Toon posts:

Kleine oostwest opstelling - pak ik het goed aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hermanvdberg83
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
Ik zou graag zonnepanelen willen installeren, maar het enige dat ik tot mijn beschikking heb is een garagedak (2,9m breed x 6,5m lang). Ik heb het volgende plannetje uitgedokterd, maar ik ben een leek en zou het zeer waarderen om wat feedback te krijgen van mensen met meer kennis en ervaring.

Mijn plan is om zes panelen in een oostwest opstelling (solarstell connect) te plaatsen. Het dak is helemaal plat.

Panelen: JA Solar 405W Mono PERC Half-Cell MBB BF
Omvormer: Goodwe GW1500-XS (ik realiseer me dat Enphase/Solaredge tot betere resultaten kan leiden, maar vraag me af of het het extra geld waard is)

Totale materiaalkosten ca. 1500 ex BTW (installeren doe ik deels zelf, deels door bevriende elektricien)
Verwachte opbrengst: ca. 2000 kWh per jaar (ik ben uitgegaan van 83% opbrengst, maar als dat niet realistisch is dan hoor ik het graag). Ons verbruik ligt rond de 2200 kWh.

Is dit een goed plan of kan ik het beter anders aanpakken? Ik voeg wat foto's bij ter verduidelijking.

Veel dank voor jullie hulp!!

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:58
Volgens mij bij een Solaredge omvormer gaat die pas werken op moment dat er 6-8 panelen gelijktijdig vol in de zon liggen en er genoeg stroom opgewekt wordt.
Als jij 6 panelen in totaal in Oos-West opstelling wil doen heb je er 3 per kan als ik het goed begrijp, dus loop je een hoop opbrengst mis en kun je beter een Enphase oplossing installeren waarbij elk paneel een micro omvormer krijgt. Extra voordeel is dat dat systeem minder geluid produceert en je in de meterkast een veel kleiner kastje kunt plaatsen voor de koppeling van je systeem aan het netwerk.