Foto's huidige situatie
:strip_exif()/f/image/vSjr13ejDG5CtyKWsfFwlDc3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cQy33fPrpXiEvVfevYXWryFD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WNF6ZE4CiGGZNLpfGqqm6Z61.jpg?f=fotoalbum_large)
Soladin600 met drie Sharp panelen van 180Wp.
Beschikbare (dak)ruimte
Huidige houtconstructie. 449 breed bij 110 diep.Schaduw
In het vroege voor- en late najaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
Huidig PVbekabeling richting garage. Daar hangt de Soladin op een gesplitste dedicated groep t.b.v. twee sets panelen. Andere set is 2480Wp echter piekt zelden vanwege lage hoek.Budget en doel
Zo efficiënt mogelijk indelen van beschikbare ruimte.De tuin zelf ligt op het noorden, het dak van de woning op zuid zit volledig in de schaduw door platanen. Deze set staat op het diepste punt van de tuin richting het zuiden.
Al uitgezocht
Het liefst plaats ik vier panelen van plusminus 325Wp elk op een Van der Valk ValkBox 3. Echter weet ik nog niet of deze strak tegen elkaar kunnen zonder te grote tussenruimte. Deze constructie wil ik weer vastschroeven op het hout. Precies zoals in de huidige situatie.Edit: volgens mij is dit geen optie omdat de panelen in portrait stand komen om er vier kwijt te kunnen.
Daarnaast is het misschien interessant om meer Wp te plaatsen ter efficiënte werking van de APS omvormer.
Graag maak ik gebruik van een APS omvormer waarop de vier panelen een eigen mppt krijgen. 230V is beschikbaar achterin de tuin, echter niet op een eigen groep. Is dat echt een dingetje? Extra bekabeling trekken vanuit de huidige pv aansluiting in de garage is wel een lastig klusje.
Bij aansluiting op PV groep met de APS kom ik met 1200Wp uit op de max van een 16A groep. De andere set piekt echter zelden vanwege zee lage hellingshoek.
De oude set is misschien nog leuk voor marktplaats..
Graag jullie advies over het type paneel, bevestiging en welke APS omvormer ik het beste kan nemen.
Ik ben zeer beperkt in beschikbaar oppervlak richting oost/west en zuid. Vandaar dat ik optimaal van deze ruimte gebruik wil maken.
Alvast hartelijk dank!
[ Voor 19% gewijzigd door Trebbors op 01-02-2022 10:09 ]