Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabas123
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik remotely stage lopen bij een Amerikaans bedrijf.
Hier zit een leuke vergoeding bij, maar elke keer als ik kijk naar wat ik moet doen om dit belasting-technisch goed af te handelen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Het gaat om een situatie waar ik buiten m'n studie om in de zomer stage doe, en dan als independent contractor een vergoeding krijg.

Zou iemand me hier bij kunnen helpen?

Mvg,

sabas123

EDIT: Ik had een poosje geleden ook de belastingdienst hier over gebeld maar die konden mij helaas ook niet veel verder helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door sabas123 op 30-01-2022 16:24 ]

Beste antwoord (via sabas123 op 31-01-2022 13:07)

• Rob Wu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-01 20:50
Het bedrijf waar je stage loopt zal waarschijnlijk vragen of je een W-8BEN formulier kan invullen. Met dit formulier hoeft er in de VS geen inkomstenbelasting worden betaald over je stagevergoeding. Dit komt doordat je in Nederland al belastingplichtig bent en er een belastingverdrag is om dubbele belasting te voorkomen.

In Nederland is je stagevergoeding is gewoon belastbaar inkomen in box 1, ook als je vanuit het buitenland wordt betaald. Bij een Nederlandse werkgever staat het meestal al standaard ingevuld in je belastingaangifte, maar in dit geval moet je zeer waarschijnlijk zelf de inkomsten omrekenen vanuit USD naar EUR en het invullen in je belastingaangifte als "overige inkomsten".
RocketKoen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Als je teveel verdient mag je ook niet lenen
https://duo.nl/particulie...nciering/bijverdienen.jsp
De grens ligt op een kleine €16k. Dus daar kom je niet heel snel aan met een zomerbaantje.
In het huidige leenstelsel is er geen bijverdiengrens. Alleen in het oude stelsel of bij een mbo-opleiding is er een grens. Die grens is niet zo onbereikbaar als het lijkt: met een "leuke vergoeding" van een zomerstage bij een Amerikaans bedrijf, plus een eventuele bijbaantje in de rest van het jaar zit je er zo.

Het is wel zo dat het recht op toeslagen kan verminderen als er veel wordt bijverdient. Het effect op bijvoorbeeld zorgtoeslag kan hier worden uitgerekend: https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 16:08
De standaard vraag, heb je al gebeld met de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Inkomsten = inkomsten. Al verkooo je online ijs aan Eskimo's; je betaalt "in principe" belasting in het land waar je ingeschreven staat als burger.

Dus, zoals @kezzza aangeeft; bel even onze vrienden van de Belastingdienst :)

Hou je er ook rekening mee dat bepaalde inkomsten invloed kunnen hebben op eventuele DUO-aanvragen / uitbetalingen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabas123
Overigens had ik dit inderdaad in de main post moeten zetten, maar ik heb inderdaad al gebeld met de belastingdienst.

Na een poosje constant door worden verschoven naar verschillende loketten kwam ik bij het internationale loket (of iets wat daar op lijkt), en die zeiden dat ze ook geen duidelijk antwoord hadden :(

@MAX3400 Ik neem aan dat dit alleen geld voor een aanvullende beurs toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je gaat dus vanuit Nederland als freelancer werken voor een Amerikaans bedrijf? Als ze jou gewoon bruto uitbetalen, valt dat dan niet gewoon onder het kopje "Overige inkomsten"? Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, gewoon zelf 50% reserveren om belasting te betalen en het zelf opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
sabas123 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:23:
Overigens had ik dit inderdaad in de main post moeten zetten, maar ik heb inderdaad al gebeld met de belastingdienst.

Na een poosje constant door worden verschoven naar verschillende loketten kwam ik bij het internationale loket (of iets wat daar op lijkt), en die zeiden dat ze ook geen duidelijk antwoord hadden :(

@MAX3400 Ik neem aan dat dit alleen geld voor een aanvullende beurs toch?
De grens ligt op een kleine €16k. Dus daar kom je niet heel snel aan met een zomerbaantje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Hier ga je inderdaad niet zomaar een eenduidig antwoord op krijgen. Belastingwetgeving is niet echt ingericht voor dit soort situaties.

In principe ben je meestal belastingplichtig in het land waar je de werkzaamheden uitvoert, in dit geval dus nederland, en via belastingverdragen zou je daarom waarschijnlijk geen belasting in de US hoeven te betalen.

Maar good luck om dat op de HR processe van je werkgever aan te laten sluiten

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Rob Wu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-01 20:50
Het bedrijf waar je stage loopt zal waarschijnlijk vragen of je een W-8BEN formulier kan invullen. Met dit formulier hoeft er in de VS geen inkomstenbelasting worden betaald over je stagevergoeding. Dit komt doordat je in Nederland al belastingplichtig bent en er een belastingverdrag is om dubbele belasting te voorkomen.

In Nederland is je stagevergoeding is gewoon belastbaar inkomen in box 1, ook als je vanuit het buitenland wordt betaald. Bij een Nederlandse werkgever staat het meestal al standaard ingevuld in je belastingaangifte, maar in dit geval moet je zeer waarschijnlijk zelf de inkomsten omrekenen vanuit USD naar EUR en het invullen in je belastingaangifte als "overige inkomsten".
RocketKoen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:28:
[...]

In het huidige leenstelsel is er geen bijverdiengrens. Alleen in het oude stelsel of bij een mbo-opleiding is er een grens. Die grens is niet zo onbereikbaar als het lijkt: met een "leuke vergoeding" van een zomerstage bij een Amerikaans bedrijf, plus een eventuele bijbaantje in de rest van het jaar zit je er zo.

Het is wel zo dat het recht op toeslagen kan verminderen als er veel wordt bijverdient. Het effect op bijvoorbeeld zorgtoeslag kan hier worden uitgerekend: https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40

Qwerty-273

Meukposter

MAX3400 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:09:
Inkomsten = inkomsten. Al verkooo je online ijs aan Eskimo's; je betaalt "in principe" belasting in het land waar je ingeschreven staat als burger.
Eigenlijk is het eerder dat je belasting moet betalen aan het land waar de werkzaamheden (fysiek) worden uitgevoerd. En dat de meeste landen ook graag belasting heffen over het wereld inkomen van haar burgers. Daar zijn vervolgens weer belastingverdragen die dubbele belastingen minimaliseren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
sabas123 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:56:
Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik remotely stage lopen bij een Amerikaans bedrijf.
Hier zit een leuke vergoeding bij, maar elke keer als ik kijk naar wat ik moet doen om dit belasting-technisch goed af te handelen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Het gaat om een situatie waar ik buiten m'n studie om in de zomer stage doe, en dan als independent contractor een vergoeding krijg.

Zou iemand me hier bij kunnen helpen?

Mvg,

sabas123

EDIT: Ik had een poosje geleden ook de belastingdienst hier over gebeld maar die konden mij helaas ook niet veel verder helpen.
toon volledige bericht
Heel simpel, gewoon opgeven bij je inkomstenbelasting als resultaat overige werkzaamheden.

Als ze je inhuren als "independent contractor" betekent dat ze je eigenlijk inhuren als zzp'er en dat ze zelf ook geen belasting zullen inhouden. Gezien het feit dat het gewoon 1 tijdelijke klus is is het ook niet nodig of zinnig om je zelf in te schrijven bij de kvk en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabas123
Hielko schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Heel simpel, gewoon opgeven bij je inkomstenbelasting als resultaat overige werkzaamheden.

Als ze je inhuren als "independent contractor" betekent dat ze je eigenlijk inhuren als zzp'er en dat ze zelf ook geen belasting zullen inhouden. Gezien het feit dat het gewoon 1 tijdelijke klus is is het ook niet nodig of zinnig om je zelf in te schrijven bij de kvk en dergelijke.
Om zzp'er te zijn moet je aan nog best wel een lijstje voldoen met betrekking tot vrijheid van zowel opdrachten als manier waarop die worden uitgevoerd. Echter lijkt me dat hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
sabas123 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Om zzp'er te zijn moet je aan nog best wel een lijstje voldoen met betrekking tot vrijheid van zowel opdrachten als manier waarop die worden uitgevoerd. Echter lijkt me dat hier niet het geval.
Daarom zeg ik dus ook dat je niet moet/hoeft op te geven bij de kvk etc en het gewoon onder resultaat overige werkzaamheden moet laten vallen.
Pagina: 1