Toon posts:

Gigabyte Z370 Aorus probleem met videosignaal na slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 18:17
TLDR; Kan een rot moederbord zorgen voor problemen met het videosignaal die consequent optreden na slaapstand?

Voor een hackintosh pc build een Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5 gekocht (omdat die beproefd goed werkten als hackintosh) en daarna problemen gehad met de Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G die ik erbij gekocht had (ook weer vanwege beproefd hackinosh-materiaal).

Probleem: Video-signaal ging regelmatig op zwart, beeld werd soms.. paarsachtig van kleur of de rgb-lijnen leken wel onderling verschoven. Eerst was het maar af en toe maar het werd steeds erger dus teruggestuurd. Deze problemen traden onregelmatig op maar overigens niet alleen na slaapstand. Nieuwe was niet te krijgen vanwege corona en omdat het intussen ruim een jaar later was, kreeg ik ook nog eens minder geld terug. Had ik dat geweten, had ik hem eerder teruggestuurd :(

Een vrijwel nieuwe, exact dezelfde kaart gevonden in België, maar die gaf precies dezelfde problemen.

Tussendoor moederbord gereset, nieuwste firmware geflasht. Monitor / kabel werken probleemloos met een andere computer. Voeding is geen cheapo maar een Seasonic Prime Titanium Fanless 600W.

Geen videokaart meer te krijgen voor een normaal bedrag inmiddels dus een oude GTX 770 gebruikt.

Dat ging beter maar ook die gaf aan/uit een zwart beeld, maar alleen als de computer eerst in slaapstand had gestaan.

Dacht dat het aan de hackintosh lag omdat het lastig is die 100% goed te krijgen maar het gebeurde óók als ik alleen een aparte SSD met alleen een verse Windows-installatie er op had draaien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat zowel windows als de macos installaties al verschillende keren corrupt zijn geraakt, met ongeveer 9 maanden er tussen, ging ik de machine minder gebruiken omdat ik geen tijd had – en eerlijk gezegd geen zin had om er steeds uren mee bezig te zijn alles opnieuw te installeren.

Daarom had ik er dit keer Ubuntu op gezet, dat installeert relatief snel en makkelijk.

Ook nu trad het zwart-scherm-aan-uit-na-slaapstand-effect weer op, ook met de juiste, officiële gpu-driver. Kortom het gebeurt bij Windows, Mac én Windows.

Inmiddels weer nieuwe firmware dus die weer geflasht.. Geen verschil.

Toen heb ik gewoon heel de videokaart er uitgehaald en rechtstreeks op het mobo aangesloten. Slaapstand (hybernation heet het in de Engelse versie van Ubuntu 20.04.03) / wakker worden getest en… WEER hetzelfde gezeik.

Kortom misschien een domme vraag maar kan dit video-signaal probleem veroorzaakt worden door een rot moederboord?

Beste antwoord (via laptopleon op 31-01-2022 21:07)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Het lijkt op een relatief oud Dell scherm (U3011?) met waarschijnlijk een van de eerste HDMI versies. Deze gaan niet verder dan 1080p, issue van het scherm niet van het bord.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
Moederbord BIOS up to date?

Komt het probleem voor met een DP of HDMI kabel?

Komt het probleem ook voor als je de videokaart eruit haalt en de monitor aansluit op het moederbord?

[Voor 39% gewijzigd door Uszka op 28-01-2022 23:28]

• laptopleon
De BIOS is pas geüpdate naar laatste versie -> geen verschil.

DisplayPort-kabel gebruikt, kan inderdaad nog eens testen met HDMI, maar bij de Vega kaarten maakte het niet uit.

Ja, het gebeurt dus ook wanneer de videokaart er uit is en de DP-kabel aan het moederbord hangt.

• laptopleon
Uszka schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:27:
Komt het probleem voor met een DP of HDMI kabel?
Nu ook getest. Signaal blijft tot nu toe goed via HDMI (en rechtstreeks op moederbord), maar dan gaat de resolutie niet hoger dan 1920 pixels / Full HD. Aangezien dit een WQXGA (2560x1600) monitor is, mis je dan in de breedte 25% van je pixels. Het signaal wordt ook niet geschaald dus je ziet grote zwarte balken aan alle kanten. Ook gaat/blijft bij HDMI heel het scherm op 100% blauw zodra je computer op slaapstand zet.

[Voor 24% gewijzigd door laptopleon op 29-01-2022 16:58. Reden: plaatje ter verduidelijking]

• laptopleon
Het blijkt nog vreemder: Volgens de handleiding van het moederbord gaat de resolutie van de on-board / Intel videokaart tot 4K, zowel via HDMI als via DisplayPort. In werkelijkheid gaat die niet verder dan 2K / Full HD.

Ticket ingediend bij Gigabyte.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Het lijkt op een relatief oud Dell scherm (U3011?) met waarschijnlijk een van de eerste HDMI versies. Deze gaan niet verder dan 1080p, issue van het scherm niet van het bord.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• laptopleon
Het is een – inderdaad al vrij oude (2008) – Dell UltraSharp 3008WFP. Een van de eerste HDMI schermen, zover ik weet.

Na aansluiten op een ander scherm vanmiddag, ook via HDMI gaat de resolutie wel tot 4K dus het lijkt inderdaad aan beperkingen van het scherm te liggen.

Bedankt voor deze opheldering. Kon het al niet begrijpen waarom het met een ander scherm wel lukte via HDMI vanmiddag. |:(

[Voor 16% gewijzigd door laptopleon op 31-01-2022 21:08]

• laptopleon
ECP0WERS schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:15:
Nou we toch bezig zijn: Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van de problemen na slaapstand/hybernation en weer wakker worden??
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee