Vage streep op beide monitoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Goedenavond tweakers,

Een maat van me heeft een nieuwe pc aangeschaft en na het aansluiten van een 2e monitor krijgt hij een vertekende streep door eerst het ene monitor en nu in beide.

Ik heb onderstaande foto geupload en was benieuwd of er wellicht forum gebruikers zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Hebben het stroom er al af gehad, beide monitoren los gekoppeld en één voor één aangesloten maar de streep blijft op het scherm.

Het gekke is dat de pc na het installeren deze streep niet had en eerst kwam op het 2e monitor. Deze streep ging weg na het uit doen van de monitor om vervolgens niet veel later terug te komen op beide monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_P5iU3HGL12vIiGNI_DtH0Yr84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S3hF8J9REOCiMpquktjruar.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat er iemand een oplossing weet voor dit probleem.

Videokaart betreft een radeon 6600xt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kabel van GPU naar scherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Beide middels hdmi of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Darkbullet schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:51:
Beide middels hdmi of bedoel je iets anders?
Misschien is er iets mis met de kabels. Het is puur uitsluiten dat iets het is. Andere kabels, andere GPU, GPU in een andere PC. Stapje voor stapje alles uitsluiten, waarbij de kabel een makkelijke stap is. Wat doet Displayport bijvoorbeeld ?

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 28-01-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 19:19

InFamous

excommunicado

Type monitor en GPU?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kijk ook eens naar verschillende verversingssnelheden. Waar staan de schermen op en wat doet een stapje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Ik ben nu niet daar ben er vanmiddag weer dan ga ik even wat dingetjes proberen. Ik ben zojuist ook even wat dieper in Google gedoken en kwam screen tearing tegen als mogelijk probleem.

Het oude scherm is een 65hz en het nieuwe een 165hz. Is het aannemelijk dat dit mogelijk het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Is dat een 4k scherm?

In ieder geval beide schermen op zelfde Hz zetten om te testen. Zou ook een driver bug kunnen zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 19:19

InFamous

excommunicado

Nogmaals welke GPU en welke Monitor?

Een kennis van mij had dit door het gebruik van G-sync. Maar daarbij klopte de kleuren op de andere helft ook niet.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
Het rechterdeel van het scherm is een aantal pixels verschoven naar onder ten opzichte van het linkerdeel. Het linkerdeel staat goed, het rechterdeel niet. Je ziet ook een horizontale strook met 'niets' boven het rechterdeel.

De verticale scheiding ligt zo te zien precies in het midden van het scherm.

Ik herken dit alleen van mijn ultrawide monitor waarop ik twee inputs heb aangesloten, dus effectief twee schermen in één (picture by picture ofwel PBP). Als in de Windows beeldscherminstellingen de twee monitoren net niet mooi uitgelijnd naast elkaar staan, dan kun je precies dit effect zien. Soort bugje denk ik, want Windows zou de schermen vanzelf moeten uitlijnen en niet enkele pixels ten opzichte van elkaar verschuiven.

Ondanks dat het in deze situatie niet lijkt te gaan om PBP, zou ik toch proberen om in de beeldscherminstellingen de schermen eens heen en weer te slepen om te zien wat het doet. Verder zou ik de verversingssnelheid van beide schermen als test eens verlagen en gelijkstellen aan elkaar. Bijvoorbeeld beide op 60 Hz.
Pagina: 1