Lekstroom bij uitgeschakeld apparaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-04 16:10
Heeft een apparaat dat uitstaat ook een lekstroom?

Sinds gisteren slaat de aardlekschakelaar random uit.

Ik dacht dat het de koelkast in onze schuur was, want als ik de stekker in het stopcontact deed klapte direct de aardlekschakelaar uit. Dus stekker er uit...maar na 10 minuten weer.

Grondkabel naar schuur losgekoppeld (om alle vochtige buiten situaties uit te sluiten).

Nog steeds..soms 5 minuten, soms 30 minuten, soms een kwartiertje...maar de aardlekschakelaar blijft er uit klappen.

Alle lasdozen in huis bekeken..geen vocht..

Apparaten loskoppelen, probleem blijft..tot dat ik bij de vaatwasser kwam. Deze stond niet aan dus ik dacht dat daar het probleem niet in kon zitten. Stekker er uit... probleem weg. Dus toch!

Vaatwasser opengemaakt, geen vocht te zien.

Kan een apparaat dat uit staat toch een lekstroom veroorzaken?

Mijn aardlek is wel een beetje " wiebelig" ouder type en erg gevoelig voor onweer en er hangen 4 groepen achter.

Wie weet het antwoord op de lekstroom?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Ja, dat kan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Tot aan de schakelaar heb je 220V in het apparaat, dus ja het kan.
geen vocht te zien.
ook geen corrosie?

Zeker in een ouder huis kan het een optelsom van lekstromen zijn. Hoe oud is de aardlekschakelaar zelf?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja want je vaatwasser heeft een soft start en gebruikt dus ALTIJD stroom.

De EMC/EMI filters in de vaatwasser veroorzaken en te groot lek.

Edit: Welke aardlek schiet eruit die van 30 of 300mA?

ps. jullie weten dat je eigenlijk elke maand je aardlek zou moet testen door op de knop te drukken ;) ja niemand doet dat zoals elke keer je een grote wijziging doet aan je installatie een herkeuring doet.

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 29-01-2022 10:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ja het kan, maar het kan ook aan je bedrading liggen, of een defecte aardlekschakelaar. Beste advies wat ik kan geven is om een elektricien in te schakelen als het afkoppelen van apparaten niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als de aardlek er vaak spontaan uit gaat kan dat komen omdat je al een wat hogere lek hebt. Meten is weten.
Ik heb een stekker gemaakt waar ik van de beide polen een weerstand van 22K naar aarde heb gemaakt. Zo loopt er 10mA en mag de aardlek niet aanspreken (die is 30mA). Doet ie dat wel schakel dan slechts 1 groep in en herhaal. Zo vind je welke groep lekt maar nog net de aardlek niet doet springen. Dit lijkt op de testknop op de aardlekschakelaar. Die laat juist een stroom net groter dan 30mA lopen om te testen.
Gaat het mis op elke groep dan is de aardlek zelf verdacht.
Wat ook kan is dat je echt een heel oude aardlek schakelaar hebt die alleen geschikt is voor gloeilampen. Vandaag de dag zitten er veel schakelende voedingen op het net waar de oude aardlek niet zo goed mee overweg kan. Onweer is geen reden voor aardlek om te springen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
Tens schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:36:
Tot aan de schakelaar heb je 220V in het apparaat, dus ja het kan.

[...]

ook geen corrosie?

Zeker in een ouder huis kan het een optelsom van lekstromen zijn. Hoe oud is de aardlekschakelaar zelf?
Nee ook geen corrosie.

De aardlekschakelaar is uit 1986, denk ik. Bouwjaar van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
xah5kiDe schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:15:
Als de aardlek er vaak spontaan uit gaat kan dat komen omdat je al een wat hogere lek hebt. Meten is weten.
Ik heb een stekker gemaakt waar ik van de beide polen een weerstand van 22K naar aarde heb gemaakt. Zo loopt er 10mA en mag de aardlek niet aanspreken (die is 30mA). Doet ie dat wel schakel dan slechts 1 groep in en herhaal. Zo vind je welke groep lekt maar nog net de aardlek niet doet springen. Dit lijkt op de testknop op de aardlekschakelaar. Die laat juist een stroom net groter dan 30mA lopen om te testen.
Gaat het mis op elke groep dan is de aardlek zelf verdacht.
Wat ook kan is dat je echt een heel oude aardlek schakelaar hebt die alleen geschikt is voor gloeilampen. Vandaag de dag zitten er veel schakelende voedingen op het net waar de oude aardlek niet zo goed mee overweg kan. Onweer is geen reden voor aardlek om te springen.
Ik ga alle automaten vervangen voor aardlekautomaten, dan worden de eventuele lekstromen verdeeld. Dan heb ik alles weer up to date...spullenboel is van 1986.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
Damic schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:36:
Ja want je vaatwasser heeft een soft start en gebruikt dus ALTIJD stroom.

De EMC/EMI filters in de vaatwasser veroorzaken en te groot lek.

Edit: Welke aardlek schiet eruit die van 30 of 300mA?

ps. jullie weten dat je eigenlijk elke maand je aardlek zou moet testen door op de knop te drukken ;) ja niemand doet dat zoals elke keer je een grote wijziging doet aan je installatie een herkeuring doet.
De 30mA schakelaar, ik heb er maar één die ook gelijk dienst doet als hoofdschakelaar.

Morgen komen er 4 aardlekautomaten en een nieuwe hoofdschakelaar binnen. De boel even lekker opfrissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
Bedankt allemaal voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is een dure bedoening.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Och valt wel mee als het alleen materiaal en geen arbeidsloon is (zelf doen).

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
xah5kiDe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Och valt wel mee als het alleen materiaal en geen arbeidsloon is (zelf doen).
Valt idd mee en was ook gewoon nodig. Boel is verouderd en mijn huisinstallatie en het oplaadpunt van mijn auto (al aangesloten op eigen aardlekautomaaat) was niet met een handeling af te schakelen.

Maat van me is installateur, dus betaal inkoop en geen BTW. Verder kan ik t zelf, ooit MTS installatietechniek gedaan..en ik laat m'n maat het stuk voor de hoofdschakelaar spanningsloos maken. Veiligheid eerst.

Hoop dat dit het oplost.

Wel raar dat dit tijden goed is gegaan en nu oppopt? Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou gokken op een slechte condenstor in de netfilter.
Redelijke kans dat het omdraaien van de stekker het probleem 'oplost'.

Netfilter vervangen is niet zo heel lastig of duur.

Het is zo dat oudere aardlekschakelaars gevoeliger worden en dus sneller uitvallen, maar er hoort eigenlijk geen lekstroom te zijn...

Ook een move naar HHW, daar past dit denk ik beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Netfilters bevatten safety class Y capacteiten. Als die stuk gaan, gaan ze open. Dit zorgt nooit voor extra lek. Elk apparaat mag maximaal 0.25mA lekken. Pas als je 60 apparaten aansluit kom je op de grens waar de aardlek zou kunnen aanspringen door het grote aantal netfilters. Zoveel stopcontacten zitten er niet eens op je groep.
Je vaatwasser heeft een defect. Het is te vinden door stap voor stap componenten los te halen. Bij voorbeeld de pomp, het verwarming element. Het is al eerder genoemd, maar steker omdraaien kan echt helpen. Een relais van de pomp schakelt namelijk maar 1 draad af. De andere blijft direct verbonden met de motor. Die kan dus prima onder stroom staan als alles uit staat.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
Hoppa, vandaag alles vervangen. Er gelijk ook maar een 4 polige hoofdschakelaar in gezet, dit voor het geval er PV op het dak komt of er een inductie kookplaat moet komen. Meterkast lag toch open.

Maar goed, willekeurig afschakelen van aardlek probleem nu verleden tijd.

Stekkers er op dezelfde manier weer in gedaan, ook die van de vaatwasser. De boel blijft aan.

😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 21:37
Dan had je waarschijnlijk een probleem door opgetelde lekstromen waarbij de vaatwasser net de laatste druppel was.

Of er zat daadwerkelijk een lekstroom in de vaatwasser, maar een en ander is sindsdien opgedroogd en dit is nu weer weg.

Of je nieuwe aardlekautomaat is defect. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1978
Xander schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:58:
Dan had je waarschijnlijk een probleem door opgetelde lekstromen waarbij de vaatwasser net de laatste druppel was.

Of er zat daadwerkelijk een lekstroom in de vaatwasser, maar een en ander is sindsdien opgedroogd en dit is nu weer weg.

Of je nieuwe aardlekautomaat is defect. ;)
Alles werkt nog steeds prima, ook de vaatwasser al een paar keer laten draaien.

Ik ben blij😂
Pagina: 1