Heeft iemand meer kennis/technische gegevens van deze: https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html . We hebben nu een vloerverwarming CV ketel op gas en ik wil de optie "hybride" inbouwen en zelf sturen naar gelang opbrengst PV-installatie.
Het basis idee zou zijn om zo'n elektrische doorstromer mee in het circuit van de vloerverwarming te steken. Als de PV-installatie veel opbrengt - en het is nodig om bij te verwarmen - gaat de doorstromer aan en merkt de "echte" ketel dat het water warm genoeg is en niet hoeft aan te springen.
Op elektrisch vlak ben ik ondertussen zo ver dat ik alle P1 waardes kan uitlezen en als voorwaarde kan gebruiken om bijv. een shelly plug al dan niet aan te schakelen. Ook heb ik een OpenTherm ESP8266 die kan mee kijken wat de (gas)ketel doet. Dus ik denk dat ik wel wat opties heb om zo'n doorstromer aan te sturen. Ik wil nu dus een manier vinden om een CV doorstromer mee in het circuit te krijgen.
Het basis idee zou zijn om zo'n elektrische doorstromer mee in het circuit van de vloerverwarming te steken. Als de PV-installatie veel opbrengt - en het is nodig om bij te verwarmen - gaat de doorstromer aan en merkt de "echte" ketel dat het water warm genoeg is en niet hoeft aan te springen.
Op elektrisch vlak ben ik ondertussen zo ver dat ik alle P1 waardes kan uitlezen en als voorwaarde kan gebruiken om bijv. een shelly plug al dan niet aan te schakelen. Ook heb ik een OpenTherm ESP8266 die kan mee kijken wat de (gas)ketel doet. Dus ik denk dat ik wel wat opties heb om zo'n doorstromer aan te sturen. Ik wil nu dus een manier vinden om een CV doorstromer mee in het circuit te krijgen.
- Als ik een datasheet van de doorstromer in de link kan vinden ben ik al ver denk ik
- Is dit ook een pomp of gewoon een ~"buis" met een elektrische weerstand in die water kan verwarmen
- Weet iemand hoe zo'n doorstromer ruwweg stuurt? 2000W/0W in bursts? Of kan je die ook gradueel 250W~500W~750W~1000W tot max vermogen laten bij geven (als de zonnepanelen niet zo heel veel geven)
- Hoe wordt zoiets low level aangestuurd? Schakelkast thermostaat of schakelkast flowmeter? Dat zegt me niet meteen iets meer.
- Zijn er misschien alternatieven op deze doorstromer?