Serre of uitbouw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-05 19:07
Dag allen,

Wij overwegen een uitbouw aan de achterkant van onze 2 onder 1 kap. We hebben nu 120 uitbouw en zouden daar wellicht nog wel 240 bij aan willen zetten. We hangen een beetje op een serre of een echte uitbouw, waarbij ik momenteel eerder richting een serre neig zodat je zoiets krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyn1GGZis7Xy-tTPFwttCxbqhrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqGHTTWhjFqWURduu9hFLGeM.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn aanname is dat t lekker veel licht brengt, een factor 3 goedkoper is dan een uitbouw. Kosten bespaar ik enigszins door zelf de fundering af te graven. Vloerverwarming is gewoon door te leggen. Ik ben echter wel nieuwsgierig wat hier de overwegingen zijn om het een dan wel het ander te kiezen. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat het minder goed isoleert. En je kunt niks meer aan die muur hangen.

Zijn er mensen die voor een zelfde keuze hebben gestaan en voor het een dan wel het ander hebben gekozen? Wat waren de voors en tegens? Hoe groot heb je je keuken gemaakt? Wat was je kwijt?

Aanvulling: tuin op het zuid-oosten. In de zomer van 08:00 tot 13:00 zon op de achtergevel.

[ Voor 16% gewijzigd door MagniArtistique op 29-01-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andere overweging: inkijk (achterburen) en warmte (zon). Beiden goed te managen met een extern zonnescherm maar daarmee haal je dus ook je voordeel "licht" weg?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hou in je plannen rekening met de koudeval van het glazen dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:58:
Hou in je plannen rekening met de koudeval van het glazen dak.
Zou het doorleggen van de vloerverwarming dat niet voorkomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:57
Serre als je die niet afsluit van de rest van de kamer zoals je voorbeeld foto:
+ zeer veel licht in huis
+ lekker genieten van uitzicht, moet je wel fijn uitzicht hebben

- stuk minder goed geïsoleerd, zelfs met triple glas ten opzichte van 'vaste bouw' anno 2022
- grote kans dat het dak van de bestaande 'uitbouw' rust op de achtergevel. Dit dak zal dan constructief opnieuw opgebouwd moeten worden met steun op de zijwanden.
- Serre op het zuiden = vanaf april tm september eigenlijk te warm in huis. Op het noorden is van september tot april een koud tochtgat (al valt dat mee met triple glas, maar zal toch merkbaar frisser zijn dan je 'voorkamer'.
- als je achterburen hebt met zicht op je achtergevel fors minder privacy. Deels op te lossen met een matglazen dak, zodat er van boven geen inkijk meer is. Maar dat is wel weer extra duur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 21:47
Ik heb zo'n serre aan mijn vorige woning laten bouwen. Voordelen zijn meer licht en ruimte. Vooral in de tussenseizoenen (lente en herfst) vond ik het een prettige ruimte om te zitten. In de winter zat ik er minder. Ik weet eigenlijk niet waarom. Aan de temperatuur heeft het niet gelegen, want er zat vloerverwarming en een radiator in.

Maaaar .... in de zomer was het er niet prettig. De serre lag op het zuiden en het werd er veel te warm. Hij was weliswaar goed geisoleerd, maar door de grote glasoppervlakken werd het er toch echt te warm. Ik had geen zonwering aan de buitenzijde, wel gordijnen aan de binnenzijde. Die waren in de zomer continu dicht (weg voordeel van extra licht), maar dat hielp niet echt.

Wat ik echt vervelend vond was dat de warmte vervolgens de hele woning introk. We werkten allebei overdag en er stonden dan geen ramen (wijd) open. Als we eind van de middag thuiskwamen was het overal (te) warm. Ook de bovenverdieping. Wij hadden altijd een koel huis (met koele slaapkamers). Dat vonden we lekker slapen. Maar sinds de serre er stond was het zomers onaangenaam warm in de slaapkamers (maar eigenlijk ook de rest van de woning).

Samengevat: heel lekker in de lente en herfst. Dan hadden we gratis licht en warmte. Maar in de zomer was het niets. Ik heb er altijd spijt van gehad.

Aanvulling: er zat een dakraam in de serre. Dat stond in de zomer altijd open. Later heb ik nog een temperatuurgestuurde ventilator ingebouwd. De warme lucht werd dus geforceerd naar buiten geblazen. Maar dat hielp allemaal niet veel.

[ Voor 7% gewijzigd door thesaxofonist op 29-01-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MagniArtistique schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:13:
[...]

je verlies oppervalk is nogal groot. serres zijn meestal niet voor niets afsluitbaar van de isolatieschil . daarnaast is het verlies oppervlak exact waar je het niet wil hebben (recht boven je)

Dit is een prima voorbeeld waarbij je een keuze maakt tussen mooier en handiger.

Dus koud in de winter/ warm in de zomer vs mooier ;) e.e.a. aan nadelen zijn deels weg te nemen, maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een extra kring vloerverwarming dat weg neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:12
De richting van de tuin van TS is in mijn ogen wel een belangrijk punt. Met een tuin op het zuiden lijkt het me sowieso snel te warm.

Wij hebben/hadden het ook in overweging als alternatief voor een uitbouw en hebben een tuin op het noorden. Maar het warmteverlies ten opzichte van een normaal dak houdt ons toch wel tegen om voor de serre optie te kiezen, ook al is die misschien goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
D-e-n schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:22:
De richting van de tuin van TS is in mijn ogen wel een belangrijk punt. Met een tuin op het zuiden lijkt het me sowieso snel te warm.

Wij hebben/hadden het ook in overweging als alternatief voor een uitbouw en hebben een tuin op het noorden. Maar het warmteverlies ten opzichte van een normaal dak houdt ons toch wel tegen om voor de serre optie te kiezen, ook al is die misschien goedkoper.
Tuin staan op het zuid oosten. Van 08:00 tot ongeveer 13:00 staat ie op de achtergevel. Daarna draait ie langs de garage heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Wij hebben een serre geplaatst door de vorige bewoners met een ligging op het oosten en daar is het in de zomer niet te harden met temperaturen van boven de 40 graden.
Zodra bruintje weer iets ruimer in zijn vel zit is dat de eerst volgende verbouwing,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
D.deJong schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:06:
Wij hebben een serre geplaatst door de vorige bewoners met een ligging op het oosten en daar is het in de zomer niet te harden met temperaturen van boven de 40 graden.
Zodra bruintje weer iets ruimer in zijn vel zit is dat de eerst volgende verbouwing,
Op het oosten pak je toch enkel in de ochtend zon? Gaat dat zo hard ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
MagniArtistique schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:16:
[...]

Op het oosten pak je toch enkel in de ochtend zon? Gaat dat zo hard ja?
Van de vroege ochtend tot één uur of 12 in de middag is lang genoeg om dit soort temp te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 11:12
Onze woning heeft een serre pal op het zuiden. Serre is ongeveer 15 jaar geleden geplaatst door vorige bewoners. Temperaturen kunnen in de zomer oplopen tot boven de 50 graden, echt niet te harden. In de ochtend heel leuk tot het na 12 uur is, daarna loop je weg van de warmte.

Maar zoals anderen al zeiden, in het voor- en najaar wel heel leuk en aangenaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:01
Wij hebben de door de vorige bewoners geplaatste serre net omgebouwd naar een uitbouw met een echt dak. In de zomer is een serre veel te warm, in de winter te koud.
Bij een beetje wind of regen kan de zonnewering niet uit en zit je met je ogen te knijpen omdat het licht zo fel is.
Beste verbouwing ooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MagniArtistique schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Ik zou eerder kijken naar tripple glas, dat isoleert zo goed dat er amper nog kou doorheen komt. Je wilt liever zo min mogelijk kou binnen dan dat je het met vloerverwarming gaat compenseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:55
Ook wij zijn een aantal jaren geleden naar een huis gaan kijken met serre uitbouw, dat was in april o.i.d. en die dag scheen de zon, het was loeiheet daar binnen.

Wij hebben zelf nu gekozen voor een uitbouw ( ook zonder lichtkoepels want we hebben toch een tuin op het zuiden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@MagniArtistique hoe ziet je huidige achterwand/deur enzv eruit ? hoe diep is je tuin ?

Een serre/uitbouw voegt waarde toe, maar kan ook je huis minder aantrekkelijk maken omdat je minder tuin overhoud .. dus praten met een lokale makelaar kan je wellicht wat wijzer maken.

Daarnaast is regen op glas ook niet altijd fijn + de extra warmte en schoonmaken van het glas + bovengelegen verdiepingen (ramen wassen).. dat zijn zaken om zeker niet te vergeten.
+ extra stook kosten.

Wellicht dat je eerst een schuifpui of 4-seizoensdeur(en) kan plaatsen en bv een goedkope(re) serre plaatst .. al dan niet met een kachel oid erin ..

Op dit moment zijn prijzen enorm hoog, 1,5x tot 2x dan paar jaar geleden, ik zou zelf echt 10x nadenken of je die ruimte nodig hebt en zo ja .. wat ga je ermee doen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
@vso de achterpui bestaat nu uit openslaande tuindeuren en een groot plafondhoog raam van ruim een meter breed.

Een onverwarmde serre is geen optie want we willen er echt leefruimte voor terug (woonkeuken).
Maar ik begrijp inmiddels dat dat met een tuin gesitueerd op een gedeeltelijk zuiden niet helemaal prettig is. Nu zou ik een uitbouw ook niet erg vinden, maar zoals je aangeeft wordt de tuin dan wat klein (die gaat dan van 55 naar 45m2) daar waar je bij een serre dat tuin in huis gevoel creëert.

De ruimte zou pure luxe zijn, er is absoluut geen noodzaak. Maar met een uitbouw ga je al snel richting de 80.000 euro volgens mij. Dan kan ik hypotheek technisch beter nog even een nieuwbouwproject afwachten.

[ Voor 40% gewijzigd door MagniArtistique op 31-01-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb een serre over nagenoeg de volle breedte van de woning en er eigenlijk alleen maar plezier van. Ik heb voor de benedenverdieping (woonkeuken, zithoek, TV-hoek in één grote ruimte) wel airco, dat scheelt in de zomer enorm. Zonder airco is het in hoogzomer knetterheet met zo veel glas, ook al is het warmtewerend. Met alleen vloerverwarming vind ik de koudeval ontzettend meevallen (lees: niet), maar dat komt ook omdat we een gordijn over de volle breedte hebben, en plisségordijnen bij elke ruit in het dak.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:57
Tsurany schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Ik zou eerder kijken naar tripple glas, dat isoleert zo goed dat er amper nog kou doorheen komt. Je wilt liever zo min mogelijk kou binnen dan dat je het met vloerverwarming gaat compenseren.
Het beste triple glas heeft een U-waarde van 0,4. Daarmee is de isolatiewaarde gelijk aan de muurisolatie van een 30 jaar oud huis. Een isolatiewaarde die anno 2022 ver weg staat van wat we 'zeer goed geïsoleerd' noemen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ivow85 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Het beste triple glas heeft een U-waarde van 0,4. Daarmee is de isolatiewaarde gelijk aan de muurisolatie van een 30 jaar oud huis. Een isolatiewaarde die anno 2022 ver weg staat van wat we 'zeer goed geïsoleerd' noemen.
Goed genoeg om echte koudeval te voorkomen, natuurlijk niet te vergelijken met een goed gebouwde muur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou vooral bedacht zijn op de hitte in de zomer dus goede externe zonnewering lijkt mij een absolute must!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 16:56
Zoals hierboven vaker gezegd, zomers kan een serre op het zuiden warm worden. En wees erop bedacht dat een serre vroeg of laat altijd gaat lekken, nu hang dat lekker natuurlijk samen met degene die het gebouwd heeft, maar vaak is het snel neerzetten, slechte fundering, huis blijft staan serre zakt (langzaam) weg.
Er is natuurlijk ook nog een voordeel aan een uitbouw, je kan er dan een balkonconstructie van maken, maar meestal wordt niet gedaan, ik zou er persoonlijk ook voor kiezen om lichtkoepels in de uitbouw te plaatsen. En maak de lichtkoepels wel ventilerend in verband met de temperatuur. Grootse nadeel van de uitbouw (zeker nu) zijn de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Admiral Freebee schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:04:
Ik zou vooral bedacht zijn op de hitte in de zomer dus goede externe zonnewering lijkt mij een absolute must!
Of een mooie airco, net zo duur maar houd het huis echt koel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:44
Lekkages, verzakkingen, koud in de winter, temperaturen boven de 40, 50 graden, ik weet niet wat ik lees en herken deze problemen niet.

Ik heb zelf al jaren een serre. 6 meter breed, 18m2 dakopp, hr++ glas, ligging ZZO.
Snel warm in het voor- en najaar, heerlijk in de winter. Ik geniet van de herftse buien/najaarstormen en sneeuw op het dak blijft speciaal. Ik zou niet anders meer willen.

In de zomer zal het inderdaad warmer worden, dus een zonnescherm is een absolute must. In de hittegolf van 2020 heeft de kamertemperatuur op 28 graden gepiekt (mijn zolder was warmer).
De 5 a 10 dagen per jaar dat het heet is, is het inderdaad niet lekker en behelpen (zoals in 2020). Maar dat weegt (voor mij) niet op tegen de 355+ dagen dat ik er wel blij mee ben. En een airco lost ook dit probleem op.

Ben je al eens langs een serrebouwer met een serrepark geweest? Dat geeft toch een beter beeld van wat mogeljk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
jan390 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:08:
Lekkages, verzakkingen, koud in de winter, temperaturen boven de 40, 50 graden, ik weet niet wat ik lees en herken deze problemen niet.

Ik heb zelf al jaren een serre. 6 meter breed, 18m2 dakopp, hr++ glas, ligging ZZO.
Snel warm in het voor- en najaar, heerlijk in de winter. Ik geniet van de herftse buien/najaarstormen en sneeuw op het dak blijft speciaal. Ik zou niet anders meer willen.

In de zomer zal het inderdaad warmer worden, dus een zonnescherm is een absolute must. In de hittegolf van 2020 heeft de kamertemperatuur op 28 graden gepiekt (mijn zolder was warmer).
De 5 a 10 dagen per jaar dat het heet is, is het inderdaad niet lekker en behelpen (zoals in 2020). Maar dat weegt (voor mij) niet op tegen de 355+ dagen dat ik er wel blij mee ben. En een airco lost ook dit probleem op.

Ben je al eens langs een serrebouwer met een serrepark geweest? Dat geeft toch een beter beeld van wat mogeljk is.
Nee nog niet, vrij recente overweging en valt of staat ook een beetje met de optiegunning van een komende maand te vergeven nieuwbouwproject hier om de hoek. Ook dan overwegen we een serre, maar dan op het noorden.

Waar heb je die airco staan dat ie ook je keuken verkoeld? En hoe heb je die een beetje ‘mooi’ weggewerkt?

Hier plaatst iedereen m op de overloop, maar of je de keuken daar mee kunt koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:44
MagniArtistique schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:23:
[...]

Nee nog niet, vrij recente overweging en valt of staat ook een beetje met de optiegunning van een komende maand te vergeven nieuwbouwproject hier om de hoek. Ook dan overwegen we een serre, maar dan op het noorden.

Waar heb je die airco staan dat ie ook je keuken verkoeld? En hoe heb je die een beetje ‘mooi’ weggewerkt?

Hier plaatst iedereen m op de overloop, maar of je de keuken daar mee kunt koelen?
In 2021 heb ik pas airco's laten installeren. Beneden hangt hij in de woonkamer aan de zijmuur en n kan de hele verdieping koelen. Split unit, dus niet echt mooi. Vanwege de waardeloze 2021 zomer heb ik hem nog niet aangehad om te koelen. Ik wacht nog op de eerstvolgende hittegolf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Ik heb een serre van 3 meter diep over de breedte van de achterzijde (5m) en vind het een onding. Ja, de hoeveelheid daglicht is fijn maar daar houdt het voor mij op.

In de zomer is het er te warm, in de winter te koud.
De bovenramen zijn na schoonmaak binnen 2 weken weer smerig door bladeren en vogels.
Je kan je ramen en dakgoot van de bovenverdieping niet bereiken.
Om nog te zwijgen over de lekkages en de tocht langs de schuifpui.

Een en ander is te wijten aan hoe de vorige bewoners het ding hebben laten bouwen. Maar ik zou een uitbouw met dubbel openslaande deuren en lichtstraat kiezen.
Zo gek veel scheelt het naar mijn idee niet in geld wat je dak kost bespaar je op de hoeveelheid duur glas.

Een serre oogt fijn, een uitbouw is dat ook daadwerkelijk. Vind ik.

[ Voor 47% gewijzigd door frickY op 31-01-2022 18:49 ]

Pagina: 1