Tegelvoegen gaatjes en ondiep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32
Ik heb even een onafhankelijke blik nodig op het voegwerk, degene die het heeft gelegd, dat is een lang verhaal. Vandaar die onafhankelijke blik.

Kunnen deze gaatjes in het voegwerk van de tegelvloer beneden kwaad? En is het acceptabel dat de voegen nogal diep zijn op sommige punten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpNsJqTliNvyIo_d06hjbBHb5LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvlVxr397OjtFSGvKxOSyA3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHQzgTOwkKKoHy5DsYOs0MMiuis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXuHWrdvMQr7Zjfd0Jg27yHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvMyjwye1Bm94_r8mijLv29Af08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rP0GTavuvYR9gQUMEYw6wUL5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZtv_BDTQcURYOOAVMMmVPdHh18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6roHZ1yZeOvv46jjO7AGBVi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ViHJzDJi2lm__KlginKCXaU1_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAcx6SAwyyIrKIKD5zK6GeTi.jpg?f=fotoalbum_large

Het belangrijkste punt is eigenlijk toch wel die gaatjes of dat iets uitmaakt. Het zijn net een soort minieme speldenpuntjes allemaal.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het lijkt me niet dat die kleine gaatjes kwaad kunnen, kan zo lang het geen badkamer is. Dat de voegen niet overal mooi vol zijn vind ik eigenlijk ernstiger.

In mijn ogen is het werk niet netjes uitgevoerd. Ik heb zelf mijn badkamer en wc betegeld en voegen is echt geen hogere wiskunde.

Vermoed dat het voegmiddel hier niet goed is aangemaakt/naderhand nog water is toegevoegd/te lang is gewerkt met één aanmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sOid schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:09:
Het lijkt me niet dat die kleine gaatjes kwaad kunnen, kan zo lang het geen badkamer is. Dat de voegen niet overal mooi vol zijn vind ik eigenlijk ernstiger.

In mijn ogen is het werk niet netjes uitgevoerd. Ik heb zelf mijn badkamer en wc betegeld en voegen is echt geen hogere wiskunde.

Vermoed dat het voegmiddel hier niet goed is aangemaakt/naderhand nog water is toegevoegd/te lang is gewerkt met één aanmaak.
die gaatjes horen ook niet en komen omdat er heel veel lucht is aangebracht door te hard te mengen met een menger dat mag doorgaans maximaal 600TPm zijn op een gemiddelde accutol is dat een vrij lage stand. vaak wordt het met een boormachine op standje max gedaan die zijn 1000 - 4000 tpm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoort niet, zowel de gaatjes als de onregelmatige hoogtes. Hier zal viezigheid in verzamelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Absoluut niet aanvaardbaar. Heb je de volledige factuur al voldaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Kaffe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:32:
Absoluut niet aanvaardbaar. Heb je de volledige factuur al voldaan?
Nee hoor, gelukkig niet. Er moet ook nog meerwerk verrekend worden a 58 euro per uur, schijnbaar ex btw. Alsof het niets is. Ook dit trek ik bij de aannemer in twijfel, zo is er 11 (!!!) uur gerekend voor een leiding frezen vanaf de meterkast naar de woonkamer. "Want met 2 man en bladibla en machine gaan huren"

[ Voor 23% gewijzigd door flugelisoke op 30-01-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:24:
[...]

die gaatjes horen ook niet en komen omdat er heel veel lucht is aangebracht door te hard te mengen met een menger dat mag doorgaans maximaal 600TPm zijn op een gemiddelde accutol is dat een vrij lage stand. vaak wordt het met een boormachine op standje max gedaan die zijn 1000 - 4000 tpm
Ja, maar gezien de voegen ook niet mooi vol zijn vraag ik me af of het (alleen) dat is. Als je het aangemaakte voegmiddel niet snel genoeg aanbrengt hecht het niet goed meer en krijg je de voeg niet mooi vol.

Wellicht een combinatie van beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Op welke ondervloer zijn deze tegels gelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sOid schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Ja, maar gezien de voegen ook niet mooi vol zijn vraag ik me af of het (alleen) dat is. Als je het aangemaakte voegmiddel niet snel genoeg aanbrengt hecht het niet goed meer en krijg je de voeg niet mooi vol.

Wellicht een combinatie van beide?
zou kunnen ik gok op niet goed gevuld en weg gezakt of wellicht te vroeg gewassen, eigenlijk maakt het niet zoveel uit.. het is hoe dan ook ondermaats en zodra je er voor betaald moet het gewoon een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Kaffe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:59:
Op welke ondervloer zijn deze tegels gelegd?
Gedeelte op de oude tegelvloer en uitbouw is beton met smeervloer erop waarop ze liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Hebben ze een ontkoppelingsmat gebruikt? Of een vervangende lijm? Ik ga akkoord dat het 1. Zeer slecht gedaan is (slecht gemengd en te vroeg uitgewassen) maar foto 1 doet me ook wat vermoeden dat de voegen er gewoon gaan uitspringen op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Kaffe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:42:
Hebben ze een ontkoppelingsmat gebruikt? Of een vervangende lijm? Ik ga akkoord dat het 1. Zeer slecht gedaan is (slecht gemengd en te vroeg uitgewassen) maar foto 1 doet me ook wat vermoeden dat de voegen er gewoon gaan uitspringen op den duur.
Bovenop de oude tegels hebben ze een soort rose "spul" gedaan. Daarbovenop het tegelcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:00
als je wat wilt weten over normering bij tegelwerk

https://www.skgikob.nl/do...ordelingsrichtlijnen.html

daar staat ook onderstaand document een pdf van 36 pag

UITVOERINGSRICHTLIJN
VOOR HET AANBRENGEN VAN WAND- EN VLOERTEGELS IN REGULIERE BINNENTOEPASSING
Vastgesteld door het CvD Tegelwerken SKG-IKOB d.d. 13-04-2018
Deze Uitvoeringsrichtlijn maakt een integraal onderdeel uit van BRL 1017 “Het aanbrengen van tegelwerk". Deze Uitvoeringsrichtlijn, het aanbrengen van wand- en vloertegels, wordt gebruikt in het kader van het KOMO- procescertificaat voor het aanbrengen van wand- en vloertegelwerk in reguliere toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
flugelisoke schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Bovenop de oude tegels hebben ze een soort rose "spul" gedaan. Daarbovenop het tegelcement.
Dat is een structuurmiddel wat zorgt dat de nieuwe lijm beter pakt, hebben we hier in de badkamer ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Ik zie wel minimaal hoogteverschil tussen de tegels, wellicht is dat de reden dat het voegrandje niet helemaal tot boven de andere tegel uit kan komen. Maar dan weer de vraag, wat is de marge, wat is acceptabel?

Wij zijn er zo ontzettend klaar mee, ze zijn al in huis bezig sinds eind oktober.

Ik vraag me onderhand af of de voordelen van opnieuw voegen tegen de nadelen opwegen van weer alles uit huis en zij die nog langer bezig zijn.

Zijn er specifiek echte nadelen van voegen met gaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
In principe zou je een ontkoppelingsmat moeten gebruiken dan, maar of dat ergens beschreven staat in de ‘regels’ in NL, dat weet ik niet.

Probleem bij voegen uitslijpen is dat het een vuil en secuur werkje is.

De nadelen waar ik nu op kom: zoals al eerder gezegd: vuil gaat er zich makkelijker opstapelen en wanneer de verschillen in ondergrond beginnen werken kunnen de voegen verder loskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
levert die aannemer sowieso wel goed werkt af? want ik proef dat er meer aan de hand is dan alleen de tegelvloer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 19:42
flugelisoke schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:55:

Zijn er specifiek echte nadelen van voegen met gaatjes?
Ja, daar gaat heel veel vuil in terecht komen. Dat ga je er nooit meer uitkrijgen. Met smerige voegen tot gevolg. Je hebt een vrij lichte tegel....ik voorspel je dat je bij niets doen binnen een jaar donkere vieze voegen hebt waar van alles in gaat leven.

Daarnaast is dit het recept om de tegelvloer straks stuk te hebben....vuil gaat werken....water komt er onder....etc.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
Bedankt allemaal, genoeg onderbouwing om de voegen opnieuw te laten doen!

[ Voor 4% gewijzigd door flugelisoke op 31-01-2022 10:37 ]

• flugelisoke
Nog even een aanvullende vraag.

De aannemer heeft beweert dat deze voegen niet vol te voegen zijn vanwege het facetrandje, dan hadden we maar tegels moeten nemen die rechthoekig afgevlakt zijn. Lijkt mij complete onzin eigenlijk. Meermaals aangegeven dat de voegen niet in orde zijn.

Dan smeert hij een paar voegen een beetje aan en dan is het dat weer.. We zijn er goed klaar mee ondertussen.

[ Voor 9% gewijzigd door flugelisoke op 10-02-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

flugelisoke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:55:
Nog even een aanvullende vraag.

De aannemer heeft beweert dat deze voegen niet vol te voegen zijn vanwege het facetrandje, dan hadden we maar tegels moeten nemen die rechthoekig afgevlakt zijn. Lijkt mij complete onzin eigenlijk. Meermaals aangegeven dat de voegen niet in orde zijn.

Dan smeert hij een paar voegen een beetje aan en dan is het dat weer.. We zijn er goed klaar mee ondertussen.
je voegt normaal tot de onderkant van de facet vullen is wel een beetje ongewoon daar heeft hij wel gelijk in (waarom heb je anders een faccetrandje gekozen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je zet de tegels gewoon vol met voegmiddel ziet foto. daarna was je het met de https://i.ytimg.com/vi/xD7y439Ku2o/maxresdefault.jpg
Als er teveel lucht is geklopt in de voegenmix, dan krijg je die gaatjes. en vluchtig werk, geeft geen 'strakke' voegen

Afbeeldingslocatie: https://www.belgium.weber/files/be/styles/1920x1080/public/pictures/2019-02/BLOG_zelf-voegen-van-tegels.gif?itok=PIUcrvLZ

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 11-02-2022 10:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Lijkt mij te snel afgewassen, het voegsel had niet voldoende tijd om uitgehard te zijn.

Dus ze zijn te snel er met de spons over gegaan.

Als je aannemer er nu gewoon nog een laagje bovenop gaat leggen geef ik het een week voor dat laagje er terug af is.

Voegen moeten eigenlijk volledig uitgekrabt worden, wat nogal wat tijd kost.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
flugelisoke schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Nee hoor, gelukkig niet. Er moet ook nog meerwerk verrekend worden a 58 euro per uur, schijnbaar ex btw. Alsof het niets is. Ook dit trek ik bij de aannemer in twijfel, zo is er 11 (!!!) uur gerekend voor een leiding frezen vanaf de meterkast naar de woonkamer. "Want met 2 man en bladibla en machine gaan huren"
Als het 2 meter is is het duur. Maar zonder verdere info/foto’s kun je hier niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jellabie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:57:
Lijkt mij te snel afgewassen, het voegsel had niet voldoende tijd om uitgehard te zijn.

Dus ze zijn te snel er met de spons over gegaan.

Als je aannemer er nu gewoon nog een laagje bovenop gaat leggen geef ik het een week voor dat laagje er terug af is.

Voegen moeten eigenlijk volledig uitgekrabt worden, wat nogal wat tijd kost.
Ligt er aan hoeveel m2 het om gaat hier, maar er zijn tegenwoordig al elektrische voegen krabbers.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:28:
[...]

je voegt normaal tot de onderkant van de facet vullen is wel een beetje ongewoon daar heeft hij wel gelijk in (waarom heb je anders een faccetrandje gekozen)
Dat verklaart nog niet waarom ze de ene voeg wel tot de rand hebben gevuld en de andere weer niet. Het is net een viaduct soms en de gaatjes worden ook maar niet opgelost. Ik heb het vermoeden dat we verdere stappen moeten gaan ondernemen als dit niet wordt opgelost, helaas zijn die voegen niet het enige euvel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

flugelisoke schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:58:
[...]

Dat verklaart nog niet waarom ze de ene voeg wel tot de rand hebben gevuld en de andere weer niet. Het is net een viaduct soms en de gaatjes worden ook maar niet opgelost. Ik heb het vermoeden dat we verdere stappen moeten gaan ondernemen als dit niet wordt opgelost, helaas zijn die voegen niet het enige euvel.
Ik geef je veder ook geen ongelijk (volgens mij had ik dat al eerder aangegeven) maar de stelling dat een tegel met facet niet vol wordt gevoegd klopt gewoon en is dus geen onzin. als excuus gebruiken voor dit broddel werk is dan weer wel onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:07:
[...]

Ik geef je veder ook geen ongelijk (volgens mij had ik dat al eerder aangegeven) maar de stelling dat een tegel met facet niet vol wordt gevoegd klopt gewoon en is dus geen onzin. als excuus gebruiken voor dit broddel werk is dan weer wel onzinnig.
Dat is idd waar de schoen wringt :P

Maar we begrijpen elkaar best wel zo te merken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainalyser1st
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 09:51
Ik ben erg benieuwd hoe dit opgelost is. Zijn de voegen eruit gehaald en opnieuw gevoegd of is het aangevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flugelisoke
Brainalyser1st schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:33:
Ik ben erg benieuwd hoe dit opgelost is. Zijn de voegen eruit gehaald en opnieuw gevoegd of is het aangevuld.
Voegen zijn er inderdaad uitgehaald en opnieuw gevoegd, deze keer ook in een kleur die beter bij de tegel past en minder gevoelig is voor vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
flugelisoke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Voegen zijn er inderdaad uitgehaald en opnieuw gevoegd, deze keer ook in een kleur die beter bij de tegel past en minder gevoelig is voor vuil.
Heb je een foto van de nieuwe voeg en aan wie heb je het laten doen? :)
Pagina: 1