Waarom stort zo'n trap niet in?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:51

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een nieuwe moderne trap, kom ik af en toe fantastische trappen tegen.
Traditionele, maar ook zeer moderne.

Hieronder een voorbeeld van een trap die ik erg mooi vind.

Maar hoe blijft die trap goed zitten?
Hij zit maar aan 1 zijde vast.
De muurconstructie zal wel het grootste werk doen (al snap ik niet hoe)
De trap lijkt me van hout gemaakt.
Zou er in de houten treden iets van staal zitten?
Anders moet dat toch gaan scheefhangen op een gegeven moment?

Afbeeldingslocatie: https://www.trappendemunster.be/content/2-trappen/1-modern/demunster_09_03.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.trappendemunster.be/content/2-trappen/1-modern/demunster_09_01.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Meestal zitten er massieve stalen liggers in de muur verwerkt inderdaad. Het is niet voor niets een "exclusieve" trap. Daarnaast voldoet hij niet aan de normen zonder leuning (aan de open zijde) begrijp ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwUpk0gXk6jalhbYmGxvOz8brMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jfPsAx9R79yWTzr7jdGaNdVF.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door _eLMo_ op 28-01-2022 21:30 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:31
In de horizontale treden zitten de stalen pennen en doordat deze trap ook nog stootborden heeft steunt hij daar mee af tegen de muur en is hij stevig. De trap met de zwevende glazen treden blijf ik ook bijzonder vinden.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Er zit inderdaad een staalconstructie achter. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/20/61/be/2061be3aab10a68c10fb249ba92556b5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
D.deJong schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:31:
In de horizontale treden zitten de stalen pennen en doordat deze trap ook nog stootborden heeft steunt hij daar mee af tegen de muur en is hij stevig.
Dus juist die verticale stukken geven hem extra steun?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Is in feite een stalen trap aan de muur met houten omlijsting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 00:41
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Die verticale stukken zorgen ervoor dat de trap volledig aan elkaar hangt. Dus elke trede geeft stevigheid aan de rest van de treden als je erop loopt.

Of het een stalen trap is zoals @contrast een foto heeft opgezocht ga ik niet bevestigen. Bij de deur is de deuropening daarvoor te hoog.
Hoogstens is het een stalen wang met daarop maar 1 plaat horizontaal of twee pennen met een diameter van maximaal 2cm.
De dikte van de tredes geeft echt niet meer marge, dus dat staal is niet stevig genoeg voor alles te kunnen dragen maar zorgt voor wel voor een basis.
Doordat elk stootbord en trede aan elkaar gelijmd + gevezen zijn, zorgt ervoor dat de trap 1 stevig geheel wordt.

Maar sowieso is zo'n model niet echt aan te raden, ook al is het fantastische eyecatcher

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 28-01-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bottom line schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:53:

Maar sowieso is zo'n model niet echt aan te raden, ook al is het fantastische eyecatcher
Waarom niet?

(los van het ontbreken van de leuning aan 1 zijde)

[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 28-01-2022 23:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bottom line
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Waarom niet?

(los van het ontbreken van de leuning aan 1 zijde)
Leuning is geen probleem.
Worden trappen genoeg geplaatst zonder leuning.

Doordat de stootborden en treden telkens volledig recht staan (bloktreden)
Hierdoor verlies je automatisch al 5 cm om je voeten op te zetten, en heb je gewoon meer plaats nodig voor je trap wat veel mensen niet voorzien in hun huis.
Die aantrede is wel belangrijk om minstens 22cm te hebben, om aangenaam naar boven/onder te wandelen.

Dan kies je beter voor zo'n model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAG2fBlq-Zub1xwNm-RNZujWvnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EmhQ8x81imoGErjcgPTbr7M6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Helder verhaal @bottom line

Als je een trap met bloktreden hebt, en je aantrede zou de geadviseerde 18 cm zijn, dan zou je dus eigenlijk ook een optrede van 18 cm moeten hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 28-01-2022 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:14:
Helder verhaal @bottom line

Als je een trap met bloktreden hebt, en je aantrede zou de geadviseerde 18 cm zijn, dan zou je dus eigenlijk ook een optrede van 18 cm moeten hebben?
Yes. Alleen heb ik de waardes veranderd.
Ideale aantrede ligt rond de 25cm (lengte van je voeten)
Ideale optrede ligt rond de 18cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bottom line schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Yes. Alleen heb ik de waardes veranderd.
Ideale aantrede ligt rond de 25cm (lengte van je voeten)
Ideale optrede ligt rond de 18cm
Ben je zelf trappenbouwer?

(subvraag, is 'gevezen' geschroefd of met deuvels verbonden?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:59:
[...]

Geschroefd. Vijzen zijn bels voor schroeven.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
[...]

Maybe ;)
Ben met teveel bezig om me trappenbouwer te noemen :')

Geschroefd.
Je ziet in jou foto een paar rondjes zitten, ter hoogte van de treden. Heel lichte verkleuringen, zie je zitten als je goed kijkt. Zijn houten tappen / cilinders (geen idee wat de officiele term is)
Die verbergen de vijzen.
Is het geheel net wat steviger als met deuvels.

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 29-01-2022 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 21:31
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Met de verticale stukken verander je de krachten van afschuif naar trekkrachten, trek is vele malen sterker dan afschuif/ doorbuiging.
Er zit inderdaad waarschijnlijk een hele stalen constructie in de wand en daarover de overschuif treden.
De op en aantrede is erg belangrijk voor en lekker lopende trap dus houd daar goed rekening mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 19:39
Los dat ie er wel zeer mooi uit ziet zou ik hier toch iets minder voor form over function gaan. Er zijn genoeg gebeurtenissen in je leven waardoor een leuning aan de buitenkant van je trap opeens noodzakelijk wordt. Van zeer frequente als kinderen krijgen tot ongevallen waardoor je een paar maanden de trap niet op komt zonder leuning. Veel oudere mensen hebben die ook nodig dus Oma kan de trap niet op bij oppassen (kan een feature zijn ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:12
Ik denk wel dat het een klein aandachtspuntje is dat er altijd wel een klein beetje flex in zo'n trap zit.

Al is het een paar millimeter, je merkt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Wozmro schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:32:
Ik denk wel dat het een klein aandachtspuntje is dat er altijd wel een klein beetje flex in zo'n trap zit.

Vooral je bezetting merkt dat.
Na een tijdje gaat dat onvermijdelijk ook scheuren creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wozmro schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:32:

Komt dat doordat je een vrij lange arm hebt met maar 1 aangrijppunt of hoe werkt zoiets?
Ik zou verwachten dat een stalen constructie vrij stijf te maken is.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
redfox314 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:23:
Los dat ie er wel zeer mooi uit ziet zou ik hier toch iets minder voor form over function gaan. Er zijn genoeg gebeurtenissen in je leven waardoor een leuning aan de buitenkant van je trap opeens noodzakelijk wordt. Van zeer frequente als kinderen krijgen tot ongevallen waardoor je een paar maanden de trap niet op komt zonder leuning. Veel oudere mensen hebben die ook nodig dus Oma kan de trap niet op bij oppassen (kan een feature zijn ook).
Als ik zelf zo'n trap zou maken, zou ik sowieso een leuning aan de muurkant maken.
Die kan best stylish zijn.
Geen leuning is gewoon niet slim.
Ben zelf ook wel eens van de trap gedonderd en kon me na een meter vallen aan de leuning vastgrijpen.
bottom line schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:35:
Na een tijdje gaat dat onvermijdelijk ook scheuren creëren.
Omdat het hout ook in de muur zit?
Of gewoon omdat je elke keer als je de trap oploopt je stalen pennen een beetje gaan veren?
(ook al is het misschien minimaal)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:22
contrast schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:32:

[Afbeelding]
De trap uit de eerste post heeft treden die uit één stuk hout zijn. Zeg maar een dikke plank, en deze trap heeft 'dozen' die van losse plankjes hout gemaakt zijn. Die constructie maakt de treden ook veel dikker, en de trap in de OP is juist erg slank en daardoor elegant.
Hij kan best wel aan de muur zitten met lange pinnen, maar echt helemaal 'leeg gefreesd' zullen de treden niet zo snel zijn denk ik. En hout is ook gewoon ongelofelijk sterk met de juiste verbindingen. Volgens mij is dit ook (tropisch) hardhout, en steviger dan dat bestaat eigenlijk niet.

Edit: Kleine toevoeging: de trap in de OP zal juist met de stootborden aan de muur bevestigd worden. Dan is het een ijzersterke trap. Elke trede wordt dan ondersteund door twee planken van 20cm hoog boven elkaar. Die 'driehoek' kan enorme krachten aan. Dan zijn er ook geen diepe beugels in de trap meer nodig lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door Skynett op 29-01-2022 10:06 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

Bij die trap uit de eerste post zijn de stootborden wel nodig om de trap stevig te houden.
Als je op een trede staat, zullen de 2 treden daarboven en daaronder ook meehelpen om de kracht te verdelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Skynett schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:53:
[...]

De trap uit de eerste post heeft treden die uit één stuk hout zijn. Zeg maar een dikke plank, en deze trap heeft 'dozen' die van losse plankjes hout gemaakt zijn. Die constructie maakt de treden ook veel dikker, en de trap in de OP is juist erg slank en daardoor elegant.
Hij kan best wel aan de muur zitten met lange pinnen, maar echt helemaal 'leeg gefreesd' zullen de treden niet zo snel zijn denk ik. En hout is ook gewoon ongelofelijk sterk met de juiste verbindingen. Volgens mij is dit ook (tropisch) hardhout, en steviger dan dat bestaat eigenlijk niet.
Zou het niet zijn dat ze in de muur een stalen plaat hebben verwerkt waar steeds 2 ronde pennen met bijvoorbeeld Ø 20mm op gelast zijn?
Dan in de planken lange gaten boren en de planken daaroverheen schuiven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@Rzaan Ik heb net mijn post aangepast en wat @Onbekend zegt sluit daar op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Skynett schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:06:
@Rzaan Ik heb net mijn post aangepast en wat @Onbekend zegt sluit daar op aan.
Snap wat jullie bedoelen.
Zo had ik nog niet naar de constructie gekeken.

Hoe zou je kunnen voorkomen dat het stucwerk op een gegeven moment scheurtjes gaat vertonen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:18

TheBorg

Resistance is futile.

contrast schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:32:

[Afbeelding]
Je krijgt een hoop plusjes maar het is gewoon niet waar. Misschien in Amerika waar de huizen van papier zijn gemaakt.

Hier kun je zien hoe het werkt:
https://www.joppestrappen.nl/c-2766205/zwevende-trap/

Zit gewoon met chemische ankers vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Overigens kun je bij de trap uit de TS nog een extra stuk stevigheid krijgen door hem niet alleen aan de muur vast te zetten, maar ook met een extra balk aan de vloer van de begane grond en eerste etage. Dat kun je ook onzichtbaar doen, gezien de aftimmerinfg aldaar hebben ze dat wellicht ook gedaan. Dan ben je voor de stabiliteit niet alleen afhankelijk van hij stevig die balk in de muur zit vastgeschroefd. Sterker nog, je zou hem dan al kunnen plaatsen/belopen zonder vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:39
Wat voor muur heeft TS? Want dat kan wel eens een beperkende factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:25:
Overigens kun je bij de trap uit de TS nog een extra stuk stevigheid krijgen door hem niet alleen aan de muur vast te zetten, maar ook met een extra balk aan de vloer van de begane grond en eerste etage. Dat kun je ook onzichtbaar doen, gezien de aftimmerinfg aldaar hebben ze dat wellicht ook gedaan. Dan ben je voor de stabiliteit niet alleen afhankelijk van hij stevig die balk in de muur zit vastgeschroefd. Sterker nog, je zou hem dan al kunnen plaatsen/belopen zonder vast te zetten.
Bedoel je met die laatste zin dat je zo'n trap zelfs definitief helemaal los van de zijmuur zou kunnen plaatsen?
Dus alleen maar zeer stevig bevestigd aan de vloer beneden en aan de vloer boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Snap wat jullie bedoelen.
Zo had ik nog niet naar de constructie gekeken.

Hoe zou je kunnen voorkomen dat het stucwerk op een gegeven moment scheurtjes gaat vertonen?
Voorkomen dat bewegende delen (de trap) koud tegen iets onbeweegbaars zoals stuc gemonteerd zijn, dat zal direct tegen het beton aan moeten lijkt me. Bij de trap in de OP zal de beweging nog wel mee kunnen vallen, maar echte zwevende treden moet iets kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Bedoel je met die laatste zin dat je zo'n trap zelfs definitief helemaal los van de zijmuur zou kunnen plaatsen?
Dus alleen maar zeer stevig bevestigd aan de vloer beneden en aan de vloer boven?
Of je dat zou willen is sowieso de vraag, want de kant van de muur bestaat wel uit een flink dikke constructie. En die wil je juist liever verstoppen in de muur. Denk aan 2 10x10cm dikwandige kokers op elkaar bijvoorbeeld.

Daarnaast denk ik dat je dan wel teveel trillingen krijgt voor dagelijks gebruik, maar qua draagkracht zou het nog wel kunnen.
Onze trap zit ook alleen onderaan en bovenaan vast, de treden liggen op 2 U-binten van pakweg 15cm hoog. Als je op een bepaald tempo de trap af gaat voel je dat je de boel best wel kan laten resoneren als het ware. Het buigt natuurlijk niet, maar als de treden maar aan 1 kant vast zitten, en jij loopt aan de andere kant, kan ik mij voorstellen dat de boel dan niet massief aanvoelt. Vooral in het midden van de trap, omdat daar de meeste flex in zit. Als hij in de muur zit kun je hem over de hele lengte vastzetten aan de muur, wat hem gewoon veel meer solide maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 29-01-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
_ferry_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Of je dat zou willen is sowieso de vraag, want de kant van de muur bestaat wel uit een flink dikke constructie. En die wil je juist liever verstoppen in de muur. Denk aan 2 10x10cm dikwandige kokers op elkaar bijvoorbeeld.

Daarnaast denk ik dat je dan wel teveel trillingen krijgt voor dagelijks gebruik, maar qua draagkracht zou het nog wel kunnen.
(Onze trap zit ook alleen onderaan en bovenaan vast, de treden liggen op 2 U-binten van pakweg 13cm hoog. Als je op een bepaald tempo de trap af gaat voel je dat je de boel best wel kan laten resoneren als het ware. Het buigt natuurlijk niet, maar als ze maar aan 1 kant vast zitten kan ik mij voorstellen dat de boel dan niet massief aanvoelt.)
De hefboom van een hele (halve) traplengte met 13cm hoogte is veel meer dan die van één trede breed die door 40cm hoogte gedragen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@_ferry_

Ik dacht even dat je zoiets bedoelde, maar dan van hout gemaakt.
Als dat zou kunnen, zou het helemaal mooi zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.so-garden.com/2020-tm_thickbox_default/escalier-en-acier-corten.jpg

[ Voor 108% gewijzigd door Rzaan op 29-01-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51

reaL_G

G

TheBorg schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Je krijgt een hoop plusjes maar het is gewoon niet waar. Misschien in Amerika waar de huizen van papier zijn gemaakt.

zijn voorbeeld is ook gewoon een mogelijke oplossing.

ook in nederland bouwen we huizen van hout en papier, chemisch anker in metalstud of hsb is beetje onzinnig.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Laatst online: 25-04 14:17
Als je dit toch zou overwegen om een strakke trap te hebben, kan je ook overwegen om de optrede weg te laten. Dat is pas echt strak, zoek maar eens naar foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De zogenaamde zwevende trap, bedoel je @Galactic ?

Maar dat vind ik dus niet zo mooi.
Juist de optrede toegevoegd zoals een harmonica vind ik mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Ja, want er is maar één manier waarop dit gemaakt kan worden? Het ging hier om het principe. Er zijn genoeg manieren op dit op te lossen. Bij een simpele Ytong of hsb binnenwand lukt het bijvoorbeeld niet met chemische ankers. En meestal is het gewoon goedkoper om complete staalconstructie neer te zetten en af te werken. Minder foutgevoelig en minder arbeid op de bouwplaats. Dus wat jij beweert klopt gewoonweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Het brengt me wel allemaal op een idee.

Stel ik laat 2 trapbalken lassen zoals ze hieronder op de foto staan (maar dan zonder de uitstekende rand)

Die bevestig ik boven op de verdiepingsvloer heel stevig en beneden ook.

Dan leg ik er geen planken bovenop, maar ik neem een dikkere plank en frees daar 2 gleuven in, zodat ze precies over de metalen profielen passen.
Steeds een plank horizontaal en dan weer eentje verticaal.
De stalen constructie verdwijnt dan in de planken.

De onderzijde en achterzijde van de planken werk ik af met een dunne laag.

Dan zou ik geen bevestiging in de muur hebben en maakt het ook niet uit waarvan de muur gemaakt is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/281885/files/312291812/642x642x3/trapbalk-5-treden-van-gegalvaniseerd-staal-voor-tu.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Rzaan op 29-01-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:39
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:52:
@_ferry_

Ik dacht even dat je zoiets bedoelde, maar dan van hout gemaakt.
Als dat zou kunnen, zou het helemaal mooi zijn.

[Afbeelding]
In hout gaat dat sowieso niet lukken. Het zou zijn alsof je een plank van drie meter hebt.

Edit:
Dat staal wat je hierboven suggereert wordt veel te dik vrees ik.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 29-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:10:
Het brengt me wel allemaal op een idee.

Stel ik laat 2 trapbalken lassen zoals ze hieronder op de foto staan (maar dan zonder de uitstekende rand)

Die bevestig ik boven op de verdiepingsvloer heel stevig en beneden ook.

Dan leg ik er geen planken bovenop, maar ik neem een dikkere plank en frees daar 2 gleuven in, zodat ze precies over de metalen profielen passen.
Steeds een plank horizontaal en dan weer eentje verticaal.
De stalen constructie verdwijnt dan in de planken.

De onderzijde en achterzijde van de planken werk ik af met een dunne laag.

Dan zou ik geen bevestiging in de muur hebben en maakt het ook niet uit waarvan de muur gemaakt is.

[Afbeelding]
Let op dat als je meer dan 5 treden wilt, het staal natuurlijk wel zwaarder moet worden.

En je hout moet goed bevestigd zijn, opleggen via 1 cm is niet zoveel.

[ Voor 3% gewijzigd door verjager op 29-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
verjager schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Let op dat als je meer dan 5 treden wilt, het staal natuurlijk wel zwaarder moet worden.

En je hout moet goed bevestigd zijn, opleggen via 1 cm is niet zoveel.
Ik zou ook 3 (of misschien wel 4) van die trapconstructies kunnen laten lassen.
Dan verdeel je de kracht meer en zou wellicht 20 x 20 x 2 stalen koker voldoende zijn.

Of anders 30 x 30 x 3 en dan 4 stuks.

Als je dan planken neemt van 50 of 60 mm heb je nog genoeg vlees over.

Edit: De trapbalken waar ik het plaatje van geleend heb, zijn 40 x 40, maar dan gebruik je er maar 2.
Ze gaan wel maximaal tot 5 treden zoals ik kan vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 29-01-2022 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Ik zou ook 3 (of misschien wel 4) van die trapconstructies kunnen laten lassen.
Dan verdeel je de kracht meer en zou wellicht 20 x 20 x 2 stalen koker voldoende zijn.

Of anders 30 x 30 x 3 en dan 4 stuks.

Als je dan planken neemt van 50 of 60 mm heb je nog genoeg vlees over.

Edit: De trapbalken waar ik het plaatje van geleend heb, zijn 40 x 40, maar dan gebruik je er maar 2.
Ze gaan wel maximaal tot 5 treden zoals ik kan vinden.
Leg eens 4 kokers van 3 a 4 meter lengte naar elkaar en ga er dan op staan. Dat buigt. En dat zal die constructie met al die gelaste hoeken dus nog veel meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Leg eens 4 kokers van 3 a 4 meter lengte naar elkaar en ga er dan op staan. Dat buigt. En dat zal die constructie met al die gelaste hoeken dus nog veel meer doen.
Zit wat in.
Ik ga het testen :)

Maar de basisgedachte lijkt me goed.
De kritische noten hier zetten me aan het denken. Waarvoor oprecht veel dank.

Misschien kan ik in de binnenhoeken wat kleine dragers laten lassen.
Die ik daarna weer verberg met de stootborden.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/9419d8c6-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/348f8c5c2b445fda5597c2da7f0ee7902849192c.jpg

[ Voor 94% gewijzigd door Rzaan op 29-01-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Misschien kan ik in de binnenhoeken wat kleine dragers laten lassen.
Die ik daarna weer verberg met de stootborden.

[Afbeelding]
Daar gaat de trap niet stijver van worden, alleen maar veel zwaarder en dat wil je ook niet.

Je moet hem gewoon uit 1 plaat ijzer van 2cm dik laten zetten, dan buigt er niks meer door. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Skynett schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Daar gaat de trap niet stijver van worden, alleen maar veel zwaarder en dat wil je ook niet.

Je moet hem gewoon uit 1 plaat ijzer van 2cm dik laten zetten, dan buigt er niks meer door. :+
Behalve mijn rug.

Maar effe serieus: Stel dat dit kan, hoe breed zou die plaat dan moeten zijn?
(Niet dat ik het ga doen, maar wil alles onderzoeken voordat ik een keuze maak)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Laatst online: 22:49
Waarom dat gedoe met staal, als je de houtverbindingen goed lijmt, deuvel/schroef toepast is het geheel al heel erg sterk, dan een aantal stootborden met ankers in de muur en klaar...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
MarcelGo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:39:
Waarom dat gedoe met staal, als je de houtverbindingen goed lijmt, deuvel/schroef toepast is het geheel al heel erg sterk, dan een aantal stootborden met ankers in de muur en klaar...
Zoals in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Omdat het hout ook in de muur zit?
Of gewoon omdat je elke keer als je de trap oploopt je stalen pennen een beetje gaan veren?
(ook al is het misschien minimaal)
Het 2de ;)
Door de krachten op te vangen van jij die naar boven loopt, 'veert' het staal inderdaad minimaal.
Denk nu wel dat dit probleem met vliesbehang tegen te gaan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:52
[...]

Plaatje van hier wat betreft aan/optrede:
Afbeeldingslocatie: https://www.ergonomiesite.be/wordpress/wp-content/uploads/2017/09/image002-1.jpg

Heb zelf een paar jaar terug een vaste trap met twee bochten gebouwd in de schuur van underlayment. Er is best wat te vinden in o.a. de Amerikaanse bouwvoorschriften, ook wat betreft guidelines als het op bochten aan komt (om b.v. de looplijn te bepalen, en daarmee de radius van de trap). Fatsoenlijke Nederlandse bouwvoorschriften heb ik niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Het bouwbesluit en dergelijke grafiekjes voor aan- en optrede zijn leuk, maar je trapgat moet wel groot genoeg zijn om een dergelijke trap te kunnen plaatsen (of je moet het trapgat kunnen vergroten)

Wat betreft dergelijke open trappen voldoen die uiteraard ook niet aan het bouwbesluit. Zolang je geen kinderen de trap op en af hebt gaan is het nog wel te doen, maar met kinderen zou ik het ten zeerste afraden.

Mooi is het wel :)

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 29-01-2022 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 04:37
Ik ben zelf ook de (trotse :)) eigenaar van zo'n vrijdragende trap. Die van mij is van steen, en niet van hout, en zit inderdaad met chemische ankers per tree in de muur. Ben je ervan bewust dat je niet het gewicht van één persoon wil kunnen dragen, maar minstens twee of drie + nog wat extra kilo. Je zou maar eens iets zwaars naar boven moeten sjouwen.

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQzjvpuQdmGGVLMwnK4c0FBm9Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHlQjMkqncHsgBeWIbA4zqVN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyZL1MOwHaH0pJuwcN71p_BLvEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGvwppLRPNMHgyMBCjKGY8pu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chxCGqplxgXC72oDwjQQJwgJhQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJtuwyYYoDKgGPikchZKDIc2.jpg?f=fotoalbum_large

• hhj
  • Laatst online: 16:29

hhj

Ik heb ooit gewerkt voor iemand die van multiplex zelf zo'n trap had gemaakt. Als versteviging, dus om de constructie wat stijver te maken, had hij aan de onderkant vierkante plankjes geschroefd (zoals in de tekening die rode blokjes) zodat de tredes minder konden veren. Kan wel, maar was wel wat wiebelig en ik vond het een enge trap.
Overigens: de tredes van de trap op die eerste foto van de TS zijn volgens mij veel te dun om betonnen of ijzeren muurankers in te passen; hooguit een ijzeren frame er in bouwen lijkt mij daar haalbaar. Mits natuurlijk goed strak en zonder enige speling uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0BxXM4pVjbL1_8U38ShZpIjPnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTV5U4TBbRGL8QOpkNTCr7QG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door hhj op 10-02-2022 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Zou het niet zijn dat ze in de muur een stalen plaat hebben verwerkt waar steeds 2 ronde pennen met bijvoorbeeld Ø 20mm op gelast zijn?
Dan in de planken lange gaten boren en de planken daaroverheen schuiven?
Zoiets zou ik als trappenbouwer zijnde wel doen. Hoeft niet perse elke trede, maar om en om bijvoorbeeld.
En dan de rond 20 in de stootborden, dan doen ze constructief het meeste.

Een trapje van mij :9
(natuursteen treden die uit de wand steken en als binnenboom gelaagd/gehard glas, geheel doorlopend over 2 verdiepingen. In de gebogen wanden zit een hele staalconstructie! De treden zijn gemaakt van gezette staalplaat met verstevigingsribben, naderhand zijn de stalentreden bekleed met marmer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgpA95szxt-Bn8xUruB9E07wYVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQqjTjU0O6jOwdwntuutyqGb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuwU59REBgXypbBfKuwOqdtvi_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mv5bSxrruFEx0ZUJPUOIoUNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB1u_WZNo9P1nYsm2sdAXOQlStE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJxJuKg4IPXS38RTj5Hm0lF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

@Analamoebe wow! Netjes, ik zou alleen zelf volledig panisch worden van het glas (schoonhouden), haha!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Rzaan

ik zou eens een kijkje nemen bij bv Z trap, neem een stoel mee, want je gaat schrikken van de prijs, maar ze zijn doorgaans wel informatief.

http://z-trap.nl/vernieuwd/index.php#contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49

BCC

Mooi, maar er zijn serieus veel mensen die niet een trap op durven of kunnen zonder leuning.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
TommyGun schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:00:
@Analamoebe wow! Netjes, ik zou alleen zelf volledig panisch worden van het glas (schoonhouden), haha!
Thanx, dat was ook echt een hele puzzle om die trap goed te krijgen. verschillende verdiepingshoogtes en een andere traphoek. En dan het glas dat compleet rondom op elkaar aan moest sluiten.
Het glas zou voor mij ook niks zijn hoor.
Een screenshotje van de constructie
(die constructie kost al net zoveel als een normale trap)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv53i7XqDojk1gL0s6Dqg48r7-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zlTnrYn6S8bgAKqKGqcBlGdH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Indrukwekkende trap @Analamoebe

Die ga ik zeker contacten @twain4me
Bergeijk is bijna een buurdorp van waar wij gaan wonen.
Ook in de Kempen.
Pagina: 1