Graag advies: wel of geen vloerverwarming installeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aupie007
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-10-2022
Hallo iedereen,

Een tijdje terug is het me gelukt om een woning aan te kopen en mijn vriendin en ik overwegen om vloerverwarming beneden te laten installeren. Dit vooral met het oog op duurzaamheid. Als het goed is zou je minder hoeven stoken en met vloerverwarming zou je op een later moment van CV-ketel naar warmtepomp kunnen overstappen, eveneens een prettig idee. Toch twijfel ik of vloerverwarming een verstandige investering zou zijn. Ik hoor graag jullie advies! In eerste instantie zou het gaan om vloerverwarming beneden (woonkamer/keuken), waarbij deze dan als hoofdverwarming dient. Daarbovenop komt een PVC vloer.

Het betreft een woning van bouwjaar 1981. De huidige bewoonster heeft vorig jaar vloerisolatie laten aanleggen vanuit de kruipruimte (PIF isolatiefolie) met een Rd-waarde van 3,54 m2K/W. In de gehele woning is dubbel glas aanwezig, beneden is er overal HR++ glas. De spouw is geïsoleerd tijdens de bouw, maar zal dus wat gedateerd zijn. Er schijnt een laag piepschuim in het dak aanwezig te zijn, maar dit zal ook gedateerd zijn.

Op internet lees ik dat voor een goed rendement van de vloerverwarming bodemisolatie met een Rd-waarde > 5.0 aanbevolen is. Maar het voelt niet logisch om de nét geïnstalleerde vloerisolatie te vervangen. Zou investeren in vloerverwarming in dit geval verstandig zijn? Alternatief zou kunnen zijn om nog even te wachten met vloerverwarming en eerst een expert te laten kijken, maar het liefst zou ik - als ik voldoende overtuigd ben - het willen laten installeren voordat ik er ga wonen.

Zijn er hier mensen die in een vergelijkbare situatie zitten en ervaringen willen delen? Verder zijn tips en adviezen welkom!

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
vloerisolatie hoef je toch niet te vervangen? Je kan het altijd (meestal) wat opdikken om de gewenste Rd waarde te bekomen. Goed isoleren is altijd een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:02
Je hebt het al gekocht? Ik zou vragen wat het energieverbruik was afgelopen jaar. Geeft een indicatie hoe goed het werkelijk is geïsoleerd.

Wat is je 10 jaarplan? Wat is de huidige staat van de vloer? Wat voor een vloer is het? Wellicht kan je het nazomeren.

Als je er maar 7 jaar gaat wonen en de bestaande vloer vind je mooi en gaat 7 jaar mee. Dan zou ik het niet doen. Maar als de vloer toch op de schop gaat en je kan het betalen, dan zou ik het wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De energie vraag van de ruimteblijft exact het zelfde je zal dus niets zuiniger stoken.. eerder minder zuinig als je stookt met een cv en bv dag en nacht verlaging toepast door de traagheid van de vloer stook je dan extra en omdat de delta T met de kruipruimte/grond groter gaat worden zal je ook meer warmte verliezen.

Een Cv ketel is zuinig als de Retour laag genoeg is de Aanvoer is niet zo heel belangrijk bij een wp is het juist zo dat die zuinig is als de Aanvoer temp zo laag mogelijk is en daar heb je veel afgifte voor nodig en dus is VVW zeker handig en dan dus "zuiniger" maar veder is het met name een comfort ding als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vvw is inderdaad alleen meer comfort, ligt er een beetje aan welke vloer er ligt, hout zal wel gaan maar tegels is erg koud aan je voeten en moet je op sloffen gaan lopen binnen of dikke sokken, met vvw hoeft dat niet.

Verder voor de warmtepomp wel handig als je die van plan bent te kopen in de toekomst maar houd daar dan ook gelijk rekening mee door korte groepen te maken en meer groepen i.p.v lange en slechts een paar.
Ook slang dikte min 16 maar liever 18 mm dik en 10cm hart op hart.

Mocht je gaan verkopen is het ook een stukje meerwaarde aan je pand.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aupie007
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-10-2022
Dank voor de reacties!
MBvB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:15:
Je hebt het al gekocht? Ik zou vragen wat het energieverbruik was afgelopen jaar. Geeft een indicatie hoe goed het werkelijk is geïsoleerd.

Wat is je 10 jaarplan? Wat is de huidige staat van de vloer? Wat voor een vloer is het? Wellicht kan je het nazomeren.

Als je er maar 7 jaar gaat wonen en de bestaande vloer vind je mooi en gaat 7 jaar mee. Dan zou ik het niet doen. Maar als de vloer toch op de schop gaat en je kan het betalen, dan zou ik het wel doen.
Klopt, de woning is al aangekocht. De bedoeling is om er zeker 10 jaar (en misschien wel langer) te wonen. De huidige vloer is een mix van laminaat en gietvloer, niet helemaal onze smaak, dus deze gaan we sowieso vervangen voordat we erin trekken. Wat bedoel je precies met nazomeren?
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:32:
De energie vraag van de ruimteblijft exact het zelfde je zal dus niets zuiniger stoken.. eerder minder zuinig als je stookt met een cv en bv dag en nacht verlaging toepast door de traagheid van de vloer stook je dan extra en omdat de delta T met de kruipruimte/grond groter gaat worden zal je ook meer warmte verliezen.

Een Cv ketel is zuinig als de Retour laag genoeg is de Aanvoer is niet zo heel belangrijk bij een wp is het juist zo dat die zuinig is als de Aanvoer temp zo laag mogelijk is en daar heb je veel afgifte voor nodig en dus is VVW zeker handig en dan dus "zuiniger" maar veder is het met name een comfort ding als je dat wil.
Is de energievraag hetzelfde ja? Ik lees dat bij vloerverwarming de warmte gelijkmatiger verdeeld wordt en daarnaast hoeft het water minder opgewarmd te worden, wat in theorie zuiniger zou moeten zijn. Temperatuurverschil met de kruipruimte heb je natuurlijk wel, maar dat geldt met radiatoren ook toch? Lastig punt vind ik dat de op internet aanbevolen Rd-waarde van vloerisolatie voor vloerverwarming > 5.0 moet zijn. Ik begrijp hoe hoger, hoe beter, maar is een Rd-waarde van 3,54 dan niet goed genoeg? Nogmaals, ook met radiatoren zal je warmteverlies naar de kruipruimte hebben, lijkt me?
Rol-Co schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:43:
Vvw is inderdaad alleen meer comfort, ligt er een beetje aan welke vloer er ligt, hout zal wel gaan maar tegels is erg koud aan je voeten en moet je op sloffen gaan lopen binnen of dikke sokken, met vvw hoeft dat niet.

Verder voor de warmtepomp wel handig als je die van plan bent te kopen in de toekomst maar houd daar dan ook gelijk rekening mee door korte groepen te maken en meer groepen i.p.v lange en slechts een paar.
Ook slang dikte min 16 maar liever 18 mm dik en 10cm hart op hart.

Mocht je gaan verkopen is het ook een stukje meerwaarde aan je pand.
Goed punt! Als ik het laat installeren dan is dit ook met de bedoeling om er de hoofdverwarming van te maken, dus inderdaad voldoende dikte van de slangen en goede hart-op-hart maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aupie007 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:32:

Is de energievraag hetzelfde ja? Ik lees dat bij vloerverwarming de warmte gelijkmatiger verdeeld wordt en daarnaast hoeft het water minder opgewarmd te worden, wat in theorie zuiniger zou moeten zijn. Temperatuurverschil met de kruipruimte heb je natuurlijk wel, maar dat geldt met radiatoren ook toch? Lastig punt vind ik dat de op internet aanbevolen Rd-waarde van vloerisolatie voor vloerverwarming > 5.0 moet zijn. Ik begrijp hoe hoger, hoe beter, maar is een Rd-waarde van 3,54 dan niet goed genoeg? Nogmaals, ook met radiatoren zal je warmteverlies naar de kruipruimte hebben, lijkt me?
Wat geeft meer verlies richting de kruipruimte? Een vloer die 18 graden is of een vloer die eigenlijk ook radiator is en 25-30 graden is? ;) vandaar dat die relatief hoge isolatiewaarde wordt aanbevolen.
Een lagere aanvoertemp is alleen gunstiger met een wp een gasketel geeft daar niet om, daar is het de retour temp die het rendement bepaald. Het is echt onzin dat dit zuiniger zou zijn. (extreme even buiten beschouwing gelaten, water van 90 graden in een radiator naast een een steens muur geeft ook wel wat extra verlies, maar dan door de muur.) De enige reden dat het zuiniger zou kunnen zijn is als de bewoner het een pretigere warmte vindt en daarom de thermostaat een graadje lager zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als de ketel erg ver terug kan moduleren kan het misschien ook wel zuinig zijn maar vaak wordt de verdeler niet aangepakt en die heeft liever 50-70 graden water. Als je een gesloten verdeler monteert en de ketel op max 40 graden kan zetten zou het misschien iets verdienen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Los van mogelijke besparingen is een vloerverwarming ook enorm aangenaam, mits op de juiste wijze aangelegd. Pijpen dicht op elkaar, temperatuur van het water niet te hoog.
Bij vloerverwarming is het niet echt zinvol om "nachtverlaging" toe te passen. de tijd (en energie) die nodig is om de boel weet op te warmen (zeker wanneer je isolatie niet geweldig is) is kostbaarder dan "gewoon dezelfde temperatuur" te laten staan.
Voor het gebruik van een warmtepomp (in de toekomst) is een lage watertemperatuur belangrijk en dat kan eigenlijk alleen in combinatie met zeer goede isolatie en ventilatie (WTW installatie)

Je kan dus overwegen vloerverwarming aan te leggen, maar nog niet te gebruiken als hoofdverwarming.
Isoleren moet je altijd doen in combinatie met een goed ventilatie plan
Pagina: 1