Toon posts:

Kleine oostwest opstelling - pak ik het goed aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hermanvdberg83
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
Ik zou graag zonnepanelen willen installeren, maar het enige dat ik tot mijn beschikking heb is een garagedak (2,9m breed x 6,5m lang). Ik heb het volgende plannetje uitgedokterd, maar ik ben een leek en zou het zeer waarderen om wat feedback te krijgen van mensen met meer kennis en ervaring.

Mijn plan is om zes panelen in een oostwest opstelling (solarstell connect) te plaatsen. Het dak is helemaal plat.

Panelen: JA Solar 405W Mono PERC Half-Cell MBB BF
Omvormer: Goodwe GW1500-XS (ik realiseer me dat Enphase/Solaredge tot betere resultaten kan leiden, maar vraag me af of het het extra geld waard is)

Totale materiaalkosten ca. 1500 ex BTW (installeren doe ik deels zelf, deels door bevriende elektricien)
Verwachte opbrengst: ca. 2000 kWh per jaar (ik ben uitgegaan van 83% opbrengst, maar als dat niet realistisch is dan hoor ik het graag). Ons verbruik ligt rond de 2200 kWh.

Is dit een goed plan of kan ik het beter anders aanpakken? Ik voeg wat foto's bij ter verduidelijking.

Veel dank voor jullie hulp!!

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:58
Volgens mij bij een Solaredge omvormer gaat die pas werken op moment dat er 6-8 panelen gelijktijdig vol in de zon liggen en er genoeg stroom opgewekt wordt.
Als jij 6 panelen in totaal in Oos-West opstelling wil doen heb je er 3 per kan als ik het goed begrijp, dus loop je een hoop opbrengst mis en kun je beter een Enphase oplossing installeren waarbij elk paneel een micro omvormer krijgt. Extra voordeel is dat dat systeem minder geluid produceert en je in de meterkast een veel kleiner kastje kunt plaatsen voor de koppeling van je systeem aan het netwerk.

Alternatief te bemeten is de panelen een kwartslag draaien zodat je er 12 kwijt kunt, 6 per kant (ze zijn ongeveer 1 x 1,65 meter van formaat), afhankelijk van de hoek zou dat kunnen passen. Die afwijkende hoek heeft dan wel weer een negatief effect op de opbrengst, en de prijs zal hoger zijn doordat je geen standaard componenten kunt gebruiken voor de hoek, plus de prijs van de extra panelen. Wel is er iets meer opbrengst dan met 2 x 3 panelen te verwachten.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43
Ik zou de grootste panelen pakken. Hier 6 van past net?
https://www.solar-outlet....zilver-wit-half-cell.html
Vervolgens heb je een omvormer met 2 trackers nodig. 1 oost 1 west.
https://www.solar-outlet.nl/goodwe-3000d-ns-omvormer.html

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:12
https://solargarant.nl/ja...rc-half-cell-zwart-frame/

9 panelen 345 watt 100% plat op een goodwe3000xs, 6 in de breedte, 3 in de lengte er achter, samen in 1 string
meer stroom en opbrengsten dan welke oost-west oplossing dan ook.
voor 200 ex heb je montagemateriaal voor volledig plat, al met al gok ik dat je voor 2000ex aan materiaal wel klaar bent.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• hermanvdberg83
lothar schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:37:
Ik zou de grootste panelen pakken. Hier 6 van past net?
https://www.solar-outlet....zilver-wit-half-cell.html
Vervolgens heb je een omvormer met 2 trackers nodig. 1 oost 1 west.
https://www.solar-outlet.nl/goodwe-3000d-ns-omvormer.html
Nee, helaas, dat past niet. Ik moet wel echt onder de 2m blijven wat betreft de lengte van de panelen.

• hermanvdberg83
swhnld schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:31:
Volgens mij bij een Solaredge omvormer gaat die pas werken op moment dat er 6-8 panelen gelijktijdig vol in de zon liggen en er genoeg stroom opgewekt wordt.
Als jij 6 panelen in totaal in Oos-West opstelling wil doen heb je er 3 per kan als ik het goed begrijp, dus loop je een hoop opbrengst mis en kun je beter een Enphase oplossing installeren waarbij elk paneel een micro omvormer krijgt. Extra voordeel is dat dat systeem minder geluid produceert en je in de meterkast een veel kleiner kastje kunt plaatsen voor de koppeling van je systeem aan het netwerk.

Alternatief te bemeten is de panelen een kwartslag draaien zodat je er 12 kwijt kunt, 6 per kant (ze zijn ongeveer 1 x 1,65 meter van formaat), afhankelijk van de hoek zou dat kunnen passen. Die afwijkende hoek heeft dan wel weer een negatief effect op de opbrengst, en de prijs zal hoger zijn doordat je geen standaard componenten kunt gebruiken voor de hoek, plus de prijs van de extra panelen. Wel is er iets meer opbrengst dan met 2 x 3 panelen te verwachten.
Ja, ik snap dat het met Enphase beter zou gaan dan met Goodwe, maar daar hangt dan natuurlijk wel weer een heel ander prijskaartje aan...

• hermanvdberg83
Lardman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:47:
https://solargarant.nl/ja...rc-half-cell-zwart-frame/

9 panelen 345 watt 100% plat op een goodwe3000xs, 6 in de breedte, 3 in de lengte er achter, samen in 1 string
meer stroom en opbrengsten dan welke oost-west oplossing dan ook.
voor 200 ex heb je montagemateriaal voor volledig plat, al met al gok ik dat je voor 2000ex aan materiaal wel klaar bent.
Interessante optie! Dank voor de suggestie. Ik had nooit over de mogelijkheid van volledig plat nagedacht. Wat voor montagemateriaal heb ik daarvoor nodig? Als je een linkje voor me hebt dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

• Lardman
@hermanvdberg83 zie een uitgebreid DM-etje

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• hermanvdberg83
@Lardman Super! Veel dank!

• swhnld
hermanvdberg83 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Ja, ik snap dat het met Enphase beter zou gaan dan met Goodwe, maar daar hangt dan natuurlijk wel weer een heel ander prijskaartje aan...
Belangrijkste, met 3 panelen gaat de Goodwe niet werken, minimaal 6 tot 8 panelen nodig tegelijk in de volle zon nodig bij een string, en dat red je niet met oost-west.

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 00:35
Heb je toevallig een link naar materiaal voor volledig plat of een kleine hoek? Ik heb dit namelijk nog nooit gezien.
Mijn panelen liggen op een zelf gemaakte constructie onder afschot (zeg 2 graden ofzo). Helemaal plat bleef er veel meer vuil en water opstaan en vandaar dat ik de boel iets schuin heb gezet.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:41

Trebbors

Failure is no option!

swhnld schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Belangrijkste, met 3 panelen gaat de Goodwe niet werken, minimaal 6 tot 8 panelen nodig tegelijk in de volle zon nodig bij een string, en dat red je niet met oost-west.
Even voor mijn eigen advies topic, vier panelen op een Goodwe1500 is een prima combinatie?

• Lardman
3 of meer panelen op een goodwe uit de XS serie gaat gewoon werken hoor. 4 panelen op een XS1500 werkt prima. Je zult in december wat minder hoge opbrengsten halen dan allicht gehoopt, maar op jaarbasis haalt ie het prima.
@swhnld is het mogelijk dat jij uitgaat van de NS serie van goodwe ipv de XS serie? Volgens mij staan mijn ervaringen lijnrecht tegenover jouw beweringen.Ik kan uiteraard niet uitsluiten dat jij gelijk hebt. Heb je bronnen voor je bewering dat 3 panelen nooit gaat werken?

@Unicron ik heb een best uitgebreide beschrijving van hoe je het bouwen moet. Dat DM ik je met liefde, maar laat me dat even weten aub

• hermanvdberg83
Dank iedereen voor het advies en het meedenken!

Een andere mogelijkheid die ik nog tegenkwam is een zonneschans van Westland solar: https://www.westlandsolar.nl/solar/zonneschans

Ik zou dan zes panelen kwijt kunnen op het oppervlak, gericht op het zuiden. De hoek is iets van 6 graden. Wel wat duur (E 360 ex btw), maar misschien de moeite waard?

Heeft iemand ervaring met Westland solar? Is het degelijk en betrouwbaar en redelijk in elkaar te zetten?

En als ik 6*405Wp zuid/zuidoost heb staan dan kan ik denk ik het beste een gw2000-xs aanchaffen ipv de 1500, of niet?

• swhnld
Trebbors schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:02:
[...]
Even voor mijn eigen advies topic, vier panelen op een Goodwe1500 is een prima combinatie?
Lijkt het wel op (XS versie), maar begint pas te werken bij 50v aanbod. Dus produceren de panelen minder (bewolking, winterperiode), is er geen opbrengst.

• Lardman
50 volt is 1,5 paneel. Je hebt genoeg ampères nodig om boven de 25 Watt uit komen, dat is de enige reden waarom meer panelen vaak meer beter is op een goodwe.

@hermanvdberg83 6 dure panelen op een dure schans levert jaarlijks minder op dan 9 goedkope panelen plat.......

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Solar edge zou ik hier niet doen op oostwest. Als de hoek plat is misschien nog wel, maar je hebt te weinig beschenen panelen per richting. Of je moet voor een compact omvormer gaan (se1000, 1500, 2000) maar dan zit je weer met optimizer die een lsc tot 10.5 heeft en dan vallen er een hoop panelen af.

Oost/west, klein solis omvormertje, start lekker snel op. :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee