Ziggo Powerline vervangen door Smart Wifi Pods?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn ouders hebben op dit moment Ziggo Powerline Adapters. Deze om precies te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/i/2001960449.jpeg

Deze zijn nodig om in hun woonkamer het wifi-signaal dekkend te krijgen, aangezien de modem relatief ver van de woonkamer is verwijderd en er tussen beide plekken geen netwerkkabel ligt (of eenvoudig te trekken is).

Nu heeft Ziggo ter vervanging zgn. 'Smart Wifi Boosters' gestuurd met het verhaal dat dit zou leiden tot een verbeterd wifi-netwerk.
Nu weet ik niet of het slim is om de huidige situatie om te zetten naar de door Ziggo voorgestelde situatie. Verder heb ik eigenlijk zoiets van: If it ain't broken, don't fix it.

Nu heb ik wat zoeken op internet, maar kom er niet helemaal uit. Heb nog de volgende vragen:

Vragen:
- Maakt de Smart Wifi Booster ook gebruik van Powerline?
- Ziggo rekent nu 0 euro per maand voor deze adapters. Mag Ziggo in de toekomst (na bijv. een jaar) hier huur voor gaan vragen? Ik lees op div. pleken namelijk dat klanten het een jaar lang mogen uitproberen en daarna 2,50 per maand gaan betalen.
- Zouden jullie de situatie ombouwen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Steam/Discord: Flimovic

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:13
Flimovic schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:26:
- Maakt de Smart Wifi Booster ook gebruik van Powerline?
Nee.
- Ziggo rekent nu 0 euro per maand voor deze adapters. Mag Ziggo in de toekomst (na bijv. een jaar) hier huur voor gaan vragen? Ik lees op div. pleken namelijk dat klanten het een jaar lang mogen uitproberen en daarna 2,50 per maand gaan betalen.
Ziggo's website is toch vrij duidelijk hierover :?
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi/pods

Die dingen kosten €1,25 per stuk per maand om te huren, aanschaffen kan voor net geen 6 tientjes.
Ik denk dat je ergens een aanbieding of iets dergelijks hebt gekregen om ze voor een jaar gratis te proberen.
- Zouden jullie de situatie ombouwen?
Ik ben bang dat we veel te weinig informatie hebben om tot een nuttige beslissing hiervoor te komen.

In veel situaties zullen de wifi pods een beter, stabieler en sneller signaal geven.
Ik ben bang dat het in deze situatie anders ligt. Het beste is simpelweg om die Wifi pods bedraad aan te sluiten, je geeft aan dat dit geen optie is dus zullen ze draadloos aangesloten moeten worden.
Wifi pods kunnen niet magisch een netwerk signaal oppakken wat er niet is, gezien je in de woonkamer slechte wifi dekking hebt zullen die pods waarschijnlijk niet heel veel gaan doen daar.

Ik vond zelf de video die Bright geüpload heeft tijdens de introductie best duidelijk.

Ook tweakers heeft geschreven over de introductie van deze dingen maar dat artikel geeft weinig inhoudelijke details, voor de volledigheid toch even de link daar naar toe: nieuws: Ziggo begint verkoop SmartWifi Pods voor vergroten wifibereik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
Ten opzichte van een powerline kitje verwacht ik wel dat de WiFi Pods beter gaan zijn, maar dit is nooit met zekerheid te zeggen door bouwmaterialen (beton of hout) in de vloer etc.

Wat ik nog steeds de mooiste oplossing vind bij Ziggo, is een TP-Link Deco kitje.
Die zijn er in hele dure vormen, die dan ook de smart-home protocollen ondersteunen (Z-Wave en Zigbee) maar je hebt ze ook voor 140 euro (pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)) of dezelfde voor 100 euro (eenmalig) bij Ziggo zelf.

Je kan hem ook huren bij Ziggo voor 2,50 per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met de basis: hoe presteren de PLC adapters nu?

Probleem met PLC is dat je van tevoren nauwelijks een inschatting kunt doen over of en zo ja hoe goed het gaat werken. Maar als je ouders ze al langere tijd in gebruik hebben is dat natuurlijk wel bekend.

Als je dat weet kun je vervolgens een inschatting doen van hoe de nieuwe apparaten presteren. Of nog beter: je hebt die dingen al. Hang ze op en kijk wat er gebeurt.

Om helemaal scherp te hebben wil je vier dingen weten:
- prestaties bedraad aan PLC in woonkamer
- prestaties draadloos aan PLC in woonkamer
- prestaties bedraad aan pod in woonkamer
- prestaties draadloos aan pod in woonkamer

Dan simpele afweging:
- indien PLC beter dan pods, blijf PLC gebruiken.
- indien pods beter dan PLC, gebruik repeaters.

Er is trouwens nog een derde optie: je kunt de PLC als bedrade backhaul gebruiken voor de pods. Dan zijn het geen repeaters meer maar AP, en gaan ze veel beter presteren - maar je PLC is dan al snel de bottleneck.

En mbt kosten - kijk eens op hun MijnZiggo. Daar staat uitgelegd welke producten je van hen hebt, welke kortingen en hoe lang die geldig zijn. Kom je snel genoeg erachter of er sprake is van tijdelijk niets betalen of permanent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:41
Ruben279 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:16:
...Wat ik nog steeds de mooiste oplossing vind bij Ziggo, is een TP-Link Deco kitje.
Die zijn er in hele dure vormen, die dan ook de smart-home protocollen ondersteunen (Z-Wave en Zigbee) maar je hebt ze ook voor 140 euro (pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)) of dezelfde voor 100 euro (eenmalig) bij Ziggo zelf.

Je kan hem ook huren bij Ziggo voor 2,50 per maand.
Mee eens, bijna 2 maanden geleden heb ik gebruik gemaakt van de ziggo aanbieding om de deco set te gaan huren. Het eerste jaar gratis. Deze set is ter vervanging van een homeplug oplossing (van devolo). Met die homeplug oplossing (maar ook van andere merken) viel de verbinding wel eens weg. Het was mijn niet duidelijk waarom dat dan gebeurde. Met de deco set is dat nog niet gebeurd. (afkloppen).

Ik heb 1 van de zuiltjes bedraad aangesloten aan mijn eigen router, de andere 2 dienen dan hoofdzakelijk als bridge tussen het draadloze deco wifi netwerk en ethernet. Wifi devices kunnen dan draadloos verbinden met alle 3 zuiltjes. Maar dat is dan repeating, waarbij ik in theorie last heb van halvering van de snelheid maar vaak niet omdat de halve wifisnelheid meer is dan mijn internetverbinding.

Daarnaast is de snelheid ook nog eens hoger, vanwege de gigabit poorten. Ik verwacht wel dat ik na het eerste jaar de set blijf huren, tenzij ik een mooie aanbieding krijg om de set te behouden of over te nemen (Ziggo, lees je mee ?).

Wees je ervan bewust dat de bij ziggo gekochte/gehuurde sets een voor de provider aangepaste firmware draaien, dus dat is mogelijk een dingetje bij 2dehands kopen via marktplaats, tweakers of andere sites.

Dus ik kan die deco set wel aanraden.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 31-01-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hindrik123
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06-2023
Ik zou ook voor een eigen mesh systeem gaan.
Je bent dan eigen baas. Als je naar een andere provider ooit gaat/wilt overstappen kan je mooi je mesh systeem blijven gebruiken. Ik zit zelf nu bij kabelnoord ik gebruik daar een mesh systeem van hun omdat ik die er gratis bij kreeg. Ik zal zelf ook als de anderen hierboven adviseren om voor een deco systeem te gaan. Mijn persoonlijke voorkeur zou een deco m5 zijn die kan je aan het plafond monteren. De m4 en m5 presteren gelijk aan elkaar. Het maar net wat je voorkeur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoord allemaal.

Ik begrijp dus dat de Wifi Pods van Ziggo een Mesh setje is. Als ik die dingen beetje tactisch in huis neerhang, dan kan ik dus best mooi een dekkend wifi-netwerk creëren.

Voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn erg laageisende gebruikers en het huidige systeem voldoet prima. Ze internetten alleen een beetje, verder niks. Dus snelheid is totaal niet relevant. Betrouwbaarheid wel.

Enige wat ik nog moet uitzoeken of mijn ouders niet straks toch voor die dingen gaan betalen. Mijn vader claimt niet gebruik te hebben gemaakt van een aanbieding, maar verstrooid als hij is.... weet je maar nooit. Dat laatste ga ik even uitzoeken en zal ik hier delen :)

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20
Als je ouders nu geen klachten hebben zou ik er lekker helemaal niets aan doen.
Mijn ouders hebben kpn superwifi maar m'n vader pakt nog steeds de kabel van zolder door het trapgat naar beneden hoorde ik van m'n moeder. Meerdere keren voorgesteld om er naar te kijken maar ik hoor niks, dus het zal wel prima zijn zo denk ik d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrik123
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06-2023
Flimovic schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:08:
Bedankt voor jullie antwoord allemaal.

Ik begrijp dus dat de Wifi Pods van Ziggo een Mesh setje is. Als ik die dingen beetje tactisch in huis neerhang, dan kan ik dus best mooi een dekkend wifi-netwerk creëren.

Voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn erg laageisende gebruikers en het huidige systeem voldoet prima. Ze internetten alleen een beetje, verder niks. Dus snelheid is totaal niet relevant. Betrouwbaarheid wel.

Enige wat ik nog moet uitzoeken of mijn ouders niet straks toch voor die dingen gaan betalen. Mijn vader claimt niet gebruik te hebben gemaakt van een aanbieding, maar verstrooid als hij is.... weet je maar nooit. Dat laatste ga ik even uitzoeken en zal ik hier delen :)
Daar zijn de TP-link Deco's precies voor gemaakt. Het voordeel wil ik wel bijnadrukken dat je ze zelf aangeschaft, ook heb je dan geen gedoe bij opsturen als ze misschien binnenkort overstappen naar een andere provider.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie70
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47
Zorg wel dat je de TP-links neemt.

Ik heb de Smartwifi pods een tijdje geleden gratis in bruikleen gekregen gehad omdat de wifi bagger was.
Ging goed tot een tijdje geleden; om de haverklap valt het wifi-signaal weg, tig keer met Ziggo aan de lijn gezeten. Vandaag zou er een monteur komen om eea door te meten; die belde al op dat het geen zin had om langs te komen omdat het probleem in de Smart wifi pods zitten. Sinds een maand of 2 veroorzaakt die ontzettend veel problemen bij iedereen die ze gebruikt.
Ik moest naar Ziggo bellen om de TP-links aan te vragen. Vond ik een beetje vreemd dat Ziggo mij nu eindelijk wist te vertellen dat het probleem in hun spullen zat en ik vervolgens dat aan hun moet uitleggen om andere versterkers te krijgen!
Enfin, wordt nu geregeld. Kijken of dat het probleem echt verhelpt.
Pagina: 1