Toon posts:

Schroeven en pluggen tv beugel

Pagina: 1
Acties:

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:44
Ik heb een tv beugel (ikea Upleva) welke ik aan de muur moet bevestigen.

TV is een 50” panasonic plasma dus dat zou moeten kunnen.

Nu is de vraag welke pluggen en schroeven kan ik hier het beste voor gebruiken?

Het gaat om een bakstenen/betonnen buitenmuur.

Ik dacht voor fischler duopower pluggen 8x40 te gaan alleenweet ik niet zo goed welke schroeven ik het beste kan nemen.

Tv hangt boven een bed dus wil niet dat iemand hem ineens op zijn hoofd krijgt vallen omdat ik de verkeerde schroeven gebruik.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pak min.65mm lengte, 40mm is wat kort.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:17
ik zou de Plug SX nemen van fischer

• Dracula
Hackus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:15:
En wat voor schroef dan? Er moet een cilinderkop schroef bij (of hoe die ook mag heten.

Fischer zegr duopower pluggen op hun website alleen de schroef is onduidelijk

Als ik bij vogels beugels kijk zitten er 4 zes kant schroeven bij alleen is de vraag wat zijn dat dan voor schroeven.

[Voor 49% gewijzigd door Dracula op 30-01-2022 09:30]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-02 20:34
Die beugel zit schroeven en pluggen bij welke prima voldoen.

[Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2022 09:30]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Dracula
mr_evil08 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:29:
Die beugel zit schroeven bij welke prima voldoen.
Nope zitten alleen schroeven voor aan de tv bij

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als ze houtdraadbouten hebben die er in passen is dat wel het handigste. Kun je goed aandraaien en een grote kop. Vaak zijn het redelijk grote gaten in die beugels, en dan blijft een normale schroef niet zitten zonder ringen.

• Dracula
Ik ga maar eens zoeken dan bij de gamma als die zo open is.

4 van die houtdraad bouten moet wel voldoende Zijn lijkt me. Een gatenkas van de muur maken is ook niet handig

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-02 10:49
Ik denk dat je nog geen antwoord hebt gehad op je vraag.

De plug die je geselecteerd hebt is prima. Als je een dikke pleisterlaag hebt of slechte muren kan het je inderdaad ook voor de langere variant gaan.

Met een 8mm plug gebruik je best een 6mm schroef. De schroef moet altijd langer zijn dan de plug, anders zet de plug zich niet goed open. Ik zou 60mm schroeven nemen voor de 40mm plug of 80mm schroeven voor de 65mm plug.

Hou rekening met de dikte van je muur. Als je maar een halfsteens muurtje hebt en je gaat een gat van 8cm diep boren moet je opletten dat je niet door de muur zit. (Niet goed gelezen dat het een buitenmuur is)

Best inderdaad cilinderkop nemen, deze maken beter contact met de beugel, een verzonken kop zal de beugel laten verschuiven bij het vastzetten waardoor het moeilijker is deze waterpas te zetten. Ik gebruik altijd deze: https://www.gyzs.nl/spax-...0x60mm-per-200-stuks.html

Koop ook ineens sluitingen want de gaten zijn inderdaad vaak te groot in beugels.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een 50" plasma tv weegt als ik even Google al snel 30kg. Dat is een stuk zwaarder dan een led/oled 50" van tegenwoordig en waar de beugel ws. meer voor bedoeld is. Zou eea. dus niet minimaal vastmaken en liever een schroefje teveel dan te weinig. Al is het het belangrijkst dat het gewoon goed vast zit en de schroeven/pluggen niet doordraaien of kunnen bewegen. Vooral boven een bed wil je niet dat ie loskomt :X

• Dracula
Ja ik ga hem zeker idd goed vast maken. TV weegt 22 kilo

• Dracula
mathias82 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:27:
Ik denk dat je nog geen antwoord hebt gehad op je vraag.

De plug die je geselecteerd hebt is prima. Als je een dikke pleisterlaag hebt of slechte muren kan het je inderdaad ook voor de langere variant gaan.

Met een 8mm plug gebruik je best een 6mm schroef. De schroef moet altijd langer zijn dan de plug, anders zet de plug zich niet goed open. Ik zou 60mm schroeven nemen voor de 40mm plug of 80mm schroeven voor de 65mm plug.

Hou rekening met de dikte van je muur. Als je maar een halfsteens muurtje hebt en je gaat een gat van 8cm diep boren moet je opletten dat je niet door de muur zit. (Niet goed gelezen dat het een buitenmuur is)

Best inderdaad cilinderkop nemen, deze maken beter contact met de beugel, een verzonken kop zal de beugel laten verschuiven bij het vastzetten waardoor het moeilijker is deze waterpas te zetten. Ik gebruik altijd deze: https://www.gyzs.nl/spax-...0x60mm-per-200-stuks.html

Koop ook ineens sluitingen want de gaten zijn inderdaad vaak te groot in beugels.
Ik ben een N00b maar M6 is toch 6mm?

Dan kan een houtdraadbout van M6x60 toch in mijn 8x40 plug ? Met dan een 8mm boor

Op plug staat 4.5 tot 6

Fijne Gamma had weinig anders op voorraad

[Voor 83% gewijzigd door Dracula op 30-01-2022 13:09]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Dan kan een houtdraadbout van M6x60 toch in mijn 8x40 plug ? Met dan een 8mm boor

Op plug staat 4.5 tot 6

M6 is idd 6mm. Ik heb zelf ook dergelijke houtdraadbouten gebruikt voor mijn tv-beugel. Enige verschil is dat ik niet in steen zit maar in hout (18mm MDF + 44x69 vuren frame).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Dracula
FooLsKi schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:17:
[...]

M6 is idd 6mm. Ik heb zelf ook dergelijke houtdraadbouten gebruikt voor mijn tv-beugel. Enige verschil is dat ik niet in steen zit maar in hout (18mm MDF + 44x69 vuren frame).
Ja idd ok thanks, vraag me nu alleen af of ik toch niet een wat langere plug nodig heb wil niet een tv op iemands hoofd hebben.

Ga maar ff naar praxis fietsen ofzo die kennelijk wel die dingen heeft

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-02 22:19
Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Op plug staat 4.5 tot 6

M6 is per definitie geen houtdraadbout, maar een met normale schroefdraad voor een moer.

Een houtdraadbout wordt gewoon aangegeven als diameter x lengte dus zonder M ervoor.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Dracula
guido66 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:31:
[...]

M6 is per definitie geen houtdraadbout, maar een met normale schroefdraad voor een moer.

Een houtdraadbout wordt gewoon aangegeven als diameter x lengte dus zonder M ervoor.
Ehm….

• Dracula
Nou we gaan gewoon voor deze M6 met de 8x40mm plug en dan doen we er gewoon 6 of 8 ipv de op de ikea handleiding 4

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hang je de beugel wel waterpas, anders komt je tv scheef te hangen ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dracula
Hackus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:44:
Hang je de beugel wel waterpas, anders komt je tv scheef te hangen ;)
Ik was van plan hem 15 graden uit het lood te hangen :P

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-02 22:19
Ja, als de fabrikant het zelf al fout doet…. 8)7

M6 betekent automatisch dat de spoed van de schroefdraad 1mm is (tenzij) er een andere spoed achter staat. Houtdraad is gewoon iets heel anders.

[Voor 14% gewijzigd door guido66 op 30-01-2022 13:51]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Dracula
Lol, hij was voor in de kamer van mijn dochter alleen die twijfeld nu of hij niet te groot is...

• Dracula
Nou hij hangt, 8 bouten gebruikt zoals hierboven met de 8x4 fischer pluggen uit mijn start post.

Alles hangt keurig recht en lijkt gewoon goed vast te zitten, heb even aan de beugel “gehangen” en bewoog niet.

Neem aan dat als hij het niet zou houden hij wel meteen uit de muur zou komen.

• mathias82
Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:16:
Nou hij hangt, 8 bouten gebruikt zoals hierboven met de 8x4 fischer pluggen uit mijn start post.

Alles hangt keurig recht en lijkt gewoon goed vast te zitten, heb even aan de beugel “gehangen” en bewoog niet.

Neem aan dat als hij het niet zou houden hij wel meteen uit de muur zou komen.
Maak je geen zorgen. Ik doe dit (bijna) dagelijks, zowel vaste als beweegbare beugels en ik gebruik ook altijd die DuoPower pluggen. Over Fischer wordt vaak nogal minachtend gedaan door "vakmannen", maar die DuoPower pluggen zijn echt goed. In tegenstelling tot bijvoorbeeld hun standaard "S" plug, daar zou ik nog geen fotokader mee ophangen.

Beginners maken vaak 1 van deze 2 fouten:
1. Te hard boren. Tegenwoordig wordt vaak snelbouwsteen of cellenbeton gebruikt. Als je daar op volle kracht in boort met een boorhamer dan klop je alles kapot, waardoor de plug niet goed meer kan pakken. Je merkt dit bij het aandraaien, de schroef komt dan niet goed vast te zitten en de plug draait mee.
2. Te hard aanvijzen. Met een elektrische (slag)schroevendraaier wordt te hard gevezen, waardoor de plug gewoon kapotdraait.

Maar als de bout gewoon stevig vast zit in de plug (ik draai altijd nog eens met de hand na met een ratel) dan komt het wel goed. Je moet er ook rekening mee houden dat je bij een vaste muurbeugel vooral afschuifkrachten hebt, weinig trekkrachten. Dus zelfs als het niet helemaal perfect goed vast zit gaat die echt niet zomaar naar beneden donderen. Ik verbaas mij er soms over hoe sommige dingen blijven hangen, terwijl je ze met heel weinig moeite gewoon van de muur kunt trekken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
mathias82 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Maak je geen zorgen. Ik doe dit (bijna) dagelijks, zowel vaste als beweegbare beugels en ik gebruik ook altijd die DuoPower pluggen. Over Fischer wordt vaak nogal minachtend gedaan door "vakmannen", maar die DuoPower pluggen zijn echt goed. In tegenstelling tot bijvoorbeeld hun standaard "S" plug, daar zou ik nog geen fotokader mee ophangen.
Aangezien je het aanvijzen noemt denk ik dat je uit het land van de lekkere biertjes komt.. maar in nederland ken ik geen vakman die ook maar enige twijfel heeft bij fischer. :?

• Dracula
mathias82 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Beginners maken vaak 1 van deze 2 fouten:
1. Te hard boren. Tegenwoordig wordt vaak snelbouwsteen of cellenbeton gebruikt. Als je daar op volle kracht in boort met een boorhamer dan klop je alles kapot, waardoor de plug niet goed meer kan pakken. Je merkt dit bij het aandraaien, de schroef komt dan niet goed vast te zitten en de plug draait mee.
2. Te hard aanvijzen. Met een elektrische (slag)schroevendraaier wordt te hard gevezen, waardoor de plug gewoon kapotdraait.

Maar als de bout gewoon stevig vast zit in de plug (ik draai altijd nog eens met de hand na met een ratel) dan komt het wel goed. Je moet er ook rekening mee houden dat je bij een vaste muurbeugel vooral afschuifkrachten hebt, weinig trekkrachten. Dus zelfs als het niet helemaal perfect goed vast zit gaat die echt niet zomaar naar beneden donderen. Ik verbaas mij er soms over hoe sommige dingen blijven hangen, terwijl je ze met heel weinig moeite gewoon van de muur kunt trekken.
1. Heb eerst met een kleinere boor gaatje geboord, daarna met de 8mm. Tevens geen boorhamer oid gebruikt.
2. Heb de schroeven er voor 3/4 ingedraaid en daarna met fe hand met de ratel verder vast gezet.

• mathias82
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Aangezien je het aanvijzen noemt denk ik dat je uit het land van de lekkere biertjes komt.. maar in nederland ken ik geen vakman die ook maar enige twijfel heeft bij fischer. :?
Klopt ;)

Als je hier op een werf aankomt met Fischer pluggen word je net niet uitgelachen. Blijkbaar moet het hier Würth zijn. Ik heb eens een doosje gekocht en die zijn ook erg goed, maar ik kon niet objectief zeggen dat ze beter waren dan Fischer. Wel veel duurder. Vakmansnobisme wellicht?
Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:44:
[...]

1. Heb eerst met een kleinere boor gaatje geboord, daarna met de 8mm. Tevens geen boorhamer oid gebruikt.
2. Heb de schroeven er voor 3/4 ingedraaid en daarna met fe hand met de ratel verder vast gezet.
Klinkt perfect. Bij stap 2 doordraaien tot je voelt dat de beugel goed tegen de muur gedrukt wordt en dan nog iets verder, dan zit je goed.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20
Totale overkill, je zit in baksteen met die plug en een houtdraadbouw gemakkelijk aan 70kg per plug. En overkill is helemaal niet erg maar:
Hackus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:15:
Dat is dus echt niet nodig ;)
Mijn TV is een kilo of 15, maar hangt aan een beugel die iets van 80cm naar voren te trekken is aan 2 van die pluggen en m8 houtdraadbouten. Jaren goed gehangen in vorige 2 woningen en nu weer.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Dracula
Had helaas alleen een korte ratel dus weinig hefboom maar gewoon goed aangedraaid. Zal de tv eventueel over paar dagen eraf halen en kijken of de bouten nog goed vast zitten

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Makkelijk schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:58:
Totale overkill, je zit in baksteen met die plug en een houtdraadbouw gemakkelijk aan 70kg per plug. En overkill is helemaal niet erg maar:

[...]

Dat is dus echt niet nodig ;)
Mijn TV is een kilo of 15, maar hangt aan een beugel die iets van 80cm naar voren te trekken is aan 2 van die pluggen en m8 houtdraadbouten. Jaren goed gehangen in vorige 2 woningen en nu weer.
6x60mm is al voldoende, vier stuks. dan TS nu acht 8mm gaat gebruiken,,, tja

[Voor 11% gewijzigd door Hackus op 30-01-2022 20:13. Reden: Fotootje]

• mathias82
Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:00:
Had helaas alleen een korte ratel dus weinig hefboom maar gewoon goed aangedraaid. Zal de tv eventueel over paar dagen eraf halen en kijken of de bouten nog goed vast zitten
Nee korte ratel is prima. Als je ze goed aangedraaid hebt komt dat echt nooit meer los hoor, zeker op 8 punten. Met een grote riskeer je te hard te draaien waardoor alles terug los komt.
Als je echt all the way wil gaan koop dan een momentsleutel en stel die in op het aandraaimoment dat de fabrikant van de plug opgeeft ;)

• Makkelijk
Hackus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Lange 6mm is inderdaad eigenlijk nog wel beter dan korte 4mm. In een oud huis kan je zomaar ineens anderhalve centimeter gips verder zijn voor je in iets stevigs zit :P

• Dracula
Hackus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:01:
[...]

[Afbeelding]
Heb 6x60 gebruikt
Makkelijk schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Lange 6mm is inderdaad eigenlijk nog wel beter dan korte 4mm. In een oud huis kan je zomaar ineens anderhalve centimeter gips verder zijn voor je in iets stevigs zit :P
Er zat inderdaad wel een aardig laagje gips op de muur maar goed het hangt en zit

[Voor 32% gewijzigd door Dracula op 30-01-2022 20:17]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Heb 6x60 gebruikt

quote]Makkelijk schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:04:
[...]

[/quote]

Er zat inderdaad wel een aardig laagje gips op de muur maar goed het hangt en zit
Hoop ik dat je dieper hebt geboord dan 40mm. en de plug er diep in hebt gedrukt.

• Dracula
Hackus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Hoop ik dat je dieper hebt geboord dan 40mm. en de plug er diep in hebt gedrukt.
Ja gat was dieper dan 40mm want schroef is 60 mm en nee plug zit er niet dieper in want dat kan niet door randje aan de plug.

Heerlijk ik denk nou prima en nu denk ik weer had ik langere plug moeten gebruiken.

Nu de plug er weer uit halen en langere erin lijkt me gat technisch onverstandig maar gerust erop ben ik nu weer niet echt.

[Voor 24% gewijzigd door Dracula op 30-01-2022 20:32]

• Makkelijk
Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Ja gat was dieper dan 40mm want schroef is 60 mm en nee plug zit er niet dieper in want dat kan niet door randje aan de plug.

Heerlijk ik denk nou prima en nu denk ik weer had ik langere plug moeten gebruiken.

Nu de plug er weer uit halen en langere erin lijkt me gat technisch onverstandig maar gerust erop ben ik nu weer niet echt.
Nee joh, die beugel gaat echt nergens heen man!

• Dracula
Net even gekeken en hangt nog steeds plat tegen de muur dus vertrouw er maar op.

Is alleen dat er dus een bed onder staat vandaar mijn voorzichtigheid

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:53
Het is niet dat die beugel aan 1 plug hangt. Er zijn er meerdere als het goed is.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:12
Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:37:
Net even gekeken en hangt nog steeds plat tegen de muur dus vertrouw er maar op.

Is alleen dat er dus een bed onder staat vandaar mijn voorzichtigheid
Als ie met 8 stuks vast hangt komt je er echt niet af hoor, tenzij je er een tv van 560kg aan hangt. :+ (Plug kan ongeveer 70kg hebben, en dat maal 8 )

• Dracula
D-dark schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:01:
Het is niet dat die beugel aan 1 plug hangt. Er zijn er meerdere als het goed is.
Ehm ja 8
Terrz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Als ie met 8 stuks vast hangt komt je er echt niet af hoor, tenzij je er een tv van 560kg aan hangt. :+ (Plug kan ongeveer 70kg hebben, en dat maal 8 )
Ja die plug kan wel wat hebben idd, maakte me alleen wat zorgen over de stuclaag die misschien wat dik is.

[Voor 48% gewijzigd door Dracula op 30-01-2022 22:21]

• Dracula
Tis trouwens denk ik geen baksteen maar gasbeton oid want ziet er uit als een witte laag (na de stuc) en niet rood oid zoals baksteen.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-02 22:06
Verschil tussen baksteen en stuc merk je direct tijdens het boren - eerstgenoemdd is veel harder.

• Dracula
JDillinger schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:28:
Verschil tussen baksteen en stuc merk je direct tijdens het boren - eerstgenoemdd is veel harder.
Ja die stuc was ik zo door daarna zit er wel iets harders alleen wat weet ik dus niet precies het ziet er ook wittig uit.

Boren ging soms best lastig en duurde soms best even voor hij verder ging.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dracula schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Met 8 bouten valt ie echt niet van de muur.
Als het geen 4cm stucwerk is 😉

• Dracula
Hackus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:41:
[...]

Met 8 bouten valt ie echt niet van de muur.
Als het geen 4cm stucwerk is 😉
Stuclaag is misschien 3 mm en daarna een witte steen oid.

• Dracula
Nou zelfs met deze storm blijft hij nog hangen.... O-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee