Raam op westen met overstek, screen nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Binnenkort gaat de bouw starten van onze nieuwe woning.

Pal op het westen hebben we een veranda gesitueerd, dit resulteert in een overstek van ca. 210 cm. De hoogte is ca. 242 cm aldaar. De vraag is nu of het zin heeft om voor de ramen van de veranda nog een screen te plaatsen of dat dit eigenlijk overbodig is m.b.t. zoninval en de seizoenen lente/zomer/herfst.

Hoe kan ik hier een simpel beeld bij krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:29
Zeker in het voorjaar de herfst en winter kan je veel last hebben van een laagstaand zonnetje, in de zomer van de ondergaande zon.
https://www.allesoverbouw...r-in-mijn-tuin-berekenen/
Wellicht kan je de electrische voorzieningen alvast mee laten nemen tijdens de bouw en het een jaartje aankijken.

[ Voor 21% gewijzigd door D.deJong op 30-01-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Wij hebben thuis een groot schuifraam en raam op het westen gericht; daar komt in de lente en zomer ongeveer vanaf 14u de zon binnenpiepen tot ze ondergaat; we hadden meteen screens hier geplaatst en dat is echt nodig om confortabel te kunnen eten (zon in mijn ogen vind ik echt lastig) en om te voorkomen dat het veel te warm wordt in huis.
Ik denk dat je op het oosten minder nood hebt; omdat de ochtendzon dan de kilte van de nacht helpt verjagen, maar op het westen krijg je de zon vol binnen als het al warm is.

Er zijn natuurlijk andere mogelijkheden ook; als je een boom kan plaatsen zodat die schaduw geeft is dat een perfecte zelfregelende zonwering: een boom staat in blad in de zomer; en 's winters als je graag het zonnetje binnen hebt staat de boom mooi kaal.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De hoek van de zon is per seizoen bekend, die kan je op zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RhSbIvCxnf1IDGYeSw6bhYcgFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JEveBAKM17zoLFCYI7EqbsBo.gif?f=user_large
Dan kan je op basis daarvan bepalen hoe ver de zon onder een afdak heen gaat schijnen. Pal op het westen, dus de zon redelijk aan het einde van de dag. Dan heb je vaak een hoek lager dan 45 graden en omdat de veranda hoger is dan dat hij lang is zal de zon er onderdoor schijnen.

Je kan het eenvoudig op papier uittekenen en dan kijken hoe ver de zon in de woning komt. Of eventueel aan de aannemer vragen of ze een zon simulatie tekening hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou het zelf nooit doen. 's Zomers heb je vaak maar heel kort last van laagstaande zon. En in het voorjaar en herfst vind ik een zonnetje in huis wel lekker. Daarnaast heb je een enorm overstek waardoor het wat mijn betreft helemaal niet nodig is. Tegen de tijd dat de zon zo laag is, valt deze vaak al weg achter bomen / schuttingen / buren / etc.

Maar wensen en meningen verschillen dus je kan een eenvoudige simulatie met Sketchup maken. Op die manier kun je voor elk moment van het jaar kijken hoe de zon naar binnen valt.

En zoals gezegd, elektrisch voorbereiden kan natuurlijk geen kwaad mocht je van gedachten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:50

Barrycade

Through the...

Wij hebben onze ramen ook op het Westen, nu na 12 jaar hebben we toch een knikarm laten installeren omdat uiteindelijk de ondergaande zon de woonkamer toch wel te veel opwarmt in de zomer. Hiervoor zaten we met een knik parasol om de zon de laatste uren buiten te houden. Screens hadden ook gekund, maar wij gaan de knikarm ook gebruiken om onder te zitten omdat gedurende de dag de zon vol in de tuin staat vanuit het Zuiden.
Dus zou inderdaad een voorbereiding aan laten leggen, maar je moet even kijken in de praktijk hoe het uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

Hier ook een veranda op het westen. Het licht is nog niet zo'n probleem. Alleen de zon warmt de veranda en het huis zo enorm op dat screens bij mij noodzakelijk zijn.

Sluit me aan bij @Barrycade. Alvast er voor zorgen dat er wat kabels liggen. Screens ophangen kan altijd later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Dank allen voor de verschillende invalshoeken. Ga voorlopig eerst maar eens voor zorgen dat er in ieder geval elektriciteit is.
Pagina: 1