Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo,

als jonge ondernemer (31 jaar) heb ik het idee om een bedrijf te starten in de uitvaartbranche, specifiek crematiekisten en urnes, B2B.

De crematiekisten en urnes maak ik niet zelf, deze laat ik maken, ik heb reeds contact met enkele leveranciers in Portugal en Polen.

Het gaat om een bedrijf in Vlaanderen, uit cijfers blijkt dat in 74% van de overlijdens werd gekozen voor een crematie. En die cijfers lopen op. Er zit dus zeker een businessmodel in, de werkzekerheid is vanzelfsprekend goed tot zeer goed, dat heeft geen uitleg nodig.

Waarom dit idee? Mijn vader stierf anderhalf jaar geleden plotseling aan een hartstilstand en bij het kiezen van de kist zei de begrafenisondernemer dat de kist enkel diende voor de crematie, wij als familie zouden de kist nooit zien maar is wel wettelijk verplicht. Die kist was vrij duur (600 eur) en het eerste wat ik toen dacht was dat dit beter kon.

Nu in mijn hoofd is het allemaal niet zo moeilijk omdat ik alles vrij goed check en dubbelcheck. Ik koop de kisten en urnes in, maak een catalogus, ga langs bij begrafenisondernemers, doe een pitch en hoop op een lange samenwerking. Nu begrijp ik dat veel van die begrafenisondernemingen onder een groep werken (DELA) en dat ik best begin bij de onafhankelijke begrafenisondernemer.

Alle ideeën, (negatieve) feedback, commentaar zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34

orf

Wat weet je van de marges van begrafenisondernemers? Wellicht kopen zij de kist in voor €100.

Ik zou nog wat meer onderzoek doen en alvast eens een afspraak proberen te maken met een begrafenisondernemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackpurcell
orf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:54:
Wat weet je van de marges van begrafenisondernemers? Wellicht kopen zij de kist in voor €100.

Ik zou nog wat meer onderzoek doen en alvast eens een afspraak proberen te maken met een begrafenisondernemer.
Ja klopt, dit is het eerste wat ik moet doen, in contact komen met een begrafenisondernemer en te weten komen voor hoeveel hij de kist kan inkopen. Zonder die info is het nu nattevingerwerk. Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-05 15:18
Vrijwel elke branche heeft wel een soort van inkoopcombinatie, dat lijkt mij het beste startpunt, omdat zij in feite de prijs bepalen. Jij weet waarschijnlijk niet de echte inkoopsprijs voor aangesloten ondernemers.

Na kort googlen vind ik ook uitvaart-verengingen, maar ook groothandels.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-05 12:54
Wat ga je precies beter doen? En hoe ga je jezelf onderscheiden van de concurrentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:31
Ik zou ook nagaan of er inkoopcontracten zijn. Je kan wel goedkoper zijn maar als een uitvaartondernemer nog 5 jaar vastzit aan een specifieke leverancier, of als ze bij één leverancier meerdere dingen (moeten) kopen dan kom je er niet tussen.

En als het een verplichte koop is dan maakt het de uitvaartondernemer misschien niks uit. Dan willen ze een leverancier die gegarandeerd X kisten kan leveren binnen Y termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou ook bij een importeur kunnen vragen wat een kist kost als je ze wilt afnemen, dan kan je daar zelf een beetje mee bepalen of jouw bronnen interessant zijn. Ik weet niet of het speelt maar er kunnen vast ook nog wel eisen zijn qua afkomst en gebruik van andere stoffen dan hout (lijm, metalen etc) die niet zijn toegestaan in NL.

Een jaar geleden heb ik voor mijn vaders ook mogen uitzoeken maar daar was zelfs een kartonnen doos een optie. Voor mijn vader niet gedaan maar zou er zelf geen probleem mee hebben. Overigens het is urnen, geen urnes.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Stap 1 is goed, je hebt al leveranciers die voor je kunnen leveren, maar hoe betrouwbaar zijn deze? Hoeveel voorrang krijg je bij spoed? Hoeveel kunnen ze er dag maken? Hoe staat hun bedrijf er financieel voor? etc .
Stap 2 is de markt benaderen met je producten. Zoals leveringstermijnen, wat hebben ze nodig, wat gaan ze betalen bij je, hoeveel leveringszekerheid willen ze? (nu bellen, 20 leveren binnen 1 uur?)
Stap 3 is dat in overeenkomsten gieten
Stap 4 is constant stap 2 blijven doen :p

Soms moet je investeren alvorens je winst gaan schrijven en maken, dus verwacht geen vetpot de eerste jaren, tenzij je geld op je spaar hebt staan waarmee je je eigen business mee kan financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:13
Eenvoudige kisten zijn er al voor rond de € 300 (verkoop aan particulieren), dus zelfs op dat bedrag wordt al winst gemaakt. Lukt het jou om significant goedkoper te zijn? Want jij wilt er ook winst op maken en de begrafenisondernemer aan wie je je kisten wilt verkopen ook.

Verder uiteraard veel succes met je onderneming!

[ Voor 13% gewijzigd door migchiell op 28-01-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackpurcell
migchiell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:11:
Eenvoudige kisten zijn er al voor rond de € 300 (verkoop aan particulieren), dus zelfs op dat bedrag wordt al winst gemaakt. Lukt het jou om significant goedkoper te zijn? Want jij wilt er ook winst op maken en de begrafenisondernemer aan wie je je kisten wilt verkopen ook.

(eerste hit op Google https://www.uitvaartkist-online.nl/tags/crematiekist/)
Goede tip, echt wil ik nog eens benadrukken dat het om Vlaanderen gaat. Een doodskist kopen online is in België absoluut niet ingeburgerd en gaat het naar mijn gevoel ook niet worden. Hier koop je de kist gewoon bij de begrafenisondernemer, wat niet verplicht is overigens. In Nederland is dit anders heb ik het gevoel.

Maar, misschien is mijn gevoel fout en ligt er een grote opportuniteit om ook aan particulieren te verkopen.

Bedankt voor de vele snelle reacties, kan ik al heel veel mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:13
Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Goede tip, echt wil ik nog eens benadrukken dat het om Vlaanderen gaat. Een doodskist kopen online is in België absoluut niet ingeburgerd en gaat het naar mijn gevoel ook niet worden. Hier koop je de kist gewoon bij de begrafenisondernemer, wat niet verplicht is overigens. In Nederland is dit anders heb ik het gevoel.

Maar, misschien is mijn gevoel fout en ligt er een grote opportuniteit om ook aan particulieren te verkopen.

Bedankt voor de vele snelle reacties, kan ik al heel veel mee!
Misschien heb jij dat gat in de markt gevonden in Vlaanderen!

Zelf geen ervaring mee hoe dat in Nederland gaat. Nederlanders zijn wel vrij eigenwijs, "dat regel ik zelf wel", waarschijnlijk meer dan Vlamingen. En we zijn gierig altijd op zoek naar de laagste prijs ;)

Maar wat ik bedoel is, als het kennelijk uit kan om kisten te verkopen voor € 300, dan zou jouw prijs daar dus nog een stukje onder moeten zitten (of je moet je onderscheiden op andere zaken als kwaliteit of uiterlijk, duurzaamheid...) want zowel de fabrikant, als de leverancier (dat ben jij dus) als de begrafenisondernemer willen er ook allemaal nog winst op maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Jackpurcell
Volgens mij maak je een cruciale denkfout. Omdat aan jullie destijds een simpele kist, duur is verkocht, betekend natuurlijk niet dat deze ook duur is om in te kopen. De uitvaartbranche lijkt heel erg op de trouwbranche, ze maken maximaal gebruik van de emoties van de afnemers.
In de uitvaart helemaal, want daar zit ook nog een tijdsdruk achter.
Mijn gevoel is dat deze branche zich erg goed beschermd tegen nieuw intredende ondernemers. Dus B2B is volgens mij een erg lastige om daar tussen te komen.

Daarom zegt mijn eerste gevoel dat je je eerder moet gaan richten op consumenten die rechtstreeks bij jou een kist/urn willen kopen.
Je focus moet dan wel op iets zijn wat nu door de reguliere uitvaart niet wordt geregeld. Dus echt een unique selling point (USP). Bijvoorbeeld, biologisch afbreekbaar, duurzaam materiaal, etc. Er zijn al bedrijven die een kartonnen kist verkopen.
Wellicht gericht op de mensen die later in zo'n kist komen te liggen en dat het hun wens is om daarin begraven /gecremeerd te worden.

BTW; hier in NL hebben veel mensen een uitvaartverzekering, dus geld is dan een stuk minder relevant. Sowieso wordt vaak door nabestaande minder op geld gelet. Laat staan om een klein beetje te besparen op een kist. Ze willen eerder iets mooiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Ik denk dat in Nederland de meeste kisten ook via de begrafenisondernemer gekocht worden omdat veel mensen gewoon “ontzorgd” willen worden als er net een dierbare overleden is. En daarvoor is de begrafenisondernemer. En dat is niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

downtime schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:37:
Ik denk dat in Nederland de meeste kisten ook via de begrafenisondernemer gekocht worden omdat veel mensen gewoon “ontzorgd” willen worden als er net een dierbare overleden is.
Dat hoeft niet maar wat wel vaak zo is dat mensen deze uitzoeken bij de uitvaart begeleider welke wordt toegewezen vanuit een uitvaartverzekering. Ik vermoed dat daar zelden van wordt afgeweken, de verzekering en mogelijkheden is immers veelal door de overledene zelf afgesloten.

@Jackpurcell Volgens een recent artikel uit het ad (achter paywall),
Bijna driekwart van de Nederlanders beschikt over een uitvaartverzekering. Het is bijna traditie in Nederland.
zou dat betekenen dat een groot deel van je mogelijke klandizie al wegvalt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:49:

Die kist was vrij duur (600 eur) en het eerste wat ik toen dacht was dat dit beter kon.
wat kon volgens jou beter?

uit je verhaal haal ik dat de ondernemer gewoon één vast model had en aanbood, voor één, voor jou relatief dure prijs.

Ik krijg echter de indruk dat de doorslaggevende factor hier de begrafenisondernemer is en als je een deal wil sluiten, hij degene is die je moet overtuigen dat je iets kunt verbeteren..
enkel, het is maar de vraag of wat jij als 'beter' ziet, voor hem ook een winst bied...

Meer keuzemogelijkheden?
vermoedelijk voor hem enkel een last, dan moet hij dus een grotere voorraad aanhouden en langer overleggen met de nabestaanden en wat levert dat op? Vermoedelijk enkel meer afnemers die voor de goedkoopste optie gaan, en als dat een lagere prijs is, kan het zelfs zijn dat hij er ook minder marge op haalt.

Heb je al eens met een begrafenisondernemer gesproken over je aanbod (dus niet je ervaring zelfs als 'klant' bij een private zaak) en hebben die feedback gegeven wat voor hen zakelijk interssant zou zijn?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackpurcell
RM-rf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:50:
[...]

wat kon volgens jou beter?

uit je verhaal haal ik dat de ondernemer gewoon één vast model had en aanbood, voor één, voor jou relatief dure prijs.

Ik krijg echter de indruk dat de doorslaggevende factor hier de begrafenisondernemer is en als je een deal wil sluiten, hij degene is die je moet overtuigen dat je iets kunt verbeteren..
enkel, het is maar de vraag of wat jij als 'beter' ziet, voor hem ook een winst bied...

Meer keuzemogelijkheden?
vermoedelijk voor hem enkel een last, dan moet hij dus een grotere voorraad aanhouden en langer overleggen met de nabestaanden en wat levert dat op? Vermoedelijk enkel meer afnemers die voor de goedkoopste optie gaan, en als dat een lagere prijs is, kan het zelfs zijn dat hij er ook minder marge op haalt.

Heb je al eens met een begrafenisondernemer gesproken over je aanbod (dus niet je ervaring zelfs als 'klant' bij een private zaak) en hebben die feedback gegeven wat voor hen zakelijk interssant zou zijn?
Het gaat puur om de crematiekist, dat had hij niet in stock. Wij hebben gewoon de goedkoopste kist gekozen, daar de kist enkel diende voor de crematie.

Tuurlijk ben ik volledig afhankelijk van de begrafenisondernemer, die verwacht een kist waar hij een aardige marge op kan nemen en die ook tijdig geleverd dient te worden. Maar het is als consument ook fijn dat je een kist kan kiezen die budgetvriendelijk is voor de crematie. Ik ben daar heel nuchter in en begrijp me niet verkeerd, ik hield van mijn vader, maar die 600 euro was weggegooid geld en voor veel mensen is dit een aardige som.

Geen makkelijke markt maar wel één met veel mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Standeman

Prutser 1e klasse

downtime schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Ik denk dat in Nederland de meeste kisten ook via de begrafenisondernemer gekocht worden omdat veel mensen gewoon “ontzorgd” willen worden als er net een dierbare overleden is. En daarvoor is de begrafenisondernemer. En dat is niet gratis.
Bij plotseling overlijden wel, maar veel mensen hebben alles al (incl de kist) geregeld of doen dit tijdens een lang ziekbed.
Geen idee overigens wat de verhoudingen zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Het lijkt mij altijd vrij risicovol om als onervaren ondernemer te willen gaan ondernemen in een branche waar je geen ervaring in hebt. Wat is jouw toegevoegde waarde?

Heb je ervaring met ontwerpen? Met logistiek? Met inkoop? Heb je een netwerk? Kan je goed verkooppraatjes houden? Om succesvol bestaande spelers in een dichtgetimmerde volwassen markt te kunnen beconcurreren moet je op een of meer punten beter kunnen presteren dan de rest en/of partners zoeken die je kunnen aanvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar ga jij jezelf in onderscheiden? Wat doe jij beter dan de huidige leveranciers? Waarom zou een bedrijf met jou zaken doen en niet een van jouw concurrenten die ze al jaren kennen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
Tsurany schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:17:
Waar ga jij jezelf in onderscheiden? Wat doe jij beter dan de huidige leveranciers? Waarom zou een bedrijf met jou zaken doen en niet een van jouw concurrenten die ze al jaren kennen?
Zoals hier al besproken dien ik eerst te weten komen of
1. De uitvaartonderneming geïnteresseerd is in een crematiekist.
2. En aan hoeveel hij zijn crematiekist inkoopt en welke marge hij neemt.

Dan kan het ondernemen beginnen. Uiteindelijk wil een begrafenisondernemer ook geld verdienen. Als hij meer marge kan nemen op een kist aan dezelfde leveringsvoorwaarden.

Deze begrafenisondernemer deed 400 begrafenissen per jaar waarvan 300 crematies. Kiest daarvan de helft voor een crematiekist en kan ik een kist aanbieden voor 50 euro minder is dat een besparing van 7500 euro/jaar voor de begrafenisondernemer.

Is dit te rooskleurig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:03:
[...]
Geen makkelijke markt maar wel één met veel mogelijkheden.
Waarop baseer je dit?

In NL was er laatst een uitzending op tv waarin een uitvaartondernemer aan het woord was die de concurrentie was aangegaan met de gevestigde orde. Ook hij concurreerde op prijs én had voor elke gemeente in NL een website en domeinnaam. Dus uitvaart + plaatsnaam.nl
Maar hij kon dat enkel doen omdat hij de complete uitvaart regelde en mensen een goedkope maar nette uitvaart zochten.

Jij wil nu enkel een goedkope kist en urn aanbieden via de uitvaartondernemer. Dus je hebt geen enkele invloed op de consument want de keuze wordt door de uitvaartondernemer bepaald.

Ik zou eerst onderzoeken of er behoefte is bij uitvaartondernemers voor een andere leverancier in goedkopere kisten. Blijkt die er te zijn, dan pas zou ik de rest gaan opzetten.
Makkelijkste is aankloppen bij de uitvaartondernemer van je vaders begrafenis. Want jij had geen keuze om te kiezen voor een goedkope kist. Mooie aanknooppunt voor een gesprek.
Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Deze begrafenisondernemer deed 400 begrafenissen per jaar waarvan 300 crematies. Kiest daarvan de helft voor een crematiekist en kan ik een kist aanbieden voor 50 euro minder is dat een besparing van 7500 euro/jaar voor de begrafenisondernemer.

Is dit te rooskleurig?
En hoeveel denk jij per kist te gaan verdienen? Dan weet je ongeveer hoeveel je per jaar moet verkopen voor een gezond bedrijf.
Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:50:
Ik geloof ook nooit dat een kist voor de begrafenisondernemer slechts 100 euro kost.
Dan moet ik ze al kunnen inkopen voor maximaal 25 euro. En hij zou een marge nemen x6?

Lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Of telt hier ook massa=kassa

Ik zou al een marktaandeel moeten hebben van 5% op 52000 crematies. 2600 kisten per jaar x 75 euro, omzet 195000 euro, jaar 1.
Ik zou glazen bollen gaan verkopen, want blijkbaar heb jij die thuis liggen.
Want nogmaals, waar baseer je dit alles op?
Hoe komt je aan 5%?
Waarom zou iemand überhaupt kisten bij jou gaan kopen?

[ Voor 35% gewijzigd door chrisborst op 28-01-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 05:02
chrisborst schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Makkelijkste is aankloppen bij de uitvaartondernemer van je vaders begrafenis. Want jij had geen keuze om te kiezen voor een goedkope kist. Mooie aanknooppunt voor een gesprek.
Op zich een goed idee. Maar als de marge op die kist 75% of zo blijkt te zijn, weet ik niet of dat gesprek van de grond komt.

"Nee, beste Jack, we hebben geen behoefte aan goedkopere inkoop, want we hebben jou 600,- laten betalen voor een kist die ons 100,- heeft gekost."

(geen idee of dit zo is, maar het zou me niet verbazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
Ik geloof ook nooit dat een kist voor de begrafenisondernemer slechts 100 euro kost.
Dan moet ik ze al kunnen inkopen voor maximaal 25 euro. En hij zou een marge nemen x6?

Lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Of telt hier ook massa=kassa

Ik zou al een marktaandeel moeten hebben van 5% op 52000 crematies. 2600 kisten per jaar x 75 euro, omzet 195000 euro, jaar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
chrisborst schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Waarop baseer je dit?

In NL was er laatst een uitzending op tv waarin een uitvaartondernemer aan het woord was die de concurrentie was aangegaan met de gevestigde orde. Ook hij concurreerde op prijs én had voor elke gemeente in NL een website en domeinnaam. Dus uitvaart + plaatsnaam.nl
Maar hij kon dat enkel doen omdat hij de complete uitvaart regelde en mensen een goedkope maar nette uitvaart zochten.

Jij wil nu enkel een goedkope kist en urn aanbieden via de uitvaartondernemer. Dus je hebt geen enkele invloed op de consument want de keuze wordt door de uitvaartondernemer bepaald.

Ik zou eerst onderzoeken of er behoefte is bij uitvaartondernemers voor een andere leverancier in goedkopere kisten. Blijkt die er te zijn, dan pas zou ik de rest gaan opzetten.

[...]

En hoeveel denk jij per kist te gaan verdienen? Dan weet je ongeveer hoeveel je per jaar moet verkopen voor een gezond bedrijf.

[...]

Ik zou glazen bollen gaan verkopen, want blijkbaar heb jij die thuis liggen.
Want nogmaals, waar baseer je dit alles op?
Hoe komt je aan 5%?
Waarom zou iemand überhaupt kisten bij jou gaan kopen?
Ik baseer mij op de cijfers in Vlaanderen die ik zo kan raadplegen. En dan zeg ik, hypothetisch, dat ik al 5% marktaandeel zou moeten hebben om wat te kunnen verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:44
Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Ik baseer mij op de cijfers in Vlaanderen die ik zo kan raadplegen. En dan zeg ik, hypothetisch, dat ik al 5% marktaandeel zou moeten hebben om wat te kunnen verdienen.
De totale Vlaamse overlijdensmarkt is ongeveer 65.000 kisten per jaar. Ik ga vanuit dat 1 procent van de bevolking per jaar sterft en dus een kist nodig heeft.

Dat betekent dat je 10 kisten iedere dag weet te verkopen met een beperkt marktaandeel van ongeveer 5 %. Heb je ook nagedacht hoe je ze ergens krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Zoals hier al besproken dien ik eerst te weten komen of
1. De uitvaartonderneming geïnteresseerd is in een crematiekist.
2. En aan hoeveel hij zijn crematiekist inkoopt en welke marge hij neemt.

Dan kan het ondernemen beginnen. Uiteindelijk wil een begrafenisondernemer ook geld verdienen. Als hij meer marge kan nemen op een kist aan dezelfde leveringsvoorwaarden.

Is dit te rooskleurig?
Kan jij dan dezelfde service bieden die ze nu van hun huidige leverancier krijgen? Die 7500 euro lijkt veel maar dat zijn voor zo'n onderneming vaak niet de kosten waarvoor ze risico gaan nemen.

Vaak moet dit snel geregeld worden dus dat betekent voorraad aanhouden, personeel in dienst nemen, transportbedrijven inschakelen,... daar komt nogal wat bij kijken voor je überhaupt aan een enkele begrafenisondernemer stabiel kan leveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:10
Alibaba staat vol met kisten en urnen onder de $100

Om hier in mee te kunnen zul je een hele efficiënte fabriek die op grote schaal produceert voor moeten inrichten….

Maar je gelooft toch hopelijk zelf niet dat je zonder ervaring op deze manier even in die markt geld kunt gaan verdienen?

Succes met je onderneming ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Blommie01 op 28-01-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
Heel erg bedankt voor de vele reacties, had nooit gedacht op zo’n korte tijd om tot meer inzichten te komen.

Ik ga enkele begrafenisondernemers bezoeken om te kijken of de markt vragende partij is. Daarna kan ik al dan niet aan de slag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 09:43
Ik denk dat je beter een niche kunt zoeken, met premium prijzen. Voorbeeld:

Goedkoopste kist op deze site is 199 euro:
https://www.uitvaartstore...afkist-van-nederland.html

Voor een douglas eco mos kist vragen ze 1089 euro
https://www.uitvaartstore.nl/douglas-mos-eco-grafkist.html

Als jij een marktsegment weet te zoeken waar vraag naar is én men extra geld overheeft voor de premium dan kun je denk ik beter verdienen dan met proberen de goedkoopste te zijn in een reeds bestaande markt. Tenzij je het ei van columbus hebt qua productietechniek/outsourcing/materiaalinkoop wordt dit een erg lastige uitdaging.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:33
Leuk businessplan! :)

@DukeBox inspireerde me. Je kunt ook met een uitvaartverzekeraar gaan praten. Aangezien zij bepalen welke kisten vergoed worden is dat ook een belangrijke partij.

En als ik in de uitvaartverzorging zou zitten zou ik kisten van buitenaf niet eens accepteren. Hoofdreden natuurlijk omdat het me marge zou schelen, maar naar de familie verkoop je dat als:
- Stel je voor dat tijdens het dragen dat ding ineens uit elkaar valt dan ligt je geliefde ineens op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-05 12:54
Jackpurcell schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:12:
Heel erg bedankt voor de vele reacties, had nooit gedacht op zo’n korte tijd om tot meer inzichten te komen.

Ik ga enkele begrafenisondernemers bezoeken om te kijken of de markt vragende partij is. Daarna kan ik al dan niet aan de slag.
Verstandig om eerst onderzoek te doen inderdaad. Wat heel erg helpt: Maak een ondernemingsplan waarin je alle facetten van je onderneming schrijft. Dit geeft je in eerste instantie een handboek voor je eigen bedrijf. Voor de toekomst is een ondernemingsplan ook handig om te hebben in het geval je bijv. een financiering wilt afsluiten bij een bank of investeerder. Ik heb in NL veel connecties in de uitvaartwereld en ben zelf ondernemer. Als je eens wilt sparren, stuur me een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:44
Overigens nog iets waar je rekening mee moet houden: waar zijn je kisten van gemaakt. Ik weet toevallig een bedrijf zitten die kisten maakt, die maakt ze van eiken of vuren. Vuren is redelijk goedkoop, eiken beslist niet.
Voorheen werden de goedkope kisten van spaanplaat gemaakt, maar vanwege de formaldehyde die daarin verwerkt is willen uitvaartorganisaties (DELA iig) dat liever niet meer.

Verder kan je wel stellen "neem de goedkoopste, na crematie zie je die nooit meer", maar je legt nog steeds je dierbare in dat ding, legt er bloemen op, hebt dat ding tijdens de uitvaart in de zaal staan, etc. Of je die nu in de oven schuift of in de grond laat zakken, beide keren zie je die kist nooit weer.

Ik vraag me af of je wel daadwerkelijk onder de prijs kunt duiken voor een kist, want toen wij de moeder van m'n vriendin weg mochten brengen had ze een paar duizend euro verzekerd, daar kon de crematie, uitvaartverzorging, kist en halfuurtje zaalhuur van betaald worden en dingen als kaarten en bloemen werd geskipt. Als je ziet wat een bosje bloemen of een paar rauwkaarten bij de uitvaartondernemer moet kosten en wat zo'n zelfde bos bloemen bij de bloemist kost... daar wordt heel veel winst gemaakt en dat is niet omdat het duur ingekocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
_JGC_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:15:
Overigens nog iets waar je rekening mee moet houden: waar zijn je kisten van gemaakt. Ik weet toevallig een bedrijf zitten die kisten maakt, die maakt ze van eiken of vuren. Vuren is redelijk goedkoop, eiken beslist niet.
Voorheen werden de goedkope kisten van spaanplaat gemaakt, maar vanwege de formaldehyde die daarin verwerkt is willen uitvaartorganisaties (DELA iig) dat liever niet meer.

Verder kan je wel stellen "neem de goedkoopste, na crematie zie je die nooit meer", maar je legt nog steeds je dierbare in dat ding, legt er bloemen op, hebt dat ding tijdens de uitvaart in de zaal staan, etc. Of je die nu in de oven schuift of in de grond laat zakken, beide keren zie je die kist nooit weer.

Ik vraag me af of je wel daadwerkelijk onder de prijs kunt duiken voor een kist, want toen wij de moeder van m'n vriendin weg mochten brengen had ze een paar duizend euro verzekerd, daar kon de crematie, uitvaartverzorging, kist en halfuurtje zaalhuur van betaald worden en dingen als kaarten en bloemen werd geskipt. Als je ziet wat een bosje bloemen of een paar rauwkaarten bij de uitvaartondernemer moet kosten en wat zo'n zelfde bos bloemen bij de bloemist kost... daar wordt heel veel winst gemaakt en dat is niet omdat het duur ingekocht wordt.
Wil even verduidelijken dat de dienst van mijn vader plaatsvond na de crematie. Maar die keuze ligt bij de familie.

Wij hebben die kist enkel gezien in de “showroom” om te kiezen als ik dat zo mag zeggen. Want hij werd niet opgebaard in die kist. Al werd mijn vader gecremeerd in een lijkwade of plank, niemand zou er ooit achterkomen. Maar ik vertrouw erop dat dit niet het geval is.

Het gaat hier dus echt om de niche crematiekisten en urnen. Urnen kiezen en kopen mensen ook online maar de echte corebusiness zijn de crematiekisten als goedkoop alternatief voor de dure kist die enkel dient voor de crematie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-05 16:12
Afgelopen week een begravenis gehad. Was ook via Dela toevallig. Hun hebben hun kisten aanbod zwaar uitgedunt. Komt mede door milieu redenen. Maar ook steeds meer mensen kiezen voor een natuur kist welke dus makkelijker afbreken.

Ook is tegenwoordig de natuurbegraafplaats steeds populairder waar nog meer eisen aan zitten wat betreft de kist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het is een hele volwassen markt, die uitvaartondernemers weten echt wel of een kist goedkoper ingekocht kan worden en als het goedkoper kan dan hebben ze dat allang gedaan.

De kist wordt duur verkocht omdat er bij een uitvaart zelden hard onderhandeld wordt op prijs. De marges zijn dus zeer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

En verkoop buiten de begrafenisondernemer om, dus rechtstreeks aan de nabestaanden, kun je ook vergeten denk ik. Niemand gaat na het overlijden van een dierbare op internet lopen shoppen naar welke kisten er allemaal zijn, die bladeren gewoon een paar bladzijden van de catalogus van de begrafenisondernemer door en kiezen er daar eentje uit. Of gaan af op het 'advies' van de b.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-03 17:53
Icephase schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:41:
En verkoop buiten de begrafenisondernemer om, dus rechtstreeks aan de nabestaanden, kun je ook vergeten denk ik. Niemand gaat na het overlijden van een dierbare op internet lopen shoppen naar welke kisten er allemaal zijn, die bladeren gewoon een paar bladzijden van de catalogus van de begrafenisondernemer door en kiezen er daar eentje uit. Of gaan af op het 'advies' van de b.o.
Ik denk dat je je hierin vergist, er zijn zat websites die die kisten verkopen:

https://goedkoopstegrafkist.nl
https://grafkist-urn.nl/grafkisten/
https://www.uitvaartkist-online.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Domme vraag, maar hoe verwacht jij ze te willen verkopen? Wel Nederland in mijn geval, maar met redelijk goed contact met een begrafenisondernemer kan ik je vertellen dat bijna 60% in Nederland zijn kist gewoon via de ondernemer laat lopen (of in afwikkeling van hun 'kring'), die gaat niet naar een www.crematiekist.nl toe, dat is gewoon een all-in package, waar ook bij crematie een groot deel gewoon 'kist in de aula/dragers' principe hebben, ik denk dat de markt van 'niet zien en de fik er in' bijzonder klein is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:29
Ik heb wel een businessplan voor je 😉

Moderne urnen. Niet van die potsierlijke dingen maar gewoon mooie, modern vormgegeven asbakken met een gravering oid erop. Van matstaal, accaciahout, etc. Zon ding dat je voor de sier op de kast zet en niet omdat het van je verwacht wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 28-01-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
SinergyX schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:36:
Domme vraag, maar hoe verwacht jij ze te willen verkopen? Wel Nederland in mijn geval, maar met redelijk goed contact met een begrafenisondernemer kan ik je vertellen dat bijna 60% in Nederland zijn kist gewoon via de ondernemer laat lopen (of in afwikkeling van hun 'kring'), die gaat niet naar een www.crematiekist.nl toe, dat is gewoon een all-in package, waar ook bij crematie een groot deel gewoon 'kist in de aula/dragers' principe hebben, ik denk dat de markt van 'niet zien en de fik er in' bijzonder klein is.
Het idee is om te verkopen B2B en niet aan particulieren. Aan de hand van jou post leid ik af dat 40% in Nederland zijn of haar kist zelf koopt of dat de familie dit doet? Dit vind ik echt gigantisch veel eerlijk gezegd.

Ik kan dat mij hier in Vlaanderen niet voorstellen dat je bij de begrafenisondernemer zegt dat je de kist zelf koopt, zelfs al mag dit wettelijk. Nederlanders zijn op dat vlak wel iets mondiger, dat sowieso.

Mijn corebusiness zou zijn B2B, dus kisten importeren en verdelen naar begrafenisondernemers, en dit enkel voor de crematiekist. Maar dan moet ik mij onderscheiden op prijs, kwaliteit en service tov de concurrentie. En hier in Vlaanderen hebben 2a3 fabrikanten echt een monopolie op die markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moineau
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-05 23:18
Ik weet niet of dit al gevraagd is, maar heb je al een idee over bijkomende kosten, zoals transport, verpakking en opslag? Het vervelende van lege kisten is dat je vooral lucht vervoert en opslag relatief veel ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
...bij het kiezen van de kist zei de begrafenisondernemer dat de kist enkel diende voor de crematie, wij als familie zouden de kist nooit zien maar is wel wettelijk verplicht.
Niet om te muggenziften, maar ik lees dat het niet wettelijk verplicht is. Er wordt bij cremeren wel een voorkeur aangegeven om een kist te gebruiken
De Wet op de lijkbezorging verplichtnabestaanden niet om een overledene te begraven of cremeren in een kist.
Bron: uitvaart.nl infotheek 'uitvaart zonder kist'

Verder uiteraard succes gewenst :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jaer288 op 28-01-2022 20:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57
Volgens mij sla je een heleboel stappen over. Tip: Schrijf een businessplan met alles wat daarbij hoort:

-een fatoenlijk marktonderzoek
-Je onderscheidende businessmodel
-Kansen en bedreigingen
-Je eigen sterke en zwakke punten als ondernemer
-Investerings- en exploitatiebegroting
-financieringsplan
-etc...

Maak 3 scenarios: pessimistsich, realistisch en optimistisch.

ga praten met bijvoorbeeld een bank: Deze zullen je kritische vragen stellen en hun mening geven.

Het zou zo maar kunnen dat je je concurrentiepositie te optimistisch inschat. Dit lijkt mij een heel volwassen markt en dan slaag je alleen als je je genoeg kunt onderscheiden. Ergens anders goedkoper inkopen is niet iets wat jou echt onderscheidt. Dat kunnen jouw concurrenten net zo makkelijk als jij. Verschil is wel dat daar gevestigde orde met netwerk, kapitaal en vaste klantenkring en schaalgrootte bij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackpurcell
Jaer288 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Niet om te muggenziften, maar ik lees dat het niet wettelijk verplicht is. Er wordt bij cremeren wel een voorkeur aangegeven om een kist te gebruiken

[...]

Bron: uitvaart.nl infotheek 'uitvaart zonder kist'

Verder uiteraard succes gewenst :)
Heb denk ik ergens wat dingen door elkaar gehaald. Inderdaad, hier in België ook niet verplicht om begraven of gecremeerd te worden in een kist. Je bent hier ook niet verplicht je kist aan te kopen, indien je hiervoor kiest, bij de BO. Daarom de verwarring, maar bedankt om mee te denken.

Echt, nooit durven denken om hier op zo’n korte tijd zoveel reacties te krijgen, alle tips helpen mij, bedankt daarvoor!

Exclusievere urnen is wel een interessante piste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
bszz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:08:
Volgens mij sla je een heleboel stappen over. Tip: Schrijf een businessplan met alles wat daarbij hoort:

-een fatoenlijk marktonderzoek
-Je onderscheidende businessmodel
-Kansen en bedreigingen
-Je eigen sterke en zwakke punten als ondernemer
-Investerings- en exploitatiebegroting
-financieringsplan
-etc...

Maak 3 scenarios: pessimistsich, realistisch en optimistisch.

ga praten met bijvoorbeeld een bank: Deze zullen je kritische vragen stellen en hun mening geven.

Het zou zo maar kunnen dat je je concurrentiepositie te optimistisch inschat. Dit lijkt mij een heel volwassen markt en dan slaag je alleen als je je genoeg kunt onderscheiden. Ergens anders goedkoper inkopen is niet iets wat jou echt onderscheidt. Dat kunnen jouw concurrenten net zo makkelijk als jij. Verschil is wel dat daar gevestigde orde met netwerk, kapitaal en vaste klantenkring en schaalgrootte bij zitten.
Dit, niemand zit op mij te wachten, klopt. Die hebben inderdaad het kapitaal om mij stilaan figuurlijk dood te knijpen als het ze niet zint. Ik denk teveel in de richting van de eindconsument, hoe dat zij kunnen besparen op de eindfactuur maar dat is niet rechtstreeks mijn afzetmarkt, dat is de begrafenisondernemer. Klopt volledig wat je zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:56
Compleet gestoord inderdaad, 600 euro uitgeven voor iets dat enkel als omhulsel dient en meteen wordt verbrand. Waarom is een mooi wit laken of iemands mooiste favoriete kleding niet goed (genoeg)?!

Hoewel ik je ondernemingsplan (en uitgangspunt in beginsel) niet verkeerd vind en je verontwaardiging ook begrijp tov. de huidige prijzen..., wil je in feite nu zelf ook een slaatje slaan uit dit gegeven.. weliswaar met minder marge? Maar je wil geen liefdadigheidswerk gaan doen neem ik aan... Niet dat dit moet natuurlijk, maar ergens is het ook wel een beetje dubbel?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:28
Het gaat om een bedrijf in Vlaanderen, uit cijfers blijkt dat in 74% van de overlijdens werd gekozen voor een crematie. En die cijfers lopen op. Er zit dus zeker een businessmodel in, de werkzekerheid is vanzelfsprekend goed tot zeer goed, dat heeft geen uitleg nodig.
Een statistiek zoals die je hierboven noemt zegt helemaal niks over jouw kansen als kistleverancier.
Het is altijd een kwestie van vraag en aanbod en je weet nog niks over het aanbod.

Ik wil je verder niet ontmoedigen ofzo. Alleen wat meer innovativiteit zou niet verkeerd zijn.
Bijvoorbeeld een CO2 neutrale kist (gecompenseerd door bomen bijplanten, ik roep maar wat). Dan heb je meteen een niche te pakken waar je de hoofdprijs voor kan rekenen.
Alleen op prijs concurreren is een race naar de bodem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Weet je zeker dat een kist verplicht is? In Nederland beweren begrafenisondernemers dat ook heel graag, maar stiekem is dat helemaal niet zo. Het lijk moet bedekt zijn ja, maar dat hoeft niet met een kist.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
@Jackpurcell
Het komt op mij over dat je nog helemaal geen ervaring hebt met ondernemen. Wellicht zou je kunnen overwegen om met iets kleins te beginnen om zo ervaring op te doen.
Gewoon simpel beginnen. Bouw een mooie website (Squarespace bijv.). Die hebben standaard templates voor webshops. Verkoop daar iets op wat je met een beetje winst kan verkopen. Misschien al uitvaart gerelateerd. Hiermee kan je ervaring op doen hoe het is om zaken in te kopen, administratie te doen, de logistiek eromheen etc.

Mijn opleiding technische bedrijfskunde begon in het eerste jaar met een studentenbedrijf. Wij hadden 1 jaar de tijd om een product te ontwikkelen en te verkopen. De grootste valkuil was het te rooskleurig inschatten van alles. Belangrijkste les, de meeste "briljante" ideeën waar je mee komt, zijn vaak door andere mensen al bedacht. Maar vaak is er dan iets geweest waardoor het niet werkte/ van de grond kwam. Als je dat kan identificeren, kan je een hoop problemen voorkomen.

En misschien een ander gek idee, neem eens contact op met de Nederlandse webshops (hierboven genoemd) die goedkope kisten verkopen. Wellicht kan je met ze samen werken om de Belgische markt te betreden. Zou helemaal mooi zijn als je Frans spreekt.

BTW; hoe verdien je momenteel je geld? Veel startende ondernemers vergeten vaak hoeveel omzet je moet draaien en winst je moet behalen om meer te verdienen dan een baantje als vakkenvullen bij de supermarkt. Los van alle sociale zekerheden die je "krijgt" door bij iemand in dienst te zijn.
Dus zou eerst kijken of je iets erbij kan doen. Als dat lekker gaat kan je steeds een dagje minder gaan werken en meer gaan ondernemen.

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 29-01-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

Qwerty-273

Meukposter

Veel NLers (rond de 70%) hebben een uitvaartverzekering, waar natuurlijk verschillende vormen van bestaan. Maar een deel zal ook ontzorging op zich nemen. En dan maakt het ook niet al te veel meer uit of een crematie kist nu 800, 600, 400 of 200 euro kost, als het toch allemaal binnen de dekking valt van de verzekering.

Het percentage uitvaartverzekeringen ligt volgens mij in Vlaanderen een stuk lager, en als de kosten dan direct bij de nabestaanden komen te liggen dan zullen die wel uitmaken.

Er zijn ook belangengroepen in deze hoek natuurlijk. In NL heb je daar bijvoorbeeld de VTU (Vereniging Toeleveranciers Uitvaartbranche) en ze (mede-)organiseren een vakbeurs als is dat in een pandemie natuurlijk wat lastiger gebleken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 23:15

Lordy79

Vastberaden

Stel je verkoopt 1000 stuks per jaar en maakt 200 euro bruto marge dan heb je 2 ton bruto winst. Dat is wel het minimum om je bedrijfskosten van te betalen. Je moet immers een plek voor opslag hebben, voorfinancieren, een verkoopapparaat hebben, etc.
Die 1000 stuks komen niet uit de lucht vallen maar als je dat langzaam opbouwt dan is dat haalbaar.

Betreft transport is het misschien mogelijk een soort bouwpakket te laten maken zodat transport en opslag een stuk minder ruimte kost.
Maar bij 1000 stuks zul je er 100 uit voorraad moeten kunnen leveren en als je 5 modellen hebt praat je al snel over 250 stuks op voorraad.

Verder inderdaad goed marktonderzoek doen en uitrekenen hoeveel marge je nodig hebt om je kosten inclusief jezelf kunt betalen en dan uiteindelijk hoeveel omzet.

Op zich is het een mooi product want niet enorm aan mode onderhevig en niet bederfelijk en een redelijk hoge omzet per kubieke meter.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Reinier

\o/

Ardana schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:31:
Weet je zeker dat een kist verplicht is? In Nederland beweren begrafenisondernemers dat ook heel graag, maar stiekem is dat helemaal niet zo. Het lijk moet bedekt zijn ja, maar dat hoeft niet met een kist.
Klopt, een plank met wade kan/mag ook. Bijv. https://www.grafkist.nl/k...-volwassenen/zachte-baar/

Overigens vind ik 'het mag niks kosten" zo tenenkrommend Nederlands :D

Radboud Spruit schrijft vaak mooie teksten (Twitter, kranten, etc.) over waarom mensen voor een Cocon of een Boswitje kiezen. Superindrukwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Qwerty-273 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:19:
Veel NLers (rond de 70%) hebben een uitvaartverzekering, waar natuurlijk verschillende vormen van bestaan. Maar een deel zal ook ontzorging op zich nemen. En dan maakt het ook niet al te veel meer uit of een crematie kist nu 800, 600, 400 of 200 euro kost, als het toch allemaal binnen de dekking valt van de verzekering.

Het percentage uitvaartverzekeringen ligt volgens mij in Vlaanderen een stuk lager, en als de kosten dan direct bij de nabestaanden komen te liggen dan zullen die wel uitmaken.

Er zijn ook belangengroepen in deze hoek natuurlijk. In NL heb je daar bijvoorbeeld de VTU (Vereniging Toeleveranciers Uitvaartbranche) en ze (mede-)organiseren een vakbeurs als is dat in een pandemie natuurlijk wat lastiger gebleken.
Dus omdat de verzekering toch betaald maakt het niet uit wat iets kost? Dan weet je in ieder geval 1 ding zeker (en krijg je als klant) die kist van 200 maar dat kost je dan wel 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 23:15

Lordy79

Vastberaden

Laat mensen gewoon in hun testament zetten wat t mag kosten... Opgelost. Dan laat je je nabestaanden ook niet zitten met vervelende keuzes.

https://carolavriend.nl/d...itvaartwensen-vastleggen/

Deze link gaat naar een boekje dat je kunt downloaden invullen. Vertel je naaste familie waar ze t kunnen vinden... Kleine moeite groot plezier.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Reinier schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Klopt, een plank met wade kan/mag ook. Bijv. https://www.grafkist.nl/k...-volwassenen/zachte-baar/

Overigens vind ik 'het mag niks kosten" zo tenenkrommend Nederlands :D

Radboud Spruit schrijft vaak mooie teksten (Twitter, kranten, etc.) over waarom mensen voor een Cocon of een Boswitje kiezen. Superindrukwekkend.
Het mag uiteraard zoveel kosten als je zelf wilt wat mij betreft, maar het hoeft niks te kosten.
Zeker voor nabestaanden zou het niks moeten kosten, of in ieder geval zo min mogelijk.
Als jij verbrand wil worden in een kist van 10k. Be my guest..maar daar zadel je een ander hopelijk niet mee op toch?
Pagina: 1