Vraag

• Pixeljunk_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 19:41
Ik ben van plan om een nieuwe pc aan te schaffen. Ik ga de desktop gebruiken om met name te gamen, te browsen en licht officewerk te verrichten zoals administratie etc. Ik speel CPU intensieve games zoals Escape from Tarkov, Arma 3 en DayZ. Nu weet ik dat deze games niet de meest geoptimaliseerde games zijn, echter wil ik wel de komende jaren niet zomaar mijn CPU hoeven te vervangen en wil dus ergens ''futureproof'' zijn al weet ik dat dit in de hardware/gaming markt dit eigenlijk niet mogelijk is.

Daarnaast wil ik ook mijn monitorsetup vervangen en zou daar de ervaringen van medewerkers willen lezen omdat ik niet precies wat nu de meest optimale en prettige opstelling is. Tevens werk ik ook met een laptop die ik vaak aan de linkerkant op een laptop dock heb staan om zo de hoogte goed te maken met mijn huidige twee 24'' 1080p 60hz schermen. Als ik werkzaamheden verricht voor mijn werkgever werk ik dus standaard met 3 schermen. Als ik privé bezig ben dan is mijn laptop dicht en werk ik met 2 schermen.

Opstellingen waar ik naar kijk voor mijn nieuwe dekstopsetup:

2x 27'' 1440 144hz

of

2x 24'' 1080p 165hz of

of

1x ultrawide 1440p en met nog een extra 24'' 1080p of 27'' 1440p of 4K scherm voor bijv. browsing / discord /youtube en overige apps. Mijn vraag hier luidt: zal ik last gaan hebben van verschillende resoluties verdeelt over verschillende schermen?

Mij is duidelijk dat de GPU hier bepalend is maar de GPU ga ik pas aanschaffen als mij de voor en nadelen duidelijk zijn omtrent de opstelling van de monitoren. Mijn bureau is 80 cm diep en 160 cm breed. Uiteindelijk ga ik de monitoren bevestigen aan een deskmount waarbij 1 van de 2 monitoren ongeveer 22,5 graden schuin zal grenzen aan de monitor die in het midden van het bureau bevindt. De FOV over alle schermen is voor mij belangrijk.

De informatie van de monitoren heb ik bewust meegenomen in deze post daar waar mij vertelt is dat het aantal monitoren + apps die je gebruikt invloed kan hebben op de performance van de CPU, met name naar de toekomst toe.

Ik zal mijn nieuwe setup uitrusten met 32GB RAM en naar de toekomst upgraden naar 64GB. Hier is mijn vraag of de timings nog uitmaken. die passen bij de CPU. Bijv. voor DDR4 3600 cl16 of cl18.

Ik twijfel tussen twee processoren. Namelijk de 5900x en de 12700K. DDR5 is schreeuwend duur maar als dat er voor zorgt dat ik meer futureproof ben de komende jaren dan ben ik wellicht bereid om hier op te wachten. Dit is wel afhankelijk van wanneer de prijzen voor DDR5 zakken. Indien DDR4 (bijv. 3600) voldoende is voor de komende jaren en DDR5 een minimale impact zal hebben op de performance van games dan zou ik ook genoegen nemen met een 12700K op DDR4. .

Mijn vraag: welke CPU zouden jullie mij adviseren aan te schaffen o.b.v. bovenstaande gegevens?

Alvast dank voor het lezen van deze post en jullie reacties.

Alle reacties

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
12700K met DDR4 3600C16 (voor gaming even snel als DDR5). Besteed het geld dat je uitspaart door geen DDR5 te nemen aan de veel belangrijker GPU.

Scherm-setup is volstrekt persoonlijk. Enige wat daarvan echt impact op de GPU(-keuze) heeft is de resolutie waarmee je gaat gamen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hoe het nu staat, de 12700K. De extra cores van de 5900X gaan waarschijnlijk pas een serieus verschil maken voor games als de hele processor al te langzaam is. Ik kijk zelf ook altijd graag naar 1% en 0,1% lows en daarin is de 12700K gewoon sterker in. De 5800X wordt eigenlijk pas interessant als die naar de €300 zou zakken. Een de 5800X3D is er nog niet, want die zou zomaar de 12900K over een paar maanden weer van de troon kunnen stoten.

Overigens, ga je wel overclocken? Want anders kan je net zo goed de 12700 nemen die hooguit 1% langzamer is. En laten we wel wezen, op het moment heb je elke euro nodig om überhaupt aan een videokaart te komen...
Zie ook: https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/

Qua monitoren maakt de CPU niet zoveel uit. Komt bij dat een moderne CPU zo snel is dat het niet snel het probleem zal worden. De GPU is het probleem. Ik zou wel naar 27" schermen gaan met een 80cm diep bureau. Ik heb zelf ook zo'n setup met twee 27" schermen en het is veel beter dan de twee 1080p schermen die ik hiervoor had. Qua gaming is het denk ik de vraag of je beide schermen wil gebruiken voor gaming of niet. Ik zelf gebruik maar een scherm waardoor ik de dubbele setup iets fijner vind. Wil je alles gebruiken, dan zou ik een ultrawide nemen. Ik zou overigens geen kleiner scherm ernaast nemen. Ik zou het namelijk irritant gaan vinden en belangrijker nog, je gaat merken dat schermkalibratie en kwaliteit van de panelen gewoon behoorlijk kunnen verschillen in zaken zoals kleurenspectrum, contrast etc. Dat kan je tot op zekere hoogte oplossen met een kalibratietool, maar niet helemaal.

Dan DDR4 vs DDR5. Tja het is procentenwerk. Neem wel een 3600 C16 setje omdat timings wel wat uitmaken. Let ook op dat je 16-19-19-39, 16-18-18-38 en 16-16-16-36 setjes hebt. In de regel testen reviewers met die laatste. Het zijn kleine percentages, maar er is altijd een verschil. En ja, die 16-16-16-36 zijn meestal een stuk duurder.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15
Ik zie voorlopig niet ddr5 de komende jaren zakt mede door de chip te kort.

Zal voor een wat goedkoper cpu gaan bijvoorbeeld de Ryven 5 5600x de AMD moederbord zijn ook goedkoper dan Intel. En wat je bespaart gebruiken voor een goede GPU.

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 16:14
Je kan het probleem ook anders benaderen:

12700k (420 Euro) plus z690 mobo (minimaal 200 Euro) plus 32gb DDR5 geheugen (minimaal 400 Euro) kost bij elkaar al rond de 1000 Euro. Als je geen K processor wilt is er eigenlijk een geen goed reden om een z690 bord te nemen, vooral niet met de hoge prijs van dit moment.

Als alternatief koop je nu ook een 12700F (349 Euro) met een goed b660 bord (150 Euro) en snel 32 gb DDR4 geheugen (150 Euro), bij elkaar 650 Euro. Dan hou je genoeg geld over voor een volledige upgrade over 2 tot 4 jaar zodra DDR5 fatsoenlijk is 'geland' en hoogstwaarschijnlijk een stuk goedkoper. Deze set heeft immers tegen die tijd ook nog een restwaarde (laat het eens 200 Euro zijn) en dan heb je een budget van ~550 Euro over.

[Voor 27% gewijzigd door AlainSki op 28-01-2022 13:13]

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
Prijzen megekko op 28-1-2022

539 euro voor de 5900x
239 euro voor een B550-e gaming
319 euro voor 2x DDR4 16 gb 3600 cl14 geheugen g.skill ripjaws
---------
1097 euro

429 euro voor 12700k
244 euro voor Asus PRIME Z690-P
339 euro voor Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 4800 CL38
---------
1012 euro

Ik ga uit van alles stock met XMP aan (geen OC dus).
Met bovenstaande setup scoren de PC's nagenoeg gelijk (+/- 10%). De 5900x is wel efficiënter (105 watt vs 195 watt), heeft meer threads en mogelijk beter met lichte OC maar de 12700k setup is 85 euro goedkoper. In games ga je van de extra threads van de 5900x niet veel merken t.o.v. de 12700k.

Ikzelf heb een volledige AMD setup waar ik erg blij mee ben maar Ik zou nu een 12700k kopen want :

https://www.tomshardware....00x-face-off-intel-rising

Komt de 5800x3D uit dan ga ik persoonlijk voor deze :P maar dit is op dit moment meer fanboyism.

[Voor 43% gewijzigd door huubhuub op 28-01-2022 16:27]

Always bet on Huub

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 10:15
Ik weet niet of je wilt overklokken, maar zonee dan kun je eur 50 uitsparen door een 12700 te nemen.
En als je wilt zijn die met sommig B660 moederborden ook over te klokken (en ook met een paar Asus Z690 borden maar die zijn wel erg duur). Het is alleen nog niet duidelijk of e.e.a. ook werkt met DDR4 borden.
Er is een andere thread over in dit forum

• Pixeljunk_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 19:41
Bedankt voor jullie uitpluiswerk en jullie antwoorden. Fijn zo'n forum waar je terecht kan met wat technischere vragen.

Even terugkomend op bovenstaande reacties,

ik ben van plan om te gaan overclocken. Dat is nou eenmaal iets waar ik een beter gevoel van krijg en gelukkig van word :) Niets voelt beter om meer performance te krijgen als je er zelf net een klein ding aan verandert. Daarnaast is mij in de tussentijd ook duidelijk geworden dat ik integrated graphics op prijs stel daar waar ik beter kan troubleshooten en ook nog iets heb om op terug te vallen mocht de GPU zich begeven. Mijn voorkeur kwa CPU gaat uit naar de 12700K i.v.m. de integrated graphics.

Voor wat betreft het RAM en MOBO zit ik nog steeds in een tweestrijd:

DDR4 met 3600 CL16 of DDR5 met hogere snelheid alleen met lagere timings zoals '' DDR5 FURY Beast 2x16GB 4800 CL38'' Wie kan mij overtuigen wat nou de best buy is voor op de langere termijn?

Zoals ik heb aangegeven komt de GPU later en speelt geld op dit gebied hier minder een rol. Ik heb namelijk een GTX 980 die ik nog even kan gebruiken, al weet ik dat 1440p en HRR dan een uitdaging gaat worden / helemaal niet kan, maar dat neem voor lief tot dat ik een mooie RTX3070ti, 3080 of zelfs een 4000 serie kan bemachtigen. Een AMD GPU wil ik niet i.v.m. het ontbreken van dlss.

Voor wat betreft de beeldschermen gaat mijn eerste voorkeur uit naar 2x 27'' 1440 high refresh rate. Ik ga enkel op 1 scherm gamen (de gene die centraal in het midden van mijn bureau komt te hangen). De ander gebruik ik voor informatie (webbrowsen en video). Ik ben dus alleen bang dat mij FOV te beperkt zal zijn met 2x 27''. Ik heb ook nog nagedacht over 2x 27'' curved maar dan is mijn tweede scherm met informatie misschien weer deels buiten gezichtsbereik. Dillema's / luxe probleem, ik weet het.... :'( Wel is mij duidelijk geworden dat de moderne CPU's i.c.m. een GPU tegenwoordig geen problemen hebben meerdere beeldschermen aan te sturen. Voor de duidelijkheid zou ik dus een game willen draaien op mijn scherm voor me en op mijn tweede scherm bijv. Ziggo go of , YouTube of Netflix willen streamen. Ik merk dat mijn huidige CPU nu dit niet zo leuk vindt nu (i5 2500K @ 4,6ghz). Als ik het goed begrijp zou dit volgens jullie naar de toekomst toe geen probleem moeten zijn met een 12700K i.v.m. de performance en efficiency cores? Vandaar dat ik ook naar de 5900x keek.

Achteraf had ik misschien beter een topic moeten openen in desktop aankoop advies, alleen dien ik daar alle merken en onderdelen neer te planten terwijl ik daar nog niet uit ben. Daarnaast ging het mij in eerste instantie om de 5900x vs 12700k DDR4 of DDR5.

Nogmaals dank voor jullie reacties.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee