Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 13:02
Hallo,

Op dit moment heb ik een Panasonic DMC -G3 met twee type lenzen erbij. Een 14-42 lens en een 45-200 lens. Deze set heb ik ongeveer 9 jaar geleden gekocht en maar zelden gebruikt. Ik heb het idee dat ik hier geen hele goede foto's mee kan maken. Dit is misschien onkunde of wellicht een andere lens proberen?

Ik zit dus te twijfelen om een nieuwe camera te kopen. Het moet een camera zijn die ik makkelijk om kan hangen tijdens het fietsen (Bikepacking avonturen) en welke snel en mooie kleurrijke foto's kan maken.

Hierbij heb ik jullie advies nodig. Zal ik mijn huidige camera behouden of een nieuwe aanschaffen?

Wat is je budget?
Max 1300,-

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een niet te zware camera welke makkelijk mee te nemen is. Misschien moet dit dan maar een compact camera zijn en weathersealed?

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Dat ik tijdens het fietsen actie foto's kan schieten. Scherpe wijde foto's van de natuur.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ja. Panasonic DMC-G3

Wat ik al gevonden heb:
Fuji X100F
Ricoh GR3

Sony RX100 VII (dit model werd mij in een camerazaak geadviseerd)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Qua formfactor en performance/weight factor heb je met de X100F en GR3 waarschijnlijk wel de beste papieren in huis, maar mis je dan wel de lenswisselmogelijkheden en toekomstige upgrademogelijkheden.
Ik zou niet direct voor een RX100 gaan; dat heeft toch een iets kleinere sensor en daardoor wat minder in beeldkwaliteit.
Je hebt nu best wel wat lenzen met bereik; heb je het idee dat je dat nu veel gebruikt? Dat is namelijk heel anders dan de 28mm of 35mm die je uit de Fuji of Ricoh haalt. Als je vaak op 200mm met jouw MFT lens schoot dan zal je dat zeker missen in zo'n type camera.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-05 14:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik denk dat het beste af bent met een compactcamera, zeker als je m om wilt hangen (tip: peak design clip).
Camera's met verwisselbare lenzen nemen snel veel ruimte in als je meerdere lenzen meeneemt.
Als tussenweg misschien een fz2000?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:37

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

"geen hele goede foto's" vind ik altijd beetje vaag. Wat mis je in de foto's die je maakt met je G3? Zijn ze niet scherp? Zijn de kleuren niet mooi? Te donker of licht?

Ik denk dat je met bijna elke camera namelijk mooie foto's kan maken. Maar ook dat elke camera haar lmieten heeft. De G3 is vrij oud beestje maar nog steeds prima camera. Alleen niet echt compact.

Daarnaast is de zoom-range van je lenzen wel belangrijk. Welke brandpuntsafstand gebruikt je het meest? Als je je huidige lenzen wilt behouden (op zich helemaal geen verkeerde keuze) dan zou je bv naar de GX80 kunnen kijken. Stuk compacter en sneller dan de G3. Klein, licht en prima om tijdens het hiken mooie foto's mee te maken.

Oh en ik zou met niet blind staren op weather sealing hoor. Elke camera kan wel tegen een spatje. Pas als je in de stromende regen of sneeuwstormen wil gaan schieten, is goede WR een must have.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Er is toevallig een aanbieding op amazon, moest gelijk aan jou denken.

Olympus E-M5 mark III + 12-45 F4 pro lens (allebei behoorlijk weathersealed)

20MP, phase detect, scherpe lens, compact (niet zo compact natuurlijk als een rx100), maar compacter als ieder ander interchangeable lens camera.

Binnen jou budget 1219,-

https://www.amazon.nl/dp/...f_B087RZJW881643390880000

Je kunt je oude lenzen/ camera ook nog gebruiken, als backup.

Heb zelf een stuurtasje aan mijn racebike hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman89
Dank allemaal voor jullie reacties.

Die Fz2000 die DirtyBird adviseerd lijkt me echt een maatje te groot/ lomp. Wanneer deze camera aanzet komt de complete lens er altijd uit. Waardoor het een te grote camera wordt.

Ik zelf denk dat ik toch niet voor een compact camera ga maar voor een systeem camera waar mee ik nieuwe lensen toch wat kan proberen/ upgraden.

Ik merk dat ik nu met de Panasonic G3 bijna alle foto's waar een beetje beweging in zit onscherp zijn en daardoor mislukken. Dit gebeurd ook als ik hem op sportstand zet.

Ik heb nog meer reviews bekeken vandaag. Hierbij kwam ik uit bij de Sony A6600 maar ook de A6100 lijkt me al meer als voldoende voor mij. Sony heeft een erg goeie auto focus. Wat me heel erg aanspreekt.

Wat is jullie mening hierover?

Bedankt Jackie Moon ik ga eens wat reviews bekijken van de Olympus E-M5 mark III. Misschien is dit inderdaad een goeie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Rayman89 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:39:
Ik merk dat ik nu met de Panasonic G3 bijna alle foto's waar een beetje beweging in zit onscherp zijn en daardoor mislukken. Dit gebeurd ook als ik hem op sportstand zet.
Meerdere factoren:
- de situatie heeft misschien weinig licht
- je lenzen zijn niet heel lichtsterk
- misschien staat je ISO vast.
Deze bij elkaar kunnen leiden tot een lange sluitertijd en dus bewegingsonscherpte.

Goede oplossingen zijn:
- hogere ISO (kost je 0 euro)
- beeldstabilisatie (die M5.III die je aangeraden kreeg is daar heel goed in)
- helderder lenzen met grotere diafragma's (mooi maar duur. Die 12-45 is een goede start).
Ik heb nog meer reviews bekeken vandaag. Hierbij kwam ik uit bij de Sony A6600 maar ook de A6100 lijkt me al meer als voldoende voor mij. Sony heeft een erg goeie auto focus. Wat me heel erg aanspreekt.

Wat is jullie mening hierover?
Lenzen zijn belangrijker.
Bedankt Jackie Moon ik ga eens wat reviews bekijken van de Olympus E-M5 mark III. Misschien is dit inderdaad een goeie optie.
Is zeker een erg goede camera. Ik gebruik de mijne met veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Rayman89 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:39:
Het klinkt alsof de beste upgrade op dit moment een investering in je fotografie-kennis is. En das helemaal niet lullig bedoelt maar het is handig (lees: noodzakelijk) om te begrijpen waarom die foto's onscherp zijn en hoe je dit op kunt lossen.

Sportstand en andere snufjes zijn leuk maar bieden niet altijd een oplossing. Als je weet wat er mis gaat, kun je het met de hand vaak beter oplossen ipv te leunen op camera snufjes. En het maakt fotograferen ook leuker.

Dat gezegd hebbende is die set die @Jackie Moon aanraadt ook prima. Zij het iets minder compact dan de spullen die je nu hebt maar wel weet iets betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman89
@sys64738 Klopt daar heb je ook zeker een punt. En ik wil mijn fotografie-kennins ook zeker gaan vergroten. Dit is er nooit van gekomen omdat ik eigenlijk nooit echt tijd in heb gestoken.
Misschien met een basis fotografie cursus beginnen? Heb je hier misschien nog tips voor? Online of bij een foto zaak volgen? Of gewoon zelf een hoop foto's schieten en uitproberen met verschillende instellingen?

Ik heb wat reviews bekeken van de Olympus OM-D-E-M5 Mark III welke @Jackie Moon aanraadt en deze camera lijkt me inderdaad perfect voor mij nu.
- Hij is niet mega zwaar.
- Ik kan er verschillende lenzen op zetten. Ik kan zelfs mijn oude 200 mm lens erop gebruiken wanneer ik
van veraf foto's wil maken.
- Compleet weathersealed.
- Mooie scherpe en diepe foto's mee te maken

Dus ik dat ik voor deze Olympus OM-D-E-M5 Mark III ga met de 12-45 mm Pro lens zoals in de link is aangegeven.

Ik wil morgen nog een Mediamarkt opzoeken om de camera zelf eens in de hand te houden voordat ik hem ga bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Bij fotozaken zie je vaak dat ze van die beginnerscursussen aanbieden. Dat zou interessant kunnen zijn.

Maar als je ervan houdt om dingen zelf uit te vinden, kun je op YouTube ook heel veel prima intro materiaal vinden. En goede boeken doen ook wonderen (zo ben ik zelf ooit begonnen).

Eerst de basis leren. Dus belichtingsdriehoek, effect van sluitertijd en diafragma op je foto's enzovoort. Daarna je verder gaan verdiepen in dingen zoals compositie en licht.

Oh en de Mediamarkt is leuk om de camera even te voelen maar ik zou er absoluut niet heen gaan om advies of andere info te verkrijgen. Die hebben echt 0,0 verstand van camera's.

[ Voor 16% gewijzigd door sys64738 op 30-01-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Rayman89 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:29:
@sys64738 Klopt daar heb je ook zeker een punt. En ik wil mijn fotografie-kennins ook zeker gaan vergroten. Dit is er nooit van gekomen omdat ik eigenlijk nooit echt tijd in heb gestoken.
Misschien met een basis fotografie cursus beginnen? Heb je hier misschien nog tips voor? Online of bij een foto zaak volgen? Of gewoon zelf een hoop foto's schieten en uitproberen met verschillende instellingen?
Dat is nogal trial-and-error.
Je zit naar een camera-set van 1200 euro te kijken, dan is een fotocursus zo'n 5-7% daarvan, en daarmee haal je veel meer rendement uit die camera.

Mijn tip is om het IRL te doen, dat is toch echt het leukste.

Als je het via video wilt doen, ga dan naar Rob Trek op Youtube. Die heeft echt op elk denkbaar onderwerp een filmpje, waarin hij het echt supersimpel en helemaal compleet uitlegt.
Dus ik dat ik voor deze Olympus OM-D-E-M5 Mark III ga met de 12-45 mm Pro lens zoals in de link is aangegeven.

Ik wil morgen nog een Mediamarkt opzoeken om de camera zelf eens in de hand te houden voordat ik hem ga bestellen.
Weet niet of de MM hem heeft. En je weet hoe winkels zijn, ze adviseren graag waar zij de marge op krijgen.

Je zou eens in de Nederlandsche Olympus groepen op FB (of hier? Het MFT topic?) kunnen vragen of er iemand bij je in de buurt woont met zo'n camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:51
Een nieuwe camera kopen, zou ik in jouw geval niet doen.
Je leert ook geen taarten bakken door eerst een nieuwe oven te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou sowieso af raden om tijdens het fietsen foto's te gaan maken, dat lijkt me niet erg veilig.

Ik zou zelf overwegen om zoals @wappiewappie zegt niet een camera aan te schaffen maar je telefoon te gebruiken voor foto's en filmpjes. Iedere moderne telefoon kan tegenwoordig prima scherpe landschapsfoto's maken, veel zijn (spat)waterdicht, en als je fietskledij hebt met zakjes op de rug dan heb je hem supersnel tevoorschijn voor de foto. Plus, het is veel lichter want je telefoon heb je toch al bij je :)

Als je dan toch een camera wilt aanschaffen zou ik voor een compactcamera gaan. Gewoon vanwege het gewicht en bedieningsgemak. Let er wel op dat als je een camera meeneemt dat je hem trilvrij opbergt. Toen ik mijn compactcamera meenam tijdens mijn toertochten is het lenshuis beschadigd waardoor op gegeven moment (gelukkig iets ná de tocht) de camera alleen nog maar in de fout schoot en geen foto's meer wilde maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1