Toon posts:

Vermogen verwarming appartement 2004

Pagina: 1
Acties:

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:20

mvh

State Governor

Topicstarter
Wij willen de vergeelde, vuile radiatoren uit ons 'nieuwe' appartement vervangen (bj 2004, tussenwoning, zowel links/rechts als boven/beneden buren).

Volgens verschillende calculators kom ik met een woonkamer van ca. 5,5 x 10 x 2,5 m (137,5 m3) uit op een vermogen van 8,5-9,5 kW. Maar dat lijkt me vrij veel. Op dit moment hangen er 3 radiatoren:
- 400x800 T21
- 400x1800 T21
- 400x1400 T21
Totaal vermogen van dit soort paneelradiatoren is ca. 3,8 kW bij 75/65/20 graden.

De 'enige' manier om richting die 10 kW te komen is volgens mij met convectoren van type 15/16 die net iets groter zijn. Met een set Jaga Strada convectoren type 15, hoogte 500 ipv 400, kom ik dan op 7,2 kW.

Maar vergeleken met de huidige situatie lijkt me dat wat overdreven. Bovendien heb ik laatst de CV ingesteld op 60 graden CV temperatuur (met 75 graden vond ik de radiatoren loeiheet, ben net 5 jaar vloerverwarming gewend), en daarmee houden we het ook warm.

Kan het zijn dat deze internet-berekeningen, die uitgaan van 77W/m3, veel te hoog zijn ingeschat? Of zijn deze sinds de jaren '00 ingehaald door isolatie?

[Voor 0% gewijzigd door mvh op 29-01-2022 12:55. Reden: a word]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:43
Ik zou inderdaad eerst een blik werpen op hoeveel isolatie je hebt.
Met je huidige verwarmingen, is het warm genoeg? Dan zal 4kW voldoende zijn. Het feit dat rondom je verwarmd wordt speelt daar ook een belangrijke rol in.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13
Denk dat je de koevlaas formule hier ook kunt toepassen: gasverbruik *8/1650. Die formule gebruik je om te bepalen welk vermogen in KW je warmtepomp nodig heeft om bij -10 je huis warm te stoken, maar kan je ook doortrekken naar je radiatorvermogen.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het is net als met CV ketels. Zijn meestal ook veel te groot. Dat maximale vermogen is ook alleen maar nodig om het bad snel vol te laten lopen.
Je kunt kijken wat je het mooist vind. Liefst zo groot mogelijk zodat je ook met lage temperaturen kunt stoken (T33?)
Uiteindelijk kun je het vermogen nog verhogen door de temperatuur van het water juist op heel koude dagen wat te verhogen ook al is dat slecht voor het rendement. Iets wat je modulerende thermostaat op zich ook doet mits jij niet een maximum temperatuur oplegd.
Ook kun je radiator ventilatoren toevoegen. Dat verhoogd je vermogen ook waardoor je minder of kleinere radiatoren kunt kiezen.

Theo

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Bedankt voor de tips! @xah5kiDe Ik zat te kijken naar T22 IPV 21, had er nog niet aan gedacht dat ik met T33 nog lager kan. Maar denk dat dat vrij lomp wordt ook omdat de vensterbanken smal zijn en de radiatoren maar 40 cm hoog.

@_JGC_ dan heb ik wel een jaarverbruik nodig, beetje lastig als we er net wonen. Ik kan misschien vergelijken met de vorige woning, want beide woningen hebben in december/januari (eind december verhuisd, dus redelijk vergelijkbaar) ca 100m3 verbruikt.

Vorig jaar oude woning was 920m3 = 4,4 kW dus dan zal 10 kW voor een woonkamer alleen inderdaad veel te veel zijn.

[Voor 48% gewijzigd door mvh op 31-01-2022 09:19]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13
@mvh Als je ze vervangt zou ik gewoon over de volle breedte van de vensterbank gaan en dan T22 radiatoren. Evt ophogen naar 50 als dat kan, anders 40 aanhouden (je moet nog wel 10cm ruimte voor luchtstroming overhouden onder en boven).

T33 kan je overwegen, maar zoals je zegt steekt dat waarschijnlijk voorbij je vensterbanken. Heb het hier ook wel overwogen, maar om die reden doe ik het niet. Voordeel van voorbij de vensterbank steken is overigens wel dat mocht je koudeval van ramen/roosters hebben, dat je meteen een muur van warmte hebt die dat tegengaat.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Belangrijk is hoe groot je ramen zijn en of het HR of HR+ etc glas is nu. En je moet weten waar de koude wind het meest op staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

mvh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:10:
@_JGC_ dan heb ik wel een jaarverbruik nodig, beetje lastig als we er net wonen. Ik kan misschien vergelijken met de vorige woning, want beide woningen hebben in december/januari (eind december verhuisd, dus redelijk vergelijkbaar) ca 100m3 verbruikt.

Vorig jaar oude woning was 920m3 = 4,4 kW dus dan zal 10 kW voor een woonkamer alleen inderdaad veel te veel zijn.
Je kunt rekenen met graaddagen. Vul je meterstanden eens in op https://www.mindergas.nl.
Stel na een week blijkt dat je 0.5m3/graaddag nodig hebt.
Het aantal gewogen graaddagen van een dag is (Tkamer-Tbuiten)*1.1. Ga even uit van +20C binnen en -10C buiten, dan is dat 33.
33*0.5=16.5m3 maximaal per dag. Dat is ongeveer 16.5*8.5=140kWh/dag. Stook je 16 uur per dag dan heb je 140/16=8.8kW totaal vermogen nodig voor je gehele huis (dus niet alleen je kamer). Ik heb een redelijk geïsoleerd huis en gebruik 0.3m3/graaddag.
Als je je jaarverbruik al weet dan kun je gelijk dat verbruik delen door het aantal graaddagen gerapporteerd per jaar. Voor mij was dat in 2021 in de Bilt 3226.
Bekeken vanuit de 920m3 van je vorige woning zou dat neerkomen op 920/3226=0.285 m3/graaddag. Per dag maximaal 0.285*33*8.5=80kWh. Dat weer door 16 uur gedeeld geeft 5kW. Wel moet dit gasverbruik alleen voor verwarmen van je huis zijn. Koken/douchen moet er nog vanaf getrokken worden.

[Voor 21% gewijzigd door xah5kiDe op 31-01-2022 13:24]

Theo

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Ik weet voldoende, bedankt! @xah5kiDe Inderdaad moet warm water er nog af, bovendien zou die 5 kW dan voor het hele huis, niet alleen in de woonkamer zijn.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Die tabellen waarin ze X watt per m3 adviseren, stammen uit 1980 ofzo. Toen de eerste generatie dubbelglas en 5cm isolatie in de muur nog bestempeld werd als '(zeer) goed geïsoleerd).
En zelfs toen al waren die tabellen aan de veilige kant. Want opgesteld door de fabrikanten/importeurs van radiatoren en cv-ketels. Die partijen verkopen liever een maatje groter dan echt nodig is. Want dat levert meer omzet en 200% zekerheid dat de klant niet achteraf gaat klagen dat de installatie niet genoeg warmte levert.

Het zal mij niet verbazen dat je met een modern tussen appartement (dus boven+onder+links+rechts) genoeg hebt aan minder dan 15W/m³.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee