Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 19:39
Heeft iemand meer kennis/technische gegevens van deze: https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html . We hebben nu een vloerverwarming CV ketel op gas en ik wil de optie "hybride" inbouwen en zelf sturen naar gelang opbrengst PV-installatie.

Het basis idee zou zijn om zo'n elektrische doorstromer mee in het circuit van de vloerverwarming te steken. Als de PV-installatie veel opbrengt - en het is nodig om bij te verwarmen - gaat de doorstromer aan en merkt de "echte" ketel dat het water warm genoeg is en niet hoeft aan te springen.

Op elektrisch vlak ben ik ondertussen zo ver dat ik alle P1 waardes kan uitlezen en als voorwaarde kan gebruiken om bijv. een shelly plug al dan niet aan te schakelen. Ook heb ik een OpenTherm ESP8266 die kan mee kijken wat de (gas)ketel doet. Dus ik denk dat ik wel wat opties heb om zo'n doorstromer aan te sturen. Ik wil nu dus een manier vinden om een CV doorstromer mee in het circuit te krijgen.
  • Als ik een datasheet van de doorstromer in de link kan vinden ben ik al ver denk ik
  • Is dit ook een pomp of gewoon een ~"buis" met een elektrische weerstand in die water kan verwarmen
  • Weet iemand hoe zo'n doorstromer ruwweg stuurt? 2000W/0W in bursts? Of kan je die ook gradueel 250W~500W~750W~1000W tot max vermogen laten bij geven (als de zonnepanelen niet zo heel veel geven)
  • Hoe wordt zoiets low level aangestuurd? Schakelkast thermostaat of schakelkast flowmeter? Dat zegt me niet meteen iets meer.
  • Zijn er misschien alternatieven op deze doorstromer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom zou je, je beperken tot enkel
CV?

Zon en cv behoefte zijn vaak uitzonderlijke situaties. De hoeveelheid zonnige dagen waren deze maand zeer zeldzaam.

Ik maak gebruik van een buffervat met hygiëne spiraal en dat gaat volautomatisch met een vrij programeerbare EZ3 controller van TA.
Niet de standaard aton nemen. Met de EZ3 meer aansluitmogelijkheden zoals druktransmitters.

Traploos regelbaar.
https://heizungsshop.at/r...-stufenlos-regelbar?c=195
https://heizungsshop.at/r...giezaehler?number=0240207
https://heizungsshop.at/r...trol-monitoring-interface
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRc97TbZPrk2sSlSNYfkMvcFFdg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEYho831VCIxrX61GbVsIUGA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TVXPzSvQbvVI4VDnl45Yi3zcEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvgiUbHpbixHOI3oAmfJUUay.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransWillems
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb een 3 KW doorstroomverwarmer merk ECONO tussen mijn CV installatie gezet. Paralel er tussen gezet met een losse pomp en terugslagklep. Losse thermostaat voor 40 euro gekocht die hem kan schakelen. Draait nu twee maanden op de stroom die ik teveel heb van mijn zonnepanelen (salderen) en heb alleen in januari al bijna 200m3 gas minder verbruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 14:29
Je moet wel een erg ongunstig energiecontract hebben wil een CV doorstromer in gebruik goedkoper zijn dan gas stoken met een CV ketel.

Een doorstroomverwarmer heeft zo`n 8 kWh nodig om 1 m3 gas te vervangen. (als je ketel goed is en lage aanvoertemperatuur heeft is het eerder 9 kWh)

Ik heb bijvoorbeeld een terugleververgoeding van ruim 60 cent per kWh voor de periode november 2022 tot eind juni 2023. Voor mij zou het break even point dat een doorstromer goedkoper is liggen bij wanneer gas duurder is dan 8 x 0.60 euro = 4.80 euro per m3 gas.

Momenteel is het beste teruglevertarief 0.286676 euro per kWh bij Samenom. Omslagpunt waar stoken met een doorstromer goedkoper is wordt dan wanneer gas duurder is dan 8 x 0.286676 euro / kWh = 2.29 euro per m3 gas.

Gas heb je voor 1.45 euro per m3 als je onder het prijsplafond valt. En het hoeft niet van dezelfde energieleverancier als waar je stroom van hebt, sommige energieleveranciers hebben nu contracten voor tarieven onder het prijsplafond.

Dan heb ik het nog niet over het terugverdienen van de benodigde onderdelen. (is geen rib uit je lijf)

En wat betreft het milieu. Om die kWh's in de winter op te wekken staat er ergens een gascentrale electriciteit te maken met 40% efficientie. Dus als je 200 m3 gas vervangt door 1600 kWh electriciteit heeft die gascentrale daarvoor 500 m3 gas nodig gehad.

Wat mij betreft is de conclusie dat je je tijd en moeite beter kunt steken in overstappen naar een energieleverancier met een goed teruglevertarief. Of koop een goede warmtepomp of goede airco (4x efficienter dan een CV doorstromer).

Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 04-03-2023 19:28 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

FransWillems schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:06:Ik heb een 3 KW doorstroomverwarmer .......Draait nu twee maanden op de stroom die ik teveel heb van mijn zonnepanelen (salderen) en heb alleen in januari al bijna 200m3 gas minder verbruikt.
Wat jammer dat het salderen af gaan bouwen en je toch weer creatiever dan dit moeten worden, dat lijkt me niet zo moeilijk om deze korte termijn actie te verbeteren via andere technologie.

En ik sluit me ook hier bij aan:
busscherski schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:27:
En wat betreft het milieu. Om die kWh's in de winter op te wekken staat er ergens een gascentrale electriciteit te maken met 40% efficientie. Dus als je 200 m3 gas vervangt door 1600 kWh electriciteit heeft die gascentrale daarvoor 500 m3 gas nodig gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 04-03-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransWillems
busscherski schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:27:
Je moet wel een erg ongunstig energiecontract hebben wil een CV doorstromer in gebruik goedkoper zijn dan gas stoken met een CV ketel.

Een doorstroomverwarmer heeft zo`n 8 kWh nodig om 1 m3 gas te vervangen. (als je ketel goed is en lage aanvoertemperatuur heeft is het eerder 9 kWh)

Ik heb bijvoorbeeld een terugleververgoeding van ruim 60 cent per kWh voor de periode november 2022 tot eind juni 2023. Voor mij zou het break even point dat een doorstromer goedkoper is liggen bij wanneer gas duurder is dan 8 x 0.60 euro = 4.80 euro per m3 gas.

Momenteel is het beste teruglevertarief 0.286676 euro per kWh bij Samenom. Omslagpunt waar stoken met een doorstromer goedkoper is wordt dan wanneer gas duurder is dan 8 x 0.286676 euro / kWh = 2.29 euro per m3 gas.

Gas heb je voor 1.45 euro per m3 als je onder het prijsplafond valt. En het hoeft niet van dezelfde energieleverancier als waar je stroom van hebt, sommige energieleveranciers hebben nu contracten voor tarieven onder het prijsplafond.

Dan heb ik het nog niet over het terugverdienen van de benodigde onderdelen. (is geen rib uit je lijf)

Wat mij betreft is de conclusie dat je je tijd en moeite beter kunt steken in overstappen naar een energieleverancier met een goed teruglevertarief. Of koop een goede warmtepomp of goede airco (4x efficienter dan een CV doorstromer).

Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Na 2025 geef ik je (bijna) helemaal gelijk.
Ik heb nu dusdanig veel overcappaciteit met mijn zonnepanelen dat ik die stoom in de doorstroomverwarmer gebruik. Dus onder aan de streep kost mij dit tot 2025 geen geld.

Als ik goed is heb ik 100% groene stroom van mijn energie leverancier dus dat gas verbruik zou dan niet op moeten gaan?

Overstappen naar de maatschappijen die jij schetst is geen optie tot einde van saldering termijn (november) omdat ik anders netjes een eindafrekening krijg die veel te hoog gaat uitvallen voor me als ik dat voor het eind van de zomer ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
FransWillems schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Na 2025 geef ik je (bijna) helemaal gelijk.
Ik heb nu dusdanig veel overcappaciteit met mijn zonnepanelen dat ik die stoom in de doorstroomverwarmer gebruik. Dus onder aan de streep kost mij dit tot 2025 geen geld.

Als ik goed is heb ik 100% groene stroom van mijn energie leverancier dus dat gas verbruik zou dan niet op moeten gaan?

Overstappen naar de maatschappijen die jij schetst is geen optie tot einde van saldering termijn (november) omdat ik anders netjes een eindafrekening krijg die veel te hoog gaat uitvallen voor me als ik dat voor het eind van de zomer ga doen.
Het kost je misschien geen geld maar had je geld op kunnen leveren als je het gewoon verkocht had en gas had gebruikt voor de verwarming.

1600kWh x 50ct terugleververgoeding = 800 euro
200m3 x 150ct variable gastarief = 300 euro

Je ogenschijnlijk goede oplossing kost je dus 500 euro + aanschafwaarde. Zo slim is dat dus niet

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 06-03-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransWillems
Sethro schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Het kost je misschien geen geld maar had je geld op kunnen leveren als je het gewoon verkocht had en gas had gebruikt voor de verwarming.

1600kWh x 50ct terugleververgoeding = 800 euro
200m3 x 150ct variable gastarief = 300 euro

Je ogenschijnlijk goede oplossing kost je dus 500 euro + aanschafwaarde. Zo slim is dat dus niet
1600 x 0.05 = 80 euro Dat is wat we terug krijgen bij Essent.. dus leuk die 800 euro maar dat geld niet voor mij... (moet je overstappen is dan wellicht de volgende reactie.. dat gaat pas in november wanneer de eindafrekening op de mat valt, anders foppen ze je met de salderingsregeling ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:26
Groene stroom certificaten zijn niet relevant op maatschappelijk niveau.

Elke kWh die je inefficiënt door de de doorstromer trekt maakt dat er ergens een fossiele centrale gas geeft. Want iemand anders kan jouw zonnestroom niet afnemen.
We hebben bijna altijd een tekort aan duurzame stroom… zeker op de tijden dat de meeste mensen tijd hebben om onder de douche te staan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 14:29
@FransWillems
Overstappen is inderdaad pas verstandig zodra je meterstand weer gelijk staat met begin van de contractperiode. Afgelopen jaar waren er uitzonderingen met overstappen naar een nieuw contract met hogere terugleververgoeding dan de kWh prijs van het oude contract, dat is helaas niet meer zo.

Je hebt een flink PV overschot, dus zou je al veel eerder dan november kunnen overstappen toch?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1