Toon posts:

Passief gekoelde server

Pagina: 1
Acties:

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
Ik was gisteren wat aan het rond googlen, en kwam dit tegen:
https://www.thomas-krenn....systems/les/les-cube.html

Lijkt me eigenlijk best wel een leuk ding, de prijs vind ik ook nog wel ok, het is alleen wel opvallend dat je hier geen enkele review van kan vinden. Iemand toevallig ervaring met deze pc’tjes?

(Ben op zoek naar een zuinig en stil servertje om wat dockertjes op te draaien)

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zuinig & stil komt/gaat met budget. Ik zie overigens niet precies in waarom je een CPU uit 2017 nu nog wil gaan aanschaffen om daar "enige jaren" iets mee te doen. Docker is overigens een vrij breed begrip; ik lees geen requirements aan (totaal) RAM, storage, connectivity, etc.

Maar, hardop gedacht: je kan een NAS gebruiken (bijvooooorbeeeeeld een Synology 720+) of een Intel NUC / Gigabyte BRIX (en die ombouwen in een fanless case) maar als je voldoende centen hebt, is zelfs een MonsterLabo (case + inhoud) fanless te krijgen en, met wat tuning, ook "redelijk zuinig".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:04
MAX3400 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:40:
Zuinig & stil komt/gaat met budget.
Elke fanless mini pc met een externe voeding is zuinig en stil. Neem je een brix of nuc, dan betaal je ook een beetje voor de marketing en de plastic behuizing met fan die je weggooit omdat je er een aparte behuizing omheen zet. Met de huidige prijzen van de nucs/ brics ben je al gauw met aparte behuizing 600 euro kwijt zonder geheugen en ssd.

Dan is dit veel goedkoper. Zuinig, stil en een fatsoenlijke i5 processor

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is best een heel oud processortje ondertussen (7th gen). Mijn ervaring met passief is eigenlijk voornamelijk industriële automatisering. Daar is oude meuk vrij gewoon, immers, proven technology. Het spul kost ongeveer even veel als wat modern spul kost, en het prijsverschil (het is immers oude meuk) komt eigenlijk vooral uit de koeling, passiviteit, en niche.

Het zijn verder:

- Zelfs in 7th gen oude/trage dingen (low volt CPU's, 2 cores, HT, lage boost)
- Eigenlijk gewoon NUC's
- Minder I/O (USB2, weinig poorten, maar soms wel een rechtstreekse seriële poort
- Weinig CPU cache, laptop-latency SODIMM's die niet naar XMP profiel gaan maar binnen JEDEC/Intel spec blijven

Geinig voor wat dockertjes, maar duur voor de performance - ondanks dat er niet veel koeling nodig is, betaal je juist voor de niche passief. En dat is eigenlijk bij dit soort computertjes meer om te voorkomen dat er stof in komt, dan om het stil te hebben. Als het headless moet draaien, dan is het niet erg om het wat verderop te zetten, niet?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:44
Ik heb 2 NUCjes 7i7 draaien (proxmox) en heb ook een tijd met het idee gespeeld om deze passief te koelen.

De realiteit is echter dat mijn load zo laag is dat de ventilator amper/niet hoorbaar is. Het energieverbruik van de ventilatoren ga ik niet terug verdienen met een andere case.

Afhankelijk van je use-case kun je ook naar een Raspberry of Odroid kijken? Prima passief te koelen en goedkoper dan een NUC.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

aljooge schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Dan is dit veel goedkoper. Zuinig, stil en een fatsoenlijke i5 processor
Je hebt niet doorgeklikt?

Basis-model: 349
I5 erin? +39
8GB RAM erin? +38
Any SSD? +75 (op site of PW of V&A)

Oh ja, 500+ Euro give or take... Voor dat geld kan je vast vergelijkbare / betere performance vinden in een tweedehands NUC (7th gen) of desnoods een m-ITX gebaseerd op een Celeron Gold / i3-10 / 4600G.

Nogal makkelijk om te roepen "Met de huidige prijzen van de nucs/ brics" want we zijn inderdaad 4 jaar verder van 7th gen naar nu :)

[Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 29-01-2022 11:52]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:55

Umbrah

The Incredible MapMan

En dan is er nog altijd het concept: WAT voor i5. Een 7th gen i5 met een 15W TDP is een heel ander beestje dan zelfs een 10th gen 45W TDP i5...

Het is dat ze op zijn maar voor die performance zou ik eerder m'n geld vasthouden en een paar pi's neerzetten (ware het niet dat ze op zijn...) -- ook passief, en performance/€ zal het vrij gelijkwaardig zijn (hoewel ik daar even over moet rekenen).

• aljooge
MAX3400 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Je hebt niet doorgeklikt?

Basis-model: 349
I5 erin? +39
8GB RAM erin? +38
Any SSD? +75 (op site of PW of V&A)

Oh ja, 500+ Euro give or take... Voor dat geld kan je vast vergelijkbare / betere performance vinden in een tweedehands NUC (7th gen) of desnoods een m-ITX gebaseerd op een Celeron Gold / i3-10 / 4600G.

Nogal makkelijk om te roepen "Met de huidige prijzen van de nucs/ brics" want we zijn inderdaad 4 jaar verder van 7th gen naar nu :)
je rekent niet goed. Een i5 van deze mini pc kost je 388 euro. een 8i5 nuc kost 416. Aparte behuizing voor de nuc ongeveer 120 euro maakt 536 euro. Bij beide moet je nog een ssd en geheugen kopen.

• aljooge
Umbrah schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:54:
En dan is er nog altijd het concept: WAT voor i5. Een 7th gen i5 met een 15W TDP is een heel ander beestje dan zelfs een 10th gen 45W TDP i5...

Het is dat ze op zijn maar voor die performance zou ik eerder m'n geld vasthouden en een paar pi's neerzetten (ware het niet dat ze op zijn...) -- ook passief, en performance/€ zal het vrij gelijkwaardig zijn (hoewel ik daar even over moet rekenen).
Dat is het probleem van nu, er is allemaal niet aan te komen. Je moet het doen met de prijzige mini pcs en daaruit een keuze maken en dan is deze mini pc qua prijs kwaliteit met deze chip tekorten niet zo slecht.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 19:50

NeHoX

Gamer + PV

Is stil de requirement? Of onhoorbaar? Of nauwelijks hoorbaar?

Er zijn genoeg systemen die je vanaf een meter door omgevingsgeluid niet (meer) hoort en dat maakt het een stuk makkelijker en waarschijnlijk goedkoper om samen te stellen voor die paar docker containertjes.

23x330Wp op NNO 8gr hellingshoek. Totaal 7590Wp

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Volgens mij is er niet meer dan een handjevol fabrieken in China waar ze deze apparaten maken, technisch zitten ze netjes in elkaar en per definitie draaien ze altijd met een oudere generatie processor (want ze gaan pas de nieuwere generatie verkopen op exact de dag dat Intel alweer de volgende generatie publiek aankondigt). Of dit apparaat geschikt is voor je, valt of staat met je requirements.

Is het een probleem dat je niet de nieuwste generatie CPU hebt? We komen net uit een periode van 10+ jaar dat er nauwelijks progressie op CPU gebied was, dus het lijkt me van niet. Maar als je virtuele machines wilt gaan draaien, dan heeft zo'n fysiek klein systeem waarschijnlijk niet genoeg opties voor geheugen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee