Naar aanleiding van de verdubbeling van de prijs van warmte per GJ van Eneco per 1 januari ben ik me een beetje gaan inlezen om een warmtepomp aan te gaan schaffen en de stadsverwarming helemaal af te laten sluiten. Na redelijk wat berekeningen kom ik nu tot de conclusie dat een lucht/water warmtepomp ons (redelijk goed geisoleerd huis uit 2015, gemiddeld verbruik afgelopen jaren van 23GJ) zou kunnen verwarmen. We hebben echter geen vloerverwarming, maar wel 9 convector-radiatoren (Jaga/tempo). Bij 35 graden geven die een maximaal vermogen van 2.8kW. Dit zal echter op koude dagen niet voldoende zijn om het hele huis aangenaam warm te houden ben ik bang (ik heb afgelopen weken het dagverbruik van warmte bijgehouden, en dan bleef ik daar nog wel onder, maar het was dan ook weer geen elfstedentocht weer).
Dus mij idee is om de eventuele warmtepomp dan maar op 40 of 45 graden af te laten stellen. Om te berekenen wat dat doet met het verbruik van electriciteit zou ik dus de SCOP moeten weten of berekenen van de eventuele warmtepomp. Is er een manier om dat te berekenen? Ik heb ook al een eerste offerte binnen voor een mitshubishi SUZ-SWM80, die een COP zou hebben van 4.7 (is geen SCOP, I know).
Ik raak echt de weg kwijt als ik moet gaan zoeken om de SCOP waarde van een warmtepomp moet vinden, laat staan dat ik weet hoe ik vervolgens van (S)COP 7/35 naar naar (S)COP 7/45 moet gaan.
Hebben jullie tips hoe ik dit kan vinden/uitrekenen?
Bij voorbaat dank! (en als er info mist laat maar even weten)
Dus mij idee is om de eventuele warmtepomp dan maar op 40 of 45 graden af te laten stellen. Om te berekenen wat dat doet met het verbruik van electriciteit zou ik dus de SCOP moeten weten of berekenen van de eventuele warmtepomp. Is er een manier om dat te berekenen? Ik heb ook al een eerste offerte binnen voor een mitshubishi SUZ-SWM80, die een COP zou hebben van 4.7 (is geen SCOP, I know).
Ik raak echt de weg kwijt als ik moet gaan zoeken om de SCOP waarde van een warmtepomp moet vinden, laat staan dat ik weet hoe ik vervolgens van (S)COP 7/35 naar naar (S)COP 7/45 moet gaan.
Hebben jullie tips hoe ik dit kan vinden/uitrekenen?
Bij voorbaat dank! (en als er info mist laat maar even weten)