Toon posts:

Aansluiting Zehnder 930 WTW installatie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 45682
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 11:50
Ik heb een ca10 jaar oude woning met daarin een NIBE warmtepomp met een installatie in de grond, en daarnaast ook een zehnder 930 WTW installatie. De WTW installatie is door de vorige bewoner verplaatst naar een andere plaats op zolder, en daarbij opnieuw aangesloten maar erg slordig afgewerkt. Met name zijn alle buizen met duckttape aan elkaar geplakt en uiteindelijk losgekomen. Deze moeten dus opnieuw worden aangesoten. De lucht in de woning word direct erg muf wanneer de installatie word uitgeschakeld. Daarom heb ik besloten de herinstallatie in 2 stappen te doen: 1 snel nieuwe buizen plaatsen, 2 nieuwe uiteindelijke bevestiging realiseren.

Ik heb afgelopen week 4 nieuwe flexibele buizen geplaatst, niet geïsoleerd. Ondertussen dien ik te vermelden dat Zehnder aangeeft dat er met geïsoleerde buizen dient te worden gewerkt om condensatie te voorkomen.

De buizen die ik heb geplaatst zijn deze:
https://www.ventilatiesho...eter/?sqr=PCF-COMBI125-3M

Nu heb ik drie vragen:
  1. Er vind totaal geen condensatie plaats, en kan ik niet net zo goed definitief deze buizen blijven gebrruiken?
  2. Ik heb ipv 150mm, 125mm buizen gebruikt. Denken jullie dat dat veel impact gaat hebben op de performance van het systeem? Raak ik capaciteit kwijt of loopt dat wel los?
  3. Ik heb een provisorische manier bedacht om de buizen aan te sluiten, als dit systeem zo zou kunnen blijven, hoe sluit in de buizen dan op de officiële manier aan?

Alle reacties

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 31-01 13:30
Hierbij een paar antwoorden op je vragen/opmerkingen:

Je zegt dat er totaal geen condensatie plaatsvindt. Dat is bijzonder opmerkelijk. Ik ga er van uit de de opstelplaats (zolder) toch wel enigszins warm is. Normaliter treedt er dan condensatie op op de volgende plaatsen:
1. Het kanaal dat van buiten naar de unit gaat. Hierin zit koude lucht en de leiding zit op die warmere
zolder. Dan gaat er condensatie komen aan de buitenzijde van het kanaal.
2. Het kanaal van de unit naar buiten. De lucht uit de woning wordt in de wisselaar dermate sterk
afgekoeld dat deze bijna net zo koud is al de buitenlucht. Ook hier vindt condensatie plaats aan de
buitenzijde van het kanaal.
3. Het kanaal van de unit naar buiten. Maar nu aan de binnenzijde. Omdat de lucht sterk is afgekoeld is
deze erg vochtig. Dat vocht zet zich gedeeltelijk af aan de binnenkant van het kanaal en loopt terug in
de unit en gaat via de condensafvoer aan de onderzijde weg.

Dit zijn de redenen waarom de fabrikanten thermische geïsoleerde kanalen voorschrijven.

Dat je flexibele leiding hebt gekocht houdt in dat je een hoge(re) weerstand in de leidingen krijgt dan wanneer je geschikte kanalen zou hebben toegepast. Je gaat ook nog eens een kleinere diameter gebruiken. Dit zorgt nog eens voor een extra verhoging van de weestand en een behoorlijk grote kans dat de luchthoeveelheid te klein gaat worden. Of dit “dodelijk” is voor de totale installatie hangt van de rest van het systeem af. Misschien heb je korte kanalen met weinig weestand aan de woningzijde van de unit. Dan kan het meevallen. De enige manier om er achter te komen of je genoeg lucht verplaatst is door het meten van de capaciteit toevoer- en afvoer. En eventueel proberen de unit nog wat op te kietelen als het te weinig is.
Door de keuze voor de flexibele leiding 125 zul je al gemerkt hebben dat het gauw prutswerk is om deze aan te sluiten op de unit. Je zou dan met verlopen moeten gaan werken maar dan houdt je vrijwel altijd dat het teruglopende condens uit de afvoer niet lekker terug kan stromen in de unit.
Het feit dat je nu vrijwel geen condensatie ziet, kan liggen aan de toch relatief hoge buitentemperatuur. Geloof me, wanneer het (ooit nog) eens gaat vriezen, zie je meer condens dan jou en je zoldervloer lief is.

Misschien kan je er wat mee.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee