Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05 11:31
Een paar maanden terug had ik na de zoveelste schade aan een auto de knoop doorgehakt en een beveiligingscamera aangeschaft.

Omdat ik door de vele bomen het bos niet meer kon zien heb ik een camera winkel om advies gevraagd en wat eisen gesteld aan wat de camera moet kunnen. O.a. waren dit:

-minstens 30m nachtzicht wat dusdanig goed was om een kenteken te kunnen lezen
- draaibaar middels besturing op afstand
-PoE
En nog wat meer zaken.

Daarop kwam het advies een Hikvision DS-2DE1A404IW-DE3

Omdat ik er zelf nog niet zoveel verstand van heb, heb ik deze maar aangeschaft. Ik moet zeggen, overdag kraakhelder beeld, geluid is zeer goed, doet eigenlijk alles wat ik gevraagd had. Behalve het allerbelangrijkste. Een kenteken is in de nacht helemaal wit reflecterend.

Inmiddels heb ik weer een schade geval gehad in de nacht en met veel geluk de verdachte kunnen achterhalen omdat ze veel aan het kletsen waren.
Maar een gezicht of een kenteken kan ik er niet op herkennen.

Heeft iemand zelf ervaring met een goeie camera die ruimschoots aan deze vereisten voldoet?
Ik kan bij veel modellen wel lezen dat ze goed nachtzicht hebben, IR tot 30m, darkfighter of Starlight technologie etc. Maar dat heeft deze ook allemaal maar als je er geen kenteken mee kan herkennen heb ik er weinig aan.

Hopelijk hebben jullie nog tips.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:39
Veel betere camera ga je helaas niet vinden. Je zou nog externe IR flood light kunnen proberen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Is deze al zo goed dan?
Ik zie ook bij bedrijven vaak van die camera's die in de nacht kleur opnemen. Of maakt dit was herkenning geen verschil?
Had namelijk het idee dat de 'verblindende' reflectie vooral juist van de IR af kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

CEA > DEI

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
wouter.N schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:41:
Veel betere camera ga je helaas niet vinden. Je zou nog externe IR flood light kunnen proberen toe te voegen.
Dit.

De kentekens kan je niet lezen door de retroreflectoren in de kentekenplaat. Het infraroodlicht is nu waarschijnlijk afkomstig van een ring met leds rond rond de cameralens. Deze schijnen op de kentekenplaat, en de retroreflectoren in de kentekenplaat reflecteren al het licht rechtstreeks de camera in. Zo wordt er dus een overbelichte/witte vlek veroorzaakt. Een externe IR lamp, die pak ‘m beet minimaal een meter of twee verder dan de camera hangt, zorgt ervoor dat het IR licht niet direct teruggekaatst wordt. Kans is groot dat je de kentekenplaat dan wel kan lezen. Wel de ingebouwde IR-verlichting uitschakelen/afplakken.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:39
Pont Max schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:46:
Is deze al zo goed dan?
Ik zie ook bij bedrijven vaak van die camera's die in de nacht kleur opnemen. Of maakt dit was herkenning geen verschil?
Had namelijk het idee dat de 'verblindende' reflectie vooral juist van de IR af kwam
Dit is erg afhankelijk van de situatie. Camera's met low-light technologie (zoals Starlight+ etc) doen het een stuk beter in het donker, maar je hebt alsnog wel wat licht nodig. Mocht dit er niet zijn dan is een IR Flood light op een afstandje van de camera de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga even kijken of ik een externe IR kan installeren.
Overigens is het voor het huis vrij licht door de aanwezigheid van straatverlichting en verlichting bij andere woningen. Ik had eigenlijk gehoopt dat de camera niet zo snel over zou schakelen naar zwart wit beeld omdat je zo ook een boel contrast gaat missen.

Zijn er ook cameras die altijd kleur filmen? Of verbeterd dat de kwaliteit niet in deze situatie? ,(Als ik zo wat nachtopnames van kleuren camera's bekijk ziet dat er prachtig uit)
Pagina: 1