Vraag

• watermanager197
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-10-2022
Goedemiddag,

Ik heb altijd met veel plezier gefotografeerd, en ben nu eindelijk zover om mijn oude beestje, wat ik al jaaaren heb te gaan verkopen en te gaan upgraden. Ik heb nu een Pentax K20d, 2 zoomlenzen en vier primelenzen (vertaald vanuit apsc: 24mm, 35mm, 50mm, 75mm). Ik weet nu meer wat mijn intresse heeft en kan gerichter upgraden en mijn hobby een boost geven.

De doelen zijn: landschaps- en stadsfotografie aangevuld met portretfotografie. Ik weet dat dat drie disciplines zijn op zich, maar het geeft denk ik ook met name aan in welke range ik mijn primes ga zoeken.

Doe eigenlijk niets met video, zelfs niet op mijn smartphone...

Ik ben op zoek naar een lichtsterke camera, zij het een top APS-C, maar liever een full frame, waar ik mijn glas op hoog niveau met zo nu en dan een nieuwe body kan upgraden.

In eerste instantie ligt de grens op rond de € 2.000 (body + kitlensje wat ik daarna zal moeten upgraden of...?). hierna ga ik nog in de loop van het jaar 2 prime lenzen aanschaffen, waar ik grofweg € 1.200-1.400 voor tel.

Ik zit te kijken naar eigenlijk 3 modellen:
Sony Alpha A7iii
Nikon Z5
Nikon Z6II (hoewel ik wel zie dat ik soms ook nog gunstig een Z6 kan krijgen, waarom die niet?)

Logische modellen? Iemand nog een idee?

Groet!

Beste antwoord (via watermanager197 op 05-02-2022 21:17)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:10

bobcom

Dedicated dabbler

't Is waar dat Pentax nou niet bepaald aan de weg timmert, en het is de vraag of de timmerlui nog op pad gaan. Anderzijds: qua beeldkwaliteit kan de DSLR-top van Pentax zich meten met die van Nikon en Canon, of je nu naar aps-c of full frame kijkt. De IBIS is gratis, en met je volgende (en waarschijnlijk laatste) Pentax-body kun je nog wel een jaar of vijf vooruit.
Maar groeien in K-mount is onzeker, dus de stap naar mirrorless is begrijpelijk, en die naar full frame mirrorless ook: aps-c blijft overal stiefkindje, behalve bij Fuji. Wat je in gewicht in de body bespaart komt er bij in de lenzen, maar gratis lunches bestaan niet.

De sensor van de A7III is nog steeds subliem, het menusysteem nog altijd niet. Jarenlang leading geweest met IBIS, wordt eigenlijk nu pas ingehaald. Qua glas is er momenteel een goed aanbod, zeker nu de e-mount open is gegooid. Ook Tamron en Sigma hebben prima glas voor Sony.
Ben benieuwd waarom Nikon wel en Canon niet op je shortlist staat. Beide hebben inmiddels een redelijk aanbod bodies, beide willen hun mount "proprietary" houden. Dat betekent dat glas voor de eigen mount de eerstkomende jaren schaars en duur blijft, tenzij je met de bijbehorende adapters een beroep blijft doen op de megacollectie DSLR-glas. Dan zou Canon je nog wel eens meer opties kunnen bieden. En dan nog is het de vraag of je voor die onsjesn / kubieke centimeters verschil per se naar mirrorless moet. Het is tenslotte niet zo dat je met een DSLR geen landschappen, stadsgezichten of portetten kunt schieten.
.
Wil je vanwege compact en licht per se mirrorless dan denk ik dat vooralsnog Sony je "best bet" is - of dat nou de A7III of de a7Riii is. Daar zijn laatstelijk ook flink wat goede lenzen voor bijgekomen. Wellicht is het handiger om eerst eens na te gaan welke lenzen je zou willen heben, en daar je camerakeus aan op te hangen.

Als je echt compacter wilt zou je ook nog eens naar Fuji kunnen kijken, dat is de enige waar aps-c geen stiefkind is.

[Voor 11% gewijzigd door bobcom op 31-01-2022 21:05]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21
Voor dat specifieke doeleinde zou ik misschien kijken naar de Sony A7III met Tamron 24/2.8 + Tamron 35/2.8 + Sigma 65/2. Dan heb je allemaal leuke kleine primes die allemaal niet te veel hoeven te kosten en ongeveer overeenkomen met jouw wensenlijst; en waar je lekker comfortabel mee kan rondlopen buiten.
Ik kom dan op een totaal van 1800+350+350+650=ca. 3200 euro. Onder jouw budget. En mogelijk tweedehands nog een stuk goedkoper.

[Voor 16% gewijzigd door zzzzz op 28-01-2022 14:26]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wat je niet over het hoofd moet zien is de ergonomie van de camera's (in vergelijking met je Pentax). Vooral die A7iii is in dat opzicht geen topper (Sony heeft het nu eindelijk door en de iv serie is stuk beter). De Z6 is qua ergonomie dan weer wel prima. Maar het is allemaal persoonlijk dus ik zou sowieso aanraden ze te proberen voor aanschaf.

De Z6 kun je voor mooi prijsje oppikken inderdaad. Eigenlijk helemaal identiek aan de 2e generatie behalve dat die laatste 2 processoren heeft ipv 1. Hierdoor werkt de AF stuk sneller (vooral continue AF) en kan ie op hogere resolutie en bitrates filmen. Zo te horen zijn die zaken voor jou niet heel belangrijk dus dan zou de 6 een prima optie zijn. Die sensor is erg goed, net als de Z-mount lenzen. Wel is de Z-mount redelijk nieuwe dus kijk even of alle lenzen die je wilt hebben er al zijn (of in ieder geval op de roadmap staan).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:23
Als je naar primes gaat kijken voor een Z6 oid dan kan je ook voor leuke prijzen een F-mount prime kopen (2e hands bijvoorbeeld) en die via de FTZ adapter gebruiken. Dat geeft weer wat speelruimte zolang de lenzen die je zoekt nog niet als Z-mount te krijgen zijn, mocht dat het geval zijn.

Heb je al eens gekeken hoe een electronische viewfinder gaat bevallen? Je huidige K20D heeft een optische viewfinder en als je hier aan gewend bent is een EVF wel anders.

Ik ben het met sys64783 eens dat het evalueren van de ergonomie best een goed idee is. Het moet wel een camera(systeem) zijn waar je weer prettig mee kan werken.

• watermanager197
sys64738 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:30:
Wat je niet over het hoofd moet zien is de ergonomie van de camera's (in vergelijking met je Pentax). Vooral die A7iii is in dat opzicht geen topper (Sony heeft het nu eindelijk door en de iv serie is stuk beter). De Z6 is qua ergonomie dan weer wel prima. Maar het is allemaal persoonlijk dus ik zou sowieso aanraden ze te proberen voor aanschaf.

De Z6 kun je voor mooi prijsje oppikken inderdaad. Eigenlijk helemaal identiek aan de 2e generatie behalve dat die laatste 2 processoren heeft ipv 1. Hierdoor werkt de AF stuk sneller (vooral continue AF) en kan ie op hogere resolutie en bitrates filmen. Zo te horen zijn die zaken voor jou niet heel belangrijk dus dan zou de 6 een prima optie zijn. Die sensor is erg goed, net als de Z-mount lenzen. Wel is de Z-mount redelijk nieuwe dus kijk even of alle lenzen die je wilt hebben er al zijn (of in ieder geval op de roadmap staan).
Dank je wel. Ik heb de camera’s al vast gehad en constateerde inderdaad dat de Nikon lekkerder in de hand ligt. De A7 is wat hoekiger en krapper lijkt wel, waar ik wel weer gecharmeerd ben van de programmeerbare knoppen. Ik denk dat de overstap van Pentax ergonomisch logischer is naar de Nikon. Overigens, dank voor je naam… voelde me weer c64 gebruiker met mijn cassetterecorder 😅.

• watermanager197
Archer_VC10 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:39:
Als je naar primes gaat kijken voor een Z6 oid dan kan je ook voor leuke prijzen een F-mount prime kopen (2e hands bijvoorbeeld) en die via de FTZ adapter gebruiken. Dat geeft weer wat speelruimte zolang de lenzen die je zoekt nog niet als Z-mount te krijgen zijn, mocht dat het geval zijn.

Heb je al eens gekeken hoe een electronische viewfinder gaat bevallen? Je huidige K20D heeft een optische viewfinder en als je hier aan gewend bent is een EVF wel anders.

Ik ben het met sys64783 eens dat het evalueren van de ergonomie best een goed idee is. Het moet wel een camera(systeem) zijn waar je weer prettig mee kan werken.
Terechte opmerking EVF heeft (naast voordelen) ook nadelen hoorde ik. Ik controleer vaak een shot voordat ik het toestel aan zet nu… dat is dan voorbij met evf. Dan nog de vertraging…Ik zal bij beslissen eens goed opletten op vertraging in de EVF hoewel ik denk dat dat in deze categorie wel mee zou moeten vallen. Is er 1 voor op de checklist. Dank.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21
watermanager197 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:42:
Dank je wel. Ik heb de camera’s al vast gehad en constateerde inderdaad dat de Nikon lekkerder in de hand ligt.
Kijk da's altijd een belangrijke stap. Je kunt echter ook wel grips kopen voor andere bodies om het naar wens te maken. Ik heb zelf de A7RIV en de grip daarop is een stuk forser als de camera die ik hier voor had. Je went overal aan, maar als iets echt onprettig dan is het inderdaad de vraag of je het naar wens kunt maken of er aan kunt wennen. Het is immer wel een bedrag wat je uitgeeft, en dan moet het gewoon prettig werken.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:32

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarom wil je graag fullframe voor deze disciplines als ik vragen mag? Wil je stadsfotografie ook in het donker doen?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:26
Ik zie er niets over in de TS, maar hoe groot moet de camera zijn? Hoeveel tijd wil je bezig zijn met postproductie?

Als je die vragen met “handzaam” en zo “min mogelijk” beantwoordt is een Fujifilm met de Fujicron primes ook een goede keuze.

Ik schiet zelf met Fujifilm en gebruik daarnaast een fullframe Sony enkel in voor de studio en voor het gebruik van vintage lenzen. De Sony is mij te groot voor onderweg. Dat is voor iedereen natuurlijk anders. Als je de Pentax nu een prima formaat vindt is de stap naar fullframe logisch.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien rare vraag maar waarom niet gewoon een andere modernere Pentax body. Persoonlijk zal ik altijd eerder naar mijn glas kijken dan naar de body want met je glas merk je meer verschil dan met de body's.
In de tests zie je dat ook terug, dan komt dus veel meer je persoonlijke voorkeur en wat je prettig vindt naar voren. Vergeet niet de verschillen vooral vaak meetbaar zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Frogmen Lijkt mij helemaal geen rare vraag. TS heeft een aardige range primes en zoomlenzen, hoogstwaarschijnlijk voor Pentax. Meest logische stap zou zijn de beste bijpassende Pentax body te nemen - of dat aps-c of full frame is hangt van het glas af.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die glaskit die @watermanager197 zo graag weg wil doen omdat hij een full frame mirrorless wil. Het zullen toch niet allemaal flessebodems zijn, en je kan beter een mindere camera combineren met goed glas dan omgekeerd. Zeker tegenwoordig, nu er zo goed als geen slechte camera's meer gemaakt worden.

[Voor 4% gewijzigd door bobcom op 31-01-2022 13:23]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• watermanager197
Misschien rare vraag maar waarom niet gewoon een andere modernere Pentax body. Persoonlijk zal ik altijd eerder naar mijn glas kijken dan naar de body want met je glas merk je meer verschil dan met de body's.
In de tests zie je dat ook terug, dan komt dus veel meer je persoonlijke voorkeur en wat je prettig vindt naar voren. Vergeet niet de verschillen vooral vaak meetbaar zijn.
@Frogmen Lijkt mij helemaal geen rare vraag. TS heeft een aardige range primes en zoomlenzen, hoogstwaarschijnlijk voor Pentax. Meest logische stap zou zijn de beste bijpassende Pentax body te nemen - of dat aps-c of full frame is hangt van het glas af.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die glaskit die @watermanager197 zo graag weg wil doen omdat hij een full frame mirrorless wil. Het zullen toch niet allemaal flessebodems zijn, en je kan beter een mindere camera combineren met goed glas dan omgekeerd. Zeker tegenwoordig, nu er zo goed als geen slechte camera's meer gemaakt worden.
terechte opmerkingen. twee van mijn vier primes zijn wel geschikt zijn voor volgende camera's, helemaal als het weer APS-c wordt. Mijn zooms zijn meer van het niveau kitlens. Ik heb nog een paar kenissen die Pentax K gebruiken die willen de 2 primes wel over nemen. Zoals je aan mijn body kunt zien heb ik wel even er mee gedaan en ben nu weer wat meer aan het fotograferen. Dat kan natuurlijk nog met een Pentax lijn, wat ik alleen denk te zien is dat alle focus van de grote jongens op systeemcamera's ligt en dat Pentax/Ricoh daar niet meedoen. Ik verwacht dat DLSR gewoon EOL gaan en dat glasontwikkelingen ook alleen gefocust zullen gaan worden op Systeemcamera's. Nu ik veel meer weet wat ik zoek en ik echt wel wat meer wil gaan investeren is het voor mij een voordeel om de grammen/volumes te besparen van systeemcamera's en de lenzen, naast het feit dat ik dan niet in EOL producten wil gaan investeren en ik nog weinig zie van Pentax/Ricoh. Maar op zich hebben jullie een punt, ik zal het vergelijk ook eens gaan maken met de K-fitting toestellen.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:32

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je wilt besparen op gewicht en volume (wat ik in ieder geval zou willen voor landschappen), dan zou ik echt niet naar fullframe kijken eerlijk gezegd. De bodies zijn inmiddels klein en licht, maar de objectieven blijven groot en worden snel zwaar als je kwaliteit wilt.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

't Is waar dat Pentax nou niet bepaald aan de weg timmert, en het is de vraag of de timmerlui nog op pad gaan. Anderzijds: qua beeldkwaliteit kan de DSLR-top van Pentax zich meten met die van Nikon en Canon, of je nu naar aps-c of full frame kijkt. De IBIS is gratis, en met je volgende (en waarschijnlijk laatste) Pentax-body kun je nog wel een jaar of vijf vooruit.
Maar groeien in K-mount is onzeker, dus de stap naar mirrorless is begrijpelijk, en die naar full frame mirrorless ook: aps-c blijft overal stiefkindje, behalve bij Fuji. Wat je in gewicht in de body bespaart komt er bij in de lenzen, maar gratis lunches bestaan niet.

De sensor van de A7III is nog steeds subliem, het menusysteem nog altijd niet. Jarenlang leading geweest met IBIS, wordt eigenlijk nu pas ingehaald. Qua glas is er momenteel een goed aanbod, zeker nu de e-mount open is gegooid. Ook Tamron en Sigma hebben prima glas voor Sony.
Ben benieuwd waarom Nikon wel en Canon niet op je shortlist staat. Beide hebben inmiddels een redelijk aanbod bodies, beide willen hun mount "proprietary" houden. Dat betekent dat glas voor de eigen mount de eerstkomende jaren schaars en duur blijft, tenzij je met de bijbehorende adapters een beroep blijft doen op de megacollectie DSLR-glas. Dan zou Canon je nog wel eens meer opties kunnen bieden. En dan nog is het de vraag of je voor die onsjesn / kubieke centimeters verschil per se naar mirrorless moet. Het is tenslotte niet zo dat je met een DSLR geen landschappen, stadsgezichten of portetten kunt schieten.
.
Wil je vanwege compact en licht per se mirrorless dan denk ik dat vooralsnog Sony je "best bet" is - of dat nou de A7III of de a7Riii is. Daar zijn laatstelijk ook flink wat goede lenzen voor bijgekomen. Wellicht is het handiger om eerst eens na te gaan welke lenzen je zou willen heben, en daar je camerakeus aan op te hangen.

Als je echt compacter wilt zou je ook nog eens naar Fuji kunnen kijken, dat is de enige waar aps-c geen stiefkind is.

[Voor 11% gewijzigd door bobcom op 31-01-2022 21:05]

• watermanager197
bobcom schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:50:

.

Je raakt veel terechte punten. Ben ook nog eens gaan kijken naar fuji, had ik eigenlijk niet op mijn vizier gehad. Even in handen gehad…. Mooie kwaliteit product. Je hebt echt mooie engineering in handen. Draagt bij aan de lol. Lenzen zijn niet veel goedkoper, wel mooi klein. Te makkelijk geweest in uitgangspunten… tekentafel => Ik ga inderdaad eens voor de merken op prio 1 lenzen kijken (24-70, 50mm, 20mm, 80mm uiteindelijk, maar nog wel in een pad van prio opbouwen) en vanuit daar uitwerken. Dank voor je feedback.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee