Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 19:23
Dag allemaal,

Mijn ouders zijn net gepensioneerd en verhuizen naar een nieuwe woning. Ze hebben een warmtepomp laten plaatsen en willen elektrisch rijden. Ze hebben dus wel wat behoefte aan elektriciteit. We gaan daarom 7,5kW bij plaatsen (20x 375Wp Qcells). Op dit moment ligt er ook al een verouderd 5kW systeem (48x110Wp), doet op jaarbasis denk ik nog zo'n 3 Kwh. Die willen we laten liggen maar verplaatsen naar de Noord-Oost kant van het dak. Op de huidige plek komen dan de 20 nieuwe panelen.

Een 3-fase omvormer is lastig omdat 1-fase dan zwaar belast wordt. Daarom dacht ik aan 2x een 1-fase 3kW SMA omvormer (SMA Sunny Boy SB3.0-1AV). Die hebben vanaf 3kW ook 2 mppt, dan met 4 mppt ook mooie blokken i.v.m. wat schaduw. Nu lees ik echter in de specificaties dat deze omvormers per mppt twee strings kan aansluiten. In de installatie gids staat dat elke streng een zelfde vermogen moet hebben. Dit lijkt me toch wel sterk, dan zit ik met 8 strings van nog geen 1kW. Weet iemand of het mogelijk is om per mppt ook maar 1 string aan te sluiten? Ik zag dat dit bij Fronius wel mogelijk is, ik denk dan ook dat het een typefout is in de handleiding en dat het een zelfde vermogen per MPPT moet zijn en niet per string. Alvast bedankt!

Edit: misschien goed om nog te vertellen dat ik op mijn eigen huis al zelf zonnepanelen heb geplaatst, dus ben wel enigszins bekend met de basis 😊

[ Voor 6% gewijzigd door crepsly op 29-01-2022 22:57 ]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Beste antwoord (via crepsly op 06-12-2022 17:46)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
Gewoon 10x 375 Watt in 1 string op 1 tracker van de Sunny boy 3.0
De andere mppt laat je gewoon leeg.
Doe dit 2x en je originele plan werkt.

Probleem opgelost

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je wat gegevens van de oude panelen? (type, huidige string spanning, lengte strings, hoeveel strings)

Wat je aangeeft heet polystring.
Daarmee zet je "een gelijke hoeveelheid panelen" string, parallel aan de andere string.
Hierbij verdubbel je dan wel, de stroom op die mppt ingang en de spanning blijft gelijk.
Niet alle omvormers kunnen die hogere stroom verwerken en zullen dus een minder vermogen leveren.
https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

Een 3-fase SMA 10.0 heeft ook op 1 mppt ingang, twee (parallel) aansluitingen.
1 ingang is geschikt voor een hogere stroom.
Het voltage bereik van de 3-fase SMA is natuurlijk hoger dan van een 1-fase omvormer, dus kan je langere strings maken.

SMA levert binnekort ook hybride 3-fase omvormers uit.
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
Dan heb je de mogelijkheid een batterij toe te voegen naderhand.
Met een home manager 2.0 zou je dan ook kunnen loadbalencen van de EV (met SMA lader)

Nogmaals zonder verdere gegevens van de oude situatie en panelen blijft het gokken.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2022 09:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
AUijtdehaag schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:53:
Heb je wat gegevens van de oude panelen? (type, huidige string spanning, lengte strings, hoeveel strings)

Wat je aangeeft heet polystring.
Daarmee zet je "een gelijke hoeveelheid panelen" string, parallel aan de andere string.
Hierbij verdubbel je dan wel, de stroom op die mppt ingang en de spanning blijft gelijk.
Niet alle omvormers kunnen die hogere stroom verwerken en zullen dus een minder vermogen leveren.
https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

Een 3-fase SMA 10.0 heeft ook op 1 mppt ingang, twee (parallel) aansluitingen.
1 ingang is geschikt voor een hogere stroom.
Het voltage bereik van de 3-fase SMA is natuurlijk hoger dan van een 1-fase omvormer, dus kan je langere strings maken.

SMA levert binnekort ook hybride 3-fase omvormers uit.
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
Dan heb je de mogelijkheid een batterij toe te voegen naderhand.
Met een home manager 2.0 zou je dan ook kunnen loadbalencen van de EV (met SMA lader)

Nogmaals zonder verdere gegevens van de oude situatie en panelen blijft het gokken.
Bedankt voor je reactie, heb nu niet veel informatie van de oude panelen (behalve dat ze ongeveer 10 jaar oud zijn en 110Wp). Het idee is echter om de oude panelen gewoon op de huidige omvormer te laten (1-fase). En vervolgens nog twee nieuwe 1-fase SMA omvormers te plaatsen voor de nieuwe panelen, 3,75kw per 3kW omvormer. Zodat de fases ongeveer gelijk belast zijn. Als ik echter 8 strings met dito kabels moet gaan maken, omdat elke mppt twee strings nodig heeft wordt het wel kostbaar en tijdrovend qua kabelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik begrijp niet goed hoe het nu zit.
2 strings met de oude panelen? Of 4?

Dan kan je toch ook een 3-fase omvormer nemen? En de oude omvormer verwijderen?
20x 375 qcells in 1 string op ingang 1 en dan 2 of 1 string van de oude panelen op ingang 2.
(oude panelen kunnen misschien 2 strings aan elkaar knopen in serie, maar daar heb ik de gegevens voor nodig of spanning meten van de strings)

Onbalans heb je ook met 3x 1-fase omvormers.
Het tijdstip van opwekken is een andere met de oude en nieuwe panelen
Door alles op 1x 3-fase omvormer te (kunnen) zetten heb je dat niet meer.

Maar een kleine onbalans is nou ook weer niet heel erg.
Zet je een oven aan, heb je ook onbalans.

Edit: als het oude panelen zijn, is het wellicht ook nodig om te kijken of ze uberhaupt wel kunnen op een trafoloze omvormer.
Sommige oude (dunne film) panelen moesten op een omvormer MET trafo
Heb ff gesorteerd op 110 Wp. Staan ze er bij?

Edit2:
Sunnydesignweb kende je al toch?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies rode knopje nieuw project

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2022 09:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
Gewoon 10x 375 Watt in 1 string op 1 tracker van de Sunny boy 3.0
De andere mppt laat je gewoon leeg.
Doe dit 2x en je originele plan werkt.

Probleem opgelost

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
@Lardman bedankt voor je antwoord, dat was inderdaad de vraag die ik had.

@AUijtdehaag Naast de initietele vraag heb je mij getriggerd en zijn er misschien slimmere oplossingen dan hoe we het nu bedacht hebben. Dus hierbij een wat uitgebreidere situatieschets.

Onderstaand de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PLp--azuffQb11qo7Iew1OzeYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avJDiv64Ms3j7WWOF39bwPVP.png?f=user_large

Er liggen al 48 panelen van 110Wp, die zie je duidelijk op de foto. Welke merk een type is niet bekend, dat zien we denk ik pas als we ze er af halen om te verplaatsen. Zoals je ziet zit er ook wat schaduw van de boom links boven in de foto op de panelen. Deze zonnepanelen zijn al wat verouderd of niet helemaal goed aangesloten, maar leveren i.i.g. een stuk minder energie dan je verwacht bij een nieuw systeem van 5kW. Als ik vergelijk met mijn eigen 2600 Wp systeem zit de maand opbrengst van de 5 kWp daar 15% boven, we hebben pas gegevens vanaf oktober dus weet niet echt wat het piekvermogen is dat ze nog zullen leveren.

De huidige panelen komen daarom denk ik maximaal uit op nog zo'n 3 MWh opwek per jaar. Ze hebben in de woning een warmtepomp voor de begane grond en nog aardgas voor douchen en kamers boven. Daarnaast willen ze overstappen op elektrisch rijden. Al met al zullen ze dus zo'n ~8kwh op jaarbasis nodig hebben. Daarom wat zonnepanelen bij leggen, waarbij met 20x375=7500kWh er een mooie opwek bij komt.

Aangezien de huidige zonnepanelen het beste gepositioneerd zijn t.o.v. de zon moeten daar de nieuwe zonnepanelen komen. Als dit de enige zonnepanelen zouden zijn zou ik voor een 3 fase omvormer gaan. Dan is de opwek mooi over de fases verdeeld, 2kW per fase.

De huidige zonnepanelen willen we natuurlijk wel blijven gebruiken, want dat is gratis stroom. Daarnaast door ze op de andere kant van het dak te leggen zorgen ze ook voor wat opwek op momenten dat de nieuwe panelen weinig doen, dus dat is weer gunstig als straks de salderingsregeling afgebouwd wordt.

Nu leek het mij het makkelijkst om het hele huidige systeem te behouden incl. omvormer en van deze alleen de zonnepanelen naar de andere kant te verplaatsen en weer aan te sluiten op de omvormer en klaar. Dan zit je er wel mee dat 1-fase dan al belast wordt met +/- 3kW (kan meer zijn omdat ik niet weet hoe goed deze 5kW panelen nog zijn). Dan komt het totaal met de 3 fase omvormer van de nieuwe panelen uit op L1=2kW, L2=2kW en L3=5kW. Met een groepszekering van 16A wordt het dan al te veel.

Als ik dan echter ga voor 3x een 1-fase omvormer, dus de huidige plus twee nieuwe. komt het uit op:
3kW (SMA), 3kW (SMA), 3kW (huidige). Met bijkomend voordeel dat de nieuwe panelen 4 MPPT's hebben i.v.m. wat schaduw van de boom. Schaduw van de boom zal veel minder zijn bij de nieuwe panelen omdat ze minder oppervlakte innemen en dus verder van de boom liggen.

Nu was dit allemaal onder de aanname dat het lastig is om de huidige zonnepanelen te combineren met de nieuwe panelen in één 3 fase omvormer. Als dit anders is, is dat ook een mogelijkheid. Dan zit ik er echter wel mee dat er nog maar één MPPT is voor alle nieuwe panelen....

Edit: realiseer me net dat ik wel de spanning van de huidige panelen uit de omvormer kan lezen, brb.

V(MPPT1) = 360V - 308V
I(MPPT1) = 2A
V(MPPT2) = 340V - 300V
I(MPPT2) = 4A

Betreft gegevens van 9 oktober, de dag met de hoogste opbrengst sinds ze er wonen en we dus de gegevens hebben. Waardes hebben mij ook al verbaasd, ik denk dat ze 3 strings hebben en 1/3 op een mppt en 2/3 op de andere mppt. Dat gaan we ook anders doen als we ze verplaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door crepsly op 30-01-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:29
crepsly schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:38:

Dan zit je er wel mee dat 1-fase dan al belast wordt met +/- 3kW (kan meer zijn omdat ik niet weet hoe goed deze 5kW panelen nog zijn).
Wat is het vermogen van je omvormer? Meer dan dat zal je systeem al nooit gaan opleveren.
Dan komt het totaal met de 3 fase omvormer van de nieuwe panelen uit op L1=2kW, L2=2kW en L3=5kW. Met een groepszekering van 16A wordt het dan al te veel.
Je zet de oude en de nieuwe omvormer toch niet op dezelfde groep? Je zekert ze beiden toch apart af? Dan kun je dus hoger gaan. Wel even je hoofdzekering in de gaten houden.

Edit: bovendien zullen de omvormers niet op hetzelfde moment hun maximum vermogen leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door thesaxofonist op 30-01-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
thesaxofonist schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Wat is het vermogen van je omvormer? Meer dan dat zal je systeem al nooit gaan opleveren.

[...]

Je zet de oude en de nieuwe omvormer toch niet op dezelfde groep? Je zekert ze beiden toch apart af? Dan kun je dus hoger gaan. Wel even je hoofdzekering in de gaten houden.
Edit: net even gebeld om nog na te checken hoe het zit en het zit anders. De huidige omvormer is met een aparte kabel verbonden met de meterkast in het huis. In het bijgebouw zit nog een groepenkast op 3 fase aangesloten, met een grondkabel. Deze is echter in de woning niet afgezekerd, dit zal nog wel gedaan worden met een 20A automaat, dus dan blijft er 16A over voor de eindgroepen in het bijgebouw. En dan moet het inderdaad gewoon passen met een 3-fase omvormer. Omdat ze op andere groepen zitten, bedankt!

[ Voor 36% gewijzigd door crepsly op 30-01-2022 12:08 ]

Pagina: 1