kan uitlezen?
Ja alleen het totaal dat je meterkast in stroomt (dat waar het allemaal om draait).
En wat ik, in mijn korte zoektocht van tot nu toe alleen vandaag, nog niet heb kunnen vinden of je via APsystems micro-omvormers nog steeds de opbrengst per paneel kan zien? Niet persé noodzakelijk natuurlijk maar ben graag volledig in het doorgeven van de verschillen tussen de verschillende systemen bij de VVE vergadering. De screenshots bij de app lijken aan te geven van wel, maar kan het nog nergens bevestigt krijgen.
Ik heb zelf ook APS met ECU-R maar kijk zelden naar de opbrengst per paneeel.
Je kunt het momentele vermogen per paneel zien en dat ook van een dag afspelen in een soort gifje met stappen van 5 minuten. (ook een willekeurige dag een jaar geleden).
En het geheel per systeem. (dat laatste kan een DIN rail verbruiksmeter ook, maar dan betrouwbaarder en nauwkeuriger)
Hoeveel kWh elk paneel die dag heeft gemaakt wordt niet uitgesplits. Maar je kunt dus wel het vermogen gedurende de dag afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Backpacker schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Die hadden we inderdaad ook al scherp. Eeuwig zonde dat we dat niet gelijk met de dakvernieuwing hebben laten plaatsen.
Als je valbeveiliging gaat aanbrengen moet je al weten waar de panelen komen. Valbeveiliging is wel flink prijzig.

En al aan een constructieberekening gedacht?

Verder houden wij de panelen overal 2m vanaf de rand.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Beatman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Als je valbeveiliging gaat aanbrengen moet je al weten waar de panelen komen. Valbeveiliging is wel flink prijzig.

En al aan een constructieberekening gedacht?

Verder houden wij de panelen overal 2m vanaf de rand.
Dat we moeten weten waar de panelen komen snap ik (daarom werken we ook aan een totaal legplan, terwijl we nog niet zeker weten of iedereen mee wilt doen). Wat we nog zo snel niet helder krijgen is of de valbeveiliging altijd in het midden van het dak moet zitten. Kan dat ook aan de rand?

Constructieberekening staat op de checklist, alsmede navraag doen bij de verzekering of zij dat als eis hebben. Ook nog navraag doen bij het dakbedrijf wat hun als maximale last aangeven.

Van de rand tot en met de stoeptegel is het in ieder geval al 1,44 m en aan de zuidkant komt daar sowieso nog 0.45 bij tot voorbij de rij ontluchtingspijpjes. Die afstand houdt in ieder geval in dat het niet zichtbaar wordt vanaf de grond en dus niet vergunningplichtig is.

Is die 2 meter een precieze en harde voorwaarde?

Verder zijn we ook wel benieuwd hoeveel ballast er geplaatst moet worden (dak is 12 meter hoog).
Hier komen we namelijk niet veel verder mee omdat de panelen volgens mij op een pat dak op 10 gr worden geplaatst. En deze tabellen beginnen pas bij 20 graden.

https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

[ Voor 15% gewijzigd door Backpacker op 30-01-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Of die 2 meter een harde eis is weet ik niet, maar binnen de 2m van de dakrand is wel de hoogste zone van gevaarlijkheid en wordt de windbelasting ook hoger. Er worden in ieder geval haast nooit panelen in die zone geplaatst.

Op 12 m hoogte kom je meestal wel weg met minder dan 40 kg/m2 aan totaalgewicht. De meeste betonnen constructies kunnen dit aan maar check dit goed!

Vaak wordt van der Valk als montagesysteem gebruikt.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:10

ericplan

5180 Wp PV

@Backpacker Op dezelfde site staat ook een andere pagina met een verwijzing naar een Schletter-tool om ballast te berekenen. https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballast.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
Hoe gaan jullie de kabels naar elk appartement leggen? Via welke weg? Bij onze VVE wordt er ook gekeken naar een optie. Maar dan waarschijnlijk alleen voor het stroomverbruik van de VVE zelf. Ben wel benieuwd naar de manier die jullie gaan doen met de individuele appartementen en naar de VVE.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
OneTimer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:52:
Hoe gaan jullie de kabels naar elk appartement leggen? Via welke weg? Bij onze VVE wordt er ook gekeken naar een optie. Maar dan waarschijnlijk alleen voor het stroomverbruik van de VVE zelf. Ben wel benieuwd naar de manier die jullie gaan doen met de individuele appartementen en naar de VVE.
Hier ben ik ook benieuwd naar.

@Backpacker, is er nog nieuws te melden wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
smvs schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:50:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar.

@Backpacker, is er nog nieuws te melden wellicht?
Bij ons zullen de kabels (mooi weggewerkt) via de trappenhuizen naar de groepenkasten gaan (groepenkasten staan vlak naast de voordeur). Bij ons gaan ze dus juist naar de appartementen omdat de VVE nauwelijks stroomverbruik heeft (5 trappenhuizen met ledverlichting en een CV-installatie)

Helaas hebben we hier nog niets definitiefs besloten (40 stemmen in de VVE). Komende week geeft onze gemeente eindelijk een voorlichting voor VVE m.b.t. zonnepanelen, dus ben benieuwd met welke tips die komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 14:27
Vanuit een oud huisgenoot ken ik ook dit product: https://lens-energie.nl/blog/herman-de-zonnestroomverdeler/. Dit kan e.a. eenvoudiger maken omdat je dan niet losse groepen panelen op een huisaansluiting hoeft te zetten. Kun je eventueel van micromvormers af en een eenvoudiger legplan leggen omdat de stroomverdeler kan verdelen over de huishoudens die mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Qaatloz schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:13:
Vanuit een oud huisgenoot ken ik ook dit product: https://lens-energie.nl/blog/herman-de-zonnestroomverdeler/. Dit kan e.a. eenvoudiger maken omdat je dan niet losse groepen panelen op een huisaansluiting hoeft te zetten. Kun je eventueel van micromvormers af en een eenvoudiger legplan leggen omdat de stroomverdeler kan verdelen over de huishoudens die mee willen doen.
Die kende ik al, maar toen ik een aantal jaar geleden informeerde vertelde ze mij dat ze niets meer met VVE's deden... Misschien toch maar weer een keer opbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 14:27
Ah, dan heb je waarschijnlijk recentere informatie dan ik. Mijn huisgenoot was zo'n 7 jaar geleden als zzp'er bezig voor hun web-backend. Verder geen idee op welke doelgroepen ze zich toen en nu richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:58
Backpacker schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:15:
[...]

Die kende ik al, maar toen ik een aantal jaar geleden informeerde vertelde ze mij dat ze niets meer met VVE's deden... Misschien toch maar weer een keer opbellen.
Hebben jullie al iets besloten met de VvE? Er is namelijk nog een mogelijkheid om als VvE een zonnedak te plaatsen, namelijk door gebruik te maken van de subsidieregeling collectieve energieopwekking (SCE). Deze regeling staat los van salderen en biedt een gegarandeerd minimumtarief voor de opgewekte stroom voor 15 jaar. Met name voor grotere daken zoals dat van jullie interessant. Je kan als VvE een aanvraag doen (dan moeten alle eigenaren meedoen), of een aparte coöperatie oprichten, of samenwerken met een bestaande lokale energiecooperatie (dan is er alleen een minimaal aantal deelnemers, en kunnen ook huurders meedoen). Ik zit in het bestuur van zo'n coöperatie, en we zijn met meerdere VvEs in overleg over deze route. Voordeel is dat je niet te maken hebt met afbouw salderingsregeling, en geen leidingen hoeft te leggen naar elk apartement (en je kan dan een veel goedkopere springomvormer gebruiken).

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 30-01-2023 16:18 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Pagina: 1