Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn huidige (ik gok 10 jaar oude) Asus laptop (i5 / Geforce 610M - 2MB). Hij doet het nog en zal verder in gebruik blijven voor wat basistaken, echter Adobe Premiere trekt hij echt niet 8)7

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zou me, hobby gewijs, willen toeleggen op videobewerking. Te beginnen met Adobe Premiere Elements om later, als het me bevalt, eventueel door te groeien naar Adobe Premiere Pro. Het toestel moet dus wel wat toekomstgericht zijn. Ook fotobewerking (Adobe Photoshop) zal, in mindere maten, tot de taken behoren.

Occasioneel zal er misschien ook eens op gegamed worden. Verder zal het toestel dienst doen als familielaptop (volwassenen) voor email, internet en wat Office taken.

Wat is je budget?
Rond de 1600 Euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het toestel zal enkel binnen in huis verplaatst worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een specifiek merk heb ik niet in gedachte, ben wel zéér tevreden over mijn huidige Asus...

Welke eigenschappen vind ik belangrijk:
- Azerty klavier
- Numeriek klavier
- Memory cardreader
- Verlicht toetsenbord
- (Minimum) Twee M2.0 sloten
- Minimum 16 GB RAM (32GB zou beter zijn)
- Twee SO-DIMM sloten, dus geen onboard geheugen (om het RAM nadien makkelijk te kunnen upgraden)
- Bij voorkeur een 17" model maar is geen dealbreaker
- Mogelijkheid tot het aansluiten van twee externe schermen (waarbij de laptop dicht blijft)

Ik ben nieuw in het creator wereldje, en alhoewel ik System Engineer ben was ik helemaal niet meer op de hoogte van de nieuwste hardware trends voor consumer electronics. Ik heb me dus wel even terug moeten inlezen.

Waar ik nog niet helemaal over uit ben:

- CPU: Ryzen of Intel... volgens wat ik lees is Ryzen beter voor creator taken, of dit in dit middensegment veel verschil maakt weet ik niet. Intel heeft dan weer het voordeel van de Thunderbolt connectie (ivm met de externe schermen). Ook de serie/het model ben ik nog niet over uit, Ryzen 7 of 9 of een i7, en welke versie dan?

- GPU: Nvidia werkt beter samen met Adobe, dus dat is een vereiste. Ik neig naar een RTX 3060 (met 6GB Vram) kaart in de laptop, wat volgens mij het middensegment is. Naar wat ik gelezen heb wordt het werk vooral door de CPU gedaan dus lijkt deze kaart meer dan voldoende te zijn?

Verder zijn zaken zoals deftig geluid, Wifi, bluetooth, snelle USB-poorten, enz... een evidentie.
Webcam, lange batterijduur en dat soort zaken zijn een mooie plus maar geen vereisten.

Ondanks het feit dat ik bovenstaande vragen niet zelf kan beantwoorden ben ik toch al wat op zoek gegaan en na wat browsen kwam ik eerst bij het volgende toestel terecht:

MSI Katana GF76 11UE

Daarna kwam ik terecht bij het volgende toestel wat, voor een kleine meerprijs, mij toch een behoorlijke upgrade lijkt te zijn tov de bovenstaande laptop:

Asus ROG Strix G17 G713QM-HX016T-BE Azerty (2021)
(Deze is momenteel echter nergens verkrijgbaar zo blijkt)
Ook de ASUS ROG Zephyrus M16 GU603HM-K8004T-BE heb bekeken, maar aangezien deze geen numeriek klavier heeft valt deze af (alhoewel de andere specs wel zeer goed zijn).

Door hier wat te lezen in gelijkaardige topics kwam ik ook onderstaande toestellen tegen, maar deze lijken me op de één of andere manier toch niet helemaal te zijn wat ik zoek (nog buiten het feit dat het Qwerty toetsenborden zijn):
Lenovo Legion 5 Pro 16ITH6H (82JD00APMH)
Lenovo IdeaPad 5 Pro 82L5009DMH

Via de Pricewatch ook wat vereisten ingegeven, meer ik word niet blij van wat daaruit voorkomt.
De Acer Predator Helios 300 PH317-55-72K5 van deze lijst lijkt het best op waarnaar ik op zoek ben maar alsnog niet 100%...

Zoals je merkt kan ik dus nog wel wat input van de experten gebruiken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bruiser op 30-01-2022 13:05 . Reden: Opmaak ]

(Retro) Game collectie